Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Rozbití dobře fungujícího třídního kolektivu

Od: romana* odpovědí: 9 změna:

Dobrý den,

ráda bych se dověděla, zda je správné rozbít dobře fungující zavedený kolektiv třídy. Jedná se o pátý ročník, velmi hodná třída, děti mají hezké vztahy, učitelé třídu chválí, dobře funguje. Protože ale v jiném 5. ročníku to funguje asi špatně, třída je živější, nesnaží se, celkově horší prospěch, učitelka si stěžuje (z jiných zdrojů víme, že tato paní učitelka je málo oblíbená, více křičí, nervózní). O šikanu se prý nejedná. Třídy by se proto měly promíchat zhruba půl na půl podle zlobivosti a prospěchu, aby byly vyrovnané. Změna nastane od 6. třídy. Nám rodičům to bylo pouze oznámeno třídní učitelkou. Obávám se ale, že se takto spíše rozbije i to, co funguje. Náš syn se kvůli tomu již teď velmi stresuje. Jedná se o rozhodnutí ředitele školy. Nemělo by tomu předcházet nejdříve hledání méně ostrých řešení, např. vyměnit paní učitelku, pomoc školního psychologa, školské pedagogické poradny, mame šanci se např. peticí tomuto ubránit? Nebo se jedná o standardní řešení na školách a nelze do těchto věcí škole zasahovat? Velice děkuji za odpověď. Romana

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


5x

Nakolik je tento způsob řešení vhodný a adekvátní k dané situaci, k tomu se vyjadřovat nebudu. Co se týká vašich možností: Samozřejmě máte právo do toho "kecat". U nás to funguje asi takto: V prvním kole se dají dohromady rodiče, srovnají si názory, dají dohromady nějaký většinový, pokud možno konstruktivní návrh (lépe písemně formulovaný). Poté následuje oslovení vedení školy. Pokud jednání nejsou úspěšná, přibere se do problému školní rada, ev. sdružení rodičů. Pokud jsou výsledky nadále neuspokojivé, lze se obrátit ještě na zřizovatele (obec).

 

iz*

5x

»Třídy by se proto měly promíchat zhruba půl na půl podle zlobivosti a prospěchu, aby byly vyrovnané.« Určitě má jít o změnu "kvůli zlobivosti"? Mluvili jste s vedením školy?

»Změna nastane od 6. třídy.«Podle mých zkušeností dochází k "proházení"žáků pátých tříd tříd při přestupu z prvního stupně na druhý ve více školách. Ale z jiných důvodů.

Setkala jsem se s tím většinou na školách, které mají nějaké zaměření, rozšířenou výuku některého předmětu apod., ale i na běžných ZŠ.

A na školách, které mají více žáků a tříd, jsem se setkala i se snahou vytvořit z pátých tříd při přechodu na druhý stupeň jakousi "výběrovou"třídu → tedy opak toho, o čem píšete.

Poradila bych postupovat podle rady Ampéra:

Napřed by se měli sejít rodiče a dohodnout se na dalším postupu, vybrat několik zástupců pro jednání s vedením školy (případně, pokud bude nutné jít dál, se zřizovatelem školy a školní inspekcí). Na ředitele se obratte písemně a trvejte na písemných odpovědích, abyste měli nějaký podklad pro další postup a jednání.

Školní psycholog by pomoci mohl, ale výměnou učitelky si nejsem jista. (Její jednání a vystupování nemusí být příčinou, ale důsledkem chování žáků a jejich přístupu ke školním povinnostem, případně přístupem rodičů "problémových"žáků ke škole.)

 


4x

Když dáte do sudu sraček lžíci vína, výsledkem jsou sračky.
Když dáte do sudu vína lžíci sraček, výsledkem jsou zase sračky.

Jinými slovy, promícháním se dobrý kolektiv pokazí a špatný nevylepší. Standardní řešení to rozhodně není, v životě jsem o něčem podobném neslyšel a myslím si o tom, že je to hloupost - i ze strany ředitele. Určitě je lepší mít jednu vynikající třídu než dvě průměrné.

Ale zase nepochybuji, že z hlediska učitellů je lepší mít dvě průměrné, než jež jednu, do které so bojí chodit..

 


1x

Já jsem tohle zažil a musím říci, že to bylo ku prospěchu naší třídy - tedy toho kolektivu, který nově vznikl, bylo v něm víc holek než kluků . Je zajímavé, že se doposud scházíme v několikaletých intervalech. Druhá třída však moc ne. Tam bylo kluků víc .

 


1x

To se tak někdy sejde...Někdy je třída fakt dobrá a jindy je hrůza tam chodit učit. Osobnost učitele dělá hodně, ale v době tolik prosazované ikluze očekávám, že bude stále hůř. Rodiče to začínají řešit přemístováním svých dětí do škol a tříd, kde ty inkludované nejsou.

Paní učitelku lituju, protože v dané třídě to musí být nervy učit. A nedivím se ani, že se už neudrží. Ale myslím si, že tyto možnosti (co jste vyjmenovala) a třeba i další určitě vedení školy vyzkoušelo! Nikdo vám ale nemůže bránit v tom, abyste se ředitele školy zeptala a ujistila se o tom.

A ještě mně napadá jedna otázka: jaký by byl váš pohled na situaci, kdyby váš syn byl žákem oné živější třídy s horším prospěchem? Byla byste ráda, že se vedení školy pokouší situaci řešit - i když pro vedlejší třídu nepříjemným způsobem?

Tak představa, že se třeba čtyřkař zlepší tím, že se dostane do třídy jedničkářů, je úsměvná. Nezlepší se nijak, naopak ztratí motivaci, když mu bude jasné, že bude poslední at dělá co dělá.

Naopak jedničkář mezi čtyřkaři se zhorší - nebude se učit, protože na to, aby byl za hvězdu mu stačí se i flákat.

Správná třída by měla být pokud možno zhruba vyrovnaná, aby nikdo neměl svoji pozici "jistou". Protože vzájemná konkurence je nejlepší hnací motor pro motivaci kdekoliv, ve třídě i v podnikání.

 

tiffany*

0x

Nápad promíchat třídy vidím jako zoufalý, špatné třídě to nepomůže a dobrá se přinejmenším naruší. Zlobivé dítě by měla umravnit autorita (nemus to být hned rákoska, ale především chápavý učitel), nikoliv stejně starý spolužák. Jestli platí to, co před lety, že od "šestky" se ve třídách střídá více učitelů, tak v tom je šance, že zlobivou třídu bude "zpracovávat" více lidí, tj. více vlivů a tím pádem přijde i úleva pro paní učitelku. Tím se věci možná pomůže přirozenou cestou. Zničit dětem dobrý kolektiv, který je pro práci velmi přínosný (škola je pro ně práce) a zdaleka ne samozřejmý mi přijde jako trestuhodné. Takže bránit se, postupem, jak píše amper nebo ivzez.

 

romana*

Dobrý den, všem moc děkuji za zájem a za názory, já se taky spíš bojím, že z 1 zlobivé třídy a 1 třídy OK budou 2 třídy zlobivých nebo frustrovaných dětí. Oni chtějí zlobivou třídu rozdělit na dvě části prý podle toho, kdo se s kým snese, takže aby se dostali od sebe, kdo se s kým nesnáší, a k nim poté doplnit dle prospěchu a chování žáky z dobrého kolektivu. Když kolektiv s pevným základem úplně sešrotují, rozbijí a nalejou tam polovinu cizích dětí, které jsou otrkanější, drzejší, umí se víc ozvat, snaživé děti jsou pro ně špri, tak je jasné, že ti původní nemají šanci. Paradox je, že kluci z "hodné" třídy nesnáší kluky z té "zlobivé třídy", dokonce se v družině před rokem někteří porvali a byl z toho zlomený kotník. Omlouvám se za dělení na hodnou a zlobivou třídu, uvádím to tak podle učitelů a hlavně pro zjednodušení a vaši orientaci, možná bych spíš měla psát funkční a nefunkční kolektiv, samozřejmě že ti naši kluci také nejsou žádní svatoušci, umí se porvat, provokovat a mluvit sprostě, ale prostě jde spíš o to, že celkově aspoň pokud jde o kluky, je to dobrý sehraný tým. Myslím že nesnášenlivost v 1 třídě se prostě jen přeleje i do té druhé a snažit už se nebude nikdo. Moc si vážím všech vašich odpovědí a názorů a vašeho času. Zkusíme se dohodnout s ostatními rodiči, jak to vidí a zda se proti tomu chtětí postavit a dle toho půjdem do nějaké petice nebo ne. Zkusím dát v příštím školním roce vědět, jak jsme dopadli .

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]