Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
potřebovala bych poradit s problémem, se kterým se potýkám u svého syna. Chodí do 3. třídy, je mu 8 let. Před nástupem do školy byl problém zjistit jeho latelaritu, nakonec psycholožka došla po vyšetření k závěru, že je levák. Postupně s tím, jak přibývalo ve škole učiva, jsem zjištovala, že s tím jeho leváctvím je to komplikovanější - sice píše levou rukou (poměrně úhledně), ale když má levou stříhat nebo držet kružítko, výsledky jsou tristní (toto dělá tedy pravou rukou). K jádru problému. Synovi příliš nejde kreslit a malovat, ve stříhání a jiných činnostech kolem toho také nevyniká. Kreslí však často a rád, postupně je vidět progras v technice (i když pomalejší, než u jiných dětí). Zatímco z češtiny, matematiky apod. má jedničky a dvojky, z výtvarky a pracovních činností trojky a hůř. Kazí mu to vysvědčení i motivaci, je smutný z toho, že i když se snaží, jeho výsledky se nelepší. Snažila jsem se promluvit si o tom s učitelkou, ale bezvýsledně. Nevím, co mám dělat - mám se to snažit řešit s ředitelkou? Nebo se smířit s tím, že zatímco z ostatních předmětů bude mít syn na vysvědčení jedničky, z výtvarky a pracovních činností dvojky či hůř?
Předem děkuji za rady.
Trojku z výchovy snad učitelka nedá, na vysvědčení. Naučte syna se nad ty známky z výtvorů povznést, neházet flintu do žita a dělat to, i když ho to baví. Já absolutně neumím zpívat, a jak zpívám ráda.. ale ve škole jsem nezpívala, i když jsme měli relativně dobrého učitele, resp. byl to blbec, ale nedával špatné známky. Udělejte si se synem něco pěkného doma, nad školní výsledky se povzneste, neřešte, ukažte synovi, že je to jedno. Prokážete mu tím službu do života, blbci ve vyšších pozicích jsou všude.
Nebo jestli máte ve škole nějakou spřízněnou duši učitelku, poproste ji, jestli by s kolegyní nepromluvila. Na to by snad mohla slyšet.
Vilíku, máte kus pravdy. Až na jednu věc: výtvarka je výchova. Není to čeština, matika, přírodověda... Dokonce nejenom výchova, je to předmět, jehož účelem není vydrilovat žáky k výkonu, ale naučit žáky milovat tvoření. Jakékoliv! I nepovedené! A to se s trojkama u snaživého dítěte nepodaří. Trojka či čtyřka se ve třetí třídě z výtvarky dává dítěti, které nedělá to, co má, neposlechne instrukce, nedodrží zadání, fláká to
Po pravdě, já bych výtvarku na 1. stupni neznámkovala vůbec. Podpořit v dětech kreativitu a naučit je pár technik jde daleko lépe bez známek. Za svoji praxi jsem viděla třídy, ve kterých děti tvořily váhavě, bez snahy, bez nadšení; a takové, kde děti žily tím, co dělají, ponořené do své činnosti, nadšené, že mohou tvořit. Která třída asi měla učitelku z dotazu?
Ke slovnímu hodnocení u výchov bych se klonila taktéž. Když jsem byla na střední, bylo hodnocení z výchov častým tématem diskuzí mezi rodiči žáků a učiteli. Jeden z učitelů to nakonec vyřešil tak, že stanovil pro známky jasná kritéria (například, že pro 1 musí být pomalovaná celá čtvrtka a žák musí použít minimálně 3 základní a 2 "namixované" barvy apod.). Bohužel synova učitelka toto nastavené nemá, což pak vyvolává mezi rodiči žáků dohady o tom, proč vlastně hodnotí tak, jak hodnotí (v minulém roce kvůli tomuto problému jednu synovu spolužačku její rodiče přemístili na jinou školu).
Vilíku, já tvrdím, že ve výtvarce a hudebce si snaživé dítě zaslouží dvojku a talentované jedničku. Ne trojku a čtyřku. A to Vám říká učitel, který brání dávání "horších" známek na prvním stupni, nesnáším, když se rodiče ohrazují vůči čtyřce za diktát, když tam ty chyby prokazatelně jsou. Ale to je čeština, tady se bavíme o výtvarce.
A taky tvrdím, že je nejlepší na konci hodiny říct "Krásné, Adame" a "Ty ses ale dneska snažil, Péto". Bude to mít stejný efekt jako dvě jedničky a oba to potěší, ačkoliv Adam je talentovaný a Péta ne
Ale beru to, máte na to jiný názor, v pohodě
No a co, já měl taky odjakživa z hudebky a výtvarky dvojky i hůř, někdo zas z těláku, jiní zase z matiky nebo z češtiny (a někdo holt i ze všeho). Každý má talent na něco jiného. Navíc i třeba Josef Lada přestože vlastně neuměl kreslit, viděl jen na jedno oko takže jeho obrazy mají ujetou perspetivu, školu ani nedodělal, ale bavilo ho to a dotáh to až na národního umělce. Kazí synovi motivaci skutečně ta dvojka nebo to vaše zveličování a zklamání?
To jste asi špatně pochopil Ze syna zklamaná nejsem, proto jej také za jeho známky z výtvarky nekárám a spíše se jej snažím utěšovat. Kdyby z toho sám nebyl zdeptaný, tak z toho takovou vědu nedělám.
Lilithen, jestli Vám můžu ještě poradit - neutěšujte. Nechte to plavat. Když dítě utěšujete, jeho smutek je skutečný. A když ho utěšujete příliš, jeho smutek roste. Když dítě ubezpečujete, jeho strach je reálný. Když ho ubezpečujete příliš, jeho strach roste. Prostě nad tím, aspoň občas zpočátku, zkuste mávnout rukou - i on nad tím pak mávne rukou.
Když já si myslím, že ty papíry, dokumenty, výsledky různých zkoumatelů - jsou jen blbosti. A že pravda spíš leží v tom, jak vést hodinu, aby práce nebyla schematická. Jak učit, aby se žák kreativně rozvinul, i když nebude zrovna stříhat, ale svůj výrobek bude kreativně řešit jinak, bude hledat jiné vyjádření. Ale přesně toto není "učitelsky" jednoduché, žádá to totiž k "učitelství" i osobnost...
@lilithen - synova učitelka toto nastavené nemá, což pak vyvolává mezi rodiči žáků dohady o tom, proč vlastně hodnotí tak, jak hodnotí
A proč se o tom rodiče dohadují? Proč nepožadují vysvětlení od učitelky? Ano, píšete, že jste se s ní snažila mluvit a nic jste se nedozvěděla - ale pokud přijde víc rodičů se stejným dotazem najednou, nějak reagovat bude muset.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.