Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
rád bych se zeptal, spíš jen kvůli ujištění, na jednu právní záležitost. Zhruba před rokem jsem pro jednu společnost dělal webové stránky - už krátce po podpisu té smlouvy jsem toho trochu litoval, protože komunikace s nimi je dost zvláštní a založená na neustálém nátlaku a vydírání vším možným.. Nicméně web jsem nakonec předal někdy koncem června, od té doby tedy začala běžet šestiměsíční záruční lhůta uvedená ve smlouvě o dílo.
Teď se ozvali, že jim na webu cosi nefunguje. Odepsal jsem tedy, že mě to sice mrzí, nicméně že web již není v záruce, takže pokud chtějí, abych se tomu věnoval, tak za svou obvyklou hodinovou sazbu a že práce podle popisu odhaduji na nějaký počet hodin X. Po dalších pár mailech, kdy se s jakoukoliv platbou cukali, že to přeci je moje chyba, že to nefunguje (komponenta, kterou používají denně a projevila se na ní chyba po 7 měsících v několika konkrétních případech.. Spíše si myslím, že něco dělají špatně oni), a že to mám opravit zdarma, jsem odepsal, že tedy o další spolupráci s nimi zájem nemám, a at si na opravu najdou někoho jiného.
Na to mi přišel e-mail, že si to tedy nechají opravit jinde, ale že pokud se ukáže, že to nebyla jejich chyba ale chyba v kódu, budou mě žalovat o náhradu škody na základě jakési skryté vady díla.
Podle mě je to zaprvé úplně jedno, jestli to je chyba v kódu nebo ne, protože na web již skončila záruka (taky nepůjdu po 4 letech reklamovat telefon, at už na něm byla skrytá vada jakákoliv, nebo jo?), a za druhé je samozřejmě možné, že jenom straší a snaží se mě donutit to udělat zadarmo.. Ale i tak to trošku hlodá - jak to tedy je? Pokud je to chyba v kódu, a tedy tam je od předání, mají i po konci záruky nárok něco zkoušet?
Předem díky
Podle zákona musí takovou skrytou vadu oznamít bezodkladně po té, co závadu zjistili. Pokud tak neučiní, nárok zaniká. Pokud tedy někde v emailu sami přiznávají, že o té vadě ví už delší dobu, tak bych to vůbec neřešil.
Nicméně dělám v podobném oboru a pokud tam lítá jen měsíc záruky a pokud tam ta vada skutečně existuje, pak bych to opravil. Je to Vaše dobré jméno a určitá etika.
Opravu vady je nutné uplatnit v době záruky. Takže řešit to nemusíte.
Závadu oznámili hned, jak na ni přišli, v tom právě "problém" není.
Co se týče dobrého jména - u všech ostatních klientů toto řeším velice, zde na tom už opravdu nesejde, to by samo o sobě bylo na delší vysvětlování.
Je mi jasné, že z nějakého řekněme "morálního" hlediska bych to opravit měl - a jak říkám, být to doslova kterýkoliv jiný klient, udělám to bez váhání. Tady naopak udělám cokoliv, abych s nimi už nemusel mít nic společného - proto mi jde o to, jestli to musím odstraňovat, i když je po záruce :/
Pletou se tu dojmy a pojmy.
1. Záruka na dílo ze zákona žádná není. Dodavatel se může zaručit zárukou za jakost. Ta může být klidně 6 měsíců, kdy dodavatel zaručí, že dílo má určité vlastnosti, třeba že vydrží více než je normální atd...
2. Dále jsou tu práva z vadného plnění.Ty lze uplatnit ze zákona ve lhůtě 2 let. Pokud máš ve smlouvě lhůtu 6 měsíců, tak je v rozporu se zákonem a je neplatá.
Pravdu mají oni. Pokud je skutečně v kódu chyba, jsi povinen ji na své náklady opravit. V případě soudního sporu vyhrají na 99%.
Starý občanský a obchodní zákoník neplatí již více než tři roky.
Dnešní občanský zákoník platí v tomto případě pro všechny a to včetně podnikatelů.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.