Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak na účetnictví/evidenci

Od: jana3 odpovědí: 6 změna:
Zdravím, jak si mám jako OSVČ vést evidenci? Jsem neplátce DPH a výdaje budu uplatňovat pomocí paušálu. Každopádně účetní mi poradila, abych se rozhodla až na konci roku, takže si chci vést i výdaje.
Jak by to mělo vypadat?
Jde mi hlavně o:
1) Jaké další doklady mám sbírat a uvádět v evidenci? Stačí čísla vystavených faktur a u přijatých ty, ktere dostanu od prodejce? Nebo potřebuji i výpisy z účtu s informací o platbě?
2) Mám se řídit datumem vystavení faktury, nebo datumem platby? Jak položky řadit?
3) Co když klient nezaplatil nebo na platbu ještě čekám? Mám si i to nějak zapsat?
4) Nemáte nebo nevíte o nějakých příkladech takové evidence v excelu?
Díky, J

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

eulalie*

0x

I když budete danit paušálem, tak jste povinna vést knihu závazků a pohledávek, to jest faktury vydané a přijaté. Nikoliv však číslo faktury, ale hlavně celkové částky faktur, co jste vy zaplatila, nebo co vám zákazník zaplatil. Abyste měla přehled o svých výdajích a příjmech. Pak si schováváte veškeré doklady za nákupy do podnikání, není to tedy povinnost, ale kontrola by je mohla někdy chtít vidět. Do příjmů patří vše, co jste za příšlušné zdaňovací období fyzicky obdržela - buď na běžný účet, nebo fyzicky do ruky.

A jestli nechcete mít v podnikání zmatek, tak si určitě zapisujte i to, že vám zákazník ještě nezaplatil.

Ke stažení zdarma jsou různé účetní programy - Money S3, Pohoda, ale většina těchto programů je omezena počtem položek.

Jina v excelu si můžete vést seznam (tabulku) všech těch faktur vydaných i přijatých i pokladních dokladů, pokud umíte s excelem dělat (alespoň trošku), tak on vám to i sečte...

jana3

Díky. Samozřejmě i částku faktur, to jsem tak nějak brala jako samozřejmost
Stačí jen sbírat ty faktury, nebo potřebuji o každé platbě i výpis z účtu?
Při evidenci se mám řídit datem platby, nebo vystavením faktury?
eulalie*

Jako nic se nestane, když si schováte i výpis z účtu, je to pro vás kontrola, že jste zaplatila, že vám zákazník zaplatil... V daňové evidenci si evidujete faktury podle data vystavení. Ale do příjmů za ten rok patří jen to, co jste fyzicky obdržela. Něco jiného je podvojné účetnictví, ale s tím vám nebudu plést hlavu... Prostě si zapisujte faktury podle data vystavení, ale zároveň byte měla vědět, kdy vám byla faktura uhrazena. Případně kdy jste ji uhradila vy sama. U příjmů na účet nebo do pokladny se zase řídíte datem příjmu platby.

 

jentak*

0x

Jestli budete danit paušálem, tak potřebujete jen pokladniční deník, kde si zaznamenáte všechny přijaté platby(hotovost,banka, atd). Nic jiného nepotřebujete.

Podle mě, je ale užitečné, čistě pro sebe a pro svůj přehled, si někde bokem vést jednoduché účetnictví, tedy účty, faktury vydané a paragony za nakoupené zboží, a příjmové doklady. Dobře vedená evidence má svůj význam pro Vás, pro váš přehled. Ale finančáku do ní nic není. Tedy pokud jedete na paušál.

 

jana3

@eulalie: Proč by kontrola měla chtít vidět informace o mých výdajích, když nemám povinost si je vést, jelikož uplatňuji výdajový paušál? Díky
eulalie*

Protože kontroloři aby deptali chudáka živnostníka, si vymyslí kdeco... Třeba jen proto, aby viděli, že nakupujete jako živnostník, uvádíte své IČ na fakturách, toho by se našlo proč...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]