Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Poměr a převod

Od: artik* odpovědí: 15 změna:

ahoj všem , trochu se peru s počítáním poměru . Můžemi někdo poradit postup? Výsledek znám , ale nemohu přijít jak na to .

Rozměry negativu jsou 36 mm a 24 mm. Jaký je poměr zvětšení, jestliže rozměry fotografie jsou 9 cm a 13,5 cm?

36:24=3:2

9 : 13,5 = 90 : 1235 → 3,75 : 1 = 15 : 4 tenhle řádek nechápu ( 9:13,5=90:1235 je jasný ,ale co to další? )

výsledek je 15:4

-

a tohle 2 360 : 1888 = 5 : 4 převedu tak ,že si najdu NSD a vydělím? Nebo to jde i jednodušeji?

moc děkuju za rady

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

mowla*

0x

Šmarjá - chlape...!

36:24 = 13,5:9 = 3:2

Poměr zvětšení je 90:24 = 135:36 =?

doplněno 19.02.13 14:44:

Luke237: Artika nejspíše popletlo uvedení rozměrů fotky opačně vůči pořadí rozměrů negativu...

luke237
Ja se tady snazim pochopit to " 9 : 13,5 = 90 : 1235 ", ktere je dokonce autorovi jasne (), ale ja to vubec nechapu .
artik*

tam bude chyba v zadání má tam být asi 1350 a né 1235

doplněno 19.02.13 15:02:

a nakonec 135

artik*


já nechápu tohle → 3,75 : 1 jak jsem se k tomu dostal?
luke237
K takovemu cislu se v tom vypoctu tak, jak je naznacem, vubec nedostanes. Kdyz podelis tech 90 a 135, tak ti vyjde 2:3 nebo 1:1,5 (pomer stran obrazku). Tech 3,75 je zvetseni a vypocet je tady nekde v jinem prispevku.

 

luke237

0x
2 360 : 1888 = 5 : 4 převedu tak ,že si najdu NSD a vydělím?

Ano, NSD (nejvetsi spolecny delitel) je spravna cesta. Primitivnejsi reseni je postupne to delit nejakym spolecnym delitelem. V tomto konkretnim pripade se treba vyplati zacit delit dvema, protoze obe cisla jsou suda.

 

luke237

0x
Ja fakt nechapu, co se tady vlastne resi. Delsi strana se roztahla z 36mm na 13,5cm (135mm), tzn. 135:36=3,75x
Kratsi strana s 24mm na 9cm (90mm), tedy 90:24=3,75x
Pomer je tedy 3,75:1, nebo po vynasobeni ctyrma (abychom dostali na leve strane cele cislo), to dela 15:4
artik*

už to chápu , chyba je v zadání . nemůže tam být ani 1235 ani 1350 ,ale jen 135 . pak je mi to jasné

 

artik*

a mám tu novou úlohu . Chci vás poprosit o postup jestli myslím dobře to co je v závorkách .

autobus ujede průměrně 4km za 6 minut .

a) za jakou dobu ujede 15,5km

b)kolik km ujede za 20minut

a)

4km...6min

15,5km...x

15,5:4 = x:6

23,25 = x ( má to být 23,15 minut, mam to brát tak, že 100celek čísla :25= 4 a 60 minut : 4 = 15 - výsledek je 23,15 minut?

b)

x km ...20minut

4km ... 6 minut

x:4=20:6

x= 13,33 km ( tak to bude 13 1/3 km? )

děkuji za rady

mowla*

Prostá úvaha bude nejsnazší *):
A. Mám-li určit, za jak dlouho bus ujede nějakou vzdálenost, pak jakou jede rychlostí? 4/6=0,6666...km/min (rychlost jízdy), vzdálenost pak vyděl rychlostí a dostaneš dosažený čas
B. Rychlost už máme (viz A), takže jen ji vynásob časem jízdy
*) výsledky máš, pochopitelně, správně

luke237

Vypocet mas dobre. I ta uvaha je dobre. Je to normalni prima umera (nebo trojclenka, podle toho, jak tomu rikate ve skole).

Co se tyka te "0,25 hodiny", tak je to 0,25 z 60 minut neboli 0,25*60 = 15 (minut)

Akorát mám pocit, že v této odpovědi došlo k nedorozumění v jednotkách a že nejde o hodiny a minuty, ale o minuty a vteřiny, a taky bych nepsal desetinnou čárku (jek činí tazatel, ne luke, tazatel naproti tomu si je správných jednotek vědom), ale u času obvyklejší dvojtečku: 23,25 min = 23 minut 15 vteřin = 23:15. Logicky, bez výpočtu, jen orientačně: 15,5 je skoro 16, tedy skoro čtyřikrát víc, než ty 4 km, takže čas k tomu potřebný bude skoro 6*4:= 24 minut, ne hodin.

luke237
Ano, mate pravdu. Spravne melo byt: "Co se tyka te "0,25 minuty", tak je to 0,25 z 60 sekund neboli 0,25*60 = 15 (sekund)"

 

artik*

přeji zase krásný den . zrovna se učím % a narazil jsem na jednoduchej příklad . Logicky ho spočítám , to není problém ,ale jak ho spočítat matematicky? Nabízí se trojčlenka ,ale trochu jsem zmaten jestli ji mohu použít . Díky za rady

Z 32 žáků mělo 5žáků vyznamenání , kolik % žáků mělo vyznamenání?

32ž... 100%

5ž ...x %

5:32=x:100

32x= 500

x= 15,625 ( zaokrouhlím na 16% )

nebo je lepší u % počítat - 32:100 = 0,32 a 5:0,32=15,625 ( zaokrouhlím na 16% )

jakej je správnej postup?

děkuji

mowla*

Buďto spočítej 1 % z celku (tedy 32:100=0,32) a potom kolikrát je to jedno procento obsaženo v počítané ´části´ (tedy 5:0,32=15,625)

A nebo spočítej koeficient (´kolikátina´ je) část vůči celku (5:32=0,15625) a potom vynásob 100, aby výsledek byl v procentech

Výsledkem je to zcela rovnocenné a postupu nelze nic vytknout ani v jednom případě (snad kromě ´názvosloví´) - ale pokud si budeš jen pamatovat, že jde o "trojčlenku", nebudeš si nikdy jist jejím použitím - doplň si tu ´logickou´ úvahu.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]