Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

České školství

Od: kaktus123* odpovědí: 19 změna:

Přeji pěkné poledne,

chtěl bych slyšet vaše názory na problémy v Českém školství které vidím a zažívám na vlastní kůži.

At už se zeptám každého tak škola je a vždy byla něco stresujícího a strach vyvolávajícího, např. neustálý strach z neúspěchu...

Pozoruju to i na sobě, na druhém stupni to nabíralo obrátek hlavně díky matematice kdy jsem málem propadl kvůli nějakým příkladům které jsem od té doby ani neviděl a už vůbec jsem je nepotřeboval.

Jde o spoustu a spoustu dalších zbytečností které se ve škole bezhlavě vyučují. Učitelé za to ale mnohdy nemohou jelikož hlavním problémem jsou zastaralé osnovy.

Kdyby se forma výuky trošku změnila takl si mysllím že by všem bylo líp a lépe by se dosáhlo lepšího vzdělání. Lze to pozorovat v zahraničí.

Někdo třeba chce mít maturitu jelikož to opět vyžadují různá zaměstnání a překazí mu to nějaká pitomá látka v matematice. Chápu že se takto zajištuje to že na těch místech budou chytří a inteligentní lidé ale inteligence lze ověřit i jinýmy způsoby než počítáním nesmyslů.

 

 

19 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


4x

Že chceš být pologramotný neznamená, že je problém ve školství.

 


4x

Možná tě to překvapí, ale spousta lidí zažívá denodenní stres i poté, co definitivně opustí vzdělávací proces. A možná tě překvapí podruhé, že každá práce se skládá z desítek až stovek úkonů, které s požadovaným výsledkem (zdánlivě) nesouvisí a jsou považovány za zbytečné. Skutečná potřeba pak může být zcela jiná nebo je alespoň zcela jiná realita - někdo si realizaci těch (ne)potřebných úkonů vynutí silou.

Skutečný problém školství vidím úplně někde jinde a to v kvalitě pedagogických pracovníků. Druhým problémem pak je, že v každé třídě jsou řádově desítky procent žáků, kteří si nějak usmysleli, že "nemusí a nepotřebují" a táhnou dolů zbytek těch, kteří vědí, že potřebovat budou.

 

klera*

4x
Máš pravdu, souhlasím s tebou. Pamatuju si průzkum, něco na styl- baví vás chodit do školy? U nás lidem už přijde úplně normální, že je člověk otrávenej, že musí žít v něčem, co ho nebaví, takže asi nikoho nepřekvapí, že většina dětí do školy chodit nechce. Ale zajímavý bylo srovnání s Evropou, v rámci které jsme skoro poslední. A tuším že někde ve Finsku měli nejlepší výsledky a že se tam těší do školy/vidí v chození do školy smysl drtivá většina dětí.
Máš pravdu s tím zahraničím. Někdo tu píše, že to tvrdí lidi, co byli pár dní u moře. Já jsem studovala rok ve Velký Británii na vysoký škole. A ten rozdíl je obrovskej! A říkal to i spolužák z Masarykovy univerzity. To, jak se všichni snažili...a nejenom studenti ale hlavně zaměstnanci. Bavila je jejich práce a viděli v ní smysl. I ti poslední, co pracovali jako vrátní u ubytování. Většinou jsi nenarazil na otrávený lidi. A způsob výuky sice záležel učitel od učitele, ale i tak mi to dalo mnohem víc než u nás.
Lidi pořád srovnávají dobu dříve. "Jo my se toho museli nazpamět šprtat daleko vic." To je snad argument? Ne, to že to za nic nestálo dřív, neznamená, že to musí být stejný 50 let později. Však už J.A.Komenský prosazoval "Školu hrou". A to už bude několik století zpátky. My se zatím pořád plácáme ve školství, co umí jenom nabiflovat. To je fakt lepší, aby se ty děti hlavně matematiku vůbec neucili, protože z ní mají akorát tak trauma a nechut a nakonec stejně nic neumí. Mám kamarádku na střední škole, kde matematiku vyučuje. Říkala, že děti mají rok od roku horší znalosti. A mnohem hůř jsou na tom ti, co nešli na víceleté gymnázium. To samý třeba historie. Chodila jsem na gympl, takže jsem si samozřejmě hrozně užila pravěku. Všechny ty typy hlíny z čeho se vyráběly hrníčky si už nepamatuju...ale hlavně, že jsem tím strávila značnou část svého dětství.
kaktus123*

Děkuji za smysluplný názor.

Taky to nesoudím podle toho že byl někdo pár dní u moře ale mám v jiných zemích známé a vím jak to jinde chodí.

Kmarádka z Mongolska kterou znám ze ZŠ ještě na prvním stupni tak aktuálně bydlí ve Švédsku a jde studovat medicínu. Silně pochybuju že by to v ČR dotáhla tak daleko.

Jak by taky někdo mohl, když už to někdo dá tak klobouk dolu před nima. Chodit do školy plný otrávených studentů a učitelů kde vládně silně negativní nálada se studuje opravdu težce. To je většina škol v ČR až na některé soukromé.

Toj sou dvě věci. Jednak máte pravdu v tom, že škola je u nás historicky do značné míry pro asi většinu dětí zbytečným utrpením a nic se nemění, protože má většina lidí pocit, že je to normální a tedy správné. Mám dva už větší syny (starší po výběrovém gymplu na VŠ, mladší ještě na ZŠ) a na nich jsem mohl pozorovat, jak neefektivně naše školství děti připravuje na život, nejen co se týče obsahu, ale i způsobu výuky (co asi může zvládnout jeden kantor stojící u tabule před 30 pubertáky a po dvacáté znuděně přednásšející každý rok tu samou látku) či známkového hodnocení, které považuji za nesmyslné a nehumánní. Od Marie Terezie se společnost i technika neuvěřitelně posunuly, ale školství to nezvládá reflektovat. A hodnotit dítě číslem, jako by to byl nějaký výrobek, první jakost, druhá jakost, třetí jakost?

Druhou věcí je, že děti dnes díky tomu, že u mobilů často tráví čas, který by bylo možné věnovat hrám a jiným aktivitám zdokonalujícím mysl i tělo jednoznačně blbnou a ztrácejí některé schopnosti. Duševní, fyzické i sociální.

Mám kamarádku na střední škole, kde matematiku vyučuje. Říkala, že děti mají rok od roku horší znalosti. A mnohem hůř jsou na tom ti, co nešli na víceleté gymnázium.

tak ale to je celkem logické, ne? na víceleté gymply chodí děti, u kterých se předpokládá, že jsou to studijní typy a budou po škole pokračovat na VŠ. na základce ovšem zůstávají a následně na SŠ odchází nejenom děti, které jsou taky studijní typy, ale z nějakého důvodu na víceletý gympl nechtěly, ale i děti, které by se dříve na maturitní obor vůbec neměly šanci dostat. takže je celkem pravděpodobné, že děti z víceletých gymplů mají ty znalosti větší ne všichni do jednoho, ale průměrně. konečně, ono to bývá vidět i na různých soutěžích, kdy moje zkušenost je ta, že děti z víceletých gymplů bývají úspěšnější, než děti ze základek a děti z gymplů (obecně) zase bývají lepší než studenti z odborných SŠ. alespoň co jsem tak za ty roky viděla žebříčky těch soutěží, kterými prošly moje děti.

a mmch rodiče přihlašují děti na víceleté gymply velmi často právě s vidinou toho, že ten gympl není taková "škola hrou" jako na základce a doufají, že tam konečně jejich děti budou muset začít makat a učit se, že konečně na ně budou mít učitelé větší nároky.

klera*
Já ještě teda doplním pár věcí. S tou tvojí kamarádkou je to typický...na škole v UK jsem cítila, že je to lehčí než u nás, jenže mi to stejně dalo víc. Někdo má pořád představu, že těžší znamená zákonitě lepší vzdělání, ale tak to samozřejmě není. V UK jsem si konečně nepřipadala, že plavu v moři plným informací, vzorečků, pravidel, který stejně brzo zapomenu a ani nevím k čemu jsou mi dobrý...respektive, nedozvím se to.
K těm víceletým gymnáziím- platí čím dál víc, že když někdo chce dát dítěti dobrý vzdělání, musí ho poslat na gympl. Obzvlášt třeba u nás v horší části ČR. Já jsem ještě zůstala na základce až do devátý třídy a těch kvalitních učitelů tam bylo docela dost, ale postupem času všichni odešli do lepší práce- většinou na místní gympl. Moje teta- vím, že jedna z mála fakt skvělých učitelek na fyziku, dostala už dávno nabídku a mohla učit na gymplu. Jenže ví, že když odejde, nikdo to ty žáky u nich nenaučí. Ty děti, i kdyby měly talent, by měly smůlu. A že ji to tam občas leze krkem, protože tam mají hodně hajzlíků, co dělají problémy. Všechny tyhle děti, co tam chodí, mají jednu společnou věc. Nejsou hloupější, ale jejich rodičům je to tak nějak víc ukradený. Většina žáků, co má lepší rodinný zázemí jsou na gymplu. Ti se snaží a mají i lepší výsledky. Ze základek všechny tyhle děti zmizí, zůstanou tam většinou romové (bohužel je to tak...) a děti z dělnických rodin/hůř situovaných (opět, aspoň v naší části ČR to tak chodí). Spolu s nima tam většinou zůstanou ti horší učitelé, který nedostanou lepší nabídky a taky se nesnaží. Čest výjimkám! Těhle si vážím. No a co z toho vyplývá- v ČR je hlavní, kdo je z jaký rodiny. Děti, co by mohly přispět společnosti svým talentem se nikam nedostanou, protože je v 11 rodiče neposlaly na gympl. Pak mají fyzikáře jako jsem měla třeba já, který vám řekne- opište si žlutý rámeček! A odejde do kanceláře.

 

 

lidus*

2x

Myslím si rovněž, že naše školství nestojí za mnoho, nemohou za to ani tak osnovy, jak sám učitel. Učí se naproso zbytečné věci a navíc čím dál častěj se setkávám s tím, že učitel látku řádně nevysvětlí ale řekne dětem na prvním stupni ZŠ najděte si na nettu, vytiskněte a vlepte do sešitu. Naprosto stupidní je systém známkování a psaní nesmyslných písemek, čtvrtletní, pololetní a td. Děti jsou v neustálém stresu. A jestli někdo řekne, že naše děcka nic neumí a v cizině, ANGLIE, KANADA, ŠPANĚLSKO (jinde nevím), ví víc, je to omyl a to od ZŠ až po VŠ.

 

111®

1x

no ty máš asi komlex z matiky, ale přál bych ti být ve škole třeba před 50 roky, a to by jsi dělal záverčné zkoušky v 8. třídě ze 4 předmětů taková výstupní maturita ze základky. Co na to říkáš? A matiku jsme uměli daleko lépe než vy dnes.

To jsme měli taky (nástup na ZŠ 2004). Ve 3. třídě rozřazovací zkoušky, v 5. třídě postupové do druhého stupně. Pořád nějaké bububu, přechod na gymnázium byla úleva.

xx*

Nebylo to před 50 lety, ale před 60 lety. V roce 1960 naposled, pak byla reforma a byly zavedeny ZDŠ a devítiletá povinná docházka.

Problémem nejsou zastaralé osnovy, nebot osnovy jsou už dávno zrušeny. Nyní se vyučuje podle tzv. RVP.

111®

jo pravda, špatně jsem to spočítal

 


1x

České školství by mělo především posílit výuku cizích jazyků. Tím ovšem nemyslím jen angličtinu, ale i druhý světový jazyk (němčina, francoužština, španělština, italština, atd.).

Taky čeština by si zasloužila trochu více prostoru, když vidím, jak dnes lidé píší a co jsou schopni napsat. Mě osobně překvapilo, kolik z nás po škole úplně opustilo psací písmo, které nám na základní škole tak vtloukali do hlavy. Celkově je teď tradiční psací písmo na ústupu, prochází různými zjednodušeními, a to se mi taky moc nelíbí.

Co se matematiky týče, tak s Vámi částečně souhlasím. Učivo se posouvá do stále nižších ročníků, což k ničemu nevede. Podle mě je největší problém v učebnicích, které jsou z velké části nesrozumitelné nebo graficky špatně navržené. Málokterá učebnice (obecně) je užitečná i po ukončení studia, což je škoda. Znám to z vlastní zkušenosti, když jsem si pro domácí studium jazyků musel kupovat úplně jiné tituly.

 

111®

1x

neplatí škola mne naučí! škola tě nasměruje, naučit se musíš sám, znám mnoho mladých co na sobě ,makají tak, že jim škola už nemá co dát...a klidně by ohli vyučovat, jezže ti mají zájem o problematiku a učí se třeba systémem hokus pokus

A kolik jich takových ve třídě je? Určitě ne většina.

 


1x

Já jsem unešena, když někdo něco ze zahraničí vychvaluje. At je to zdravotnictví, školství, chování lidí, rodinné vztahy, kultura nakupování atd. A přitom byl pouze a jen na týden u nějakého moře. Ale je dobrým pozorovatelem filmů. Tedy se mu líbí fantazie scénáristy a režiséra. Díváš se, alespoň občas, na pořad "Nikdo nejsme dokonalí"? Tak to vypadá, když má někdo stejné požadavky na vzdělání jako ty. Umí si spočítat výplatu nebo dávky. Víc mu netřeba.

 


1x

Nazývat učivo základní školy matematikou je dost odvážné.

A málem rušit matematiku na středních školách a přitom blábolit o průmyslu 4.0 je ukázka vládnoucí idiocie.

 

tomas1*

0x

Dnes se žáci učí méně než před rokem 89. Naopak je více akcí, např. spaní ve škole, projektové dny, výlety během roku atd. Mám pocit, že to jde z extrému do extrému. Dříve převládala frontální výuka a písemky, důtka byla i za pár poznámek v žákovské. Dnes je školství na druhé straně - v popředí je přístup k žákům, do výuky mluví také rodiče. Učiva je rozhodně méně. Rada pro tazatele - začněte se více učit místo sezení u počítače. Opravdu to jde, když se chce.

kaktus123*

Já mám propěch dobrý, učím se hodně ale učím se pouze na odborné předměty, na ostatní tak nějak...

Prostě je držím na nějaké hranici kdy ještě prospívám.

Víte co já se nešel učit počítat a psát ale šel jsem se učit řemeslu.

To co jsem tu napsal jse názor i spousty učitelů i sama matikářka to uznává ale prostě to učit musí.

Co jsem tak pozoroval tak na otázky ze závěreček jsem se už díval tak brzy jako jeden z mála ze třídy a řadu z nich umím.

Takže se učím a to dost. Jen bych byl asi jinde nebýt toho co jsem popsal výše.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]