Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Rovnoměrně zrychlený pohyb - Fyzika SŠ

Od: newbie* odpovědí: 7 změna:
Dobrý večer,
začal jsem chodit na SŠ. Učitel na fyziku řeší učení tak, že vypočítá několik příkladů za sebou, že to nestíhám chápat i zapisovat, teoreticky nic neřekne a pak nám dá zadání, at se staráme, ale to není podstatné, budeme to s ním muset probrat, nejsem sám.
Potřeboval bych poradit s tímhle příkladem (abych se měl od čeho odrazit, případně je ve sbírce úloh pro SŠ 23/56)
Zadání:
Dvě tělesa, jejich počáteční vzdálenost je 240 m, se pohybují rovnoměrně zrychleně proti sobě. První těleso má počáteční rychlost 4 m*s^-1 a zrychlení 3 m*s^-2.
Druhé těleso má počáteční rychlost 6 m*s^-1 a zrychlení 2 m*s^-2.
Určete dobu, za kterou dojde ke kolizi těles, a vzdálenost místa kolize od počáteční polohy prvního tělesa.
Dočetl jsem se, že se k tomu využívají kvadratické rovnice, ale o nich jsem neslyšel ani slovo. Jediné, co nám ukázal, byl jakýsi univerzální vzorec - s=v0t+1/2at^2, který netuším, jak aplikovat. V jeho postupech využívá jiných vzorců, které nejsou ani nijak odvozeny z tohohle.
Případně vám všem moc děkuji.

 

 

7 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

host

2x

Vašeho učitele tu nikdo nevyřeší, ani jeho metody vyučování. Zkuste si (a zvykněte si i do budoucna) příklad konzultovat i s ostatními spolužáky

Hlavně si ho rozeberte a řešte postupně, nehledejte jeden vzoreček.

Předně se podívejte na obyčejný přímočarý pohyb a rovnice pro rychlost, dráhu a čas.

Pak se podíveje na rovnoměrně zrychlený přímočarý pohyb a opět rovnice pro rychlost v závislosti na čase, dráhu v určitém času od začátku děje a na čas.

Pak se podívejte na přímočarý rovnoměrně zrychlený pohyb s určitou počáteční rychlostí, což už je váš příklad.

No a pak si vzpomeňte na příklady, které má škola tak ráda, že z bodu A vyjede jedno voziodu Bdlo atd, atd a proti němu z bodu B druhé vozidlo a máte spočítat, kdy se setkají a jakou dráhu oba urazí.

Prostě postupně... pro zatím máte čas na přemýšlení, zkuse sem dát své postupné kroky výpočtů


doplněno 10.10.19 20:40:

Ve vašem vzorečku s=v0t+1/2at^2 to má vypadat tak, aby tam bylo "vé nula té", což je počáteční rychlost od které se počítá dále. V učebnici nebo na tabuli to vypadá takto: .s=v0t+1/2at2.

Prostě ta nula je jen index,


doplněno 11.10.19 09:36:

Zkuste si pro jednoduchost spočítat, za jak dlohou dobu se při pohybu proti sobě na celkovou vzdálenost obě tělesa srazí při původní rychlosti bez zrychlení. Jejich rychlost při srážce bude součet obou rychlostí. Až budete mít čas, tak si ho dosadíte do vzorečku pro výpočet dráhy jednoho tělesa a pro zajímavost i u druhého tělesa a pak vám pro kontrolu musí vyjít dráha jako součet těchto drah ta původné.

Pak si teprve začněte hrát se zrychlením. Pan učitel to bere hopem, ale sám to také jistě má naučené po jednotlivých krocích, nebo to automaticky učí tak jako loni, předloni, atd. a už to bere zkratkou.

 


2x

Způsob, jakým učí Váš učitel fyziky, bohužel není ojedinělý. Je spousta učitelů, kteří neumí učit nebo nemají zájem dobře učit. Spočítám ten příklad a dám semten výpočet jako fotku.

Každopádně, řešení kvadratických rovnic je potřeba se naučit. Bude to probíráno v matematice. Tady je odkaz na jeden soubor, kde je to popsaný

hsvos.cz/...

Je tam použit D (diskriminant)

Já jsem ho ve výpočtu vynechal

 

 

rv*

2x

U každé úlohy je potřeba si udělat rozbor, aby bylo jasné, že je úloha pochopena. Pak se třeba rozloží na jednodušší části, které se řeší samostatně. A ten "univerzální" vzorec je vztah mezi dráhou, časem a zrychlením, který se tady dá uplatnít.

1. Tělesa se srazí za čas t

2. za ten čas první těleso urazí dráhu s=v0t+1/2a0t^2

3. druhé těleso urazí dráhu (240-s)=v1t+1/2a1t^2

No a máte 2 rovnice o 2 neznámých, které nějak vyřešíte. Třeba z první dosadíte s do druhé, vše upravíte do základního tvaru nějaké kvadratické rovnice a tu vyřešíte.

 

lop
10.10.19 22:07

0x

 

newbie*

0x

Moc děkuji Vám všem, co jste si na tohle našli čas. Vaše postupy jsem si prošel a rozumím jim, zas tak složité to není (nechápu tedy, proč učitel dělal takové krky, ale nakonec nám to vysvětlil, včetně kvadratických rovnic).

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]