Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Statika - břemeno zavěšené na kladce

Od: camel108* odpovědí: 15 změna:

Je to bez obrázku, ale snad se to bude dát pochopit..

Těleso A o hmotnosti mA=60 kg je zavěšeno na laně přes kladku. Lano je na jedné straně pevně uchyceno ke straně pevně, na straně druhé je lano vedeno přes kladku a na jeho konci je zavěšeno břemeno B o hmotnosti mB. Určete hmotnost mB tělesa B, aby těleso A zůstalo v poloze dané souřadnicí x,y. x=10 m - vzdálenost mezi pevným uchycením lana a vedením lana přes kladku (vzdálenost kladky od upoutání lana)

y=4,2 m prověšení lana

Při zanedbání rozměrů kladky.

Kladka nesoucí břemeno A bude tedy v polovině vzdálenosti x.

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

petapeta*

1x

Chce si to nakreslit obrázek a pak použít sinovou větu.

camel108*

Mám to nakreslené spíše takto:

petapeta*
Těleso A má podle vašeho zadaní souřadnice: x = 10 m, y = 4,2 m. Z vašeho obrázku není jasné, odkud kam měříte vzdálenost x. Jinak se můj obrázek od vašeho v principu neodlišuje. Těleso B udržuje v rovnováze síla F1, tak jak ji mám na obrázku. Úhel, který potřebujeme znát, se vypočte např. pomocí tg α = x/y = 10/4,2 => α = 67,22 °.
camel108*

Jo, není to tam moc vidět, A je x/2. úhel je vlastně y/x/2. úhel mi tedy vychází 40.

petapeta*
Tak pak jsou souřadnice tělesa A: x = 5 m, y = 4,2 m. Úhel jste vypočítal dobře, ale my potřebuje znát úhel protilehlý, čili 90° - 40° = 50°.
bruk600*

Tak už jsem to nepočítal 30let, ale pokusil jsem se a vyšlo mi, že hmotnost protizávaží (dle vašeho obrázku a úhlu 49,97)je 93 kg.

petapeta*

Mě to vychází 46,6 kg, viz: wolframalpha.com/...

doplněno 04.12.11 17:28:

Ach ty pády - mně a ne mě

 

bruk600*

0x

Dobrý den, bez počítání bych řekl, že potřebná hmotnost protizávaží je 1/2 hmotnosti tělesa.

petapeta*

To by muselo vypadat takto:

bruk600*

Máte pravdu, už jsem něco podobného hodně dlouho neřešil.

 

camel108*

Tak tady je postup správného řešení

doplněno 27.12.11 15:13:

...

doplněno 27.12.11 15:17:

-

petapeta*

K řešení by to chtělo komentář. Jak vidím, zde byl výpočet síly S1 řešen pomocí rozkladu do složek Sx a Sy, přičemž počátek souřadnicových os je zvolen v bodě, kde je umístěno břemeno A. Velikost této síly S1 je stejná, jako síly F1 dle mého řešení. Síla S1 je reakcí na sílu F1. Potud je výpočet správný. Sice je velikost síly S1 uváděna s přesností na 5 platných číslic, ale pro výpočet je použit sin α s přesností pouze na 2 platné cifry. Proto je nesprávné uvádět výsledek s takovou přesností.
Ovšem výpočet síly SB je naprosto chybný. Pevná kladka pouze mění směr působící síly (viz http://www.lanove-navijaky.com/teorie-mechaniky/vyuziti-kladky/) a nic jiného. Proto zavěšené břemeno B musí působit přes kladku silou rovnou S1 = 460 N, čili hmotnost břemena B je asi 46 kg.
Navíc ze vztahu 2⋅S1 sin α = m⋅g, který máte ve výpočtu uveden, by vám přímo vyšlo SB = ½ m⋅g, takže další výpočty jsou nadbytečné. To, že potřebná hmotnost protizávaží je ½ hmotnosti tělesa už uvedl výše i bruk600 bez počítání.

camel108*

takže ma=mb?

camel108*

tedy mb= S1/g...?

petapeta*
mB = 46,6 kg, tak jak jsem výše vypočetl: http://www.wolframalpha.com/input/?i=sin%2849.97%C2%B0%29%2Fsin%2880.06%C2%B0%29+*60
anebo podle tvého řešení mB = S1 / g = m/(2sinα = 46,6 kg http://www.wolframalpha.com/input/?i=60%2F%282+sin%2840.03+deg%29
doplněno 27.12.11 21:46:

Místo závorky se objevil smajlík. Z odkazu je jasné, jak se to počítá.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]