Nejste přihlášen/a.
Proč všichni tvrdí, že jsou známky důležité, proč to tvrdíte vy sami? Proč to tvrdí moji rodiče? Proč si to veřejnoust myslí?
Bylo mi 15 let, rozhodoval jsem se, kde půjdu na SŠ, na ZŠ jsem neměl samé jedničky, spíše jsem používal zdravý rozum měl jsem spíše dvojky a na výtvarnou výchovu jsme měli starou paní učitelku, která to moc vážně a kreslení mi prostě nejde, nakonec jsem měl i 3 z kreslení. Výsledný průměr známek byl asi 1,8. Nebyl jsem ve třídě nejlepší, ale uměl jsem uvažovat, do předmětu jako matematika fyzika apod. jsem se na zš vůbec neučil, stačilo mi pochytit " jak a co" a potom uvažovat. Ve třídě jsme měli pár lidí, kteří se učili všechno nazpamět, neuvažovali. Z matematiky jsem míval většinou 2 , protože při počítání příkladu jsem na konci většinou udělal nějakou chybičku nebo něco malého, ale věděl jsem jak a co a dokázal jsem si poradit nakonec i s mnohem složitějšími příklady sám s vlastními zkušenostmi. Spolužáci se ale učili nazpamět, mechanicky a většinou dotáhli příklad do dobrého konce, ale co z toho, že se to učili mechanicky a po týdnu zapomněli vzorce a nevěděli, co dál.J á jsem si žádné vzorce nepaamtoval, dokázal jsem si to odvodit, stejně tak jako všechno ostatní oni ne.
Nakonec jsem podal přijímačky na gymnázium, jedno nejmenované brněnské gymnázium zvýhodnovalo velmi uchazeče podle průměru ze zš, tuším, že to bylo nějak 1-1,1 1,1-1,2 ... 1,4-1,49 všichni nad 1,5 nedostali nic navíc.
co tím myslím? dělaly se testy z jč, mat + studijních předpokladů, všechny 3 testy daly dohromady tuším nějakých 150 bodů + 100 bodů jste mohli získat za prospěch 1,0 80 bodů za 1,1 apod. teda docela poměrná část bodů. Já jsem samozřejmě věděl, že s mým prospěchem nedostanu nic, ale věřil jsem si ! Po přijímacích zkouškách jsem zjistil, že jsem skončil někde v polovině, uspěch, řekl jsem si. Výsledky byly rozdělené i podle toho kolik bodu získal kdo za konkretní předmět apodobně, zjistil jsem si, že kdyby nikdo nebyl bodově zvýhoděn ze zš za prospěch a váhu by měly jenom přijímací zkoušky, tak bych se z asi 100 uchazečů umístil asi na 10 místě, takhle jsem byl na nějakém 50, ale stejně tam měli téměř všichni až na mě nějaký bonus ze základní školy, ale i tak jsem je dokázal předstihnout u přijímacích zkoušek, brali 60 lidí do dvou tříd, byl jsem teda na 50. místě těšně přijat. Jenom musím podotknout, že většina mých spolužáku ze zš s lepšími známkami neudělali na některé školy ani přijímačky nebo udělali těsně.
Na gymnáziu jsem se bavil se svými spolužáky, všichni říkali jak nic na zš nedělali, že měli samé jedničky z tělocviku automaticky z výtvarky také ( já jsem si představil, že já samé jedničky neměl, a kdybych někomu řekl, že jsem měl trojku, tak by mi asi snad nevěřili)
Na gymnáziu už bylo málo lidí, kteří měli průměr do 1,5 spíše se bral průměr do 2,00 já měl těsně nad 2 nějakých 2,1, byl jsem takový nějaký střed, ale zase jsem si začal všímat, že to co ostatní zapomenou druhý den, tak já si to pamatuji klidně ještě týden. Ostatní se mechanicky něco naučili a učitelka jim dala jedničku u zkoušení, ale bylo vidět, že neví o čem je řeč, já když jsem se snažil tomu porozumět a potom to interpetovat vlasními slovy, dostal jsem horší známku.
V květnu jsem úspěšně odmaturoval, studuji na vysoké škole a zkouškové jsem zatím neměl, ale zvládám to. Když jsem viděl, že rozhodují o přijetí / nepřijetí pouze příjímačky, konečně jsem si řekl, že to je to ono, tak to má být.
Moji rodiče tlačí na mého bratra, který je v 9 třídě, že musí mít výborné známky, nechápu to a snažím se jim to vysvětlit, oni si trvají na svém.
Tuto otázku jsem založil ne kvůli tomu ,abych se vás zeptal, jak je mám přesvědčit, aby to nedělali nebo něco podobného. Tuto otázku jsem založil, abych se dozvěděl, proč lidé ty známky berou známky jako hlavní kriterium, proč na tom lidé tak lpí a proč také střední školy zvýhodnují někoho s lepším prospěchem ze základky? Na jedné základce může být učitel tělocviku, který dá jedničky všem za snahu na druhé může být učitel, který klidně dá 3 a to stejné s občankou a podobnými předměty.
bratra, který je v 9 třídě, že musí mít výborné známky, nechápu to
Sam pises, ze jsi se na gympl kvuli spatnym znamkam malem nedostal.
Znamky (doprovazane znalostmi) ti davaji tu svobodu jit tam, kam chces, aniz by jsi v testu musel skorovat mezi 10% nejlepsich, jak pises. Kdybys zrovna nemel svuj den u tech prijimacek nebo udelal nejakou blbou chybu, tak to uplne zmeni cely tvuj zivot (misto gympl + VS + dobra prace "jen" prumka/ucnak prumerna prace) [Bavim se o typickych prubezich kariery. I ucen muze byt milionar a naopak VS mit silny podprumer).
Vážený, proč to tvrdíte vy sami, jak to víš? Nikdo v přijímacím řízení neví, co ten člověk má v hlavě, ale mají to na papíře. To přece o něm něco napovídá, jak se ke vzdělání stavěl. Netvrdím, že se v životě neuplatní, ale člověk neschopný se vzdělávat ne. Kdo ti třeba postaví barák aj.? Školy mají kriteria a to dle vysvědčení, že? Takže bratr vyleze se čtverkama a bude se chtít dostat na střední školu, cysokou. Už tam na něj čekají. Co do toho planceš tělocvik? To je preferovaný předmět, mimo škol s tím souvisejících? Na střední, vš vezmou i bez nohy ... Takto to jak si myslíš nefunguje.
Protože ty, aby ses mohl dostat na gympl, jsi musel být mezi 10 nejlepšími v testu. Bráchovi, když bude mít třeba jedničky, bude stačit tam přijít, vyplnit nějaký otázky dobře a bude mít jistotu, že se dostane. Tys měl velký štěstí, protože umístění 50. ze 60 přijímaných není teda nic moc a můžeš bejt rád, že teď někde nepípáš za kasou.
Tvoje otázka je spíš otázkou na objektivitu školního hodnocení. Podle čeho by se mělo porovnávat a vybírat, když ne podle známek? Jen čistě podle toho, jak se zrovna jednou povedl/nepovedl předložený test? VŠ už si může dovolit trochu jiná kritéria, ale předchozí školy zohledňují dlouhodobé výsledky a ty by měly být vyjádřeny právě známkami.
Ne,bavím se o tom, že na některých školách se z předmětů tělocvik, výtvarka a podobných nepíší testy a všichni mají automaticky za 1, ale na některých je to normální předmět a když někdo je obezní ( není můj případ) a neuděla kotoul a je to dřevo má z tělocviku trojku a z výtvarky když neumí kreslit také (můj případ) (moje škola to tak hodnotila) , takže místo průměru 1,2 bude mít někdo průměr 1,8 třeba a nakonec na základě toho hodnocení nebude přijat, ale to je špatné, protože všude jsou jiní učitele a když na některé škole někdo vyžaduje něčeho méně, tak prostě bude ten někdo mít samé jedničky a na druhé škole by měl trojky. Tím chci říct, že by se nemělo přihlížet na známky ani ze zš ani ze sš, protože na školách se nepíší stejné testy, nejsou stejné kriteria, nejsou stejní učitelé tělocviku a podobně. Já jsem štěstí neměl, já jsem byl na přijímací zkoušky docela dost připraven, vzdělávání mě připravilo, tak jak je možné, že s horším vzděláním podle známek ze zš jsem předběhl 90 % lidí s lepšíma známka? To stejne na vysoké, prospěch na sš jsem neměl až tak dobrý přesto z 980 uchazečů 120. místo celkem slušné.
Dobrý den,
bohužel, teďka v dnešní době a letos jsem na to hodně dojela i já, že se na Vš nebere podle průměru. Což mi příjde, za jako největší blbost. Jelikož na Zš, jsem se snažila a měla jsem samé jedničky až do devítky, na střední na výzo jsem měla pár dvojek ale jinak samé jedničky. Nikdy jsem neměla žádnou trojku. A nemylím si, že jsme měli učitele, kteří dávali známky zadarmo, já se učila každý den, byl různé přepadové písemky a zkoušelo se a zkoušelo u tabule , v tělocviku jsme normálně cvičili (běh, i nějaká gymnastika) a né lenošili, což mi vubec nevadilo, já měla tělocvik ráda ( S učiteli Tv jsem dalo vyjít úplně v pohodě, neřvali na nás, byli trpěliví i když třeba viděli že se někomu něco hnedka nepovedlo - ale po druhé to bylo už lepší). Já měla už i vysněné povolání, už od 8 třídy a to stát se notářkou. Proto jsem makala abych měla vždycky významko, vždycky nám učitele říkali, že když budete mít dobré známky tak vás vemou na Vš jenže to se během pár let uplně změnila. Takže já co jsem měla maturitní vysvědčení s vyznamenáním (samé jedničky a jedna dvojka), tak to stejnak nikoho nezajímalo, a nebyla jsem přijata na Právnickou fakultu. Byl to můj největší sen. Pro tu školu jsem dělala všecko. Měla jsem jasnou představu. Jenže oni, a většina Vš, o které jsem se zajímala si vymyslely scio testy, kde jsem za ně vyhodila jen tak přes 5000 Kč. Kdyby to byly ale testy o znalostech, jenže to jsou testy kde se musíte naučit nějaký jejich postup, který vás naučí na nějaké přípravném kurzu za 6000 Kč, fakt parada.( Nechápu jak by si daná škola nemohla připravit, přijímačky z obory, na který se hlásím. Např. Právnická fakulta-základy práva, přírodovědecká fakulta- přijímačky z biologie či matiky (dle oboru) a atd..) Já jsem si ten kurs nezaplatila, takže se mi samozřejmě nepovedlo. Tudíž jsem nebyla přijatá, všichni viděli před sebou to Scio. Nikoho nezajímalo, že jsem vyhrála soutěž v právu, nikoho nezajímalo že jsem měla vysvědčení s vyznamenáním. Všem komu jsem to říkala, tak byly tímto způsobem velmi znechuceni. Já nejvíc že. Nikdo to nechápal. Takže jsem se dostala na jednu školu zaměřenou na ekonomiku, kde brali podle průměru, ale prostě mě nebaví a nerzumím tomu. Ano můžu ty práva zkusit, i letos si dát přihlášku, ale zase vyhodit 5000 kč a zase mě nevezmou? Takže doufám že se to jednou zase změní jak to bylo před léty, že se na Vš bude brát podle průměru, a kdo by nedosahoval toho průměru, co na té škole požadují měl by dělat přijímací zkoušky.
Na dobrou VŠ se snad nikdy jen podle známek nebralo, ale přijímačky byly oborově zaměřené. SCIO neznám, ale co jsem kouknul na internet, působí to na mne zas dojmem nějakého eurounifikovanéhopapírumoderníhoobčana a když uvádějí, že "s jedním výsledkem se dostanete na desítky fakult", tak je to opravdu divné, každá fakulta má (měla by mít) přeci požadavky jiné.
Krispino,
nechci být zastáncem SCIO testů. Neříkám, že jsou super, nelíbí se mi, že za člověk musí platit. Ale na druhou stranu testují všeobecný přehled. Já sama jsem je dělala, obecné studijní předpoklady a ZSV. A dovolím si oponovat. Základní cena jednoho testu je 440 Kč. Sama jsem šla na OST a ZSV dvakrát. Takže jsem celkově zaplatila 1 760 Kč. Na mou vysvěnou vysokou školu mě přijali, tj. splnila jsem kritéria potřebná k přijetí. Nechodila jsem na žádné přípravné kurzy, jak říkáš za 6 000 Kč. Jak je to možné, že? Tak jsem se připravovala doma. Není to zas až tak těžké. OSTčka, chce to sehnat si z internetu testy z minulých let, a procvičovat, procvičovat, procvičovat. Hlavně to co ti nejde, jestli čtení s porozuměním, zebry, matematické úlohy apod. V OSTčkách jsou typově pořád ty samé úlohy, když si na přípravu dáš dejme tomu tři měsíce, jak já, tak to musíš dát. A jestli ne, nemáš na to studovat na té tvé vysněné vysoké. A co se týká ZSV, tak SCIO má seznam doporučené četby k tomu, postahovala jsem si ty knihy z internetu, vypůjčovala v knihovně, četla a četla. Do toho i v ZSV máš určité pravidelnosti, co po tobě chtějí, nastudovala jsem si Evropskou unii, fungování NATO..., to jsem tak vysledovala, že je to tam pokaždé. A hle, dosáhla jsem percentilu ZSV 89 %. Z OSTček jsem měla míň, tam mi to kazilo to, že nedávám matiku a zebry, a nějak jsem se nedokopala, to se to pořádně naučit, ale zase jsem to nahnala na tom čtení, porozumnění textu.
Takže tak. Uznávám, že SCIO nehodnotí přesně oborové znalosti, ale takový všeobecný základ. Ale zase ti odfiltruje ty lidi, jako třeba ty, který prostě mají dobrý známky, ale nemají "hlavu" na to studovat danou školu, teda aby se tam dostali, potřebují za SCIO vypláznout 5 000 Kč + ještě přípravný kurz za 6 000 Kč.
Dobrý den,
já si dovolím nesouhlasit. Mi to teďka prostě příjde, že jen z lidí tahají peníze. Šla jsem na OSP a ZSV 3krát. Stálo mě to přes 3 000 kč + jsem si koupila ty jejich scio knížky ty mě stály 2000 Kč. Věnovala jsem se tomu. Ale bohužel, neumím se naučit něco v čem postrádám logiku k čemu mi to bude v daném oboru do budoucna- já v tom prostě potřebuju vidět nějaký smysl). Já třeba ty peníze nemám, tak jsem si ty jejich kurzy nemohla zaplatit. Protože znám pár lidí co na ty kurzy šli, ve škole byli někdy až podprůměrní, tam je prostě naučili postupy. A pak to prostě něják udělali.
Ale nemyslím si, že když něudělám nějaký přeplacený až nesmyslný test, že se z toho pozná že na to nemám hlavu, kor když se ty testy netýkají daného oboru. Já si prostě myslím že by se mělo hodnotit tak, jak se kdo snažil na střední + by se měli dělat přijímačky z daného oboru, na který se člověk hlásí. Protože se fakt z jednoho testu nepozná, jestli na to člověk má nebo ne. Může být nervozní, má nějaké problémy... a další faktory, podle kterých může být v tu chvíli rozladěný. Kdysi prostě takové testy nebyly, byly třeba někde přijímačky z oboru, prostě pokud se tam člověk dsotal tak studoval a studoval, a komu se to povedlo tak i dostudoval. No a pochybuju, že kdyby se v dnešní době hlásili na Vš, tak by takové přijímačky všichni udělali.
Já vím, že budete s tím to názorem nesouhlasit , ale já si prostě stojím za svým.
Krispino,
však jasné, máte svůj názor a já s ním můžu nesouhlasit. Jen chci, abyste viděla i druhý pohled. Souhlasím s tím, že je to tahání peněz z lidí. Ale žijeme v dnešní době, tady logika moc nefunguje. Prostě když něco v dnešní době je, tak lepší než nad tím hudrovat, smířit se s tím. Je to taky o tom, že se člověk musí zajímat. Já si nekoupila žádné SCIO knížky, všechno jsem si postahovala různě z netu, z jiných zdrojů. Když člověk chce, v dnešní době najde všechno. Ušetřila byste tak 2 000 Kč. Píšete, že jste se tomu věnovala, ono je rozdíl věnovat se a věnovat se. A taky ne každý má na to studovat jakoukoliv vysokou školu. Taky si můžu vysnít, že budu paní doktorka, ale když nemám hlavu na biflování anatomie a nechápu chemické vzorečky, i kdybych se tomu věnovala, dva roky, nebudu mít dostatečnou motivaci k tomu se to nadrtit.
Chápu, že to vidíte jako nespravedlivé, že se na práva nestačí naučit jen právnické věci, na ekonomku matiku a na přírodovědu biologii, ale až kdybyste se na tu svou vysněnou právničinu dostala, tak zjistíte, že to není o tom, naučit se podstatné věci. V podstatě se na jakékoliv vysoké škole budete učit 90 % nezajímavých, nezáživných věcí a jen 5 % užitečných věcí a zbylých 5 % si budete muset zařídit sama, abyste nebyla po škole nepoužitelná, praxe, samostudium apod. Říkáte, že z jednoho testu se nepozná, jestli na to má nebo ne. Tak zrovna SCIO můžete dělat kolikrát chcete, když máte prachy. Takže i kdybyste napoprvé byla nemocná, nervózní, zemřela vám před testem babička nebo jakákoliv jiná výmluva, tak pokaždé máte možnost jít na to znovu a znovu a započítá se vám jen nejlepší výsledek. To by vám u oborových testů neprošlo, to by byl jeden termín a tradá. At byste měla chřipku, zlomila si nohu nebo cokoliv jiného.
Podíval jsem se znovu na web SCIO a jen mě to utvrdilo v přesvědčení, že celé scio je na prd. Ty debilně se usmívající lidi z fotek reklamních agentur, zmrdí (to není přímo nadávka, je to konkrétní zažité označení určitého lidského charakteru) vyjádření typu "vývoj testů je dlouhý a náročný proces podléhající zásadám educational measurement", celý web směřující k výzvě "kupte si od nás papír a budete lepšími lidmi", kliknul jem na "Národní srovnávací zkoušky" a chtělo mě to hodit na Facebook (!?!), ... no prostě PŘÍŠERNÉ, HRŮZA, DĚS! Co jsou, proboha, zač?
Pustil jsem si vzorový test obecných studijních předpokladů. Velmi mi to připomínalo test IQ, který nám kdysi dělali. Ale test IQ nedává odpověď, kdo je a kdo není schopen úspěšně vystudovat konkrétní obor. Takže ani tento test nedává žádnou kloudnou odpověď. Proč tedy existuje? Kdyby jako výzkumný materiál pro sociology nebo někoho podobného, to bych pochopil. Ale jako podklad pro přijetí studenta?!
Přes to všechno naše školy scio zřejmě aspoň částečně uznávají. Pak má to školství k něčemu vypadat. Už se ani nedivím, že je stav takový, jaký je. Zaplatpánbůh, že už do školy nemusím.
No jistě. Ty jsi z učitelské rodiny. Mám pravdu?
Známky jsou rozhodující hlavně proto, že je to kriterium, kterému každý rozumí. No a páni učitelé a páni profesoři si svoji práci ulehčují jak můžou.
I ten diplom potřebuješ hlavně na to, abys splnil podmínku VŠ vzdělání, protože pak máš lepší šance dostat se na lepší místo. Přímo v práci ti diplom k ničemu nebude a ze školních znalostí toho uplatníš ale opravdu hodně málo.
Tak ti radím, zachovej klid. Vím o čem mluvím. I já jsem zažil to co ty i to, co tvůj mladší brácha.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.