Nejste přihlášen/a.
dumping je jeden z ekonomických faulů, které dělají silnější společnosti na slabší. Využívá se té situace, kdy silnější si můžou dovolit více a déle prodělávat.
Nasadíš ceny tak nízko, že sice proděláš, ale zato těžce tlačíš na konkurenci. Konkurence takový pres nevydrží, vykrachuje nebo změní výrobní program, ty ovládneš trh a svoje ceny můžeš zvednout a pořádně namastit, abys pokryl ty předcházející ztráty. Chytré, co?
No a pak existuje taky státní dumping, kdy vlády dotují export výrobků ze státního rozpočtu a na účet státního dluhu. To už moc chytré není, protože státní dluhy kumulují a kumulují a jednou se budou muset zaplatit.
To jsou ceny pod vyrobnimi naklady, respektive neprinasejici zisk, tedy zkratka ceny vyrazne nizsi, nez je bezna cena za dany vyrobek nebo sluzbu na danem trhu.
Vetsinou se nasazuji v pripade, ze se chce novy hrac dostat na jiz jinak obsazeny trh. Diky nizke cene tak ziska prvni zakazky, otevrou se mu dvere...
Misto jako na ztratu se pak da na takovy prodelek koukat jako na investici.
V nekale soutezi se pak takove ceny nasazuji pro likvidaci konkurence.
ano, velice oblíbené je to ve stavebnictví konkrétně v soukromém sektoru...kdy si investor myslí, že mu tak někdo něco postaví...a samozřejmě se najde vždycky blbec, kterej to podsekne...je to však dáno i projektanty...udělají rozpočet..a pak investorovi slíbí, že to bude -30% od jeho projektantské ceny.. realita je však jiná... opačný stav je např. u státních zakázech...to vidíme denně...tam zas se cena musí nafouknoutu asi 20x, aby stát přeplatil..
Dumpingové ceny - Jde o ceny stanovené tak, že jsou pod úrovní variabilních nákladů. Pokud je takto stanoví podnik, který má dominantní postavení, doupouští se tím protiprávního jednání podle zákona o ochraně hospodářské soutěže. Konkrétně jde o zneužití dominantního postavení formou predátorských cen. Strategie podniku je taková, že krátkodobým snížením cen vytlačí své konkurenty a poté bude schopen opět ceny zvýšit. Na trzích, kde nejsou bariéry vstupu, nemá tato strategie efekt, protože poté co dominant své ceny opět zvýší, vstoupí mu na trh další konkurenti.
Ceny ovlivněné dotacemi, jsou pokřivené ceny, které mohou být vyšší nebo nižší než tržní ceny a to podle toho, zda dotaci pobírá dodavatel nebo odběratel. Pokud např. stojí kotel 10 000 kč a stát se rozhodne dotovat pořízení kotle tak, že dá kupujícímu dotaci 50 000, bude kupující ochoten kupovat ten stejný kotel za 50 000, protože mu to výjde zadarmo. Stejně tak, pokud výrobce dostává dotaci, tak je schopen prodávat za nižší ceny. Třeba pokud vypěstovat kilo mrkve stojí 5 kč a dostane od státu 3kč dotaci, tak mu stačí, když ji prodá za 2kč. Dotace je formou regulace a měla by být používána výjimečně. Např. v zemědělství je toto nadužíváno a argumentuje se potřebou udržet zemědělskou produkci i za cenu dotací. Proto například je možné pěstovat výrazně dotované víno na severu evropy, čímž vzniká neefektivita. Podporováním neefektivní výroby formou dotací - např. šrotovné, lze v době krize krátkodobě udržet zaměstnavatele ve zisku, dlouhodobě však dojde ke snížení jejich efektivity.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.