Nejste přihlášen/a.
Učitelská profese rozhodně není tím, že dokola něco opakujete. Vůbec se neodvíjí od toho CO?, ale JAK?. Jestli vás baví vymýšlet nové způsoby, jak látku odučit, vymýšlet metodicky zajímavé postupy, jste kreativní a tvůrčí, baví vás dělat s dětmi nebo mladými lidmi, kteří vám přinášejí spousty podnětů, zajímavého i zábavného do vašeho života, určitě zvolte tuto profesi. Musíte být ale zároveň připravena na spoustu práce okolo, která není tím, co jste si původně o tomto povolání myslel/a. Je za ní také spousta papírování, všemožných dotazníků, schůzování, a dalšího vzdělávání, často zbytečných (a povinných) školení různorodé úrovně, kde si na vás vzdělávací instituce a firmy potřebují vydělat a obhájit granty na své lektory. V neposlední řadě je třeba s úsměvem čelit i řečem primitivů, kteří vám předhazují, že máte tři měsíce prázdnin, a nic neděláte a že tu hromadu peněz pak nemůžete ani domů odnést. Z toho si ale nic nedělejte, v tom není nic jiného než ubohá závist malého českého člověka. Je to pouhý kvikot, že s vlastním životem naložili jen tak průměrně. Po finanční stránce to není sice bůhvíco, ale není to špatné. Ale každá práce má něco, co je skvělé, ale i to, co je náročné a tak docela nebaví.
Učila jsem 5 let na ZŠ a 7 let lektoruju jazykové kurzy (individuály) a při tom jsem "čichla" k administrativě ve zdravotnictví, tak to zkusím srovnat, třeba Vám to pomůže.
ZŠ - je třeba se připravit na spoustu stresu, nátlaku ze strany různých stran (vedení, rodiče, děti - testují hranice), kde nejhorší byli asi rodiče, kvůli těm jsem tehdy ze ZŠ odešla. Pozice, na které je potřeba být nejpevnější v kramflecích, věřit si a nenechat sebou mávat. Prázdniny jsou fajn, ale nějaká část z nich je spíš čas na zotavenou mentálních schopností. Denně přichází šílené množství změn, na všechno je potřeba reagovat, změnit rychle plány, rozhodnutí... není to pro lidi, které rozhodí, pokud Vám něco rozbije plány a nemůžete si jet podle zajeté linie. Zároveň je to ale práce, která byla emotivně nejvíc odměňující. Děcka umí být fajn a jejich špatné chování, když je, jsem si uměla nebrat osobně - jsou to děti. A když jich je ve třídě 25, tak... no představte si, kdybyste měl(a) 25 vlastních dětí, taky bude disciplína horší než při dvou. Není pravdou, že je to nudné, opakující se - a tohle nemůžu dost zdůraznit: neučíte látku, učíte děti. Každá třída je jiná, s každou pracujete jinak. Moje hodiny nikdy nebyly stejné. Plat je tabulkový, lze dohledat na internetu, 12. platová třída je pro pedagogické pracovníky.
Lektorování - asi nejméně mentálně náročná činnost ze všech. Ale o volných odpolednech nebo večerech si můžete nechat zdát. Jak jsem uváděla u ZŠ, že se učení různí dle nátury třídy, tak tady je to dotažené do extrému - málokdy učím něco dvakrát nebo stejně, protože musím svoji práci 100% přizpůsobit studentovi, a to jak tomu, co on potřebuje, ale taky tomu, co on chce. S tím se pak nese časová náročnost příprav, není výjimkou, že mi jedna hodina zabere 40-60 minut příprav. A když si pak spočítáte peníze, není to žádná hitparáda.
Administrativa - tam je strašně těžké najít pozici, která by finančně byla nějak výhodná, takže tady učení rozhodně vyhrává na plné čáře. A i přes to, že pacienti dokáží být někdy neskuteční, odcházím odtamtud s čistou hlavou i srdcem, což bylo prostě úžasné, to jsem nikdy nezažila. Dokonce bylo znát, že mi ta práce neubírala na kreativitě a v době, kdy jsem ji vykonávala, jsem rozepsala knihu, začala skládat hudbu a vůbec byl život tak nějak působivější tady má pravdu odpověď přede mnou, že učení je nesmírně kreativní činnost.
Momentálně se na ZŠ budu vracet a hrozně se těším. (Uvidíme, jestli nebudu zklamaná. Nechávám to otevřené a nic si neslibuju.) Ten pocit, kdy vyjdete ze školy, a uslyšíte hrdé "mami, podívej, tohle je naše paní učitelka!" je k nezaplacení. Celých 7 let mi moc chybí práce s dětským kolektivem, s tou dynamikou. Tak uvažte, jestli to máte podobně, jestli je tohle to, co chcete dělat. Nevím, jak to mají teď v době kovidové v různých zařízeních, ale v různých organizacích, letních táborech a nebo kroužcích se často hledají vedoucí - to by Vám mohlo pomoct to zjistit.
To musíte mít na tuhle profesi náturu, nervy ze železa a tunu empatie. Taky počítat s tím, že plno volného času padne na školu. Myslím tím nejen přípravy a opravy, ale řešení výchovně vzdělávacích problémů. Vedle učení budete mít tolik povinností, že Vás to zaskočí. O tom veřejnost neví, že vedle výuky připravujete na soutěže, sestavujete projekty, upravujete učební materály, vedete kabinety vč. inventarizace, kde dokupujete, odepisujete, píšete zprávya hodnocení, sháníte ceny na akce, děláte výzdobu a samozřejmě dozory, itineráře exkurzí, výlety, záznamy o úrazech, výkazy nemocnosti v procentech, evidenci žáků s vyjímkami a jejich řešení, třídnictví přináší též vypracování zprávy a referování na poradách s průměry každého žáka, hlášením absencí hodin omluvených a neomluvených, pochvaly a výchovná opatření / důtky, napomenutí/, návrhy na zhoršenou známku z chování s podklady, řešení krádeží, drog a šikany s policií a rodiči..,... Jsou předměty, které obzvláště vyčerpají. Asi vede čeština, kde je neskutečně oprav. Kdo ale sám nezkusil dneska učit, neměl by se vyjadřovat. Je to síla. Mně stačilo měsíc nedávno suplovat na prestižní základce / Tv, Př, Z/ a musím konstatovat že to, co bylo před 30 lety vůbec neplatí! V tělocviku Vám nenastoupí, že nejsme na vojně. Tak se válí po zemi, když děláte docházku, devátáci nepoznají balon na basket, protože je demokracie, tak hrajou jen fotbal a florbal. Zažila jsem studované chlapy, co ze školství utekli. Vůbec nejde o učivo, ale zvádnout ten zvěřinec, který bojkotuje vše, co pro ně děláte, protože je přece demokracie. Ano, zhruba třetina by se dala zvládnout a byla by vděčná za získané poznatky a dovednosti. Zbytek to znemožní. A pak všechno elektronicky. I třídnice. Než zapnete počítač, tak se třída rozveze... Než se rozhodnete, zajděte si někam na základku a sledujte ten provoz. Během výuky i o přestávkách postůjte na chodbách. Já sama učila na gymplu a na hotelovce, to už jde. Náročné, ale mne to naplňovalo. Mám ráda výzvy. Přesto opakuji, školství není pro každého, kdo tu aprobaci vystudoval.
Chlapi utíkali a utíkají. Jeden můj kolega tělocvikář má firmu na plastová okna, druhý M-Tv odešel dělat k hasičúm správce počítačové sítě, výborný tělocvikář- zeměpisář se živí instalacemi světelných tabulí pro haly a stadiony, správnej zeměpisář odešel na pozemkový úřad, kvalitní angličtinář dělá na obchodním oddělení firmy zahranční zakázky a velice vzdělaný češtinář-dějepisář pracuje ve Státním archivu.
A pro Pavlose: Většinou mají víc, jak ve školství, ale hlavně podstatně klidnější život.
Teď jsem četla na internetu, že poslanec u nás má plat 90.800 Kč a průměrný zaměstnanec 37.500 Kč měsíčně.
Nedávno jsem viděla na výloze hospody napsáno: Přijmeme kuchaře plat 35.000,-. Pak i ten učitel není nijak nadsazený. Známá má dvě dcery. Učitelku a zdravotní sestru. Ta sestra prý bere víc.
@max - "Ucitele dostali pridano v poslednich 4 letech 30%" - můžete mi prosím napsat, kde jste tuto informaci vzal?
Jo v médiích se často před nějakými volbami hlásalo, že "bude přidáno". Ale nedošlo k tomu, protože se mezitím odvolilo.Pokud o tom máte přesné informace z praxe, asi to šlo trochu mimo běžné učitele - přidáno manželka dostala několikrát, ale vždy se jednalo jen o další práci, hodiny navíc a povinnosti.
Faktické navýšení mzdy dostala za poslední 4 roky JEDNOU! A to se dostala na můj plat středoškolsky vzdělané "podržtašky" poprvé za svou skoro 20ti letou kariéru ve školství. A pro tazatele - pokud chcete být dobrým učitelem, je to spíše poslání než práce pro výdělek.Dobrý učitel řeší školu vlastně nonstop. Samostudium v oblasti výuky je každoroční samozřejmostí, vymýšlení nových možností výuky, testy, opravy, práce po večerech a víkendech nikde nezohledněná, hlídání nevychovaných fracků na výletech, exkurzích, na chodbách, jídelně,...Jakýkoliv problém se nejprve svalí na školu. Škola může za všechno, co nikdo nezjistil - anorexie, deprese, drogy... Učitel je vlastně jednou nohou v kriminále stejně jako řidič autobusu.
A prázdniny? Já mám dovolenou, kdy si ji nahlásím. 30 dnů - pracovních dnů v roce. Učitelé mají "studijní volno" během školního roku. 5-10 pracovních dnů na konci hlavních prázdnin už musí vymýšlet další věci ve škole - chodí do zaměstnání!
A aktuální harmonogram učitele? Ráno 7:10 přijede do práce, porada, jak vlastně bude probíhat den.10 dětí učí přímo, 15 on-line, zbytek off-line. Všem nachystat práci, poslat, vysvětlovat, upřesňovat těm, co mají blbou wifi... o přestávkách hlídat na chodbách, šatně, jídelně (najíst se stihne v práci 2x týdně!). V každé třídě je někdo s individuálním programem. Někdo pro svou nemoc, někdo kvůli sportu...Domů se jede jednou ve 14, jindy v 18 hodin - podle toho, kdo si nahlásí doučování, jaká je porada, který rodič chce konzultace.Doma se vezmou papírové testy, luští se písmo dětí, ze kterých je polovina disgrafiků. Pak se u PC opravují úkoly ve škole nepřítomných, následně se to všechno zadává do školních systémů. Restuje se, telefonuje rodičům z vlastního telefonu, urgují se omluvenky, vysvětlují poznámky a špatné známky. Dále příprava práce na další den, večeře ve 22:40, jde se spát.
Učitel je nejnevděčnější zaměstnání, jaké si dokážu představit.
@jmlc Je to přesně tak, jak píšete, ale obávám se, že ten, kdo má trochu vhled to chápe, ostatní nepřesvědčíte. Mají pocit, že to všechno kolem nezabere čas. Vidí jen tu dobu, kdy jste přímo v hodině ve třídě, někteří ani tu ne. To ostatní by oni přece zvládli během chvilky, to jsou přece prkotiny, to není žádná práce. A to jste ještě nevzpomněl jednu věc - každý si myslí, že největší nápor na nervy jsou neukáznění žáci. Ve skutečnosti je ale většina vychovaných a v pohodě - největší nervy ale obvykle jsou, když si připravíte prefektně hodinu, strávíte nad její náplní obrovský čas doma, ale ve třídě selže technika. Pak hledáte, kde je chyba, "opravujete", třída hlučí, vy máte nervy na pochodu. Každou minutou jde vaše včerejší práce do háje. Miluju tyto situace.
Mě upřímně by práce učitele nenaplňovala. Když už tak na prvním stupni, kdy učitel děti opravdu něco naučí, něco co v životě použijí. Ale učit na druhém stupni či na střední by pro mě nemělo význam. Člověk "učí" pořád to saé dokola. Ve skutečnosti to spíše čte z nějakého sešitu. Většina žáků si o učitelích myslí své a každý ví,že je to úplně na nic, když po testu to stejně hned všichni zapomenou. A učit něco, co vím, že ty děcka stejně nebaví, by mě nebavilo. Navíc pak se ti každý na ulici vyhýbá, protože upřímně - kdo byl jako dítě rád, když viděl nějakého učitele? Radši každý přešel na druhou stranu chodníku nebo šel jinudy...
Ale ohodnocení? Na to, jak je práce (ne)náročná dostávají peněz víc než dost
Dcera mé známé po asi dvou letech bere na druhým stupni základky 39 000. SČ kraj. Nevím, jestli je v tom zahrnuto i třídnictví, do něhož ji nedávno natlačili.
A kdy jindy jezdí lidi na dovolenou? Většina jezdí v sezóně! A proč? Protože děti mají prázdniny. Těžko si bere někdo dovolenou jen tak, že chce být prostě jen týden doma. Proč by to dělal? V zimě k moři asi nepojede a v létě na hory asi taky ne... Práce si domů nosí tolik, kolik chce. Kdo nechce, opraví písemky v pohodě v hodině a doma má klid...
@pavlos ...aha, a ten jim diktuje kdo? Pojďte na mě s těmi dalšími možnostmi, vidím, že se vyznáte.
Je dobré, ale nesmí se to brát jako zaměstnání ani jako povolání. Kdo nezkusil, neví o čem to je.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.