Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
půjdu poprvé do kancelářské práce.( Mám zkušenosti jen z fabriky, kde zahoukal zvonek na znamení konce směny.)
Jak se to dělá v kanceláři? Kdy poznám, že je konec směny a můžu odejít? Ve smlouvě to asi nebude uvedeno..
To se mám hned ptát? To bude vypadat divně, ne? (Budou si myslet, že hned chci odejít, apod.).
Děkuji za rady
Jak definuje § 84 "Zaměstnavatel je povinen vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 2 týdny a v případě konta pracovní doby 1 týden před začátkem období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení."
Povinností zaměstnance je být vždy na začátku a na konci směny (určené zaměstnavatelem) na svém pracovním místě. Jednoduše řečeno zaměstnance přichází do práce o něco dříve, než mu začíná pracovní doba a odchází domů o něco později, než mu směna končí.
Tak v pracovní smlouvě by to právě uvedeno mělo být. Jestli budete pracovat na plný úvazek a s jakou pracovní dobou i počtem odpracovaných hodin za měsíc.Někde má firma stálou pracovní dobu od - do, jinde je třeba uvedena tzv. pružná doba ,kdy musíte mít dodržen počet hodin za měsíc. Pokud si svoji práci stihnete udělat v určené pracovní době, tak nevidím důvod, proč byste nemohl odejít.Je fakt, že se na nějaké minuty nehledí.Takže odcházet přesně " padla" to se u kancelářské práce nenosí.Myslím si, že máte ale zbytečné obavy. To poznáte až v praxi. Šéf nebo kolegové vám jistě řeknou jak to u nich chodí, aniž byste se musel ptát.
Asi jsem se neobratně vyjádřila, samozřejmě odejít až po pracovní době a na minuty se nehledí, míněno tím, odejití z pracoviště spíš pár minut po pracovní době. A ještě k pracovní smlouvě.Můj vnuk má v pracovní smlouvě uvedeno to, co jsem napsala výše..
Chcete-li uvádět, co má být v pracovní smlouvě,
musíte vycházet ze zákoníku práce,
nikoliv z toho, co má v pracovní smlouvě Váš vnuk.
Náležitosti praco/... (ZP, § 34):
druh práce, místo výkonu práce a den nástupu do práce.
Ve smlouvě lze sjednat i další věci, ale ty už nejsou povinné.
Pracovní dobu určuje zaměstnavatel, který ji může v případě potřeby měnit.
Pracovní doba se v pracovní smlouvě obvykle nesjednává (zaměstnavatel by si "svazoval ruce").
Podle mne Vás o všem potřebném budou informovat v den nástupu.
___
Nedoporučuji řídit se první radou.
Na začátku pracovní doby musí zaměstnanec začít pracovat, tzn., že musí přijít dříve, aby se stihnul připravit. Obdobně na konci pracovní doby: Zaměstnanec je povinen pracovat až do konce pracovní doby, nemůže odcházet, kdy jej napadne nebo když "má hotovo". Možná, že je někde větší benevolence, ale nedoporučuji na to spoléhat.
Tak to je právě omyl. Buď jde o rovnoměrnou pracovní dobu se stanovením počátku a konce, nebo nerovnoměrnou. Tak jak to píšete to platí možná v Číně. Pokud by neplatila nějaká pravidla, nemohl by si zaměstnanec nikdy vyzvednout dítě, jít si vyřídit své věci, prostě nic. A nucné práce zde naplatí také.
Vše Vám řeknou na místě, možná tu samou věc uslyšíte i z více stran. Seznámí Vás s nástupem, v kolik je případná přestávka na svačinu a na oběd. Kam a jak se budete popřípadě registrovat při příchodu i odchodu. Jinak dostanete plno papírů k prostudování, k podpisu. Přidělí Vám pracoviště a koleg-u/yni, který/á bude zacvičovat.
Je to jak píše Ivzez, na pracoviště dojdete včas, stejně, jako v továrně jste se musel nejdříve převléknou a uložit osobní věci do skříňky a u stroje být přesně na tu určenou hodinu. Odchod je někde dříve /u špinavých povolání je třeba 15 minut na očistu/ to u kancelářských není.
Je fakt, že kdo se takto ptá, může být i lempl, krerý si to chce v práci jen takzvaně odsedět. Nikdy se na to neptejte, pokud teda chcete mít dobrou práci. Obyčejně je dobré odejít z práce, když máte hotovo. Jenže dneska je spousta pseudoprácí, a pokud se tam odchází na povel, tak je to jen potvrzení toho, co píši.
No ono si to opravdu v kanceláři většinou odsedí.Kdyby se mělo počítat,kolik procent z pracovní doby je skutečně odpracováno,tak by hodně lidí žaslo.Alespon vzhledem k práci dělníků.V kanceláři se nikdy moc nepřetrhli.I když jsou výjimky,ale poskrovnu.Kdyby většinou někdo z kanceláře měl jít makat do výroby jako dělník,v 99 procentech by to pro něj bylo psychické trauma a tragedie.
Holka hlavně nechoď k soukromníkovi, nastoupila jsem do jedné malé soukromé firmy, pracovní doba do 16.30 a když jsme se zvedali v 17 k odchodu, pan šéf ironicky ,To už domů. Opakovalo se to, staří pracovníci tam bývali i do 18, tak jsem odešla ve zkušební době. Občas to samozřejmě beru, někdy se práce navalí, ale aby se to stávalo pravidlem a bez finančního zhodnocení to ne.
Při čtení některých příspěvků mám pocit, že jsem spadl z Venuše. Je přece naprosto normální, že na začátku pracovního poměru si zjistím / dostanu informace ohledně organizace práce a času. Pokud mi bude žinantní se ptát přímo na pracovní dobu, tak to prostě zaobalím do dalších dotazů, které zajisté budu v novém neznámém prostředí mít.
Diskuse ohledně toho, jestli je užitečnější dělník nebo někdo v kanceláři, je naprosto k ničemu. Každý by si měl zkusit práci toho druhého a velice rychle by svůj názor přehodnotil. Je sice pravda, že v kanceláři je více příležitostí k tomu se flákat než na pásu, ale v normálně fungující firmě se na to velice rychle přijde. A ačkoliv se aktuálně živím více hlavou než rukama, jsou chvíle, kdy bych si velice rád vyměnil duševní práci za fyzickou - hlava čistá a ráno vím, kdy se vrátím z práce domů.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.