Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

12v motor jako alternátor?

Od: mot odpovědí: 27 změna:

Chci se zeptat,mám motorek na 12v z kompresoru na auta a zajímalo by mě,jestli se dá použít jako třeba alternátor?

 

 

27 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x

Pokud má jako stator elektromagnety, tak by se daly budit, musely by se odpojit a zapojit přes budící relé, nebo elektroniku...

doplněno 25.04.12 18:20:

Bylo by to zase dynamo, ne alternátor.

 


1x

Dovolte abych se laicky také připokill. S pernamentním magnetem , případně s budícím vinutím místo něho s kolektorem a případně s buzením střídavým proudem , bude plnit funkci alternátoru. Při připojení budícího vinutí přes komutátur , bude plnit funkci dynama. miro

miro:

otázka zněla zdali se motor dá použít jako alternátor, odpověď je ne, ale jako dynamo by to šlo, pochybuju, že tazatel bude komutátor přeělávat na kolektor

 


0x

Pokud má na statoru permanentní magnety, lze použít jako dinamo. Pokud má elektromagnety (což je pravděpodobnější), použít nelze.

 

martinhajek*

0x
Pochybuji že to má budicí vinutí. Takže dynamo. Hodně slabé dynamo. Leda že bys ho převinul, to by ti potom dávalo mnohem víc.

martinhajek:

nejde o to zdali má nebo nemá budící vinutí, ale zdali má nebo nemá kolektor, kterým by šel rotor budit. V tomto případě lze budit stator a komutátor se postará o usměrnění - takže dynamo.

 


0x

Nepíšete, o jaký kompresor se jedná, předpokládám že to bude něco takového

miocar.cz/...

tak v něm je naprosto obyčejný stejnosměrný motor s permanentním magnetem, tedy pokud jím budete otáčet, bude fungovat coby dynamo. Zhruba takhle ten motor vypadá:

sczmodelshop.cz/...

Otázka zní ale jak dlouho to vydrží, protože životnost těchto motorků je nevelká.

martinhajek*
No vždyt to říkám. Kde by takový motorek vzal kolektor a externí buzení.
Synovec má něco podobného v elektoautíčku, akorát na 6V. Příkon 36W.

martinhajek:

který motorek má kolektor? A co je to komutátor? A co z toho má dynamo? A jak vypadá buzení u dynama? A jak se budí alternátor?

Mám pocit, ře v tom máš trochu zmatek :D

martinhajek*
Ty v tom máš hokej, když chceš u stejnosměrného motoru s permanentními magnety budit stator.
A kolektor a komutátor jsou dvě rozdílné věci. Kolektor jsou pouze sběrací kroužky u synchronních alternátorů. U stejnosměrných motorů je to komutátor.
Doporučuji ti nastudovat si rozdíl mezi kolektorem a komutátorem, mezi rotorem a statorem a mezi alternátorem a dynamem. Abys příště nehledal kolektor u motoru resp. dynama.

Není nad to si občas přečíst diskuzi od začátku

Pak bys ses dočetl co jsem psal hned na začátku, tazatel se nezmínil zdali je motor s magnety, nebo s elektromagnety a podle toho jsem odpověděl .

Já ty rozdíly znám moc dobře, ale u tebe si stále nejsem jist :D

i u motoru může být kolektor a alternátoru nemusí být kolektor...

martinhajek*
Tak to si buď jist.
Tazatel píše, že se jedná o motor s 12V kompresoru. Takový motor by měl těžko budící vinutí, tudíž nemá cenu žvanit něco o buzení, když se motor budí permanentními nástavci.
Tečka. Nemá cenu se v tom pitvat.

Tady někdo neviděl 12V motor se statorovým elektromagnetem :D Tak třeba v autě je jich hned několik - startér, motor stěračů, motor sahary, motor ventilace. Motor ostřikovačů má permanentní magnet.

Docela by mne zajímalo, co tomu brání aby motor kompresoru na 12V neměl starový elekromagnet - tady je napřiklad kompresor na 12V, který bude těžko s magnety :D

martinhajek*
Ne neviděl, hrabu se v autech poslepu...
Tohle není starter, budicí vinutí by ten motorek zbytečně prodražovalo.

Ano, stártér to není, ono ale nejde jen o cenu, ale o výkon a naopak motor se silnými magnety je dražší než s elektromagnety

A jen tak odbočím - měl jsem rozebranou takovou sranda nabíječku k mobilu. Ta nbíječka byla na kliku, pár převodů a jako dynamo tam byl malinký komutátorový motorek - model který se dá nalézt v kazetových magnetofonech, v pohonech jednorychlostních CD mechanik k pohonu disku a výsuvného mechanismu. Ta nabíječka krásně nabíjí, jen je problém vydržet točit 1-2hodiny kličkou aby se mobil dostatečně nabil

 

jabraka*

0x

Zbytečná diskuze,otázka zněla,zda jde motor z kompresoru použít jako alternátor?Odpověď zní - nejde.Detaily rekonstrukce takového motoru jsou iluzorní.Od začátku je jasno z BMBX

JB

Nic ve zlém, jen pro pořádek, první jsem v tomhle duchu odpověděl já.

 


0x

Princip dynama nebo alternátoru spočívá v indukci napětí pohybujícího se vodiči v magnetickém poli a nebo naopak. Nezáleží zda je to magnetické pole permanentního magnetu a nebo elektromagnet. Záleží jen na tom jaké je. Jakou má orientaci , zda jednosměrnou a nebo měnící se. K těmto účelům také slouží kolektor a komutátor.Zapojení s kolektorem , zajištuje průběh elmagnetického pole podle toho , jaký budící proud -stejnosměrný nebo střídavý) je přiveden. Komutátor mění při otáčení směr budícího proudu ve vinutí rotoru , tudíž i orientaci elmagnetického pole. Dynama jsou s komutátorem , který zajištuje stále stejnou orientaci el.mag.pole vůči vodiči(vinutí) _ tedy indukci stejnosměrného proudu.U alteránátoru (vzniká střídavý proud) musí být tedy zajištěno buzení elektromagnetickým polem se střídavou orientací. miro

miro:

máš v tom zmatek, v dynamu se vyrábí napětí vždy v rotoru a stator může být buzený elektromagnet, nebo permanentní magnet, komutátor pak napětí usměrní. V alternátoru se napětí vyrábí vždy ve statoru a rotor je permanentní magnet, nabo buzený elektromagnet. Buzení je přivedeno kolektorem nebo se indukuje otočným transformátorem, ale vždy musí být usměrněno. V obou případech je buzení stejnosměrné, v obou případech se díky otáčení indukuje střídavé napětí, jen s tím rozdílem, že v dynamu se usměrní komutátorem...

jabraka*

A v alternátoru diodami.

JB

doplněno 27.04.12 12:09:

Dynamo vyrobený proud z rotoru vede do výstupu přes komutátor ,konstrukce komutátoru a kartáčů musí být robusní a přesná,protože se přes něj převádí veškerý vyrobený výkon.

U alternátoru se přes uhlíkové sběrače a sběrací kroužky na rotoru přivádí do rotoru jen relativně slabý budící proud(regulovatelný) a proto je tento systém velmi jednoduchý a blbuvzdorný.Ve statoru jsou umístěny usměrňovací bloky a odtud se odvádí usměrněný regulovaný proud .

JABRAKA

jabraka - díky za opravu, nějak mi to vypadlo ...musí být usměrněno diodami.

 


0x

Plně souhlasím. Zřejmě mojí složitostí vysvětlování jsem se dopustil nepřesností. Chtěl jsem prakticky jen zdůraznit , že pohybem vodiče (cívky) v mag. poli a nebo naopak , se indukuje ve vodiči (civce) el. napětí - proud. Jeli toto mag. pole neměnné orientace , vzhledem k vodiči (cívce) , vyrábí se stejnosměrný proud a naopak.Neměnnou orientaci elmag.pole zajištuje komutátor (tedy mění směr proudu do buzení tak , aby byl elmag. stále stejné orientace k vodiči (cívce) a nebo odebírá z rotoru , jeli buzeno statorové vinutí , vždy jen elproud stejného směru. .Pernamentní magnet a buzení stejnosměrným proudem přes kolektor - výsledek střídavý proud. Budí li se rotor a nebo stator je teoreticky lhostejné . V podstatě jde o to , aby se zabezpečil pohyb vodiče a nebo mag.pole , případně jeho pulsace (transformátory) , vzhledem k vodiči ze kterého se odebírá proud. V praxi se realizuje zpravidla to , co je výhodnější výrobně , účinnější a splňuje požadované parametry. Zase jsem se do toho asi zamotal . Hezký víkend - miro.

Tereticky to lhostejné samozřejmě je, ale z praktického hlediska to má víc důvodů. Indukovat v něčem stelnosměrný proud je asi takový nesmysl jako pouštět do trafa stejnosměrný proud. V dynamu i v alternátoru se vytváří střídavý, díky otáčení rotoru a tím střídaní jednotlivých pólových nástavců. Z hlediska odběru je vždy výhodnější alternátor a to z toho důvodu, že proud se indukuje ve statoru a není potřeba jej odvádět přes sběrače. Přes sběrače se přivádí pouze buzení které není tak proudově náročné, nehledě na to, že se může do rotoru přivádět indukčně otočným transformátorem. U dynama je silový vždy rotor, protože jeho otáčení je využito k usměrnění, přes komutátor. Dynamo kde by se odváděl proud ze statoru by bylo úplně zbytečně komplikované (proud by se musel vést na kroužky rotoru a přes lamely komutátoru by se odváděl usměrněný ven :D ). Alternátor kde by se napětí odvádělo z rotoru, by zase musel mít masívnější kolektor, nebo otočný transformátor, než stejně výkoný alternátor se silovým statorem a buzeným rotorem.

 

Snad ještě jednu připomínku: I do trafa , lze a je přiváděn jednosměrný proud. Ale aby to fungovalu musí tento proud být přerušovaný a nebo s proměnnou úrovní napětí v čase. Příkladem je např. zapalovací cívka u zážehových motorů. Samozřejmně nelze provozovat trafo se stejnosměrným proudem dokonale filrovaným a nebo s proudem konstantního napětím v čase. To by šlo jen tehdy , kdyby se primární vinutí pohybovalo vůči sekundárnímu a nebo naopak. Hezké dny přeji. miro

Samozřejmě, že nemusí být napětí nutně střídavé, stačí periodická změna "od - do" a je jedno zdali je to od 0 po plus, nebo od nuly po mínus, nebo od plusu po ještě větší plus a naopak. Zapalovací cívka nepracuje jako klasický transformátor, její transformační poměr je asi 1:50 a přesto dokáže z 12V vyrobit víc jak 1000x větší napětí, využívá se energie přesyceného jádra...

Stejný princip je využit u vysokonapětového zdroje CRT televizí, kam se do transformátoru přivádí pilovité napětí. Vzniklé napětí se ještě zpracovává nasobičem.

To už tady ale diskutujeme zcela mimo téma :D

Zdravín Vás p. bmbx . Myslím , že jsme nastolené problémy dali uspokojivě dohromady . - Hezkou neděli přeji. miro

díky i když trávím víkend v zaměstnání, přeji totéž

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]