Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak funguje trik s kalkulačkou v hlavě?

Od: smode2 odpovědí: 13 změna:

Zdravím všechny

Jakým způsobem dovedou zprocesovat někteří kouzelníci (i děti) přímo z hlavy sčítání, odečítání, násobení a dělení mnohacifených čísel, tj. tak jako by měli v hlavě kalkulačku? A proč je školství natolik zaostalé, že se tento způsob neučí přímo ve škole?

Děkuji.

 

 

13 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

lmgify

5x

Když si dokážeš zapamatovat tři mnohaciferná čísla (2 vstupní čísla, 1 výsledek) a ještě vedle toho jednoduše násobit jednociferné číslo z dvouciferným, tak jen provádíš ty výpočty místo na papíru v hlavě. Problém je, že většina lidí si ta čísla nedokáže zapamatovat bez nějakého cíleného dlouhodobého tréninku, jestli vůbec.

Řekl bych, že dnes ve věku kalkulačky v kapse (mobil) stačí jen být schopen umět v hlavě odhadnout řád výsledku, tedy místo mnoha cifer těch dvou vstupních čísel si pamatovat třeba jen první 2 číslice každého čísla a hlídat si řády (mocniny, desetinnou čárku).

Jiná kategorie jsou ti lidé, kterým čísla samy vyskakují v hlavě, at už jako ti růžoví sloni nebo přímo jako čísla.

Někdo si pamatuje čísla, někdo vidí barvy, někdo tvary, někdo chutě. Nemůže mít každý všechno.

smode2

Díky Imgify, na tvoji odpověď jsem čekal. Takhle nějak to patrně bude. Ale už vidím že to asi bude problém, přesně jak píšeš. Zapamatovat si víc číslic moc nedávám

 

halamus

2x

Počítání zpaměti od Yuhůa

yuhu.cz/...

smode2

Zajímavé, díky.

lmgify

Trochu se rozhlížím po Yuhůově webu a tu stránku o počítání zpaměti napsal (a dopsal) v roce 1999 (2001), když mu bylo 24 (26). Těžko věřit, že je to už 1/4 století ...

 

marak

0x

Které děti? Některé se naučí i jízdní řády Českých drah nazpamět, nebo telefonní seznam.

A proč není každý pepík kosmonautem?

Myslím že na nějakém kabaretním představení předváděli trik, jak i kůň umí násobit.

smode2

Ty které se to naučily. A vím že jde obecně o techniku, tj. může se to naučit každý a vyžaduje to jen průměrnou inteligenci.

 


0x

Proč se ve škole přímo neučí, jak si představit pohyb v 6-rozměrném prostoru přímo v hlavě a názorně?

Dost by to pomohlo nejen při řešení časových paradoxů, ale i při naprosto obyčeném počítání s vícerozměrnými maticemi, nebo při zpracování vetorů, což je v podstatě to samé.

Já si to byl schopný představit, ale mnoho lidí ani nechápalo o čem mluvím ... (šlo o praktické důsledky pohybu v čase, pokud se bral jako další rozměr, a vyplývalo z toho, že je potřeba minimálně ještě jeden (5.) rozměr, aby se zabránilo jinak nevyhnutelným kolizím se sebou samým, (což bylo prostě vidět, pokud si to člověk představil v právě v tom 6-rozměrném prostoru - a jakmile si dokázal přestavovat vícerozměrně, tak o jeden víc nebo míň není problém)) Prostě se přidá další osa, kolmá na všechny předchozí...

S tím počítáním jsem slyšel, že oni to vysvětlují tak, že si ta čísla prostě představí jako věci a scény a vyjde jim samo, že když růžový slon vtančí do rozkvetlé zahrady, tak tam potká balíček slaných melounů a tak rovnou řeknou ten výsledek, protože ho vidí, jen ho zase musí převést na číslice. Jim to smysl dává...

Různí lidi mají různá nadání - já si třeba moc neumím předstatovat, jak se změní chut přidáním něčeho složitějšího než cukr, nebo sůl. Nebo dokážu pojmenovat jen kolem desítky barev, ačkoli jménem jich znám víc a taky jich dokážu víc rozlišit pokud jsou u sebe.

(V dnešní době je mnohem užitečnější, když lidi alespoň pochopí trik s kalkulačkou ve smartfounu ..)

smode2

Přirovnal bych to k Rubikově kostce. Ve škole se učí že cílem je mít na každé straně stejnou barvu, tady máš kostku a začni. Jenže na to existuje přesný algoritmus který má smysl a který, pokud znám, mi umožní barvy složit během pár okamžiků aniž bych musel hodiny otáčet.

kdosi

Základní obraty ve škole učí - to je to dělení s ocáskama, násobení po cifrách, sčítání s přenosem a tak - a ani to se pořádně spousta lidí nenaučí.

Delší a složitější věci se dají dělat, pokud znáš dost čísel a aproximačních vzorců - krásně o tom píše například Feynman v knížce "To snad nemyslíte vážně!", ale to už vyžaduje znát příliš mnoho věcí, které většina lidí nikdy nepoužije. A kalkulačku v mobilu má pomalu každý.

Taky není účelné to do dětí rvát, protože se potřebujou naučit i jiné věci. A nemyslím tím tu Rubikovu kostku.

 


0x

Nikoho takového neznám, a sám to taky neumím.

Takže to asi nebude jen nějaká "technika", jako naučit se psát všemi deseti, což naopak docela zvládám.

 

riva

0x

Nikdo neví, proč to někteří lidé dovedou. Ani oni sami to nevědí. Na druhou stranu to zvládne jakákoliv kalkulačka, která má o mnoho řádů méně paměti, tak se dá říct, že to nic divného není.

 


0x
Já jsem třeba na počty úplně mega blond... Ale jsem schopná zapamatovat si a vypočítat hodně čísel. S mou početní neschopností tedy zvládám jen sčítání, odečítání, násobení a dělení, žádné složité zlomky nebo co všecko je. Mám eidetickou pamět, takže to jde celkem snadno. Pokud jsem čísla neviděla napsané, tak si je představím v hlavě a je to tam. Dělám to ale takhle se vším, i s textem.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]