Nejste přihlášen/a.
Prosím o pomoc při výpočtu dvou příkladů z učiva 9tř.
1příklad: V bance bylo vyplaceno 7800,-kč pádesáti bankovkami v hodnotách 100,. a 200,- kč. Kolik bankovek bylo dvousetkorunových?
2příklad: Vypočítejte rozměry obdélníka, jehož obsah je 64x větší, než obsah podobného obdélníka se stranami 7cm a 5cm.
Za pomoc předem děkuji. PZ.
No a druhý příklad, když plocha je kvadrát na rozdíl od délky strany, tak snad odmocninu ze 64 zvládneš.
Dřív mi to tady připadalo jako poměrně slušná poradna, ale dnes si z těch dětí, koukám, děláte jenom *prdel*. Asi nějaká nová úchylka nebo co. Hejkalův způsob řešení a jirbarův příspěvek jsou důkazy. Jinak se nenchte rušit a bavte se dál. Nazdar.
To víš že akorát prču. Ale vážně, ono to je spíš k pláči. No a protože tazatel je v devítce tak je jasné, že ani jednou nepropadl. A pokud si neporadí s takovou "debilitou" a vlastně ani nenaznačil, že se o to pokusil, tak mi není jasné jak se chce někde uplatnit.
A to že v deváté třídě se zúčastňují matematických olympiád jejichž zadání je na diametrálně odlišné úrovni než jsou uvedené příklady, to je taky fakt.
A když již poradna. Tak přece milý "nickname" co Ti brání tomu, aby jsi tazatele přesvědčil k tomu, aby se taky začal učit.
Ne, Nickaneme, je to naopak. Děti si dělají prdel z nás. Zadají tady domácí úkol, kolikrát naprosto jednoduchej, a jsou mrskat hry, ty větší jdou možná pařit nebo hulit. A pak jen odsud opíší výsledky a hurá do školy. A je to tady čím dál častěji, asi by se tahle poradna měla přejměnovat na poradtelinejmskolakum.cz nebo poradteblbejmskolakum.cz.
doplněno 25.02.11 19:28:Oprava: Nickname... ... a jdou mrskat hry...
Georges: vyjádřil jsi svůj názor dost natvrdo (jak bývá Tvým zvykem ), ale v tomto případě nezbývá, než souhlasit. Akorát Nickname si Tvou reakci asi nepřečte, pravděpodobně už má jiné "starosti", které jsi také vyjmenoval!
Jen bych pro jistotu připomněl (i když to zadavatel jistě ví), že termín "podobný trojúhelník" není jen taková věta, aby řeč nestála, ale přesný matematický termín (a že tedy poměr stro u podobných trojúhelníků je konstantní.
doplněno 24.02.11 19:59:poměr stran
doplněno 24.02.11 21:16:Ano, obdélníky, děkuji jirbarovi. Ono sice pro podobné trojůhelníky to je pravda taky, ale o ně tady opravdu, ale opravdu nejde.
1. příklad - dvě rovnice o dvou neznámých
počet stovek - x
počet dvoustovek - y
x+y=50...počet stovek a počet dvoustovek dělá dohromady 50 kusů
100x+200y=7800...100Kč krát počet těchto bankovek plus 200Kč krát počet těchto bankovek dává dohromady 7800Kč
_______________
x+y=50 / .-100...použijeme sčítácí metodu, proto vynásobíme první rovnici -100
100x+200y=7800
______________
-100x-100y=-5000
100x+200y=7800...sčítáme směrem odshora dolů, tj. -100x100x=0, -100y+200y=100y, -5000+7800=2800, vznikne nám:
-
0+100y=2800... z toho vyplývá, že y=2800/100, to je 28 bankovek v hodnotě 200Kč
_______________
28 bankovek v hodnotě 200Kč...50 bankovek celkem mínus 28 bankovek, zbývá 22 bankovek v hodnotě 100Kč.
K druhému příkladu. Obdélník rozhodně nemá obsah, obsah je veličina, kterou mají pouze trojrozměrná tělesa.
doplněno 25.02.11 14:39:Ale pokud jste se spletl a chtěl jste napsat plocha, pak by to bylo:
máme obdélník o stranách 5 a 7 cm, takže jeho plocha je 35 cm2.
obdélník, jehož plocha by měla být 64x větší, by byla 2240cm2.
64 odmocníme, dostaneme 8.
strany původního obdélníku vynásobíme 8x, dostaneme 5x8=40cm, 7x8=56cm.
takže máme nový obdéník, jehož plocha je 64x větší než plocha původního obdéníku:
a=40, b=56, S=2240
doplněno 25.02.11 14:41:Omlouvám se, obsah je plocha, spletla jsem si objem s obsahem...
Něco na tom je, ale né kvůli obsahu či objemu. To si zase jeden "lempl" mne ruce že mu to někdo spočítal.
Moc vás zdravím a děkuji za pomoc při výpočtu 2 slovních úloh z matematiky. Děkuji vlastně i všem ostatním hejkalům, jirbarům, georgesům i jiným za radu, kterou mi třeba i pomohli a nebo kteří mě pasovali na notorického flákače a huliče jenž tímto způsobem lehce plní domácí úkoly. Nejsem žákem deváté třídy, jsem otcem žákyně deváté třídy která nad těmito úlohami přemýšlela dobré 2hodiny a neseděla u žádných her. Ani to nebyl její nápad obrátit se o radu na tuto poradnu. Byl to můj nápad a to proto, že jsem si s těmito příklady 30let po základce prostě nevěděl rady. Za svoji hloupost se všem dotčeným hluboce omlouvám a vám slečno či paní mockrát děkuji za srozumitelnou pomoc.
doplněno 26.02.11 12:16:Díky veru
At je to jak je to, tak to musím se zavřenýma očima spočitat i 55 let po základce (realita). Dobrá prevence na Alzheimera
Pavelz: za všechny děkuji za přiznání a za upřímnost. Ale pro příště doporučuji poradit dceři, aby se zde (po případné registraci) sama zeptala. Nevím, proč jste musel veškeré peripetie na cestě k řešení i občasné invektivy "zkousávat" za ni.
No neobstál - myslím, že by ho zcela nezavrhla, ale asi by chtěla ještě řešení pomocí rovnic; nevíš, koljik je stovek a kolik je dvoustovek, ale víš, kolik je bankovek dohromady a jaká je jejich celková hodnota _ hle dvě rovnice pro dvě neznámé.
A o tom, že je to nesmysl, paní učitelce radši neříkej, to by u ní asi opravdu neobstálo a ještě bys mohl dostat poznámku "je drzý na vyučujícího".
doplněno 24.02.11 20:00:Navíc v tomto bodě Jirbar nemá pravdu.
nickname se nemá k návrhu toho řešení, asi nebude takový silný ve výpočtech, i když je věkem velmi blízko tazateli...
takže zkusím opět ty kupecké počty...
obsah obdélníka vypočítáš a x b, předpokládám, že budeš v deváté třídě umět dosadit ta dvě čísla a zjistit výsledek...
obsah neznámého obdélníku je 64 x větší než ten výsledek... pokud teda použijeme radu jirbara z 18:32 a poznámku kartagince z 19:39 o podobnosti (trojuhelníku ) obdélníku, a konstantním poměru stran , stačí se zamyslet a jednoduchými výpočty dojít k výsledku... druhou odmocninu ze 64 víme z hlavy, vynásobit s ní ty dva rozměry, to je malá násobilka opět z hlavy, ještě vynásobit ty dva výsledky mezi sebou a je to...
ještě si pamatuji, že zpětně se dá ověřit výsledek, takže xxxx/yy=zz jo, přesně mi to vyšlo...
jako pomůcku uvedu čísla, která se ve výpočtech objevují: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 0, některá víckrát,
tak teď to zkus ty...já to jiným způsobem neumím, už jsem ze školy drahnou řádku let, přesto myslím, že toto je velmi lehký příklad...
držím ti palce a dej vědět...
pane pavle,
jsem trochu v rozpacích po Vašem poděkování či "poděkování"...nevím totiž, kam se mám zařadit, jestli mezi ty dobré nebo ty zlé...
můj první příspěvek došel stejného závěru jako výsledek veru, i když jiným způsobem...nemohu za to, že Vás nenapadl a nebo neumíte využít tento můj způsob, zřejmě neumíte ani ten od veru...
můj návrh druhého řešení, teda obsah obdélníka, byl úplně stejný jako řešení veru, s tím rozdílem, že postrádal konkrétní čísla... stačilo ho použít a došli by jste spolu s dcerou k stejnému výsledku...
pohnutky, kvůli kterým se tu na poradně snažíme pomáhat způsobem, který jsem prezentoval, jsou uvedené v mém příspěvku z 24.2. 20:33 ... mam na mysli to: Byla a je to tady poradna. Tady neděláme za druhých domácí úkoly, většinou poradíme postup nebo opravíme chybné výpočty. Když tazatele nedonutíme pohnout mozkem a vypočítáme to za něj, uděláme mu medvědí službu.
to platí všeobecně, i když ten příspěvek byl určený pro uživatele nickname.
Takže jedna poznámka, odpověď veru Vás zbavila problému s domácím úkolem, nad kterým seděla dcera 2 hodiny... zřejmě přemýšlela nad něčím jiným... jste si jistý, že při další podobné úloze dcera už bude schopná ji samostatně dořešit?
Nebuďte dotknutý, myslím, že jste naopak udělal velmi dobře, že jste se na poradnu obrátil... To dokazuje, že nejste hloupý, (jak se omlouváte) a dokážete hledat řešení i jinde, na místo rezignace... A dokonce jste měl možnost si osvěžit některé věci, které už každý z nás po letech zapomíná...
takže zatím tolik
s pozdravem hejkal
veru,
nejste blbá, ukazuje to i vyřešení příkladů...ale jste tu nová a ještě si asi neuvědomujete, že vypočítáním nic nedosáhnete... tazatel opíše výsledek a zůstává nevědomý...
zkuste podobný přístup, o kterém píši v mém příspěvku z včera 20:33, a také Vám navrhuji přečíst si všechny vstupy v tomto vlákně...
máme tu na poradně uživatele - rádce, před kterými se za jejich vědomosti o matematice a schopnosti je trpělivě předávat druhým hluboko skláním... nebudu jmenovat, myslím, že časem na ně přijdete i sama...a věřím, že se k nim možná i přiřadíte...
P.S. jinak jsem rád, že naše postupy a výpočty se shodují...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.