Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Určení vět hlavních a vedlejších v souvětí

Od: jmm* odpovědí: 3 změna:

Dobrý den, prosím, poraďte:

"Když se houštinou mihl zajíc shanějíce potravu a nad hlavou Janě přelétla sýkorka v záři zapadajícího slunce, která mířila k nejbližšímu stromu, ani si toho nevšimla."

Domnívám se správně, že "Když se houštinou mihl zajíc shánějíce potravu - je 1.věta vejdlejší časová, závislá na 2.větě hlavní "ani si toho nevšimla"

"a nad hlavou Janě přelétla sýkorka v záři zapadajícího slunce" je 1.věta hlavní, na níž je závislá 2.věta vedlejší přívlastková "která mířila k nejbližšímu stromu"?

Děkuji za odpověď

 

 

3 odpovědi na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Je tam jen jedna věta hlavní: ani si toho nevšimla.

Na ní jsou závislé dvě souřadně spojené věty vedlejší časové:

1. Když se houštinou mihl zajíc...

2. a nad hlavou...přelétla sýkorka...

Na druhé větě vedlejší časové (té o sýkorce) je závislá věta vedlejší přívlastková: která mířila...

 


2x

Bimbam to určila správně, ale opravdu vám takovou podivnou větu zadali? Nejen kostrbatou, ale ještě s nesprávným přechodníkem... Je smutné, že ani ve škole se nehledí na jazykovou kulturu.

Když se houštinou mihl zajíc(,) sháněje potravu(,)...

--------

Ta věta "a nad hlavou Janě přelétla sýkorka" by také mohla znít "a když Janě nad hlavou přelétla sýkorka", Je tam výpustka, jinak by tam též bylo když.


doplněno 16.03.17 03:21:

Teď vidím, že jsem tu větu se sýkorkou neopsala celou, ale na její platnosti to nic nemění.


doplněno 16.03.17 09:26:

Myslíte jako např. určování vedlejších vět? Důležitost (nezbytnost!) takové znalosti pochopil asi každý, kdo se někdy učil cizí jazyky. Tvoření různých vedlejších vět mívá v jazycích různé požadavky, ovšem v rodném jazyce to člověk až tak nevnímá, má to zažité automaticky. V tom cizím se to musíme naučit, a proto je nutné chápat syntaktické struktury.

Mě by jenom zajímalo, proč se tohle učí na základce. Praktické využití pro život to má asi stejné jako integrály a derivace funkcí. Přitom třeba historie a budování státu se jede takovym tempem,že se děcka nadrnčí pár čísel , několik málo panovníků bez hlubších souvislostí a jede se dál.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]