Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Slovní úloha

Od: kattas* odpovědí: 12 změna:

Měl bych takovou otázečku, na zadání jedné slovní úlohy :

Nekolik studentu vyrazilo dopoledne z kolejí. Náhle jednomu z nich pípla SMS s nabídkou jít hrát fotbal. Takže polovina z nich a pul studenta jelo na fotbal. Polovina zbylých a pul studenta cestou na prednášku skoncila v univerzitním bufetu a jen polovina zbylých a pul studenta dorazila na prednášku. Zjistete:
1. Pocet studentu, kterí vyrazili z kolejí = A.
2. Pocet studentu, kterí šli hrát fotbal = B.
3. Pocet studentu, kterí šli do bufetu = C.
4. Pocet studentu, kterí prišli na prednášku = D.

Nějak nerozumím tomu zadání, už je to dýl, co jsem chodil do školy a tak bych potřeboval osvětlit tématiku...Díky za pomoc

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x

Tohle mi ani nepřipadá jako příklad na rovnici, aspoň ne na jednu, Nějak by to asi šlo, zřejmě bych napsal B = A/2 + 1/2, C =(A - B)/2 + 1/2 atd, ovšem takovéhle úlohy se řeší spíš od konce. Někde tam taky musí být číslo, nejeen polovina zbytku, takže bych si uvědomil, že na přednášku sice šla podle zadání polovina zbylých, kteří nešli do bufetu, tedy polovina z A - B - C, plus půl studenta, ale na druhou stranu tam tam šel celý zbytek, tedy zbytek po tom, co někteří odešli do bufetu, je D. Takže D = D/2 + 1/2, čili D = 1 a odsud půjdeme pozpátku.

 


1x

Ještě návod na začátek:

Už víme, že D = 1. Takže pozpátku: než se naposledu rozdělili, bylo jich C + D (bufetáři + přednáškáři), to jest C+1. Polovina z nich plus polovina studenta, tj (C/2 +1/2) + 1/2 = C/2 + 1 šlo do bufáče, tj. C/2 + 1 = C, C=2.Dál je to podobně; kontrola: A = 7 (aspoň doufám, Hejkal nám dává nápovědu, ale přiznám se, že v rebusech zas tak silný nejsem, abych ji přečetl.)

takže zkusme... pokud A =7A = 7 polovička z nich je 3,5 přidáme 0,5 spolu 4 na fotbalB = 4 polovička z nich je 2 přidáme 0,5 spolu 2,5 do bufetu C = 2,5?! polovička z nich je 1,25 přidáme 0,5 spolu 1,75 na přednáškuD = 1,75?!takže to nesedí, no nesedí, jedině že by jeden student neměl třeba nohu...obráceně ... pokud D = 1 potom D = 0,5 + 0,5 ( prvních 0,5 je těch C/2 a druhých 0,5 je ta polovička v zadání)protože teda C/2 je 0,5, z toho by mělo vyplynout, že C = 1 ale to není pravda, protože už by to mělo být D...potom předpoklad D = 1 není správný... ani A = 7zkusme předpoklad C = 2 potom D by mělo být C/2 teda 1 a k tomu těch půl studenta = 1,5 tak to ani náhodou...k tomu rebusu... nerad dávám odpovědi vyřešené tak, že tazatel je jednoduše opíše a úloha je splněná, tazatel ovšem zůstal "blbej" ... proto se ho snažím jenom navést na správný postup nebo směr, at se trochu potrápí a výsledek si vypočítá sám... abych zase nebyl taková k..., tak aspoň nějaká ta nápověda se stále najde... i když někdy možná trochu neobratná...já to vidím tak, že na přednášku jich přišlo tolik, jako je pořadové číslo tohoto měsícev bufetu sedělo u stolu tolik, jako je číslo měsíce láskyna fotbale běhalo tolik, jako číslo měsíce, ve kterém maminky a tatínkové doprovázejí své ratolesti poprvé do školy, a kolik hráčů má fotbalové mužstvo, to ví skoro každý, kdo slyšel o Klabzubově ... skoro jsem to napsal...a když jim chybí pár, tak jim asi kolik hráčů chybí?no a sladkých let zase tolik není... teď mne ještě napadlo, že rozdíl mezi jednotlivými počty stoupá ...ickou řadou...takže doufám, že mne moje kupecké počty nezklamaly, ale vzorečky po mně nechtějte, to nééé...doplněno 31.03.11 09:53:a sakra, omlouvám se za tento první výpočet, není to korektní, počítal jsem za základ B číslo 4 a měl jsem počítat jen číslo 3 jako zbytek...potom A = 7, polovička 3,5 + 0,5 = 4... na fotbal šli 4 zbytek 3B =3 polovička 1,5 + 0,5 = 2... do bufetu šli 2 zbytek 1 C=1 polovička 0,5 +0,5 = 1... sedí hned doplním můj výpočet bez jinotajů... doplněno 31.03.11 10:08:toto byl můj výpočetA = 17B = 9 8,5 + 0,5C = 5 4,5 + 0,5D= 3 2,5 + 0,5takto to sedí, jenže se ukázalo, že jsem špatně počítal, ne zbytek z A, teda z 8, ale počítal jsem to z těch 9, kteří šli na fotbal... výpočty z hlavy jsou někdy ne zrovna přesné...takže si nasypu popel na hlavu, jsem nepozorný a nepomohl jsem velmi tazateli... dokonce jsem odporoval kartagincovi, kterého považuji za machra v matematice...i jemu se omlouvám...ta omáčka, ten rebus, to vše sedí, ale matematicky jsem selhal...hanba se mnou mlátí... takhle se červenám

Počítání zpaměti je zrádné, nedávno jsem zrovna tady provedl výpočet v z rovnice typu 4 = 3v a "vyšlo" mi v = 3/4

kattas*

...Mě vyšlo nezávisle nad touto diskuzí (asi hodinku sem se sem ted nedíval) A=17, B=9, C=5, D=3...

doplněno 31.03.11 11:11:

aha...to už je tolik?tak to bylo víc než hodinka

doplněno 31.03.11 11:13:

Každopádně chci poděkovat nad úsilím řešitelů tohoto příkladu. Nějak jsme na něj včera narazili v práci a nedalo mi to a pořád mi ležel v hlavě a sem rád, že sem se dopátral k řešení

Rádi jsme pomohli. Jen tedy, aby bylo asno: A = 7, B = 4, C = 2, D = 1. Těch 17, 9, 5 a 3 vypadá svůdně, ale není to ono. To jste jistě pochopil i od Hejkala, já jen, aby nezůstal ani stín pochyb. Přeji pěkný den.

 


0x

Čemu konkrétně nerozumíte? Možná vás mate ta půlka studenta, to je třeba brát formálně. Například, jestliže z kolejí vyrazilo A = 37 studentů (to je nastřeleno, velmi pravděpodobně to není řešení úlohy), tak polovina z nich je 18 a půl studenta, tedy formálně, fyzicky takové množství studentů dost dobře ezxistovat nemůže a už vůbec ne někam cestovat. Takže polovina a půl studenta by bylo19 studentů, a ti by klidně mohli jít na fotbal. Kdybych ovšem takto postupoval dál, tak zbytek, co nejel na fotbal, by bylo 37 _ 19 = 18, z toho polovina je devět a k tomu už zase tu půlku přidávat nejde. Takže tohle k pochopení; řešení je pak jiná věc, když budete potřebovat, můžem se nad tím zamyslet.

kattas*

Ahaa, no tak jo...a jak by se to tedy pak zapsalo do rovnice?Nebo spis jak by vypadala rovnice k tomuto zadani?Díky

 


0x

já tomu zadání rozumím, zkoušel jsem kupecké počty a vyšlo mi, že:

A= B+C+D, dále že na začátku jich byla pěkná banda, na futbal jich do regulérního počtu chyběl jen pár, v bufetě se s bídou vešli k jednomu stolu a na přednášce, tak tam to ani na mariáš o přestávce nebylo, tak ještě pauzírovanej...

jako pomůcka je tu měsíc... a lásky čas druhá pomůcka, a nástup do školy třetí... a Áčko, to je těch sladkých...

doplněno 30.03.11 16:29:

a nechci odporovat kartagincovi, ale mně to vyšlo jinak...

doplněno 30.03.11 16:36:

ten Němec na A... mi zatajil, že se tomu mariáši také říká volený mariáš, tam počet studentů sedí přesně... u pauzírovaného furt jeden přebývá...

To mi nijak neodporuješ, já to nepočítal. Jen vím, že na přednášku šel jeden, a to není žádný výpočet. Nebo i to nesouhlasí?

doplněno 30.03.11 16:50:

Těch třicet sedm byl příklad, o kterém jsem předem avizoval, že to nepokládám za řešení, a pak jsme ještě zjistili, že to skutečně řešení není.

jeden si sám se sebou o přestávce mariáš nezahraje...

kattas*

díky za odpovedi, nejak se s tim už poperu

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]