Nejste přihlášen/a.
Zdravím. Ráda bych znala řešení následujících slovních úloh, zda je mám správně. Děkuji.
1. Mravened se snaží vylézt z písečné pasti, kterou mu nastražil mravkolev. Potřebuje vylézt po šikmém svahu 50 cm. Za 3 minuty popoleze o 20 cm, ale pak mu dojdou síly, minutu odpočívá a Písek ho stáhne o 5 cm zpět. Tohle se stále opakuje. Za kolik minut se dostane ven?
2. Babička napekla 67 koláčů. Do 56 koláčů dala povidla. V 33 koláčích byl tvaroh. Kolik koláčů bylo naplněno obojím, jestliže žádný nebyl bez náplně?
Děkuji za odpovědi. M.
Kdo ty příklady dělá, učí děti logickému myšlení a práci s informacemi.
Především: past mravkolva je jamka v písku s hloubkou asi 5 cm a průměrem horního okraje asi 7,5 mm (viz citace: "In trap-building species, an average-sized larva digs a pit about 2 in (5 cm) deep and 3 in (7.5 cm) wide at the edge..."), takže žádná jáma v písku s délkou stěny 50 cm, to si pan učitel mohl najít lepší příklad.
Za druhé, když mravenec spadne do pasti mravkolva, tak ten ho chytí a sežere a tak už sežraný mravenec nepoleze nahoru.
Za třetí: že by mravenec lezl rychlostí 20 cm za tři minuty, tedy asi 6,7 cm za minutu? To i šnek je rychlejší.
Kdyby to nebyla početní úloha, tak by to byl přírodovědný chyták, podobně jako dětská hádanka, když myslivec střelí zajíce, na kterou stranu padne? Správná odpověď je "na chlupatou"... atd.
Učebnicím se nemá tak moc věřit, prý se zanedbává kritické myšlení, ale to není tento případ, zde je kritické myšlení vhodné.
Například v DUM (digitální učební materiál) uložený na stránkách www.rzp.cz (po kliknutí se vám přímo stáhne tento učební materiál i s uvedením autora, je to na stránce 10) je přímo šílený nápad pana učitele, tvůrce tohoto učebního materiálu, pocházející snad z doby císařské parní dráhy před sto lety, cituji: "Vysvětlete fyzikální podstatu faktu: Děti přikládají ucho na koleje aby zjistily, jestli jede vlak.". To snad nedělal ani pan přednosta Zababa v pohádce o mašinkách.
Takže příklad z mravkolvem pouhá slovní fikce k početnímu úkolu. Takhle si děti zvyknou ignorovat pitomosti, nebo ti slabší věřit každé pitomosti.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.