Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč se učit literaturu?

Od: prokopbuben odpovědí: 18 změna:

Chodím do třetáku na střední a nechápu smysl drcení se jmen autorů a jejich děl. Miluju čtení knížek a tak, ale tohle mi vážně hlava nebere, proč se musím našprtat během odpoledne 100 jmen nějakých děl, která mi stejně nic neřeknou, protože jsem ani neměl příležitost je přečíst a zítra uspokojivě napsat písemku? Chápu, že všeobecný přehled je důležitý, ale vážně je nutné, aby se v našem vzdělávacím systému vyskytovalo tohle místo učení se lásky ke čtení?

 

 

18 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ben®

2x

Dobrý den, možná se tím "šprtáním" naučíte učit - a to se Vám potom bude hodit vždy.

Možná se tam najde i něco o postavě Jidáš - a nebude trapas u maturity. Možná je to proto, že jiného to zajímá (ale, Vás zajímá něco jiného). Možná Vám toto přijde divné, ale znalosti z jiného předmětu ne. Ale, hlavně to nezměníte svým negativním postojem k tomu.

Zdravím!

doplněno 10.09.15 09:57:

jmlc - a ty informace na internet dává kdo? Ten "nevzdělanec" nebo ten, který se je naučil?

A kdo je tam bude dávat, až vymře generace "učenců" a zůstane jen generace "vyhledávačů" informací?

doplněno 10.09.15 10:12:

jmlc - i v hospodě se lze pobavit na jisté úrovni. Ovšem, musí se tam sejít ti "vzdělanci".

Možná v době, kdy nemá otevřeno kavárna .

 

host*

2x

Ptáš se "proč se musím našprtat během odpoledne 100 jmen nějakých děl,.."

Je to jasné, protože ses před tím průběžně neučil a nečetl. Určitě to není z ničeho nic.

Jestliže opravdu čteš, tak pro tebe jako středoškoláka nesmí být problém si udělat představu o literatuře a autorech, které se ve škole učíte. Je to jenom vybraný drobeček z celé světové i naší literatury, abyste o ní měli alespoň nějakou orientační představu. Čtení vás obohacuje o zážitky, které nemusíte prožívat a které za vás popsali spisovatelé. Hlavně se nauč uspořádávat si informace v souvislostech, abys uměl těch pár jmen spisovatelů správně zařadit do správné doby a stylu literatury a zapamatovat si alespoň pár jmen a letopočtů.

Tím se učíš učit, jak ti tu už radili. V posilovně také makáš a nic z té síly užitečného není, nenosil jsi pytle s bramborymi, nedřel na staveništi a to ti nevadí. Ber učení literatury, tak jak to učí škola, asi jako posilovnu a zároveň si v tom najdi radost z poznávání, učení, povznášení tvé osobnosti mezi vzdělané lidi dnešní civilizace.

V posilovně člověk maká, aby si své svalstvo udržoval ve FIT stavu, netloustnul, byl zdravý.

Učit se učit je dobrá věc, pamět procvičovat je také dobrá věc. Obé lze i jinak, v užitečných předmětech, pro život použitelných.

Literatura a maturita z ní je podle mne opravdu k ničemu. Učit se způsob dohledávání informací je aktuálně to nejdůležitější, co člověk potřebuje. 99% je na google.com, ale ani to nezabrání lidem ptát se na manuály k mobilu na tomto webu. Neumí hledat. A to mohli mít klidně maturitu z literatury za 1.

Tím neříkám, že čtení je špatná věc. Přečetl jsem ve svých 8mi letech Káju Maříka (staré vydání), v 15ti jsem měl přečtené všechny knihy od Wericha, v 17ti jsem si přečetl Dekameron ...

doplněno 10.09.15 10:06:

Hmm, já do hospody moc nechodím... a když už tam jsem a bavím se, tak zjištuji možnosti oprav, sháním materiál, nebo se jen tak bavíme o dovolené, případně co nás potěšilo.

Nedokázal bych se bavit (a už vůbec ne v hospodě) o super veledíle Iana Fleminga. Nebo probírat Babičku a počty filmových zpracování... Nevidím v tom žádný smysl, žádný směr, žádné poučení do života reálného...

doplněno 10.09.15 10:17:

Já chápu, že je dobré mít všeobecný přehled. Nerozumím ale nutné maturitě právě z tohoto oboru. Ve finále se dávají čtverky z důvodu, aby nemusel učitel toho člověka vidět znovu.

Vzdělanci jsou potřeba - i v tomto oboru. Jak zaznělo, pokud se o daný směr někdo zajímá a chce jej studovat, pak u něj maturita z ČJ a literatury má smysl (jako volitelný předmět). Pro běžného studenta (zdravotní škola, průmyslovka, obchodní akademie) je maturita z daného předmětu hloupost. Měl by tam být spíše další maturitní předmět z hlavního oboru školy.

doplněno 10.09.15 21:14:

Zrovna tu promiskuitní ženštinu dávat za příklad... Barborka byla pěkná potvora, ale knížky píše "romanticky".

Ale zpět k jiným reakcím na dotaz - od maturity jsem nevyužil jedinou znalost z LITERATURY. Ani v zaměstnání, ani v rozhovorech u piva/vína, ani v autobuse, ani jinde. Dokážu si užitečnost těchto znalostí představit jen v případě nějaké soutěže - do kterých se nehlásím. Škoda. Kdybych se líp učil literaturu, mohl jsem se přihlásit do nějaké ze soutěží o hezkou knihu.

majsterjoe*

Pro mě byla literatura věc užitečná. Pokud sedím v hlupáky v hospodě můžeme se bavit o ničem. Pokud narazím na vzdělaného člověka, nebo na diskuzi ohledně knih, nedělá mi problém spisovatele zařadit, říct co napsal a kdy žil.

 

tiffany*

2x

Především bych řekla, že literatura v nejširším slova smyslu kultivuje náš lidský rozměr, učí nás rozpoznávat, co je dobré a co ne... at se zajímáme o cokoliv, vždy, naprosto vždy je důležité, jak se chováme a jaké postoje máme jako lidé, to pak rozhoduje o tom, kam míří výsledek naší práce . Otázku určitého výběru a způsobu vyučování (pro začátek, pak si člověk vybírá sám), ponechávám stranou, to je tak trochu nekonečný příběh, ale literatura... určitě ano.

 

filip17*

1x

Ahoj,

jak vidíš, tak očividně to nutné je, jinak by to ve vzdělávcím systému nebylo Každopádně tě chápu, ale holt se s tímhle musíš smířit, měl jsem podobné dotazy na střední, "proč musím umět tohle" "a proč tamto" "k čemu mi to bude" "jak to využiju v životě" atd... Je to plýtvání energie, zkrátka se to nauč a po maturitě si nech v hlavě jen to, co skutečně využiješ nebo co tě zajímá.

I když moji bývalou češtinářku zboňuji a jsou z nás přátelé, literaturu jsem taky zrovna moc nemusel a vůbec se za to nestydím, že si dnes o dílech skoro nic nepomatuji a není to tak dlouho, co jsem maturoval. Někteří lidé na mě kvůli tomu hledí trochu z patra, že mi dělá problém zasadit některá známá díla do určítého období nebo století a jsem u nich tím pádem naprosto nevzdělaný člověk Na druhou stranu, když se jich zeptám na bližší info například ohledně Řecké krize nebo propadu akciových trhů v Číně, v lepším případě papouškují jen to co si přečetli nebo někde slyšeli, ale vůbec tomu nerozumí v tom druhém případě "nemaj páru" tak jako já s literaturou. A jelikož mě měnová politika živí, přijde mi daleko důležitější se orientovat v tomto, než umět všechna díla od B. Němcové.

 

martinaa*

1x

Zdravím, po letech od maturity musím říct "ano, je to k ničemu". Pokud člověk nestuduje literaturu a nepracuje jako knihovník. Stejně tak je pytel maturita z matiky pro zaměření, které ji prakticky vůbec nebude potřebovat. Ale protože nás zkostnatělý systém to vše považuje za nezbytně důležité, budeme se o tom učit ještě další desetiletí, staletí.

A to čtu prakticky pořád, od románu po horor.

 


0x

Pro život praktický to nemá žádný význam. Lidi to považují za "všeobecné vzdělání", které je pak inženýrovi k ničemu, když neumí pořádně zpracovat plány...

Osobně souhlasím - maturita z ČJ mi byla k ničemu a do dnes nechápu, proč bych měl znát díla Smila Flašky z Pardubic..

 

lidus*

0x

No jo, já také říkám, že kniha je buď dobrá nebo špatná a že je mi celkem jedno kdo ji napsal a kde a kdy žil. Ovšem v momentě kdy chcete číst další knihu, podobný žánr, začnete hledat kdo to napsal. jeden si řekne k čemu matematika, druhý zas literatura a to bychom se za chvíli nechtěli učit nic. Že se učí spousta zbytečností, souhlasím ale za pár let si třeba uvědomíte, že toto jste se učil a budete v obraze. Do nekonečna a podle mě zbytečně, jsme psali desetiminutovky s různých letopočtů, některé si pamatuji ještě po letech. Nedávno jsem viděla hezký film a kamarád se zeptal, kdo to režíroval, má odpověď nevím mu připadala divná.

 


0x

Jde o vseobecne vzdelani a kazdy si pak z toho odnese to, co potrebuje.

Budouci ucitele, literatove, spisovatele, fylozofove atd. treba tu literaturu nebo dejepis,

budouci chemici chemii,

budouci inzenyrove fyziku nebo matematiku,

budouci botanikove prirodopis

a tak dale.

-

Treba ja sem nyni konstrukter, ale jen diky literature sem si odnesl peknou znamku z maturity z Ceskeho jazyka. Takze uzitecna pro mne urcite byla, vynecham-li prehled, ktery mi dala a ktery i dnes mohu zurocit.

Precejenom se hodi, kdyz se nekde o necem mluvi, ze clovek alespon vypada, ze vi, o cem je rec, nez kdyz stoji jako parez, mlci a dela, ze tam neni, aby se nekdo nahodou nepustil do debaty i snim, pac vi kulovy.

 

repkin*

0x
Protoze az se te nekdy nekdo na neco zepta nebudes za pitomce nebo alespon budes okrajove vedet o cem je rec a neudelas si ostudu.Jelikoz je to soucast nasich dejin a mel by jsi je znat. V Usa je tusim znalost a zkouska z dejin povinnosti k ziskani obcanstvi.Ma to neco do sebe.Na skolach se ucite kde co, ale kdo to byl Jan Hus, Bozena Nemcova, J.A.Komensky nebo K.H.Borovsky nevi skoro nikdo.Hlavne ze kazdy vi jak zachazet s facebookem, playstationem, computeren a podobnyma s*ackama.
filip17*

Co se týče těch sra*ek asi bych se mírnil..., mně můj PC vydělavá peníze, běz něho vydělávat nemůžu, jelikož potřbují k práci internet, znalost všech knížek, které napsala B. Němcová mi bohužel žádné peníze nevydělá, je taky potřeba se na to dívat trochu z jiného úhlu pohledu... Nebo to napsat jinak.

repkin*
Jenze kdyby jste je nevedel neudelal by jste maturitu a praci kterou mate by jste nemel.
filip17*

Tak ano naučit na maturitu, ale vy píšete, že někdo někdy v budoucnu se může zeptat a budu za blbce, když nebudu vědět, nebavím se o maturitě, ale o té situaci, kterou popisujete, pokud mě takový člověk za blbce označí, já ho můžu stejným právem označit za blbce také, jen se ho nebubu ptát na češtinu, ale na něco jiného.

 

repkin*
To sice ano ale zakladni znalosti z jazyka a historie naroda by mel byt zaklad, hlavne se tu bavime o nevzdelanych lidi, u lidi co maji skolu uspesne za sebou je predpoklad, ze jim to alespon nejake minimum dalo, jinak by to nesplnili.

Knížky Barbary Pankel (řečené Božena Němcová) by z Vás mohly udělat trochu víc člověka.

Takhle jste periferie počítače.

doplněno 10.09.15 21:11:

Na druhé straně uznávám, že cpát třeba Babičku dětem na základce je nesmysl. Šanci alespoň z části pochopit, o čem je v ní řeč, má tak 10% gymnazistů.

U takového Švejka to bude ještě horší.

tiffany*

K Vašemu doplňku, to je tedy velké téma , protože už jen vybírat knížku, ze které by člověk četl předškolákovi, je docela "oříšek", fakt je, že třeba takové "Pohádky z mechu a kapradí" jsou snad věčné, ale těch, které se mi moc nezdají z různých důvodů je ale mnohem víc... ono asi napsat současnou pohádku, které by rozuměly i malé děti, není zrovna jednoduché.

 

culdabulda1*

0x

- tak nějak nevím, z čeho by se tedy mělo maturovat - z češtiny ne, z matematiky taky ne ... co vlastně dnes patří k základnímu vzdělání?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]