Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Výkopové práce - účetnictví

Od: petra* odpovědí: 15 změna:

Můj muž si chce zřídit živnost na výkopové práce. Živnost při zaměstnání. Bagr, kterým bude tyto práce provádět jsme koupili již loni. Jak mám tento bagr zakomponovat do účetnictví (daňové evidence)? Dá se to vůbec nějak? Když byl o rok dřív koupen než začala živnost?

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

cyril*

1x

Jaká byla pořizovací cena a co vás nutí k zavedení bagru do účetnictví?

uska*

co vás nutí k zavedení bagru do účetnictví?

To je jasný = snížení zisku. Přece nemůže živnostník do účetnictví dát jen příjmy a výdaje bude mít jaké? To by si nemohl zaúčtovat ani naftu, opravy atd. Na konci roku by jen danil a danil ... Pravděpodobně tento živnostník nepojede na paušální výdaje procentem, u těchto strojů je to nevýhodné.

petra*

Takže pokud to chápu dobře, tak pokud bych ten bagr nedostala do účetnictví, tak si nemůžu odečítat ani naftu, ani opravy? Takže nic co se týče bagru? To mi vůbec nedošlo.

Uvažovala jsem nad tím paušálem. Že by to hlavně bylo jednodušší. Proč myslíš, že by to bylo nevýhodné? Jsem v těchto věcech zatím laik, tak zjištuju informace.

Předem děkuji

petra*

Loni jsme koupili tento bagr za 480tis. A proč ho chci dát do účetnictví? Odpověď přesně popsala @uska
cyril*

Tak to máte asi pravdu. Měl jsem za to, že se podniká právě pro co nejvyšší zisk.

 

uska*

0x

Kdysi to šlo zaúčtovat náklady z minulého roku při začátku podnikání. Ale každý FÚ má na to jiný názor. Já bych to neriskla. Bagr někomu papírově prodejte (bez účetnictví) a v letošním roce si jej zase kupte. Pokud již s bagrem letos dělal, byl by to průšvih. A nebo bagr někomu prodejte, nějakou dobu si jej pronajímejte a pak odkupte. No nějak ten bagr do účetnictví musíte dostat, byla by to škoda. Víc mě nenapadá.

doplněno 24.02.13 12:53:

Petro - zajděte na finančák, konkrétně za osobou, která má vás v evidenci a poptejte se. Znám kadeřnici, která si nejdříve zřídila salon a další rok udělala živnost. Vše mohla zanést do účetnictví ( po dohodě s FÚ) . Údajně to lze udělat JEN při rozjezdu firmy, v dalších letech podnikání už nikoliv.

 

ronyx*

0x

Jak dostat stroj zakoupený před započetím živnosti do účetnictví později založené firmy tady bylo myslím popsáno dost podrobně - fiktivně stroj někomu prodat, nějaký čas si ho pronajímat a pak ho jakoby odkoupit. Je s tím spojených ale dost papírů, evidence atd. Navíc - ten kdo ho koupí (fiktivně) potřebuje nabývací doklad s nějakou cenou. Prodávajícím budete vy. Pokud ho později zase od něj odkoupíte, rozdíl v ceně nákupní a prodejní bude muset (fiktivní) kupec zdanit (pokud bude prodejní cena vyšší než nákupní). Pokud bude cena stejná jako nákupní, vzhledem k ceně stroje se o to může FÚ začít zajímat. Navíc bych se docela bál, že se při kontrole u vás bude finanční úřad zajímat o to, proč jste stroj prodali a pak zas koupili zpět (např pro podezření z možnosti daňového úniku). Takže ano, cesta to je, ale zdá se mi docela složitá.
Nevím, jak je to dnes, ale kdysi šlo to, že se používalo rodinné auto používat pro potřebu živnosti a do účetnictví se to dávalo jako náhrada, která se skládala z průměrné spotřeby vozu uvedené v TP (kdysi tam byla pouze jedna hodnota a ne 3 jako dnes) a náhrada za ujeté km. Vycházelo to docela dobře, navíc se silniční daň platila jen za měsíce, kdy se takto auto používalo, takže třeba jen 3 měsíce v roce. Nešlo by něco podobného použít (bagr jste koupili jako manželé, tudíž SJM, ale používat ho bude jen manžel pro potřeby své živnosti) i ve vašem případě? Tzn. že pokud by manžel bagr použil na nějakou zakázku, používal by nějaký paušál na motohodinu (evidence stroje se vede v motohodinách), který by si v účetnitví dával do nákladů místo nafty, oprav a pod. Tyto náklady by pak jakoby hradil majitel (jedná se vlastně o pronájem s plným servisem). Myslím, že tohle je asi otázka na daňového poradce, protože pokud by to šlo takhle, znamenalo by to méně papírů a menší možnost nepříjemných otázek od FÚ v případě kontroly.

petra*

Tak koukám, že je to opravdu šíleně složité, to jsem ani nečekala.

Manžel chodí normálně každý den do zaměstnání a chce si zřídit živnost na tyto výkopové práce, které bude dělat jen sem tam pro přilepšení. Takže jsem čekala, že to bude daleko jednodušší.

Pořád si říkám, že v tom případě by možná bylo lepší použít paušální výdaje. Asi by se tím vše vyřešilo. Za ten rok příjmy nebudou určitě vysoké, opravdu chce tyto výkopové práce dělat jen sem tam. Možná, že se to časem rozjede, ale zatím opravdu jen sem tam, výjimečně

ronyx*

Petro, složité to myslím není. Jde jen o to, jak to správně uchopit, aby to pro vás bylo co nejvýhodnější a s co nejméně komplikacemi (včetně možnosti těch nepříjemných otázek ze strany FÚ).
Vzhledem k ceně stroje a v případě špatného rozhodnutí možnosti třeba nepříjemným následků (zbytečné papíry, ale i třeba možnost pokuty) bych asi zvolil návštěvu daňového poradce. Ten si to sice nechá zaplatit (kdysi dávno byla cena jedné jeho hodiny cca 900,-Kč), ale za škodu způsobenou špatnou radou ze zákona ručí a musí na to být pojištěn. Na rozdíl od jakékoli soukromé účetní, která vám bude dělat účetnictví jako podnikatel - fyzická osoba, která vám sice může taky dobře poradit, ale za nic neručí a když se splete, tak se s ní můžete max tak občanskoprávně soudit.

petra*

Mockrát děkuji za rady! Teď máme o čem přemýšlet...

ronyx*

Nemáte za co - od toho to tady je a každý z nás se učí celý život.
Jen bych vám ještě doporučil projít třeba http://bagry.cz/, kde kromě věcí ohledně jednotlivých strojů, servisu atd je i odborné forum a kde s třeba i dozvíte, jak je to se zakázkami, na co (a taky na koho) si dávat při shánění práce pozor atd. Řekl bych, že pro člověka přímo v tomto oboru nepracujícího jsou tam velmi cenné postřehy, ale dají se tam i vyměnit zkušenosti.
Hodně štěstí a at se vám daří.

cyril*

V první řadě musíte mít jasno jaký druh "účetnictví" povedete. Od toho se odvíjí vše ostatní. Pokud se rozhodnete pro "paušální výdaje", tak se o zaúčtování základních prostředků dále starat nemusíte. V případě vedení daňové evidence musíte postupovat v souladu s zákonem o daních z příjmu, kde je přesně uveden způsob jak zaúčtovat a dále vést evidenci a odpisy ZP.

Nejste-li si jisti, že tuto problematiku zvládnete sami, obratte se na "daňového poradce", který je k tomu určen nebo bez záruky využít někoho, kdo se tímto reálně zabývá a je schopen podat relevantní informace. i když se obávám, že tento druh poradenství nebude za "pěkně děkuji".

Rozhodnete-li se pro vedení evidence, mohu Vám nabídnout jednu ze služeb, které budete potřebovat. Musíte mne však oslovit vnitřní poštou.

doplněno 25.02.13 03:14:

Pro "zabu" : bagr není v tomto případě "zásoba" To by byl jedině když by s ními obchodovali jako se zbožím a měli jich dvacet na skladě!

 

zabu

0x

Taky spouštím živnost a smím si dát do nákladů nákup zásob tři měsíce před začátkem podnikání.

petra*

3 měsíce? Hmm, tak to je blbý Ale děkuju za info

tesyk*

No a co takhle, kdybyste si ho od něj koupila vy, pak mu ho rok pronajímala a po roce by si ho zase koupil on od vás?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]