Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Pevnost oceli v krutu

Od: xxxx* odpovědí: 10 změna:

Zdravím, víte někdo, jaká ocel je nejpevnější v krutu? Případně existuje jiný materiál, který by byl v krutu pevnější než ocel (např. titan?)? Díky za odpovědi.

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Ocel je izomorfni material, tudiz neexistuje zadna, ktera by mela nejlepsi pevnost v krutu, ale pevnost v krutu je vzdy determinovana pevnosti v tahu prislusne oceli.

Dle znaceni CSN patri mezi nejpevnejsi a nejhouzevnatejsi oceli oceli tridy 16. Dale je pak potreba rozlisit, pro jake pouziti ma byt ocel urcena.

Tez pruzinove oceli tridy 13 nejsou k zahozeni.

Z jinych materialu budou mit vynikajici pevnost v krutu napriklad laminovana uhlikova vlakna, kde budou jednotlive vrstvy textilie poskladany tak, aby prave byla maximalne vyuzita pevnost vlaken pro namahani v krutu.

Zde je ale potreba pocitat s tim, ze jde o polymorfni material a v jinych smerech pevnost nebude takova a navic je potreba pocitat se striktne tecnym namahanim.

p.s. U zminovaneho titanu plati opet to co pro ocel. Jde o izomorfni material, takze nelze definovat NEJLEPSI pevnost v krutu. Nejlepsi musi byt vzdy definovane vuci necemu, co neni tak dobre, takze to chce upresneni, o co Ti presne Ti jde.

doplněno 12.05.11 11:03:
Ocel je izomorfni material, tudiz neexistuje zadna, ktera by mela nejlepsi pevnost v krutu, ale pevnost v krutu je vzdy determinovana pevnosti v tahu prislusne oceli.
Samozrejme, ze existuje ocel, ktera bude mit vynikajici pevnost v krutu, ale tohle bylo mysleno tak, ze to vzdy jde ruku v ruce s pevnosti v tahu. Tedy ne, ze by rostla pevnost v krutu a pritom pevnost v tahu byla treba stale stejna. To jen aby nedoslo k mylce.
Napriklad CSN 16 420. Samoxrejme je to ale vzdy ruku v ruce s cenou.
xxxx*

O co mi jde? No v podstatě jde o kus železa o rozměru cca 5x40x2 mm. Tento kus bude ze 3/4 vložen mezi 2 destičky a na konec, který kouká ven (1/4 celkové délky) bude navařena páka, na kterou bude občas působit dost velká síla střídavě oběma směry. Takže ten malej kousek železa musí být extra pevný v krutu a já potřebuju zjistit, jakou zátěž snese, než praskne. A protože potřebuju aby vydržel co nejvíc, chci to zkusit z toho nejpevnějšího materiálu. Druhá věc je, zda tuto ocel musím nějak speciálně obrábět, nebo stačí klasická fréza?

Nejsem žádný velký odborník, ale myslím, že na sváření tohoto typu materiálu můžeš zapomenout.

martins*

Tady nebude nejslabší místo v pevnosti v krutu, ale především v tom spoji. U vysoce legovaných ocelí je svařování problematické až nemožné. Při zvolení svařitelné oceli zde bude stejně nejslabším článkem ten spoj.

xxxx*

Nemusí to být nutně svařený. Ten konec by se mohl nechat silnější, vybrousit třeba do kostky o straně 1x1 cm a v tý páce vyříznout odpovídající otvor. To je zatím ve fázi vývoje . Resp. základ pro výrobu bude kvádr 1x1x4 cm a 3/4 se zbrousí na požadovaný rozměr a konec se nechá. Na ten se pak nasadí ta páka. To by šlo, ne?

Pokud tomu dobre rozumim, jde o plochac, ktery je tlusty 2mm, siroky 5mm a dlouhy 40mm, z tech 40mm bude 30mm pripevneno mezi nejake dalsi dva kusy a na zbylych 10mm bude pripevnena paka?

Pokud ano, tak takovy plochac neni zrovna moc vhodny k namahani krutem. Navic takhle prtavy neudrzi prakticky nic i zesebelepsiho materialu. V pripade nejpevnejsich oceli by sme se mohli bavit maximalne o jednotkach Nm a to neberu v potaz dlouhodobe namahani.

Jak velka ma byt ta sila a na jak velkem rameni ma pusobit?

Neexistuje lepsi konstrukcni reseni? (urcite ano)

xxxx*

To je mi jasný. Ale nebyl sem si jistej, jestli neexistuje nějaká speciální ocel, která by to dokázala vydržet. Síla... Těžko říct. Dejme tomu na konec ramena páky o délce 15 cm by tlačilo zhruba 15 - 20 kg. Vymyslet to jinak možná půjde. Jedná se o pokus úpravy benzínovýho motoru v autě. Kdyby to fungovalo, bylo by to asi docela hustý. Víc neprozradím, promiň .

Me se neomlouvej. Me je uplne jedno, kolik to udrzi nebo ne.

20kg na 15cm je asi 30Nm.

Kulatina z vysokopevnostni oceli s mezi pevnosti v tahu 1300MPa by musela mit prumer alespon 9mm, aby trvale vydrzela stridave cyklicke namahani v krutu. To je prurez asi 64mm2 u kulateho materialu, ktery dobre snasi krut.

To jen, aby si se mel od ceho v tvem vynalezani odpichnout.

doplněno 12.05.11 23:16:

ps. Tezko najdes vhodnejsi material.

xxxx*

Dík, to jsem potřeboval vědět. Na druhou stranu je to v pr... To se tam nevejde . No... Takže to zkusit vymyslet jinak, jenže to se obávám, že bude problém. Možná proto to nikdo ještě nevymyslel a nevyrobil . Ach jo, každopádně ještě jednou dík.

 

martins*

1x

Samotný titan asi ne. Bude to nějaká slitina, ale přesné složení toho ej nepovím. Jinak, pokud bysme se bavily o dostupných materiálech, tak bych kouknul do strojnických tabulek, kde jsou pevnosti v krutu uvedené.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]