Nejste přihlášen/a.
Zdravím všechny. Ráda bych se těch, kteří mají zkušenost s Montessori vzděláváním na základní škole, zeptala na jejich zkušenosti. Dopředu musím upozornit, že mě nezajímají teoretické poznatky; studovala jsem 2 pedagogické VŠ (1. a 2. stupeň) a teoretickými záležitostmi alternativního vzdělávání jsem si prošla více, než se dočtete v kterékoliv Wikipedii a na kterémkoliv webu (včetně návštěvy alternativní školy, nahrávek přímo z výuky a přímou práci s Montessori pomůckami).
Jde o to, že mám poslední dobou pocit, že se Montessori vzdělávání v praktické rovině trochu odklání od modelu, který mi byl představen v teoretické rovině. Setkávám se s dětmi ze zdejší Montessori ZŠ či s jejich rodiči, a co se dovídám, mi bohužel moc nesedí.
Zajímaly by mě hlavně odpovědi na tyto otázky, ale pokud budete mít jiné poznatky, ráda si vše přečtu. Nebo pokud máte pocit, že se chcete vyjádřit jen k něčemu, i částečné odpovědi samozřejmě postačí
1. Jak probíhá organizace školního roku a každého týdne a dne? Nazvali byste něco z toho příznivou či nepříznivou (dobrou, špatnou, vhodnou, nevhodnou...) záležitostí?
2. Jakého věku jsou děti, v jakém "ročníku" (zaboha si teď nevzpomenu, jak tam ty jejich celky nazývají) jsou? Jaký je jejich postoj ke škole?
3. Dostávají domácí úkoly? Jaké jsou povahy (tj. z jakých předmětů, jak dlouhé, co úkol obsahuje a co dítě při něm dělá, kdy se odevzdávají?)
4. Píší děti testy? Jak jinak jsou, kromě sebehodnocení, hodnoceny? Jak děti toto hodnocení vnímají?
5. S čím konkrétně jste na Vaší škole spokojeni, a s čím nespokojeni?
6. Jak škola komunikuje s rodiči? Jak často a jakou formou?
7. Jaký byl Váš důvod pro tuto volbu? Jste obecně nějak alternativně založení ohledně svého životního stylu?
Díky všem za Váš čas!
Známá z práce má dceru, která do této školy chodí. Se stylem výuky je spokojena a učitelé se snaží udělat výuku zajímavou. Známé se ale nelíbí, že škola klade velký důraz na komunikaci mezi rodiči (v rámci jedné třídy) a aby byli všichni rodiče mezi sebou přátelé. Škola se také snaží rodiče zapojovat do různých projektů.
@naufrago...montessori...dobrá věc, ale pokud v budoucnu toto "dítě" půjde vyhledávat zaměstnání a zjistí, že většina zaměstnavatelů "montessori" nežije...bude mít větší problém, než si myslí. Ale je to jen můj názor a snad se podmínky do udoucna zlepší. Moje nejmladší sestra žije na malém městečku a snažila se své malé dcery naučit žít dle ajurvédy a samozřejmě i stravovat. Jaké bylo její překvapení, když škola, do které začaly děvčata chodit, nehodlala vařit dle požadavků. Děti byli nuceni se " překolíkovat" na ryze českou kuchyni, ale je to pro ně těžké. Nejsou zvyklé. Tímto poukazuji na to, že pokud celá společnost nebude "uznávat" montessori, přijde vše vniveč.
Athenaise, víte, ono alternativní vzdělávání funguje už přes 100 let (většina směrů se začala vyvíjet na přelomu století), takže mezi námi už lidé, kteří jím prošli, existují a fungují stejně jako my všichni ostatní. Překvapivě (pro Vás) to nejsou děti na pracáku, na dávkách... ale ano, nejsou to ani lidé pracující v těch nejběžnějších pozicích, kde musí "držet hubu a krok". Dělala se už mnohá zjištování, jak děti s alternativním vzděláváním procházejí životem, takže to je stále součást té teorie, kterou už mám nastudovanou.
Jedna naše příbuzná tam měla vnoučata, ale po nějaké době je dali do normální školy, protože měli pocit, že v této škole se tak dbá na individualitu, až některé děti začnou přerůstat rodičům přes hlavu. Doslova řekla, že je to jen výrobna lidí, kteří v běžném životě jsou téměř nepoužitelní a uplatní se leda v neziskovkách. Já sama žádné zkušenosti nemám.
Díky za příspěvek. Možná zkušenost Vaší příbuzné podporuje můj dojem, že alternativní vzdělávání u nás nabírá úplně jiné obrátky, než byl jeho původní záměr. V opravdové škole nebo výchově dle Montessori totiž neexistuje něco jako "přerůstání přes hlavu". I tam děti mají limity, hranice, platí pravidla - jen jsou k jejich dodržování děti vedeny úplně jinými způsoby než v běžné výchově. Také tam není kladen důraz na individualitu, ale individualita je uznávána, akceptována. A to je sakra rozdíl.
Já mám primárně s alternativním vzděláváním (jako konceptem) problém pouze v tom, že je vnímáno jako zákonitě lepší než jakýkoliv střední proud. Když si ale ty alternativní školy ale rozeberu do detailu (kteroukoliv, nicméně na škole jsem se zabývala Jenským plánem), tak to jsou samé dobré věci. Jako člověk, co je povahou pedagog, povoláním učitel/lektor a na vedlejšák chůva, se prostě výchovou zabývám neustále, a když někde vidím, že někdo něco ve výchově dělá dobře, tak je to často prvek, který tvoří koncept některé alternativní školy. Jenže se bohužel asi stává u nás to, že naše alternativní školství není to samé, jako alternativní školství jaké bývalo/existuje jinde/v teorii.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.