Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Elektrický obvod

Od: achatinafulica* odpovědí: 23 změna:

Máme se podívat na příklady tohoto typu, protože je budeme mít v písemce. Absolutně tomu nerozumím, poradí někdo?

Petr se doma nudil až do chvíle, než vytáhl ze skříně tátovu krabici s elektrickými součástkami. Po chvíli přepojování a prohrabování krabice na jejím dně našel starý ústřižek z časopisu pro mladé kutily s následujícím problémem. Máme k dispozici dva přepínače, červenou a zelenou žárovku, ideální zdroj konstantního napětí 1) a ideální vodiče. 2) Jak se dá vytvořit obvod, ve kterém při zapnutí obou přepínačů svítí obě žárovky, při přepnutí libovolného z nich zhasne zelená žárovka a při přepnutí i druhého přepínače nesvítí ani jedna za žárovek? Ústřižek bohužel neobsahuje řešení a Petr si s ním neví rady. Pomůžete mi?

1) Ideální zdroj napětí dodává do obvodu konstantní napětí nezávisle na zátěži (součástkách, které jsou do obvodu zapojeny).

2) Ideální vodiče mají nulový elektrický odpor.

 

 

23 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

zizour

2x

Řešení bude možná více, když čtu o ideálním zdroji napětí a a vodičích. Šlo by připojovat je na stejný potenciál a pod.

Nejsou popsány typy přepínačů, takže pokud by měl každý přepínač jeden kontakt spínací a jeden kontakt rozpínací, šlo by to třeba takto:

P.S: ale že se mi to povedlo hezky namalovat že...


doplněno 24.11.15 21:07:

správný obrazek je tento


doplněno 24.11.15 21:14:

Tak do třetice se to snad povede.

Zkus to znova.
Ani jedno schéma nesplnilo podmínku svícení obou žárovek najednou!
Svítí zelená, nesvítí červená! Když přepneš libovolný přepínač, zelená zhasne, červená se rozsvítí.
doplněno 24.11.15 21:16: Viděl jsem jen prvé dva obrázky...
doplněno 24.11.15 21:23: Třetí obrázek je funkční. Podařilo se.
Ovšem jsou použity dva dvojité vypínače, lustráky, zadání píše o přepínačích.
Otázka je, zda to rozlišuje učitel, nebo tazatel, nebo jim je to jedno.
doplněno 24.11.15 21:29: Vhodné by bylo použít dvakrát křížový přepínač, ten má dva spojené schodištáky, využitelné jen jako sdružené-spojené vypínače.
zizour

Už se mi to povedlo, jenom mi nejdou smazat ty špatné )

 


2x
Laikům jsem vysvětloval proud, napětí a odpor na vodě, ta je srozumitelnější a viditelná.
Napětí je rozdíl hladin ve dvou sudech propojených hadicí (spojené nádoby), jeden sud plný, druhý prázdný.
Odpor je velikost otvoru ve ventilu zařazeném v té hadici.
Pokud je ventil otevřený naplno, odpor je malý. Pokud je ventil zavřený, odpor je velký. Změnou velikosti otvoru ventilu měním průtok vody hadicí z plného sudu do prázdného.
Teda pokud je otvor velký, potom je odpor ventilu malý a teče také velký proud...
Pokud je otvor ventilu malý, je velký (větší) odpor a proud teče menší.
Při zavřeném ventilu je odpor maximální a proud neteče.
Říká se tomu také nepřímá úměra. Týká se poměru odporu a proudu.
U proudu a napětí je to přímo úměrné, čím větší napětí, tím větší proud. A opačně.
Čím menší bude rozdíl hladin mezi sudy, tím menší proud vody poteče.
Nulový odpor je téměř smysl. Nemá cenu rozebírat supravodivost.
Každý materiál používaný na vodiče má určitý specifický odpor. Materiál s nekonečnym odporem nevede elektrický proud. Proto používáme ekonomický výhodné materiály jako měď, hliník, také zlato a další s malým spec. odporem.

Pěkné vysvětlení, Snad bych ještě doplnil k tomu nulovému odporu něco, co si stonek zřejmé vůbec uvědomil. Samozřejmě, že vodič s nulovým odporem je prakticky (když už padlo slovo supravodivost) nedosažitelná idealizece, ale ono tady ve skutečnosti nejde o nulovost odporu celého obvodu. V obvodu jsou zařazeny rezistory (zde žárovky) a odpor celého obvodu (která mj. určuje protékající proud) nebude nulový, i kdybychom na spojovací vodiče použili supravodivý materiál. To je první věc, která naprosto shazuje ze stolu celou koncepi rádce @stonek (když neberu v úvahu jeho absurdní závěr). No a zároveň to vrhá jasnější světlo na požadavek úlohy, vlastně nepožadujeme, aby odpor vodičů byl nulovýá, ale aby byl zanedbatelný ve srovnání s odporem zařezených spotřebičů. (Ostatně požadavek ideálního absolutně tvrdého sdroje je vlastně podobného chcarakteru, ale tím bych to už nekomplikoval.)

 


1x
Zizourovi za snahu, vytrvalost a správné řešení ode mne 2x palec.
Popral se s tím, použil mozek a nevzdal to. Je vidět, že přemýšlel nad podstatou úlohy a věnoval se samotnému zapojení. Teda tazateli pomohl.
Až na třetíkrát, ale přece.
Host s tou pravdivostní tabulkou zůstal na půlce cesty. Bohužel už to (přes vyzvání) nedotáhl do konce. Tazateli tabulka moc nepomohla. Vzpomněl to i další kolega.
Souhlasím se čtenářovou připomínkou k první radarově hlášce o explicitním chování červené žárovky.
Přitom radar sám v Edit2 píše: xx10 //při přepnutí libovolného z nich zhasne zelená žárovka
...
Takové úlohy jsou dobré k tříbení mysli, představivosti.
Normální člověk při takovém zadání neshání multimetr a přepínače, ale tužku a papír. Nakreslí, zkontroluje funkčnost, chytne se za nos a opraví. Jednou, podruhé až do zdárného výsledku. Jako zizour, který o ideálních vodičích a zdrojích ani neuvažoval. (Zbytečný balast vložený do zadání)
Opakuji, že radarem vložený odkaz není řešením zadání.
Je pravda, že moje povídání k napětí, proudu a odporu také neřeší zadání. Osvětlí ale některé zákonitosti okolo elektriky a může pomoci nejen tazateli, ale i dalším tápajícím, včetně stonku...
A pro tazatele:
Vezmi si tužku a projdi třetí obrázek zizoura. Ten splňuje zadání po stránce funkčnosti.
Všimni si, že vypínače ve větvi zelené žárovky jsou zapojeny v sérii, (za sebou), tedy musí být sepnuté oba, aby zelená svítila.
Vypínače pro červenou žárovku jsou zapojeny paralelně (vedle sebe) tedy červená bude svítit i v případě, že bude sepnutý jen jeden z obou.
A kombinace těchto spínačů umožní splnit zadání.
A pokud můžeš, vlož sem případná řešení od spolužáků a také hodnocení a reakci učitele.
achatinafulica*

žáci si s tím nedovedli poradit, stejně jako já.

učitel reagoval na můj výsledek slovy ,,Tys to zvládl?! A jak?"

tak jsem řekl, že mi někdo poradil, ale stejně jsem byl pochválen

 

x®

0x

Proč lžeš, že se jedná o příklad do písemky, když se jedná o soutěžní úlohu " Výfuku" .

Upozornění od sys hejkal 24. 11. 2015 20:58:03
Proč by měl lhát?
Třeba učitel zadal příklad z toho výfuku...
Nepodezřívej, raď!
achatinafulica*

já to opravdu nevěděl, chodím do 5. třídy a učitel nám to zadává jako bonusové úlohy

achatinafulica*

a nevíš teda jak to bude?

 

host*

0x

Je to příklad pro 10-ti leté děti, z páté třídy, takže to asi má být velmi jednoduché. Moderní škola možná učí děti udělat si pravdivostní tabulku, například se dvěma spínači A a B (pouze 1-0 tedy zapnuto-vypnuto)

A B Č Z

1 1 1 1 - při sepnutí obou spínačů svítí červená i zelená

1 0 1 0 - při rozepnutí jednoho z nich, zde B (přitom je A sepnutý) zhasla pouze zelená, svítí jen červená

0 1 1 0 - při rozepnutí jednoho z nich, zde A (přitom je B sepnutýú zhasla pouze zelená, svítí jen červená

0 0 0 0 - při rozepnutí obou z nich, nesvíti ani červená ani zelená.

Lze pochybovat, že by děti v 5. třídě používali Carnauhgovu tabulku, jde fakt asi jenom o vypínače nebo jak bylo chytře uvedeno výše o přepínače, který při sepnutí jednoho svého kontaktu rozepne druhý. Takže jednoduše i bez ideálních vodičů a ideálního zdroje (ale to asi ani děti v 5. třídě neberou, neznají, jde jenom o cestičky kudy teče nebo neteče proud).

ctenar*

Neni prepinac nahodou to na obrazku? Tak mu nakresli i vysledne zapojeni z te tvoji pravdivostni tabulky.

achatinafulica*

nemohl bys to prosím nějak schrnout a poslat mi to třeba i s obrázkem? abych to pochopil

host*

jenom pro doplnění: Požadovaná funkce se dá rozložit do dvou samostatných pravdivostních tabulek.

Pro Červenou žárovku platí

A B Č

1 1 1

1 0 1

0 1 1

0 0 0

což je logický SOUČET, představovaný PARALELNÍM zapojením spínačů A a B (v obr. Př1 a Př2)

Pro Zelenou žárovku platí

A B Č

1 1 1

1 0 0

0 1 0

0 0 0

což je logický SOUČIN, představovaný SÉRIOVÝM zapojením spínačů A a B (v obr. Př1 a Př2)

Protože mají platit obě tabulky současně, jsou ve 3. obrázku rádce "zizour" ze 24.11.15 ve 21:14, vtipně použité zdvojené spínače, běžně v elektrotechnice používané, takže to splňuje zadání. Rádci zizour patří pochvala a uznání.

x®

Ale dle zadání máme dva přepínače a ne dva dvoupólové spínače. Takže bych řekl, že zapojení @zizour neodpovídá zadání.

 

 

radarbrdy*

0x
Radar, při sepnutém vypínači č.1 a rozepnutém vypínači č.2 nebude svítit ani červená, ani zelená.
Schéma neplní podmínky úlohy
radarbrdy*

To je ale správně, že obě žárovky zhasnou, podívej se na logickou tabulku od "host".


doplněno 27.11.15 23:10:

edit1: když si myslíš, že zcela rozumíš zadání, tak namaluj svůj obrázek, at se všichni poučíme


doplněno 27.11.15 23:18:

edit2:

12čz
----
1111 //při zapnutí obou přepínačů svítí obě žárovky
xx10 //při přepnutí libovolného z nich zhasne zelená žárovka
0000 //při přepnutí i druhého přepínače nesvítí ani jedna za žárovek

ZADÁNÍ ZNÍ: obvod, ve kterém při zapnutí obou přepínačů svítí obě žárovky, při přepnutí libovolného z nich zhasne zelená žárovka a při přepnutí i druhého přepínače nesvítí ani jedna za žárovek...
K tomu schéma na odkazu:
Když \"přepnu\" č.2 zhasne i červená. Ta ale má podle zadání svítit vždy, pokud je aspoň jeden vy/přepínač zapnutý...
Jinak nahoře třetí obrázek je funkční podle zadání. Ovšem ten odkaz ne a ne!
Tabulka od host je pěkná, ovšem nejak to nesedí...

 

radarbrdy*

0x

Ono i to zadání umožňuje hodně interpretací a správných výsledků může být víc.

1/ nikde není psané, že přepínač musí mít zrovna dvě polohy. Podívejte se na stránky výrobce přepínačů. Jsou přepinače otočné, vícepolohové, vícepolové, hvězda-trojůhelník atd. nevíme co měl děda v krabici.

2/ pokud je ve větě podmínka: při přepnutí libovolného z nich zhasne zelená žárovka, není zde explicitně uvedeno co má dělat žárovka červená, jestli má svítit nebo ne.

ctenar*

není zde explicitně uvedeno co má dělat žárovka červená
Ciste logicky: jediná změna, ktera v obvodu po prepnuti prepinace nastala, je zhasnuti zelene zarovky, neboli cervena porad sviti.

 

radarbrdy*

0x

Tyhle slovní úlohy jsou uměle vymyšlené. Protože není vůbec jasné k čemu je takové zapojení dobré. Nedívím se, že se žák může ve škole nudit. Ve skutečném životě to je naopak. Normální člověk jako první krok vezme multimetr a zjistí, jaké přepínače s jakými póly má vůbec k dispozici...

Hlavně, že je horem dolem připomínané, že jde o ideální vodiče a ideální zdroj napětí. Běžte do obchodu s elektronikou a pro své děti na pokusy požadujte ideální vodiče a ideální zdroj napětí, nebot tak to stojí přesně v zadání

ctenar*

Ja takove vodiče a zdroje používám každý den. Např. můj notebook funguje s připojeným zdrojem at se točí disk nebo procesor běží naplno. Stejně tak připojená napájecí šňůra nemá na funkci vliv.

Potřebuješ více technické, matematické a nebo inženýrské zkušenosti abys pochopil princip zanedbatelnosti. Píše o tom ostatně už výše uživatel @kartaginec.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]