Nejste přihlášen/a.
Nevíte, co napsat jako historicko-společenský kontext k povídce Pád domu Usherů od E. A. Poea? Moc tomu nerozumím a ani nevím, co přesně mám hledat.
mňo, historicko-společenský kontext k Pádu domu Usherů, to bych taky moc nevěděl, celkem bych ještě chápal literární kontext..., možná (ale nevím) by se to dalo položit tak, že úplně Poe do tehdejšího společenského kontextu nezapadal, že se (částí téhle romanticko-hororové tvorby řekněme) vztahoval k Evropě...; (a kdybych chtěl poněkud plytké vývody, mohl bych dát Poea do protikladu k Melvillovi, k Whitmanovi, k Thoreauovi, kde bych ten historicko-společenský kontext, resp. jeho odraz v jejich tvorbě našel (velmi zjednodušeně - jakýsi humanistický optimismus opírající se o mýtus přírody (a ještě zjednodušeněji Poe by tak mohl patřit (částí díla) víc k jižanské aristokracii než k rozmachující se "nové" společnosti, ale to už je až moc laciný a na vodě..., koneckonců Poe nějak do svojí doby zapadal (i když výraznou úspěšností by se za svého života vykázat nemohl), nějakou odezvu jeho dílo mělo));
mimochodem víceméně zajímavou stat o Poeovi (kde by se třebas našlo něco i na toto téma) napsal Miroslav Holub coby doslov ve výboru Poe aneb Údolí neklidu (ČS spisovatel 72) - dalo by se to nejspíš lehce vypůjčit, jestli je stat dostupná i na netu, netuším; možná by mohlo být i něco zajímavého v doslovu k výběru z Poea (možná nejlepšímu, jaký kdy u nás vyšel) Zrádné srdce (Naše vojsko 1959) - i tohle by se možná dalo půjčit;
Zánik domu Usherů je samozřejmě moc pěkná (a ikonická) povídka, je to taková americká návaznost na ten evropský romantizmus s bizarními, fantaskními motivy - z toho, co znám (což není moc) věci E.T.A. Hofmanna, vlastně i Shellyeové Frankenstein... (gotický román víceméně vůbec); s tou atmosférou melancholie, tajemnosti, děsu v Domu Usherů koresponduje např. i Máchova Krkonošská pout... - to jsou asi tak ty literární paralely, souvislosti...
Státní maturita je takto postavené, prostě to tak je. Do rozboru to patří (viz publikace Maturita 201X od Didaktis, tam je i vzorový rozbor)
Literární kontext se také řeší, ale to zase ve spojení s literárním směrem/literární skupinou (pokud dílo stojí nějak mimo, tak časovým zařazením)
Dnes se prostě uplatňují "mezipředmětové vztahy" a spousta lidí (učitelů) si v tom vyžívá, halvně ti, co mají kombinaci ČJ a dějepis. Velká část literatury je dnes dějepis a dějiny umění.
to jako že literatura je, když popíšu dobu a společnost, ve které autor žil? (teda nic proti tomu mít spisovatele zařazeného do konkrétního kontextu, a vůbec mít o epochách a společnostech reálné představy, to je určitě dobře, ovšem to je z hlediska osvojení si díla vlastně to poslední);
doufám teda, že např. Zánik domu Usherů, potažmo Poe vůbec, se nemá "vyřešit" tak, že prostě popíšu Spojený státy 1. poloviny 19. století? - to bych jaksi nechápal, kam se ztratil ten Dům Usherů?!? (a ten Poe);
že se takhle litratura neprezentuje (a nakonec ani u tý maturity nezkouší), že ne?
(pakli jo, tak to teda je s naší literární výukou (-výchovou) opravdu žalostný)
Zjisti si dobu, kdy žil E.A.Poe (a kdy napsal danou povídku) a tu dobu popiš. Jendá se spíše o dějepis - mocenské konflikty (války), politická situace, ekonomická situace, věda, filozofie apod.. Dále o tom, jak se daný směr odrazil v alších uměních (architektura, malířství, hudba apod.)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.