Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Daně v roce 2009

Od: davidhavel* odpovědí: 13 změna:

Zdravím všechny přispívající! Chci se optat, zda je v pořádku, že růžeové papíry kvůli daním, mám podepsané jak u hlavního zaměstnavatele, tak "na brigádě", kde pracuji na tzv. "Pracovní smlouvu - pojištěnou". Zda daňový formulář může za mě odevzdat nějaký ze zaměstnavatelů, či je to celé výhradně na mě?. Další otázku mám, zda příjmy z obou zaměstnání se sčítají, či rozepisují do jiných kolonek a také kam napíši příjem za přivedení nových dárců krevní plasmy, který je ze zákona daňovým, ale nezdaněným příjmem? Děkuji za upřesňující informace a závěrem vybízím k diskusi, zda odečítat od daní částky uhrazené na soukromé životní pojištění, či nikoli. Ano, v této chvíli ušetřím pár stokoru, za pár let to udělá pár tisícovek, možná i desetitisíců, ale když pak z nějakého důvodu budu nucen pojistky zrušit, budu nucen v následujícím daňovém přiznání všechny úlevy z daní dodanit, je to tak? Nebylo by milé se najednou ocitnout v takových problémech, že bych byl nucen rušit pojistky a ještě vracet desetitisíce na daních, nebo to funguje jinka? Odepisujete si částky ze soukr. živ. pojštění, penzijních fondů apod? Hezký den a "příjemné" danění...

 

 

13 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

dusatka*

3x

Předpokládám, že "růžovým papírem" myslíte tzv. Prohlášení poplatníka. To rozhodně nesmíte mít podepsáno u více než jednoho zaměstnavatele v jednom kalendářním měsíci. V tom prohlášení zjednodušeně řečeno právě podepisujete, že už ho nikde jinde nepodepisujete Slevu na dani si smíte uplatnit samozřejmě jen jednou.

Daně vám může zpracovat zaměstnavatel a běžně se to tak dělá (pokud tedy nemáte příjmy např. z podnikání nebo ostatní příjmy). U příjmu za přivedení nových dárců záleží na tom, jak vysoká byla částka, protože to by bylo zřejmě podle §10- ostatní příjmy a tam je to do 20000 Kč osvobozeno. Pokud byste se ovšem do této hranice nevešel, musel byste podat daňové přiznání sám a ne prostřednictvím zaměstnavatele. Co se týče životního pojištění, je to otázka názoru každého, já osobně uplatňuji.

davidhavel*

A sakra... a co když jsem to podepsal u obou? Na začátku každého roku jsem to dostal od účetních k podpisu, tak jsem podepisoval, nikoli ale měsíčně... Co to pro mne nyní znamená, když si daňové přiznání stejně budu podávat sám? Zaměstnavatel mi odmítá daně dělat, když tam mám jiné položky, než od něj, což díky druhému zaměstnání mám. Nebo je možné, že druhý zaměstnavatel za mě udělá daně sám? Tudíž bych ho znovu do mnou podávaného přiznání nezahrnoval? Ano ano, je to dotyčný paragraf a je tam napsáno, že "mohou být předmětem přiznání daní z příjmů", bylo to Kč 1000,-, takže to můžu hodit za hlavu, děkuji za osvětu a "dobrou odpověď"

lidka*

Já jsem si také uplatňovala životní pojištění. Vždy na konci roku jsem si to doplatila do výše 18 tis. roč. pojistného a jestli se nemýlím, tak rozdíl daně mi dělal 2-3 tis.Kč. U mne to bylo snadné rozhodnutí, protože jsem se blížila k šedesátce a tak bylo jasné, že pojistku předčasně neukončím. Jinak se musí dodaňovat a jistě by to nebyla malá částka. A navíc se musí vracet tuším i státní příspěvek. Zeták si neuplatňuje, nemá rád "papírování" a navíc je mu přes 40. Takže do konce pojištění má ještě daleko.

davidhavel*

Důchodové spoření nemám tak vysoké, abych si ho mohl odečítat z daní, tudíž o státní příspěvek nepřijdu (k životnímu pojištění není), ale je mi "teprve" 26... bojím se, že třicet let budu něco odepisovat a pak bum... a plat... Mimochodem, kdysi jsem odečet na jednu z pojistek uplatnil, následující 3-4 roky vůbec a doplácet jsem nic nemusel. Znamená to, že finančák ví, zda ta smlouva ještě existuje či nikoli?

lidka*

Tak to nevím, jestli a jak funguje vazba mezi FÚ a pojištovnou. FÚ má jistě spoustu informací ze státního informačního systému, ale spíš nestíhá a kontroluje skutečnosti, které jsou pro ně snažší a rutinní. V každém případě uplatňovat můžete pouze na základě potvrzení pojištovny o výši ročního příspěvku. Zrovna tento týden jsem od nich (ČP) potvrzení obdržela.

ll*

Vazba mezi pojištovnou a FÚ je, jako u jiných společností a fú. Každý si asi musí udělat svůj názor na to, jestli má dávat životní pojištění nebo třeba penzijní a jiné, které se dají odečítat z daní k odpočtu. ALe můj názor je, že kdo si chce daně snížit, tak toto je jedna z dobrých položek k tomu určených a hlavně se to týká pak zaměstnavatelů.

Navic v dnešní době, kdy si myslím, že nám stát nemůže zaručit žádný důchod, tak je to jeden z dobrých nástrojů, jak si udělat nějakou rezervu na časy, kdy už příjem nebude. Na Slovesku to vyřešili a důchodová reforma, by tu stála taky za to...

ll*

Finančák na to přijde až při kontrole a to je buď na udání nebo při průseru, ale takových lidí je víc a tím bych si hlavu nelámala, ale nevím, proč bychom si to odečítat nemohli. Toto je podložené zákonem, tak žádné bum a plat by hrozit nemělo, stát by klekl na kolena, kdyby měl každého kontrolovat, ten je rád, že se lidi začínají sami starat o svou budoucnost a ne spolehat na něj...

esprit*

Dobry den,

ja mel minuly rok dva zamestnavatele. Po zkonceni pracovniho pomeru mi prislo postou, potvrzeni o zdanitelnych primech. Jsem v tomhle docela nevzdelanej a nevim co s tim. To mam s tim zajit na financak? Predpokladam, ze to same mi brzy prijde od druheho zamestnavatele, kde jsem ted musel skoncit. Takze je budu mit dve. Diky za ńazor.

davidhavel*

Ano, tyto oba papíry potřebujete pro podání přiznání příjmů v roce 2008. Tuším, že to musí být vyřešeno do konce března. Dostanete formulář (dvojlist), kde si sám dopíčátáte na základě těch potvrzení, co máte, jestli daň doplácíte, případně kolik vám vrací. V případě příjmů pouze ze závislé činnosti (zaměstnanec, nepodnikatel), se daně prakticky vždy vrací, ale je to obvykle pár stokorun. PS: přeji hodně štěstí při hledání nového zaměstnání a jeho brzké nalezení!

esprit*

Děkuji Vám. Ještě bych se chtěl zeptat, jestli to vyplnit musím. Opravdu se mi nechce lítat po finančáku kvůli almužně. Radši mám od nich klid a pokoj. Ale jestli to chápu správně, nikdo to za mne neudělá. Já měl za to, že za zaměstnance to řeší s finančákem firma. Teď ale vidím, že snad i toto si musím vyběhat sám. Chápu to tak správně?

davidhavel*

Jak který zaměstnavatel to dělá resp. nedělá. Záleží na dohodě s účetní. Pokud jste bez práce, musíte si podat daňové přiznání sám. MUSÍTE. Většina účetních ve firmách se ale nechce "dřít" s výpočtem, pokud máte vícero zaměstnavatelů a hlavně pokud uplatňujete další slevy na daních, jako např. výše zmiňavané penzijní připojištění a životní pojištění (dále úroky z některých úvěrů apod.).

Možná nemám pravdu, ale platilo, že roční zúčtování udělá NA ŽÁDOST poslední zaměstnavatel, kterého jste v tom roce měl, pokud dosud nemáte jiného. Jde jenom o to domluvit se se mzdovou účetní posledního zam-tele, aby Vám poslala daňové prohlášení, na kterém podepíšete, že žádáte o roční zúčtování daně, a aby Vám řekla, které doklady jí máte k tomu dodat (samozřejmě to budou potvrzení o zdan.příjmech od minulých zam-telů v tom roce). Nemyslím si, že by to byl problém.

davidhavel*

Ještě bych se rád informoval, jak je to s přiznáním příjmů z druhého zaměstnání, když je mám daněné tzv. srážkovou daní? Někde jsem četl, že takovéto příjmy se nepřiznávají...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]