Nejste přihlášen/a.
Udivuje a překvapuje mně naše pětiletá vnučka, která počítá nejen do sta. Ví, že deset desítek je sto a chce vědět do kolika se dá počítat a jak se ty velká čísla píší a jmenují. Umí abecedu, skládá si a slabikuje slova a snaží se toto i psát. Otázek má stále bezpočet, přitom jinak je tichá a přemýšlivá. Jelikož je narozena v zimě, má odklad do školy, ale doktorka doporučila, aby klidně do školy šla již v 51/2 roce, což mladí odmítli, aby si užila dětství. Nevím, jak jí to bude dlouho držet, zda jí škola nebude nudit, nebo zda zájem nevyprchá z malé podpory učitelů ve škole. Je možné se někam obrátit a dítě nechat přezkoušet, zda by raději nemělo navštěvovat jinou, než zákládní školu v místě bydliště? Máte někdo takovou zkušenost? Děkuji za podněty. - pt
Takové děti, jako je vaše vnučka, to nemají snadné. Rozum předběhl srdíčko a dušičku. Mozek volá-do školy a dušička se chce držet máminy sukně, nebo alespoň pláště laskavé učitelky ve školce s volnějším režimem a programem. Ve škole si mozek libuje, ale dušička malého dítěte strádá. Toto nikdo nikdy neodhadne. Za měsíc může rozum začít odpočívat a emočně dítě začne dospívat rychleji, než je v jakés takés normě. Vím, že jsou takové jako zvláštní školky, třeba Valdorfská školka, ale jen jsem o ní četla. Zdá se, že mají své weby a dá se o nich něco dohledat. At se malé daří a hlavně at roste ve zdraví.
"babkazov", děkuji za Váš pohled z druhé strany, ze strany pedagoga. Popsala jste to výstižně, že mozek volá-do školy a dušička se chce držet máminy sukně, opravdu bez mámy je celá nesvá, ale v její blízkosti je klidnější. Tak raději nic neunáhlit, třeba se to do roka srovná. Ale stále to beru v potaz, protože mně její otázky kolikrát velice zaujmou a snažím se vysvětlovat, že kolikrát nevím, už jak dál. - pt
"martincakl", děkuji za odkaz, našla jsem tam dvě školy v Praze. V Hájích, je příliš z ruky a Praha 1, je jazyková. Uvidíme.
To mi připomíná mě v mém dětství Taky jsem uměla číst, psát a počítat, ještě než jsem šla do první třídy a už v posledním ročníku školky jsem dětem mohla číst pohádky. Nastoupila jsem do úplně normální základní školy, proplula jsem ji řekla bych úplně hravě...
Samozřejmě moc a moc záleží na učitelce. Já jsem si nepřišla jako exot, prostě jsem jela spolu s ostatními a zdokonalovala se. Dá se obrátit na pedagogicko-psychologickou poradnu, ale spíše bych volila základní školu s nějakou specializací, např. na jazyky, hudebku, sportovní atd... Ale myslím si, že 6 let je málo na to, uvažovat o nějaké "specializaci".
Přejít na jinou školu ("lepší") se dá i v průběhu ZŠ, až si vnučka sama řekne, co by ji bavilo. Spíš ji zásobujte různými mimoškolními aktivitami, kroužky, atd.
Máte moc šikovnou vnučku
doplněno 27.08.12 16:11:Pokud by vnučka měla sama dojíždět do školy - mimo bydliště - přimlouvám se, aby měla aspoň 10 let... Nevím, jestli byste byli schopni ji každý den do školy vozit...
Michalko, děkuji za kompliment a za Vaši osobní zkušenost, možná je ještě brzy, ale přesto by byla škoda něco zanedbat. Pohádky si pomalu čte sama, mně překvapuje ten zájem o počítání a o čísla. Malá už chodí rok na Angličtinu a do Domu dětí a mládeže na kreslení. Sport u ní zatím ne, nejen, že je taková křehká, ale jsou tu ještě trochu jiné zdr. problémy. Jedině zkusit tu pedagogicko-psychologickou poradnu. Malá má o dva roky mladšího brášku, takže nemohu říci, že by se jí rodiče nadmíru věnovali, je zvídavá sama od sebe. - pt
Moje zážitky z hodin na základce tedy byly úplně jiné, převážně naprostá nuda, v podstatě jsem neměl co dělat. Hlavně čtení bylo fakt utrpením, když to šlo po třídě postupně a každý louskal své dvě věty půl dne.. měl jsem mezitím přečtenou půlku knížky a pak byl napomínán za nepozornost. Někdy mě tak napadne, co by mohlo být, kdyby mě někdo místo mého věčného flákání vedl k něčemu prospěšnému..
doplněno 27.08.12 19:19:Aby to nevyznělo tak, jak to vyznít nemělo, shrnu: Nadstandardní škola určitě bude přínosem.
Dobrý večer pt.
Jen z vlastní zkušenosti: Můj syn uměl před nástupem do školy počítat, četl, psal písmena i slova. Do ničeho jsme ho nenutili, naučil se to sám od o dva roky staršího bratrance. Hodně jsme mu četli, měl širokou slovní zásobu. Měl málem encyklopedické znalosti o zvířatech, přírodě. Do školy šel normálně v šesti letech a prakticky celé první dva roky se nudil. To, co se ostatní děti učily, on už uměl. Tenkrát mě nenapadlo nechat ho někde přezkoušet, ale dnes už bych to řešila jinak. Za ty dva roky se mohl naučit něco nového, dalšího.
Přeji Vaší vnučce úspěch ve škole i v životě.
"ron", děkuji za osobní zkušenost i za podněty, určitě to byla škoda, když byl syn znalý tolika věcí. - pt
Dnes již neexistuje pravidlo které by určovalo, že musí navštěvovat školu v místě bydliště. Pokud má jakákoli jiná škola volnou kapacitu, vezme ji.
Jinak, s dětmi občas pracuji a mám zkušenosti s tím, že tohle v každé třídě tak dvě děti zvládají, často ti, co mají starší sourozence a pozorují je, když se učí. V horším případě ti, kteří mají ambiciózní rodiče, al takovýmj zvláštním způsobem - zě zvládají takovéhle věci a rodiče se pyšní, co dítko zvládá, ale na druhou stranu si dítě neumí zapnout ani zip na bundičce. Tak na to pozor.
Jinak pokud je vnučka skutečně chytrá, ve vzácných případech jde za jeden rok stihnout dva ročníky. Znala jsem chlapce, co chodil první pololetí do první třídy, pak udělal rozdílové zkoušky a od pololetí chodil do druhé.
doplněno 27.08.12 17:20:Jinak tento chlapec měl štěstí, že jeho rodina velmi spolupracovala se školou. Pokud se probíralo něco, co bezpečně ovládal, dostal pracovní listy, které sháněla jak rodina, tak paní učitelka - na různé procvičování. Nenudil se tedy a neustále se rozvíjel.
Některé základní školy mají speciální programy pro nadané děti, třeba něco dohledáte.
"askmenov", děkuji za příběh s chlapcem, alespoň vím, co lze zařídit, když je vůle. Zatím je čas, tak uvidíme.
Tak jestli ji škola bude nebo nebude nudit, to předem těžko říct. Nicméně mně jde do školy už třetí dítě, dvě z nich si normálně četly už před vstupem, sčítat a odčítat taky uměly dohodně a ta starší se ve škole rozhodně nenudila (a ten mladší teprve bude nastupovat). Jinak třeba u starších holek ve třídách uměla číst zhruba třetina třídy, učitelky s nimi pracovaly tak, že buď pracovaly ve skupinkách čtenáři X nečtenáři a úkoly byly takové, aby každý mohl přispět svým dílem nebo čtenáři nečtenáře číst "učili" - třeba že jim při chodících diktátech diktovali slova po jednotlivých písmenkách, aby se i nečtenáři naučili slovo rozkládat na písmenka a z písmenek skládat slova... v matice to bylo obdobně. Ono dneska se v jedné třídě fakt schází děti, co už umí a co ještě neumí a učitelé si s nimi musí umět poradit
Jinak pokud máte pocit, že vnučka je na normální školu "moc chytrá" a vy jste orientovaná na výkon (pozor, ne každý rodič to tak má - pro mne třeba bylo důležitější, aby na prvním stupni učitelé děti svým přístupem neotrávili a aby v nich udrželi jejich zvídavost, výkon jsem neřešila), můžete hledat náročnější základky - já se v nich neorientuji, ale určitě to bývají jazykovky, tam se obvykle i do prvních tříd dělají přijímačky a berou jenom ty nejlepší, protože na ně bývá nával (alespoň na ty, které znám).
Nebo můžete hledat základku, kde jí umožní individuální plán ve smyslu, že třeba některé předměty se bude učit s vyšším ročníkem. Nebývá to obvyklé, ale občas to jde (známé škola vyhověla na základě doporučení z pedagogicko-psychologické poradny).
Ale ona třeba ta matika není jenom o tom, že se v první třídě děti naučí sčítat a odčítat do dvaceti. Ona to byla spousta dalších věcí, starší holka třeba milovala skládání tangramu coby trénování geometrické představivosti, ale i přímo v učebnicích byly různé úholy typu vyměň jedno dřívko v obrazci tak, aby ti vznikl obrazec takový a makový nebo rozkreslování pláště stavby (kostek), úspěch měl i děda Lesoň (sčítání myší s kozama... já na ty příklady koukala jak puk :D) a podobné úkoly, které zvídavé děti jistě zaujmou, i když už jinak umí sčítat a odčítat nad rámec povinných znalostí první třídy. Pro mne tohle postupné rozvíjení matematické představivosti bylo třeba důležitější, než dítěti vybojovat učení o ročník výš, jenom aby už mohlo počítat do víc, když do dvaceti zvládá... ve čtení obdobně.
"lesi2311", děkuji za zkušenosti. Máte pravdu, že je to i jiných dovednostech. Vidím, jak ráda doplňuje úkoly v knížkách pro děti, co jí kupují rodiče. Není to jen o počítání, ale o logice. Kolikrát nás zaskočí svým komentářem a svým zdůvodněním. Ještě má rok času do školy, tak uvidíme.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.