Nejste přihlášen/a.
ahoj, mám dotaz na lidi co udělali v poslední době maturitu
Zpracovávám si knihy povinné četby, všechny knihy jsem poctivě přečetla (at si jen někdo třeba nemyslí, že chci jen stahovat a vědět o něčem prd). Všech 20 knih si chci přehledně vypracovat přes prázdniny, a pak během roku se soustředit na něco jiného. Teď ten dotaz: Kde jste na internetu hledali či dokonce stahovali, vypracovanou povinnou četbu? Vím, že toho tam je hodně, ale nějáké pěkné a kvalitní text s tím co budou u maturity chtít? Zatím jsem hledala a nejschůdnější mi připadá tato stránka: studijni-svet.cz/... Ted určitě řeknete, že když jsem si to přečetla tak si to mám sama vypracovat, ale to já budu akorát ty své poznámky co jsem si vypisovala z knížky, budu dávat do té práce z internetu.
Děkuji za odpovědi
Ahoj,
pokud jsi přečetla všechny knihy, které máš na seznamu, nepotřebuješ moc nic jiného. U maturity se neptají na celý děj knihy. Je zde odstavec např. z konce knihy, což musíš určit (bez přečtení bys toto těžko určila) a povídat, co se právě dělo vzhledem k tomu odstavci (pracovní list).
Posílám příručku, když se naučíš tyto body, budeš mít za jedna. Nemusíš tak, jak to mám, můžeš zpřeházeně.
Webové stránky, které jsi zmínila jistě pomohou, ale ne se vším.
Přeju hodně štěstí!
1. Obecná charakteristika
a) literární druh : lyrika, epika, drama
(epika MÁ děj, příběh, souvislosti v čase, lyrika vyjadřuje nálady, pocity, popisuje počasí, prostředí...= líčení, drama je DIVADELNÍ HRA (! )- komedie, tragédie, činohra (=ze současnosti, adaptace, dnešní problémy), hra pohádková, historická...
b) literární směr (obecně doba vzniku díla)
2. Organizace jazykových prostředků
a) poezie : sloka, verš, rým, rytmus, slovní zásoba
b) próza : stylistická charakteristika textu (viz neumělecký text) a slovní zásoba
(román, novela, povídka, pověst, báje, mýtus, bajka, či další jiné kratší útvary...)
I. LITERÁRNÍ TEORIE - OBSAH
1. Tematická výstavba
Motivy, děj a kompozice, vypravěč, postavy, čas a prostor (kdy a kde se děj v textu odehrává), u dramatu - dějství, výstupy, inscenace, monolog, dialog...
2. Význam sdělení
= hlavní myšlenka (proč to autor asi napsal, s jakým záměrem...)
II. LITERÁRNÍ HISTORIE
1. Společensko-historické pozadí (charakteristika doby vzniku díla)
a) zařadit do století, ve kterém autor žije a píše (roky?) politická situace
b) základní principy fungování společnosti v dané době ("každodenní život")
c) kontext literárního vývoje = literární směr, sloh ("co se dělo v liter.")
d) kontext dalších druhů umění (malířství, sochařství, hudba, architektura...)
2. Autor (jak historické období ovlivnilo autorovu tvorbu)
a) život autora + vlivy na dané dílo
b) vlivy na jeho další tvorbu
c) další autorova tvorba (v kontextu autorova života a dané doby)
d) další autoři této doby nebo autoři s podobnými tématy
3. Inspirace literárním dílem
a) zfilmování, dramatizace, muzikál, komiks...
b) jak dané dílo inspirovalo další autory nebo vývoj literatury (vznik nového díla/směru)
Na internetové zdroje pozor, je tam hodně chyb a to podstatných! A ty chyby se šíří dál! Jako základ bych vzala svoje zápisy a učebnici.
Nejtěžší je vypsat děj - ten někde stáhnout, ale pročíst si ho a říct si zda to souhlasí.
Dívala jsem se třeba na rozbor-del.cz, ale opravdu nejlepší byla učebnice.
doplněno 31.07.14 13:03:Jinak výše uvedená osnova je dobrá, jen záeleží na co se u vás bude víc kládst důraz. Rozhodně maturita není o tom vědět děj! O ten jde minimálně - jen v tom zařazení, důležitá jsou i okolní fakta a kontext (dějiny, autorova tvorba, dané lit. období)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.