Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
rád bych si na svém (trochu starším) PC udělal vlastní mapu s nakonfigurováním vrstev podle vlastní potřeby. Konkrétně bych rád odstranil zeleň (trávu, lesy apod.) a nastavil transparentní pozadí, protože mi jde o vygenerování velké mapy v LODu např. 12 až 15 a to v png. Na openstreetmap wikipedii jsem našel program BigMap, který sice zvládne velkou mapu, ale to je bez nastavení vrstev. Takže když sloučím všechny soubory (kachle) tak vznikne obrovský soubor, např. v LODu (nebo taky zoomu) 12 ten soubor png má kolem 120 MB. Mám za to, že je to právě kvůli množství pro mě nepotřebných dat jako je zelená barva. Technicky vzato, by tam ani nemusely být popisky, protože popisky jsem schopen vygenerovat dodatečně na základě aplikace, kterou si tvořím. Takže mě stačí vlastně jen ty městské plochy, silnice a železnice. Jenže to vše je (asi) spousta vrstev, protože co jsem tak zjištoval jsou kolem toho nějaká pravidla a css, která používá například program Maperitive (nainstaloval jsem si verzi 2.4.3 s ohledem na starší o. systém s omezeným množstvím paměti). Takže ukázkový soubor pravidel co jsem viděl byl šíleně dlouhý. Tedy neumím si představit, že bych měl ručně konfigurovat nějaký soubor. To by bylo na dlouho. Takže hledám nějaký lepší program, který bych případně mohl spustit i na jiném OS, ale aby to bylo rychle třeba do hodiny aby se ten LOD 14 dal vyrendrovat. No nevím jak dlouho by trvalo vyrendrování třeba LODu 15, ale očekávám, že nejlepší velikost souboru je pro mě kolem 100MB na jeden segment (jako jeden velký soubor, který pokrývá část naší republiky). Takže toto je má hlavní otázka. Prostě nevím jaký program stáhnout, kde by se to dalo snadno naklikat a stáhnout OSM, aby to netrvalo hodinu, ale řekněme 30-40 minut to stažení dat, a pak rendrování menších segmentů dejme tomu LOD15 do png, 10 až 30 minut jeden segment. Víte o něčem co by zvládl můj procesor (AMD FX 8300 8 core bez výkonné grafické karty a 8 GB paměti, která je však "plně" dostupná jen v novějších Windows).
Shrnutí otázky:
1) Hledám program, který mi umožní stáhnout potřebné data OSM (vektory map)
2) Hledám program, kde je možné vybrat vrstvy podobně jako v grafickém programu... A pak jen vyrenderovat celou oblast do .png.
Případně ještě můžete napsat váš názor, jestli se velikost souboru zmenší, když by se odstranila ta zeleň a světle žlutá plocha. Případně jiný způsob jak zmenšit velikost PNGéčka? Ty vodní plochy pro mě taky nejsou moc důležité, ale zase jsou to významné orientační body.
Vyřešeno. Zjistil jsem, že ten prohtsm Maperitive je fakt dorbý. Umí jak stáhnout OSM soubory (tedy vektory mapových vrstev), tak pracuje s těmi pravidly, které umí schovat všechny vrstvy, které nechci rendrovat. Je možné si nakonfigurovat úplně vlastní podmínky formátování mapy a pak vygenerovat kachle (tiles) pngéček. Program je pohodlný na ovládání, nastavím si tam nějaký již vyrednrovaný podklad a pak stáhnu OSM soubory. Pak vypnu podklad a vidím nově vykreslenou mapu, která se obnoví hned jak změním soubor .mrules s pravidly. Šikovná věcička Posílám ukázky. Dva obrázky z vygenerované oblasti v osmi souborech (28,6MB) s rozlišením 2048x2048 v LOD16 - vygenerováno hned, a poslední obrázek (větší oblast) v LOD17 a stejné rozlišení 170mi souborů (42,4MB) bylo hotovo za cca 3 minuty (osmijádrový procesor, ale Windows XP).
Dočetl jsem se, že OSM data lze stáhnout z následujících serverů (zdroj: wiki.openstreetmap.org/... . Viz Nadpis "Huge amounts of data". Například na stránce download.openstre/...
je odkaz na Evropu a na ČR: download.openstreetmap.fr/...
Je možné stáhnout jeden soubor download.openstreetmap.fr/... celou ČR (asi komprimovaný soubor) nebo jednotlivé kraje viz výše. Pak jsou tam další pomůcky, kterými by snad mohlo jít vyfiltrovat nějaké vrstvy, aby to nezabíralo tolik místa na disku a tím pádem také méně operační paměti. Zmíněn je tam například tady ten OSMFilter, který se mi na Windows XP nepovedlo nainstalovat, ale na novějším OS by to asi šlo.
Dovolím si pár poznámek:
Když jsem hledal, jak stáhnout mapy jako obrázky (print screen a následná kalibrace je pěkná blbárna), našel jsem právě možnost stáhnout xml soubory pro určitou oblast nebo celou Zemi (tehdy měla 50 GB ke stažení, 500 GB po rozbalení, dneska to jistě bude mnohem víc).
Vzal jsem to jako zajímavost, našel jsem několik sw nástrojů pro zobrazení, ale pak jsem to opustil (měl jsem akutnější práci). Když jsem pak po několika letech hledal, jak rozlousknout ten xml, teda nějaké vysvětlení elementů, našel jsem možnost stahování mapových dlaždic - celá Země je rozsekaná do rastru 2Z x 2Z dlaždic, přičemž Z je v rozsahu od 0 do 19 pro běžná použití (existují prý i vyšší měřítka až do 22). Tak mě to zajímalo, že jsem udělal program, který pro potřebnou polohu ty dlaždice stáhne a zobrazí mapu (jistě to zní jednoduše, je to jednoduché, ale pár týdnů jsem si s tím hrál). Původně měl dělat něco úplně jiného a chtěl jsem ho odohatit o nějaké schematické zobrazení (stačily by silnice, cesty, možná domy, později možná více extrahované z těch xml dat osm). Ale to prostě tak chodí, že člověk něco hledá a najde něco jiného, že začne dělat program na něco a udělá program na něco jiného.
Program jsem koncipoval tak, že si dlaždice uchovává a tudíž je po serveru nepožaduje opakovaně (počítal jsem se zobrazením hlavně offline), ale velikost těch png obdázků jsem nijak zvlášt nehrotil, tam, kde je jen oceán nebo zeleň nebo jen jedna barva, má soubor 103 bajtů, největší mají naopak desítky kilobajtů (teoretické maximum je podle mě cca 250 kilo, to by měla nekomprimovaná bitmapa). Vyřešil jsem to vyhrazením jednoho SSD jen na mapové dlaždice (na raspberry pak jednu usd kartu), je to hlavně kvůli rychlosti. Mimochodem můj program jde v XP, v linuxu i na raspberry (i na pi3 se 2 GB paměti), což vlastně byl ten důvod, proč neskončil někde odložený, ale aktivně jej používám, i když k úplně jinému účelu, než kvůli kterému jsem ho začal psát.
Jinak pokud jde o nějakou manipulaci s daty OSM, tak mi utkvěl v hlavě josm, ten by to mohl umět. Jak jsem psal, skončil jsem u toho, že stahuju už hotové png dlaždice z http://a|b|c.tile.openstreetmap.org/Z/X/Y (Z je zoom, x a y jsou indexy dlaždic, které se musí vypočítat ze zeměpisné polohy, je k tomu na internetu dost informací). Ale taky jsem původně mířil na vlastní vykreslení z geografických osm dat.
Osobně mi teda víc vyhovují malé dlaždice 256x256 bodů, než mapy velikosti megabajtů (měl jsem sbírku map 10kx10k pixelů mezi kterými se přepínalo, tady mám jednu bezešvou mapu (byt poskládanou z malých čtverečků), navíc souřadnice jsou přesné a ne nějaká lineární interpolace). Ty mám stažené pro celou republiku minimálně do měřítka 14 možná 15, pak už mám jen některé oblasti. Ono tím, že každý další level znamená 4x víc obrázků, tak se prostě dostanete do nesmyslných čísel a opravdu není nutné mít ani celou republiku natož svět v takovém měřítku. To ne, že bych to nějak systematicky stahoval, to jsem udělal, až když jsem viděl, že toho moc nechybí, nechci si koledovat o zablokování ze strany osm serveru.
Díky za reakci. Ano JOSM je fajn program, ale nejde tam udělat to co jde v tom Maperitivu. Ten maperitiv jen řekne co chcete vykreslit a jak. Kdysi jsem chtěl taky udělat takový program co jste dělal, ale dnes už na to nemám chut ani místo na disku. Mým zájmem byl spíš udělat noční fotoscenérii pro letecký simulator (s použitím grafických efektů jako bývá ve Photoshopu). OSM data sice nabízí možnost stačení dat s osvětlením, ale bohužel to nikdo nesbírá, takže by toto přímo využít nešlo. Ale v tom Maperitivu se mi líbil jeden styl, který tu noční scenérii připomíná ačkoliv se nejedná o ortophoto, ale OSM.
Na ulozto najdete Mapu ČR staženou z openstreetmap (myslím že je to LOD10 až LOD15 -?), stará asi z října 2022. Ale data se furt aktualizují, takže by člověk musel furt obnovovat tyto data každý rok Tato mapa vznikla díky bigmap .
Ty mapy o megabytech velikosti jsou vcelku fajn, třeba to Brno na ulozto.cz v LODU 15. Kdo ma velkou pamet nacte se to dost rychle. Případně možná někdy budou existovat větší RAM paměti a snad to někdy půjde načítat rychleji
Jinak jsem kdysi taky uvažoval nad tím co jste udělal že jde redukoval ten rozměr u vodních ploch apod. Já však uvažoval jestli by do png šlo zakodovat nějaké tvary. Třeba máte někde jen zeleň a pád čtverečků baráků nebo koleček. Tak vlastně toto by byl soubor o velikosti 0 plus nějaké doplňující informace pro vykreslení těch čtverců a koleček o velikosti několik málo bajtů. No nikdy jsem se k tomu nedostal.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.