Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
během doby, co jsem byla v práci praskl bojler a vytopil se byt a soused. Jsem nájemník. Majitel bytu si myslí, že škodi platíme my. Ale já si myslím, že je na omylu. Že musí zaplatit vše on a ještě škodu na věcech od nájemníka. Je to pravda? Jak je to v případě, že je najímatel přímý majitel a jak v případně, že majitel má tento byt družstevní?
Děkuji za informace
Jestli došlo k zanedbání údržby, nebo přehlížení závady tzn. byl ignorován stav bojleru, příznaky značného opotřebení, zavady či blížící se konec životnosti vzhledem ke stáří, existuje praděpodobně viník a to je nájemník. Jestli bylo vše OK, nové, zánovní, pravidelně kontrolované, pak viník neni, byla to prostě nehoda a ty se stávaji, jednoduše řečeno, nikdo za to nemůže.
Bojler by měl být součástí vybavení bytu, tedy majetek majitele, ne nájemníka, a majitel by měl zodpovídat. Divné je, že by byt jako takový neměl pojištěný. Nájemník by pak měl mít rovněž "byt"pojištěný, ale své vybavení a hlavně svou odpovědnost. Ten bojler by měl spadat do pojištění majitele bytu.
NOZ § 2257
(1) Pronajímatel udržuje po dobu nájmu byt a dům ve stavu způsobilém k užívání.
(2) Nájemce provádí a hradí pouze běžnou údržbu a drobné opravy související s užíváním bytu.
Viz Nař. vlády č. 308/2015 Sb. zakonyprolidi.cz/...
Podle něj jsou ohřívače vody zařízením, které spadá pod "běžnou údržbu a opravy"- pravděpodobně bude záležet na tom, zda jste něco zanedbala nebo se jedná o technickou závadu,
Shrnu rady od rqzs a jedubabičky. Bojler, tedy elektrický ohřívač je jednou z částí zařízení bytu, za jehož údržbu a opravy odpovídá nájemce. Majitel bytu by hradil pravděpodobně pouze výměnu nebo nadlimitní opravu, ovšem za škodu způsobenou vlivem závady neodpovídá. Tedy je to jak píše rqzs, buď je událost způsobená vyšší mocí (potom si každý poškozený hradí škodu z vlastní kapsy) nebo zanedbáním údržby, potom jde škoda za nájemcem. Takže - můžete doložit provedení údržby a kontroly bojleru, případně jeho "rozumné" stáří? Co vlastně bylo příčinou "vodovodní události?
Jak je to u podnájmů netuším, ale doporučoval bych oběma stranám údržbu pořešit ve smlouvě o podnájmu. Já to tak měl.
Dobrý den,
děkuji všem za reakce. Došlo k takové závadě, že bude třeba vyměnit bojler, byl už hodně starý a bydlíme v bytě krátce. Není třeba nějaká daná peridodicita výměny bojleru? Každopádně tohle již nespadá do kategorie malých oprav, takže bude hradit majitel. Nicméně bych se chtěla zeptat, na základě čeho usuzujete, že za škodu způsobenou vlivem závady majitel neodpovídá? A na základě čeho se dá říci, že se jedná o událost způsobenou vyšší mocí? Bojler je starý kolem 16 let, bydlíme zde 6 měsíců, jednou jsme tu měli technika, ale žádnou zprávu nemáme. Praskla vnitřní nádoba a nedá se to spravit.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.