Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Větný rozbor - předmět nebo příslov. určení?

Od: fatalwir® odpovědí: 8 změna:

Zdravím,
děláme ve škole větný rozbor, který mě nikdy nebavil, ale tentokrát mě učitelka dostala s větou "Z brambor se vyrábí líh." Na brambory se celkem logicky zeptám "Z čeho se vyrábí líh?", takže by mělo jít o předmět. Příjde mi to tak i nejlogičtější, ale učitelka mě zarazila a že prý se na to může zeptat "Jak se vyrábí líh? Z brambor.", takže podle ní je to příslovečné určení, protože pokud něco odpovídá jak předmětu tak příslovečnému určení, tak příslovečné určení má přednost. No já si pořád myslím, že je to nesmysl. Co myslíte vy?

Díky.

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

cinematic*

2x

Souhlasím s Vámi. Na otázku "Jak se vyrábí líh?" je nesmysl odpovědět "z brambor" místo "kvašením". Správná otázka je samozřejmě "Z čeho se vyrábí?". Připomnělo mi to jeden dialog z trilogie Slunce, seno... "Eviku kolikátýho je?" "Úterý"

 

flea

2x
Ahoj, ano, je to prislovecne urceni způsobu.
Jakym způsobem se vyrabi lih? Z brambor.
To je zakladni pravidlo pro vetny rozbor, je-li mozne prislovecne urceni i predmet, ma prednost prislovecne urceni.

 


2x

V tomto případě to je paradox, v případě běžného hovoru by si totiž každý normálně uvažující člověk položil otázku z čeho se vyrábí líh ( surovina- brambory), protože jak se vyrábí líh, to bych čekala,že bude uveden postup výroby.Něco jiného je ale logika a větný rozbor A protože vy probíráte větný rozbor, kde je dané pravidlo, že se dává přednost příslovečnému určení před předmětem, tak si v případě větného rozboru musíte dávat pozor, zda u takto formulovaných vět nejde otázku ještě položit jinak. Ale souhlasím s vámi, že konkrétně u této věty bych také napsala - odpověděla ,jednoznačně,že je to předmět. Ještě na závěr, v životě se potkáte ještě mnohokrát s různými nesmysly.


Mě by prostě snad ani ta otázka JAK? nenapadla. Na jak se dá odpovědět jedině tím kvašením nebo destilací. Takže si budu stát za svým a půjdu si to s učitelkou vyříkat, nebylo by to poprvé co jsem se s ní o něčem právoplatně "argumentoval".


doplněno 28.01.16 08:12:

@hawara Já jsem prosím rodu mužského! A zatím jsem nijak nedopadl, až v pondělí.

hawara*

Přesto, že si myslím, že se jedná o příslovečné určení, zajímalo by mě, jak jste u učitelky dopadla. Jo...a argumentujte právoplatně

Já bych viděl ještě odpověď na černo

Zde platí pravidlo: Kdo to neumí, ten to učí. At se naučí česky.

 


0x

Diskusi už po několikáté pročítám a ačkoliv souhlasím s tím, že na "z brambor" se nelze zeptat Jak?, tak mi ty brambory jednoduše nesedí významově na pozici předmětu. Předmět je to, co je ovlivněno dějem. A to je, v nereflexivní podobě slovesa, líh - např. Vyrábíme líh z brambor. Předmět jsme posunuli na pozici podmětu a vytvořili tak větu v trpném rodě, Z brambor se vyrábí líh. To ale pořád nedělá z brambor předmět.

A PMČ říká, že jde o příslovečné určení, a to původu, navíc předmět v 2. pádě v obdobném využití jako v této větě neuvádí. Zato uvádí příklad Postavil si z cihel chatu. a Z hroznů se lisuje víno. v kapitole Pu původu.

Jiná otázka je to, jak moc se na dané úrovni (výuka ve třídě fatalwira) specifikuje příslovečné určení - pokud nedefinujeme příslovečné určení původu, musíme jej zahrnout do širšího okruhu, např. již uvedený způsob. Vyučující to, domnívám se, mohla lépe vysvětlit, než nepřesnou otázkou Jak?.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]