Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, dnes jsem dostal do ruky starší autobaterii 12V 45Ah. Jelikož jsme ve škole baterie do podrobna neprobírali neznám systém nabíjení. Mám obavu že baterie je již "mrtvá". Děda má nabíječku na autobaterie a s ní to za pár týdnu nabiji. Jen mě dnes napadlo, že mám nabíječku baterii (1,5V a 12V). je to malá nabíječka na obyčejné baterie do dálkačů... Má i dvě místa na 12V baterie.(ne do auta, ale normální malé) A tak mě jako experimentátora napadlo, že by teoreticky mohla tato nabíječka autobaterii nabít ne? Tuším že se doba nabíjení odvíjí od nabíjecího proudu. Ten by byl z nabíječky malý takže by se baterie asi nabíjela dlouho.
No a teď k věci. Fungovalo by to nabíjení?
Jinak nabíječka nemá hlídání stavu nabíjené 12V baterie. Jen u 1,5V baterii se po nabití sama vypne.
Já vím že je to asi nesmysl, ale nabíječka jako nabíječka ne?
Nabíjet to bude, ale bude to nabíjení velmi pomalé a asi i neefektivní.
Správný nabíjecí proud by měl u autobaterie být přibližně desetina kapacity, takže u baterie 45Ah asi 4,5 A.
Co to znamená neefektivní? "Nabíjet to bude,ale bude to neefektivní" V čem neefektivní? Popřípadě jak spočítat dobu nabíjení přes tuto nabíječku? Nebo to nemusím počítat a stačí jen hlídat napětí na baterii?
PS: Nemusí se někde dolít destilovaná voda a při nabíjení nechat otvory otevřené? Pokud ano jaká voda a kde sehnad? A pokud i to druhé ano je potřeba mít baterii otevřenou i když ji nabíjím takto pomalu a malým proudem?
doplněno 31.07.12 17:28:Takže nabíječkou s max proudem 200mA to bude trvat asi dlouho že? Ale nabije se baterie za nějaký čas?
vlku:
tam půjde tak malý proud, že nemusí k nabíení ani docházet, říká se tomu udržovací proud - dokáže pouze eliminovat ztráty spůsobené samovybíjením.
doplněno 31.07.12 17:57:Udržovací proud myslím bývá setina kapacity, takže u 45Ah autobaterie by to bylo kolem půl ampéry.
Něco bych si o tom přečetl a tady je zajímavé čtení :
Podařilo se mi nabít autobaterku 45Ah proudem 700mA za 3 dny doplna a nabíječka měla napětí 13,5V s automatikou
doplněno 31.07.12 18:49:Ano, nabíjecí napětí musí být vyžší, aby tekl proud do baterky.
doplněno 31.07.12 19:33:Strana 30, máš tam vše. Musíš dosáhnout plynovacího napětí. Pak přiložíš ucho na baterku a uslišíš jakoby bublání, šumění.
doplněno 31.07.12 19:33:oprava: uslyšíš
doplněno 31.07.12 19:36:Tedy zhruba 14.4 - 14.8 V (u klasického olověného bez vápníkového) a proudem desetiny kapacity tedy 4,5 A.
Pro baterku je lepší na začátku proud 4,5A a pak ho snižovat (to dělají automatické nabíječky). Baterka se pak tolik nepřehřívá a moc neplynuje (uvolňuje výbušnou směs, tak pozor na jiskření na svorkách!)
Teď jak nad tím uvažuju tak nabíjecí napětí musí být vyšší než má baterie že?
doplněno 31.07.12 18:40:A nějak mi to neleze do hlavy. Normální zařízení musí mít odpor, aby si bralo proud. Znamená to, že baterie 45Ah má takový odpor že si bude brát 4,5A? V případě nabíječky 200mA si bude brát 200mA. A když bude chtít 4,5A nevypne se nabíječka? (popřípadě nevyhodí pojistky?)
doplněno 31.07.12 18:53:O kolik vyšší? Max min?
doplněno 31.07.12 20:00:Pomalu si to pročítám a uvažuji jak se nabíjí baterie za jízdy v autě. Tam přeci nejsou otevřeny vývody na odvětrání plynu. Jakto že baterie nebouchne?
Dobře uvažuješ. V autě je alternátor nastaven na 14,2 -4, aby se plynování nikdy nedosáhlo a baterka se dobíjela jen asi na 85%. Při dálkové jízdě, jak by se dobila, tak by vyšuměla a zničila by se.
doplněno 31.07.12 21:15:Přes pomocné diody se budí rotor a přes hlavní je usměrńováno to, co vyrobí samotný alt ze statoru
doplněno 31.07.12 21:17:Těžko říct, jak dlouho. Musel by se změřit proud. co si bere zapalování a karburátor (v případě Fa si karb bere napájení pro ventil a výhřev spirály sytiče).
U Fe by se musel vzít v potaz ještě proud do ŘJ, vstřiků,...
doplněno 31.07.12 21:20:Součástí alternátoru je jak diodový můstek (diody jsou v hliníkovém bloku jako sendvič a oděleny izolačními podložkami k vůli zkratu a propojení) a napětový regulátor (tranzistor), aby udržoval napětí at už jsou otáčky jakékoliv (1000 - 11 000ot/min)
doplněno 31.07.12 21:20:doplněno 31.07.12 21:21:U Fe alternátorů se dávala na svorku B+ a kostru zenerka a kondík viz fotka u mě v diskuzi na auto
Takže alternátor vyrábí 14,2V stříd. a to je usměrněno. Usměrnovač je přímo u alternátoru? A jaký je to typ? 4 diody nebo jedna dioda? Je tam nějaký kondenzátor na vyrovnání?
doplněno 31.07.12 20:49:Asi jdu dost do podrobností, ale když už něco zjištuji tak do podrobna. Ještě mě napadá. Jak dlouho by dokázala baterie napájet svíčky v motoru kdyby tam nebyl alternátor?
To by u našeho Hyundaie mohlo vysvětlovat vysoké a pomalu klesající otáčky po nastartování vozu.
A ještě.. mě napadlo že v počítači je 12-ti voltová větev, která dokáže jistě dát více než 500mA. 12V je asi 25% nabití akumulátoru a to mi stačí, abych zjistil zda není baterie mrtvá. Bude to z PC fungovat stejně jako z nabíječky? tj. Baterie si bude brát max proud který jí zdroj v pc dá a bude se pomalu nabíjet. Ovšem já přeci nemůžu měřit napětí na baterii během nabíjení to bych n eměřil baterii, ale zdroj ne? A navíc mám jen jeden multimetr a proto nemůžu sledovat napětí a proud...vlastně možná mám ampermetr až na 10A stejno. No počkám na odpověď zda to PC přežije. a pak se do toho pustím.
doplněno 01.08.12 08:57:A ještě by mne zajímalo do kolika V auto startuje. Naše baterie v autě má aktuálně 11,5V. A to je podle tabulek 0% nabití.
doplněno 01.08.12 09:00:A ještě dotaz at to máte pohromadě: bylo by možné pomocí kabelů zapojit baterii v autě a mou baterii doma paralelně na sebe tak aby se dobíjely objě? Respektive to lze, ale utáhne to alternátor? Dvě baterie jedna polomrtvá a druhá asi mrtvá.
Ty klesající otáčky po nastartování dělá ECU k vůli teplotě motoru, aby lépe šel za studena a pak mu je snižuje, jak se ohřívá do provozní teploty. S altem to dle mého nemá nic společného.
Teoreticky by to šlo, zapojit obě paraelně. Získá se tím jedna velká baterie do cca 100Ah. Alternátoru to bude jen trvat déle, ale nabije je.
doplněno 01.08.12 12:48:bmbx: při vyrovnání se dosáhne stavu, kdy přestává téct proud (to jo), ale alternátory nemají plynovací napětí (jen některé ho mají větší, ale tam se zase používá Ca-Ca akumulátor, který větší napětí pro dobíjení potřebuje).
A otevírat tu baterii nemusím, jelikož se nebude nabíjet na plynovací napětí. že? Jen asi zkontroluju kolik je tam destilované vody.
doplněno 01.08.12 18:12:A to s těma otáčkama beru od martinhajek " Ano, začal s tím Ford kvůli možnosti zrychleného dobíjení po startu a dnes to používá hodně aut. Často se kontroluje jen hodnota zatížení altu, ECU potom dokáže zvýšit volnoběh, pokud by odebíraný proud přetížil alternátor. Altíky z touto funkcí mají svorku DFM."jen by mne zajímalo jak zjistím, že má svorku DFM. Alternátor je pod autem.
A pokud nevypne, nebo nezvýší volnoběh tak se jenom spálí alternátor že
Ale opravdu co se stane pokud onen konektor nemá a neřídí se otáčky a vypínání spotřebičů?
Tak nebude dobíjet a část energie bude odebírána z akumulátoru. Pokud ani ten nebude moct, tak se napětí sníží tak moc, až některé spotřebiče pravděpodobně nebudou fungovat (ty digitální, např rádio).
Vlku,
1/ dám ti takové malé přirovnání, učili nás to kdysi ve škole.
Představ si naplňěnou přehradu, pod hrází je řeka a v hrázi je stavidlo.
Rozdíl výšek hladin v přehradě a v řece si představ jako napětí (potenciál). Když se pootevře stavidlo, začne téct proud, kterému stavidlo klade odpor. Je to takový ohmův zákon v praxi. Proud je tím větší, čím je menší odpor (víc otevřené stavidlo) a větší napětí (rozdíl hladin). Aby tekl proud z jedné nádrže do druhé, musí být v první větší napětí.
To samé platí i pro nabíjení.
2/ Proč píšu, že bude nabíjení neefektivní - protože jak už tu zaznělo, tak malá nabíječka bude dávat tak mizerný proud, že bude možná stačit jen na udržování baterie, tzn., že bude pokrývat jen provozní samovybíjení.
3/ Každá baterie, byt je to zdroj, má svůj vlastní vnitřní odpor. Díky němu je to spojený obvod a může v něm docházet k elektrochemickým dějům.
doplněno 31.07.12 19:17:autobaterie mají vnitřní odpor zpravidla menší než 1 Ohm, takže nabíjecí proud může být teoreticky hodně vysoký.
Proto je potřeba nabíjecí proud regulovat, aby nedocházelo k degradaci baterie při nabíjení.
V autě dochází k regulaci nabíjecího proudu samovolně, nabitá baterka má to samé napětí jako automobilová sít - proud do baterky neteče.
doplněno 01.08.12 08:55:Takže - pro gumídek - baterka se díky tomu v autě nabíjí normálně na 100% a nikdy nemůže "vyšumět".
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.