Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
jsem na vážkách s vyřešením slovní úlohy mého syna:
Na míse je 48 jahod, řekla paní Adámková svým třem dětem. Spravedlivě se o ně podělte. Kolik dostalo každé dítě jahod?
Kolik by muselo být jahod, aby stejný počet dostala paní Adámková i pan Adámek a všechny jejich děti?
První část je jasná: 48:3=16 Každé dítě dostane 16 jahod.
a u druhé části nevím:
je to 16.5=80 jahod
nebo 48:5=9 zb. (3) zaokrouhlím na 10 a z toho plyne 10.5=50 Takže by se spravedlivě podělili o 50 jahod, každý by dostal jahod 10.
Co si o tom myslíte?
Moc díky za názory.
Jahod může být 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, ...
Typický příklad s nepřesným zadáním a nejednoznačným výsledkem. Ale třeba si pí uč. chtěla jen ověřit, kdo z dětí přemýšlí komplexně
Zadání požaduje, aby každý člen rodiny dostal stejný počet jahod. Členů rodiny je 5, počet jahod tedy musí být násobkem 5. Že jich má být ve skutečnosti stejně, jako v první části úlohy, není úplně jasně řečeno.
otázka je, zda mají všichni dostat stejný počet (pak je řešením každé číslo dělitelné pěti) nebo zda mají dostat stejný počet jako vyšel v první části (pak je výsledek 80)
doplněno 25.10.13 12:08:Není přece problém napsat do domácí úlohy dvě řešení (každou s patřičným zdůvodněním).
No to je to, oč mi jde. A učitelky je mi blbé se ptát, aby si nemyslela, že neumím matematiku z 4. třídy
Dobrý den, nechci to zlehčovat, ale z toho zadání není jasný počet dětí. Paní Adámková má své tři. To je jasné. Ale, je otcem pan Adámek nebo má i pan Adámek v rodině nějaké své děti, ale ne s paní Adámkovou? Jinak bych asi vycházel z toho, že na jednu osobu je 16 jahod a osob je pět.
Takže snad 80 jahod. Zdravím!
doplněno 25.10.13 09:55:zuhud - ne, zlobit jsem nechtěl. Ale, je tam zvláštní ten důraz na ta slova své a všechny děti. Na to bych tu paní učitelku upozornil viz citace z jednoho filmu: "Příkaz dítěti má být jednoznačný a ne dvojsmyslný."
doplněno 25.10.13 10:07:koukolik - souhlasím.
doplněno 25.10.13 10:42:zuhud - já jsem to také tak pochopil a vše je OK.
no vida, další nejednoznačnost. Takové matematice, propojené se životem, se říká aplikovaná
Trošku zlobidlo, že?
doplněno 25.10.13 10:26:ben, dělala jsem si srandu. Myslela jsem to dobrém a ze srandy.
ben:právě tyto nejednoznačnosti dělají matematiku zábavnější. Pravda, nesmí jich být moc a učitel nesmí být suchar
Když se budou mezi sebou dělit jen tři děti o 48 jahod dostane každý 16 jahod.
Druhá část otázka zní "kolik jahod by muselo být " aby měli všichni stejně když se budou dělit i s rodičema.
Já myslím, že počet jahod na misce by pak musel být jakýkoliv násobek pěti. Počet jahod na misce se v druhé části otázky neuvádí. Myslím, že je druhá část otázky je směřována na logické myšlení, nikoliv na matematický výpočet.
Já bych měl ještě jednu zlomyslnou poznámku, tak trochu jazykovou.
Tu druhou část bych při troše "dobré vůle mohl pochopit i tak, že hromadu jahod je třeba rozdělit na dva stejné díly, jeden by dostala paní Adámková a o ten druhý se musí podělit pan Adámek s dětmi, at už spravedlivě nebo nespravedlivě.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.