Nejste přihlášen/a.
Ahojky, prosím moc o radu nějaké zběhlé OSVČ...Chtěla bych začít od 1. 1. 2009 podnikat na ŽL v oblasti úvěrů - sjednávala bych si s klienty schůzky, uzavírala smlouvy a z každé uzavřené smlouvy by mi plynula nějaká provize, kterou by mi společnost, u které bych pracovala, posílala na účet.
Mám dotazy ohledně plateb ZP, SP, daní a i další dotazy. Prosím nesmějte se mi za pro někoho úplně "pitomé" dotazy, ale já je opravdu nevím a potřebovala bych nutně odpovědi.
Takže: stačí mi platit minimální zálohy na ZP a SP (chci si platit vše, včetně nemocenské), abych nemusela při ročním zúčtování doplácet? Dají se měsíční platby nějak "uměle" navýšit, abych pak nedoplácela? Kolik by případné doplatky mohly činit, kdybych si vydělala za měsíc průměrně 30000,- Kč (před odečtením záloh a daní). Jakým způsobem se platí měsíční zálohy na ZP a SP (musím osobně na pojištovnu a OSSZ, vyplňuji nějaké formuláře atd.). A co daň? Platí se měsíčně nebo ročně? Pokud ročně, kolik si mám dávat měsíčně "na stranu", aby mě to při ročním vyúčtování nezruinovalo? Je vůbec u tohoto druhu podnikání nutné být plátcem DPH - jaké jsou výhody a nevýhody? Mohu si odečíst z daní výdaje za dopravu ke klientům (vlak, autobus...) a telefon? Do ročního Přehledu příjmů a výdajů se uvádějí příjmy "hurbé" = před odečtením záloh na SP, ZP a daní, anebo "čisté"? Myslíte, že by mi stačilo platit si daň. poradce na oblast daní, anebo tzv. "2 v 1" = např. firmu, která by mi dělala kromě daní i účetnictví? Je těžké se sama orientovat v ZP a SP u OSVČ? Já např. tiskopisu "Přehledů" moc nerozumím, hlavně některým kolonkám, asi bych ho vyplnila špatně. Kolik stojí služby daň. poradce, příp. firmy, která dělá vše vč. účetnictví? Je potřeba s nimi být v kontaktu pořád a platit jim měsíčně, anebo např. daň. poradci až při podávání daň. přiznání? Jak a kdy se podepisuje v tomto případě evidenční list důchodového zabezpečení? Mohu uplatnit jako OSVČ slevu na dani jako jsem mohla, když jsem byla zaměstnanec na HPP?
Chtěla bych si vše řádně platit, ale bojím se doplatků pojištění a daní, netuším, kolik to tak může být, při mém budoucím přijmu jak jsem výše uvedla cca 30 tisíc /měs..Abych víc neodváděla státu, než vydělala, moje představa je, abych z podnikání měla opravdu jen pro sebe čistý výdělek 15 - 20 tisíc Kč...
Moc vás prosím o radu, jsem plná elánu a nadšení pracovat "na sebe" a ne živit zaměstnavatele a mít protivného prudícího šéfa jako doposud...ale nechci ztroskotat na své neznalosti účetnictví a jednání se státními orgány...a samozřejmě nechci ztroskotat ani finančně. Již tři dny v kuse hledám na internetu odpovědi na svoje otázky, ale NIKDE jsem je nenalezla, ani na diskusích, ani na poradnách, ani na stránkách OSSZ a ZP, nikde. Asi jsou pro všechny lidi kromě mě tyto věci automatické, proto je nikde neuvádějí. Ale já, doposud jen zaměstnanec, za kterého vše řešil zaměstnavatel a který se o nic takového jako odvody pojistného a daní nezajímal ani zajímat nemusel, já jsem naprosto neinformovaná a zmatená.
Poraďte prosím, POMÓÓÓÓÓCCCC!
Díky, Evík.
Pokud nemáte ani páru o účetnictví, musíte si skutečně alespoň pro začátek někoho najít. Dneska je hodně firem i jednotlivců, kteří tyto služby nabízejí. Mohla byste pro začátek použít paušální výdaje a postupně se alespoň trochu vzdělávat v účetnictví. Mám takový pocit, že to své nezávislé fungování vidíte příliš růžově. Ale v žádném případě Vám nechci brát elán k samostatnému podnikání, naopak. Ale není to tak jednoduché, aby to stačilo pouze na rady Poradny. Musíte si také udělat rozvahu. Nejsou to jen povinné odvody, ale i režie a další. To si celkem uvědomujete. Ale může se třeba stát, že v měsíci neuzavřete žádnou smlouvu, t.zn. mít i reservu pro tento případ. Dneska už je takové zadlužení obyvatel a nařízených exekucí, že ti opatrnější si již uvědomují, že už další dluhy nezvládnou. Záleží jistě i na tom, pro jakou firmu budete pracovat. Kdybych byla na Všem místě, pokusila bych se sejít s někým, kdo pro ně pracuje a nebo pracoval. Ale tu účetní v každém případě a co nejdřív!
Na netu je spousta poraden k účetnictví, daňovým otázkám i celkově k podnikání. Sama jsem jich využívala, protože předpisy se neustále mění a bohužel většinou ne k lepšímu. Od jednoduchých věcí se to mění na složité a někdy i nepochopitelné, kde marně hledám logiku
doplněno 07.12.08 11:01:Omlouvám se za odkaz. Ale zde najdete odpovědi k podnikání - všechny zákony, které budete potřebovat pro svou informaci . I když si najdete účetní, stejně byste měla základní věci znát. Možná bych ještě doporučila, ptát se postupně, vždy se zaměřit na jeden problém, to si ujasnit a teprve pokračovat s další otázkou. At se Vám Vaše vize splní!
Já bych to s tím účetnictvím neviděla zas až tak zle, jak Vás tady straší. Dnes už existuje možnost uplatnit výdaje procentem z příjmů, ve Vašem případě by to bylo 50%. Pak by Vám stačilo jen vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek. Tedy, pokud byste např. v tom roce měla příjmy 1 mil. Kč, automaticky, aniž byste musela cokoliv prokazovat, byste si odečetla 500000 Kč jako fiktivní náklady. Základ daně z podnikání, který je pak určující i pro stanovení sociálního a zdravotního, by byl zbývajících 500000 Kč. Nyní je sazba daně 15% a bude zřejmě i příští rok, přestože měla být snížena na 12,5%. Odpočty (slevy na dani) pro Vás platí naprosto stejné, jako byste byla zaměstnaná. Velký rozdíl, na který si lidé těžko zvykají, je ale v tom, že se neplatí (v prvním roce podikání a ani v pozdějších letech, pokud nedosáhnete určité hranice) zálohy na daň z příjmu, proto je lepší si to průběžně počítat, stačí jednoduchý Excel, a odkládat.
Další možností je uplatňovat výdaje ve skutečné výši, ani pak to není nic extra složitého, ale to už bych doporučovala buď absolvovat nějaký kurz daňové evidence nebo si koupit nějakou tlustší knížku o tom, která to vysvětlí pěkně po lopatě, jsou takové. I když by Vám dělala účetnictví firma, budete si totiž stejně zodpovídat sama, je lepší se v tom vyznat a opravdu to není nic těžkého.
Daňové přiznání také není těžké, a každý rok v březnu vycházejí podrobné návody ve všech možných novinách, jak na to, stejně tak Přehledy pro zdravku a sociálku.
Sociální a zdravotní se počítá tak, že ze základu daně vezmete polovinu (ve výše uvedeném případě by to tedy bylo 250000 Kč) a z toho bude zdravotní 13,5% a sociální 29,6%, nemocenské ve výši 4,4% platit nemusíte (stejně vám v případě nemoci prd dají). Od toho Vám samozřejmě odečtou zaplacené zálohy.
Být plátcem DPH je pro Vás zřejmě zbytečné.
Opravdu se toho nebojte, já jsem se stala OSVČ před cca 15 lety, taky jsem o tom nevěděla vůbec nic, ale všechno jsem se naučila, a tehdy to bylo rozhodně všechno složitější než teď.
Držím Vám především palce, abyste se stala svojí paní!
Jak píší předřečníci, budete mít určitě dost starostí s vlastní prací, do začátku bych si na rok nebo dva najal někoho na účetnictví a daně. Jednak budete mít klid a jednak to budete mít jako vzor a můžete si rozmyslet, jestli byste to zvládla dál dělat sama.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.