Nejste přihlášen/a.
Chodím do třetáku na střední a nechápu smysl drcení se jmen autorů a jejich děl. Miluju čtení knížek a tak, ale tohle mi vážně hlava nebere, proč se musím našprtat během odpoledne 100 jmen nějakých děl, která mi stejně nic neřeknou, protože jsem ani neměl příležitost je přečíst a zítra uspokojivě napsat písemku? Chápu, že všeobecný přehled je důležitý, ale vážně je nutné, aby se v našem vzdělávacím systému vyskytovalo tohle místo učení se lásky ke čtení?
Dobrý den, možná se tím "šprtáním" naučíte učit - a to se Vám potom bude hodit vždy.
Možná se tam najde i něco o postavě Jidáš - a nebude trapas u maturity. Možná je to proto, že jiného to zajímá (ale, Vás zajímá něco jiného). Možná Vám toto přijde divné, ale znalosti z jiného předmětu ne. Ale, hlavně to nezměníte svým negativním postojem k tomu.
Zdravím!
doplněno 10.09.15 09:57:jmlc - a ty informace na internet dává kdo? Ten "nevzdělanec" nebo ten, který se je naučil?
A kdo je tam bude dávat, až vymře generace "učenců" a zůstane jen generace "vyhledávačů" informací?
doplněno 10.09.15 10:12:jmlc - i v hospodě se lze pobavit na jisté úrovni. Ovšem, musí se tam sejít ti "vzdělanci".
Možná v době, kdy nemá otevřeno kavárna .
Ptáš se "proč se musím našprtat během odpoledne 100 jmen nějakých děl,.."
Je to jasné, protože ses před tím průběžně neučil a nečetl. Určitě to není z ničeho nic.
Jestliže opravdu čteš, tak pro tebe jako středoškoláka nesmí být problém si udělat představu o literatuře a autorech, které se ve škole učíte. Je to jenom vybraný drobeček z celé světové i naší literatury, abyste o ní měli alespoň nějakou orientační představu. Čtení vás obohacuje o zážitky, které nemusíte prožívat a které za vás popsali spisovatelé. Hlavně se nauč uspořádávat si informace v souvislostech, abys uměl těch pár jmen spisovatelů správně zařadit do správné doby a stylu literatury a zapamatovat si alespoň pár jmen a letopočtů.
Tím se učíš učit, jak ti tu už radili. V posilovně také makáš a nic z té síly užitečného není, nenosil jsi pytle s bramborymi, nedřel na staveništi a to ti nevadí. Ber učení literatury, tak jak to učí škola, asi jako posilovnu a zároveň si v tom najdi radost z poznávání, učení, povznášení tvé osobnosti mezi vzdělané lidi dnešní civilizace.
V posilovně člověk maká, aby si své svalstvo udržoval ve FIT stavu, netloustnul, byl zdravý.
Učit se učit je dobrá věc, pamět procvičovat je také dobrá věc. Obé lze i jinak, v užitečných předmětech, pro život použitelných.
Literatura a maturita z ní je podle mne opravdu k ničemu. Učit se způsob dohledávání informací je aktuálně to nejdůležitější, co člověk potřebuje. 99% je na google.com, ale ani to nezabrání lidem ptát se na manuály k mobilu na tomto webu. Neumí hledat. A to mohli mít klidně maturitu z literatury za 1.
Tím neříkám, že čtení je špatná věc. Přečetl jsem ve svých 8mi letech Káju Maříka (staré vydání), v 15ti jsem měl přečtené všechny knihy od Wericha, v 17ti jsem si přečetl Dekameron ...
doplněno 10.09.15 10:06:Hmm, já do hospody moc nechodím... a když už tam jsem a bavím se, tak zjištuji možnosti oprav, sháním materiál, nebo se jen tak bavíme o dovolené, případně co nás potěšilo.
Nedokázal bych se bavit (a už vůbec ne v hospodě) o super veledíle Iana Fleminga. Nebo probírat Babičku a počty filmových zpracování... Nevidím v tom žádný smysl, žádný směr, žádné poučení do života reálného...
doplněno 10.09.15 10:17:Já chápu, že je dobré mít všeobecný přehled. Nerozumím ale nutné maturitě právě z tohoto oboru. Ve finále se dávají čtverky z důvodu, aby nemusel učitel toho člověka vidět znovu.
Vzdělanci jsou potřeba - i v tomto oboru. Jak zaznělo, pokud se o daný směr někdo zajímá a chce jej studovat, pak u něj maturita z ČJ a literatury má smysl (jako volitelný předmět). Pro běžného studenta (zdravotní škola, průmyslovka, obchodní akademie) je maturita z daného předmětu hloupost. Měl by tam být spíše další maturitní předmět z hlavního oboru školy.
doplněno 10.09.15 21:14:Zrovna tu promiskuitní ženštinu dávat za příklad... Barborka byla pěkná potvora, ale knížky píše "romanticky".
Ale zpět k jiným reakcím na dotaz - od maturity jsem nevyužil jedinou znalost z LITERATURY. Ani v zaměstnání, ani v rozhovorech u piva/vína, ani v autobuse, ani jinde. Dokážu si užitečnost těchto znalostí představit jen v případě nějaké soutěže - do kterých se nehlásím. Škoda. Kdybych se líp učil literaturu, mohl jsem se přihlásit do nějaké ze soutěží o hezkou knihu.
Především bych řekla, že literatura v nejširším slova smyslu kultivuje náš lidský rozměr, učí nás rozpoznávat, co je dobré a co ne... at se zajímáme o cokoliv, vždy, naprosto vždy je důležité, jak se chováme a jaké postoje máme jako lidé, to pak rozhoduje o tom, kam míří výsledek naší práce . Otázku určitého výběru a způsobu vyučování (pro začátek, pak si člověk vybírá sám), ponechávám stranou, to je tak trochu nekonečný příběh, ale literatura... určitě ano.
Ahoj,
jak vidíš, tak očividně to nutné je, jinak by to ve vzdělávcím systému nebylo Každopádně tě chápu, ale holt se s tímhle musíš smířit, měl jsem podobné dotazy na střední, "proč musím umět tohle" "a proč tamto" "k čemu mi to bude" "jak to využiju v životě" atd... Je to plýtvání energie, zkrátka se to nauč a po maturitě si nech v hlavě jen to, co skutečně využiješ nebo co tě zajímá.
I když moji bývalou češtinářku zboňuji a jsou z nás přátelé, literaturu jsem taky zrovna moc nemusel a vůbec se za to nestydím, že si dnes o dílech skoro nic nepomatuji a není to tak dlouho, co jsem maturoval. Někteří lidé na mě kvůli tomu hledí trochu z patra, že mi dělá problém zasadit některá známá díla do určítého období nebo století a jsem u nich tím pádem naprosto nevzdělaný člověk Na druhou stranu, když se jich zeptám na bližší info například ohledně Řecké krize nebo propadu akciových trhů v Číně, v lepším případě papouškují jen to co si přečetli nebo někde slyšeli, ale vůbec tomu nerozumí v tom druhém případě "nemaj páru" tak jako já s literaturou. A jelikož mě měnová politika živí, přijde mi daleko důležitější se orientovat v tomto, než umět všechna díla od B. Němcové.
Zdravím, po letech od maturity musím říct "ano, je to k ničemu". Pokud člověk nestuduje literaturu a nepracuje jako knihovník. Stejně tak je pytel maturita z matiky pro zaměření, které ji prakticky vůbec nebude potřebovat. Ale protože nás zkostnatělý systém to vše považuje za nezbytně důležité, budeme se o tom učit ještě další desetiletí, staletí.
A to čtu prakticky pořád, od románu po horor.
Pro život praktický to nemá žádný význam. Lidi to považují za "všeobecné vzdělání", které je pak inženýrovi k ničemu, když neumí pořádně zpracovat plány...
Osobně souhlasím - maturita z ČJ mi byla k ničemu a do dnes nechápu, proč bych měl znát díla Smila Flašky z Pardubic..
No jo, já také říkám, že kniha je buď dobrá nebo špatná a že je mi celkem jedno kdo ji napsal a kde a kdy žil. Ovšem v momentě kdy chcete číst další knihu, podobný žánr, začnete hledat kdo to napsal. jeden si řekne k čemu matematika, druhý zas literatura a to bychom se za chvíli nechtěli učit nic. Že se učí spousta zbytečností, souhlasím ale za pár let si třeba uvědomíte, že toto jste se učil a budete v obraze. Do nekonečna a podle mě zbytečně, jsme psali desetiminutovky s různých letopočtů, některé si pamatuji ještě po letech. Nedávno jsem viděla hezký film a kamarád se zeptal, kdo to režíroval, má odpověď nevím mu připadala divná.
Jde o vseobecne vzdelani a kazdy si pak z toho odnese to, co potrebuje.
Budouci ucitele, literatove, spisovatele, fylozofove atd. treba tu literaturu nebo dejepis,
budouci chemici chemii,
budouci inzenyrove fyziku nebo matematiku,
budouci botanikove prirodopis
a tak dale.
-
Treba ja sem nyni konstrukter, ale jen diky literature sem si odnesl peknou znamku z maturity z Ceskeho jazyka. Takze uzitecna pro mne urcite byla, vynecham-li prehled, ktery mi dala a ktery i dnes mohu zurocit.
Precejenom se hodi, kdyz se nekde o necem mluvi, ze clovek alespon vypada, ze vi, o cem je rec, nez kdyz stoji jako parez, mlci a dela, ze tam neni, aby se nekdo nahodou nepustil do debaty i snim, pac vi kulovy.
Co se týče těch sra*ek asi bych se mírnil..., mně můj PC vydělavá peníze, běz něho vydělávat nemůžu, jelikož potřbují k práci internet, znalost všech knížek, které napsala B. Němcová mi bohužel žádné peníze nevydělá, je taky potřeba se na to dívat trochu z jiného úhlu pohledu... Nebo to napsat jinak.
Tak ano naučit na maturitu, ale vy píšete, že někdo někdy v budoucnu se může zeptat a budu za blbce, když nebudu vědět, nebavím se o maturitě, ale o té situaci, kterou popisujete, pokud mě takový člověk za blbce označí, já ho můžu stejným právem označit za blbce také, jen se ho nebubu ptát na češtinu, ale na něco jiného.
Knížky Barbary Pankel (řečené Božena Němcová) by z Vás mohly udělat trochu víc člověka.
Takhle jste periferie počítače.
doplněno 10.09.15 21:11:Na druhé straně uznávám, že cpát třeba Babičku dětem na základce je nesmysl. Šanci alespoň z části pochopit, o čem je v ní řeč, má tak 10% gymnazistů.
U takového Švejka to bude ještě horší.
K Vašemu doplňku, to je tedy velké téma , protože už jen vybírat knížku, ze které by člověk četl předškolákovi, je docela "oříšek", fakt je, že třeba takové "Pohádky z mechu a kapradí" jsou snad věčné, ale těch, které se mi moc nezdají z různých důvodů je ale mnohem víc... ono asi napsat současnou pohádku, které by rozuměly i malé děti, není zrovna jednoduché.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.