Nejste přihlášen/a.
Byl jsem v obchodě reklamovat nesvítící zářivku do stolní lampy a zajímalo by mne jestli mám nějaký nárok na proplácení nákladů na dopravu té reklamované zářivky do prodejny a pokud ano jak to uplatnit a v jaké výši? Jel jsem tam autem asi 5 km. Myslím, že nějaký zákon to stanoví, ale nevyznám se v tom.
Byl jsem překvapený přístupem jaký k tomu prodavač měl. Nejdříve se mne zeptal jestli náhodou nemám pokaženou tu lampu a pak jestli jsem nevyzkoušel jinou zářivku. Reklamaci mi přijal, ale s tím, že to musí zaslat na reklamační oddělení a že na vyřízení mají 30 dnů. Na těch 30 dnů mají asi podle zákona právo. Když jsem mu řekl aby si tu zářivku vyzkoušel a reklamaci hned na místě vyřídil tak mi odpověděl, že to nemá kde odzkoušet. Kdysi jsem v Tescu reklamoval úspornou žárovku a vyřídili mi to na počkání bez jakýchkoliv keců a sepisování výměnou za jinou novou. Doma jsem si všimnul, že na potvrzení o přijetí reklamace mi napsal jako požadovaný způsob vyřízení oprava. Zajímalo by mne jak se takovou zářivku opravuje. Tu zářivku jsem koupil začátkem listopadu a už na začátku nechtěla svítit, ale pak svítit začala a svítila bez problémů až doteď. Nyní svítila pouze trochu velmi slabým světlem na konci u patice. Očekával jsem trochu jiný přístup k té reklamaci a vyřízení na místě. Jedná se o sít prodejen a ne o pouze nějakou jednu malou prodejnu a tak by snad mohli mít k tomu trochu lepší přístup. Nyní čekám až mi dají vědět jak reklamace dopadla a jsem zvědavý jestli mi ji uznají nebo ne.
To je kapitalismus. Kupuješ si šmejd v akci, tak nečekej, že ti budou otvírat dveře, když na tobě prodělali. Kup si zářivku za pětinásobnou cenu a vyrží ti.
Na dopravu taxíkem, autem, ani vrtulníkem opravdu nárok nemáš. Pokud do prodejny jede bus, můžeš si nechat proplatit lístek. Proplácí se nejnižší možné náklady na dopravu zboží k reklamaci. To znamená, pokud lze zaslat poštou za 30 ká čé, tak máš náro na 30 káčé. Pokud bydlíš 2 minuty chůze, tak asi s poštovným neuspěješ.
Na vyřízení mají 30 dnů, jak opravu provedou, to je na nich. Beztak ji vymění. Jediná šance je, že by nestihli 30 dnů. Pak musí vrátit peníze.
když to byla zářivka do stolní lampy, zkoušel jste jinou? Aby třeba také nebyl vadný předřadník v lampě...
Předpokládám, že se jedná o DZ 11W? Jaká byla cena? Né že by to něco měnilo v právu na záruku, jen bych rád porovnal můj případný postup v řešení takové nepříjemnosti s Vaším postupem.
Jedná se o zářivku OSRAM DZ DULUX S 11W/840 zakoupenou za 63 Kč. Nejedná se mi o jednoznačné dosažení výměny té zářivky nebo o vrácení peněz i když rád bych toho dosáhnul. Spíše mi jde o vyzkoušení jak takové záležitosti řeší a jaký mají význam zákony které se k tomu vztahují. Měl jsem cestu do města a tak jsem se s tím při tom stavil i do prodejny kde to bylo zakoupené.
Vidím, že některým není příliš po chuti to, že někdo něco chce reklamovat. Oni nic reklamovat nepotřebují a tak at někdo jiný také nic nereklamuje. Až oni něco budou potřebovat reklamovat tak ale nadělají okolo toho dovela dost křiku. Bohužel takoví jsou lidí, že dokážou se neslušně ironicky vysmát někomu kvůli něčemu co jim není po chuti.
Snad jsem nic nevynechala:
NOZ § 1924
Kdo má právo podle § 1923, náleží mu i náhrada nákladů účelně vynaložených při uplatnění tohoto práva. Neuplatní-li však právo na náhradu do jednoho měsíce po uplynutí lhůty, ve které je třeba vytknout vadu, soud právo nepřizná, pokud zcizitel namítne, že právo na náhradu nebylo uplatněno včas.
Zda je cesta autem "náklad účelně vynaložený" záleží na konkrétních okolnostech - pokud špatně chodíte nebo k vám nejezdí žádná doprava, pak zřejmě ano.
Z. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, § 19
(3) Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Marné uplynutí této lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy.
Nemýlíte se - právo ze zákona mají. Dokonce i na to, aby vaši reklamaci nevyřídili na počkání.
Takže už zbývá jen vyčkat na informaci prodejce, jak byla vaše reklamace vyřízena, abyste získal dokonalý přehled o tom "jak takové záležitosti řeší a jaký mají význam zákony které se k tomu vztahují" - zatím jakýkoli rozpor s příslušnými normami nevidím.
jedubabicka: To, že mají ze zákona asi právo to zdržovat do 30 dnů vím. Mne jde o to, že takto zdržují i to co by snad šlo vyřídit asi i na počkání nebo třeba do dvou dnů, ale to už jich nepálí, že na to zákazník čeká a že si tim tak trochu i kazí dobrou pověst obchodu. Myslím, že asi ta obchodní sít má i vlastní servis na elektroniku, mobily, počítače atp. a tak by to snad mohli vyřídit bez odesílabí do jiné firmy k posouuzení. Na té zářivce není ani příliš co posuzovat. Stačí ji zapojit ta buď bude nebo nebude svítit a podle toho tu reklamaci uznat nebo zamítnout což je práce tak asi na 1 - 2 minuty. Prozatím to v rozporu se zákony asi není, ale spíše bych viděl rozpor s logikou, ale tu zase zákony neřeší.
Já osobně se nevysmívám, když to chci reklamovat a je to vadné, tak očekávám že se i prodejce k tomu nějak postaví. Manželka jednou reklamovala ve své době úspornou žárovku asi snad i po roce, tehdy byla v ceně okolo 200Kč a normálně nám jí vyměnili a to bylo u soukromníka... Ve většině velkých obchodů bych očekával něco podobného... Já osobně bych to řešil asi tak, pokud bych potřeboval svítit hned, že bych si koupil novou a tu vadnou reklamoval... Byl bych zvědavý zda je závada v zářivce nebo ve svítidle. Zkušenost praví, že to vůbec nemusí být trubice, ale samozřejmě může to být. A tu vyreklamovanou bych si nechal jako náhradní. Také mi jasné, že je pro někoho 60 Kč vysoká částka, aby ji měl v náhradním dílu uloženou...
hiawata: Také jsem kdysi reklamoval v Tescu úspornou žárovku a vyměnili mi ji na místě bez jakýchkoliv keců a sepisování a něco podobného bych oočekával i nyní v případě té zýřivky. Ukázalo se ale, že každý obchod k tomu přistupuje trochu jinak. Nejde mi o těch nějakých 60 Kč, ale spíše mne zajímá jak takovou reklamaci řeši.
Jenže u úsporné žárovky či ledky není žádná další součást (jako třeba tlumivka ve Vaší lampičce) která by ji mohla poškodit - taky by se mohlo stát, že Vám budou měnit DZku každý měsíc. Druhá věc je, že těžko posoudí, zda byla chyba v DZce či ji zlikvidovala Vaše lampička.
I úspornou nebo led žárovku by mohlo poškodit např. přepěti. Ono se to těžko dá posoudit jestli k poškození te zářivky došlo vinou zákazníka a nebo jestli se jedná o vadný kus. Bylo by to asi dost pracné a nákladné dokazování. Zákon to neřeší a tak prodejcům asi nezbývá nic jiného než to měnit za jiný kus nebo vracet peníze. Někteří prodejci se ale i za cenu poškození dobrého jména prodejny snaží vyhnout uznání reklamace tím, že její vyřízení záměrně a bezdůvodně zdržují.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.