Nejste přihlášen/a.
Chci se zeptat,mám motorek na 12v z kompresoru na auta a zajímalo by mě,jestli se dá použít jako třeba alternátor?
Pokud má jako stator elektromagnety, tak by se daly budit, musely by se odpojit a zapojit přes budící relé, nebo elektroniku...
doplněno 25.04.12 18:20:Bylo by to zase dynamo, ne alternátor.
Dovolte abych se laicky také připokill. S pernamentním magnetem , případně s budícím vinutím místo něho s kolektorem a případně s buzením střídavým proudem , bude plnit funkci alternátoru. Při připojení budícího vinutí přes komutátur , bude plnit funkci dynama. miro
miro:
otázka zněla zdali se motor dá použít jako alternátor, odpověď je ne, ale jako dynamo by to šlo, pochybuju, že tazatel bude komutátor přeělávat na kolektor
martinhajek:
nejde o to zdali má nebo nemá budící vinutí, ale zdali má nebo nemá kolektor, kterým by šel rotor budit. V tomto případě lze budit stator a komutátor se postará o usměrnění - takže dynamo.
Nepíšete, o jaký kompresor se jedná, předpokládám že to bude něco takového
tak v něm je naprosto obyčejný stejnosměrný motor s permanentním magnetem, tedy pokud jím budete otáčet, bude fungovat coby dynamo. Zhruba takhle ten motor vypadá:
Otázka zní ale jak dlouho to vydrží, protože životnost těchto motorků je nevelká.
martinhajek:
který motorek má kolektor? A co je to komutátor? A co z toho má dynamo? A jak vypadá buzení u dynama? A jak se budí alternátor?
Mám pocit, ře v tom máš trochu zmatek :D
Není nad to si občas přečíst diskuzi od začátku
Pak bys ses dočetl co jsem psal hned na začátku, tazatel se nezmínil zdali je motor s magnety, nebo s elektromagnety a podle toho jsem odpověděl .
Já ty rozdíly znám moc dobře, ale u tebe si stále nejsem jist :D
i u motoru může být kolektor a alternátoru nemusí být kolektor...
Tady někdo neviděl 12V motor se statorovým elektromagnetem :D Tak třeba v autě je jich hned několik - startér, motor stěračů, motor sahary, motor ventilace. Motor ostřikovačů má permanentní magnet.
Docela by mne zajímalo, co tomu brání aby motor kompresoru na 12V neměl starový elekromagnet - tady je napřiklad kompresor na 12V, který bude těžko s magnety :D
Ano, stártér to není, ono ale nejde jen o cenu, ale o výkon a naopak motor se silnými magnety je dražší než s elektromagnety
A jen tak odbočím - měl jsem rozebranou takovou sranda nabíječku k mobilu. Ta nbíječka byla na kliku, pár převodů a jako dynamo tam byl malinký komutátorový motorek - model který se dá nalézt v kazetových magnetofonech, v pohonech jednorychlostních CD mechanik k pohonu disku a výsuvného mechanismu. Ta nabíječka krásně nabíjí, jen je problém vydržet točit 1-2hodiny kličkou aby se mobil dostatečně nabil
Princip dynama nebo alternátoru spočívá v indukci napětí pohybujícího se vodiči v magnetickém poli a nebo naopak. Nezáleží zda je to magnetické pole permanentního magnetu a nebo elektromagnet. Záleží jen na tom jaké je. Jakou má orientaci , zda jednosměrnou a nebo měnící se. K těmto účelům také slouží kolektor a komutátor.Zapojení s kolektorem , zajištuje průběh elmagnetického pole podle toho , jaký budící proud -stejnosměrný nebo střídavý) je přiveden. Komutátor mění při otáčení směr budícího proudu ve vinutí rotoru , tudíž i orientaci elmagnetického pole. Dynama jsou s komutátorem , který zajištuje stále stejnou orientaci el.mag.pole vůči vodiči(vinutí) _ tedy indukci stejnosměrného proudu.U alteránátoru (vzniká střídavý proud) musí být tedy zajištěno buzení elektromagnetickým polem se střídavou orientací. miro
miro:
máš v tom zmatek, v dynamu se vyrábí napětí vždy v rotoru a stator může být buzený elektromagnet, nebo permanentní magnet, komutátor pak napětí usměrní. V alternátoru se napětí vyrábí vždy ve statoru a rotor je permanentní magnet, nabo buzený elektromagnet. Buzení je přivedeno kolektorem nebo se indukuje otočným transformátorem, ale vždy musí být usměrněno. V obou případech je buzení stejnosměrné, v obou případech se díky otáčení indukuje střídavé napětí, jen s tím rozdílem, že v dynamu se usměrní komutátorem...
A v alternátoru diodami.
JB
doplněno 27.04.12 12:09:Dynamo vyrobený proud z rotoru vede do výstupu přes komutátor ,konstrukce komutátoru a kartáčů musí být robusní a přesná,protože se přes něj převádí veškerý vyrobený výkon.
U alternátoru se přes uhlíkové sběrače a sběrací kroužky na rotoru přivádí do rotoru jen relativně slabý budící proud(regulovatelný) a proto je tento systém velmi jednoduchý a blbuvzdorný.Ve statoru jsou umístěny usměrňovací bloky a odtud se odvádí usměrněný regulovaný proud .
JABRAKA
Plně souhlasím. Zřejmě mojí složitostí vysvětlování jsem se dopustil nepřesností. Chtěl jsem prakticky jen zdůraznit , že pohybem vodiče (cívky) v mag. poli a nebo naopak , se indukuje ve vodiči (civce) el. napětí - proud. Jeli toto mag. pole neměnné orientace , vzhledem k vodiči (cívce) , vyrábí se stejnosměrný proud a naopak.Neměnnou orientaci elmag.pole zajištuje komutátor (tedy mění směr proudu do buzení tak , aby byl elmag. stále stejné orientace k vodiči (cívce) a nebo odebírá z rotoru , jeli buzeno statorové vinutí , vždy jen elproud stejného směru. .Pernamentní magnet a buzení stejnosměrným proudem přes kolektor - výsledek střídavý proud. Budí li se rotor a nebo stator je teoreticky lhostejné . V podstatě jde o to , aby se zabezpečil pohyb vodiče a nebo mag.pole , případně jeho pulsace (transformátory) , vzhledem k vodiči ze kterého se odebírá proud. V praxi se realizuje zpravidla to , co je výhodnější výrobně , účinnější a splňuje požadované parametry. Zase jsem se do toho asi zamotal . Hezký víkend - miro.
Tereticky to lhostejné samozřejmě je, ale z praktického hlediska to má víc důvodů. Indukovat v něčem stelnosměrný proud je asi takový nesmysl jako pouštět do trafa stejnosměrný proud. V dynamu i v alternátoru se vytváří střídavý, díky otáčení rotoru a tím střídaní jednotlivých pólových nástavců. Z hlediska odběru je vždy výhodnější alternátor a to z toho důvodu, že proud se indukuje ve statoru a není potřeba jej odvádět přes sběrače. Přes sběrače se přivádí pouze buzení které není tak proudově náročné, nehledě na to, že se může do rotoru přivádět indukčně otočným transformátorem. U dynama je silový vždy rotor, protože jeho otáčení je využito k usměrnění, přes komutátor. Dynamo kde by se odváděl proud ze statoru by bylo úplně zbytečně komplikované (proud by se musel vést na kroužky rotoru a přes lamely komutátoru by se odváděl usměrněný ven :D ). Alternátor kde by se napětí odvádělo z rotoru, by zase musel mít masívnější kolektor, nebo otočný transformátor, než stejně výkoný alternátor se silovým statorem a buzeným rotorem.
Snad ještě jednu připomínku: I do trafa , lze a je přiváděn jednosměrný proud. Ale aby to fungovalu musí tento proud být přerušovaný a nebo s proměnnou úrovní napětí v čase. Příkladem je např. zapalovací cívka u zážehových motorů. Samozřejmně nelze provozovat trafo se stejnosměrným proudem dokonale filrovaným a nebo s proudem konstantního napětím v čase. To by šlo jen tehdy , kdyby se primární vinutí pohybovalo vůči sekundárnímu a nebo naopak. Hezké dny přeji. miro
Samozřejmě, že nemusí být napětí nutně střídavé, stačí periodická změna "od - do" a je jedno zdali je to od 0 po plus, nebo od nuly po mínus, nebo od plusu po ještě větší plus a naopak. Zapalovací cívka nepracuje jako klasický transformátor, její transformační poměr je asi 1:50 a přesto dokáže z 12V vyrobit víc jak 1000x větší napětí, využívá se energie přesyceného jádra...
Stejný princip je využit u vysokonapětového zdroje CRT televizí, kam se do transformátoru přivádí pilovité napětí. Vzniklé napětí se ještě zpracovává nasobičem.
To už tady ale diskutujeme zcela mimo téma :D
Zdravín Vás p. bmbx . Myslím , že jsme nastolené problémy dali uspokojivě dohromady . - Hezkou neděli přeji. miro
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.