Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
nevysvětlil by mi prosím někdo jak funguje obyčejný elektrický motorek? Nechápu to z vysvětlení na internetu.
Jednoduše a laicky jak je možné že se otáčí a k čemu jsou tam uhlíky?
Co je na obrázku motorku pod čísly 1 a 2?
Monohokrát děkuji
Heh já jeho funkci pochopil v 6. třídě ZŠ když sem ho rozebral :D
U šipek je cívka která je omotaná kolem magnetických ploch, celkově je to rotor, cívka vede ke komutátoru kterej se otírá o uhlíky, uhlíky slouží k přenášení proudu i při rotacích motorku na komutátor.
Tím že se přivede napětí na cívku vytvoří se magnetické pole které klade odpor vůdči magnetům po stranách
doplněno 05.01.12 21:52:Na wiki jsou tři krásné obrázky kde to jde pochopit
Záleží co je to za motorek ale ty statorové magnety budou většinou dva až tři po stranách..Přes uhlíky se též přepíná polarita do cívek a tím se mění jejich mag. polarita..Proto se to otáčí..
Statorové magnety jsou většinou dva, může být i více, ale ne lichý počet. Uhlíky přivádějí elktrické napětí na komutátor. Ten slouží k vytvoření točivého magnetického pole na rotoru - proud je přiveden na dvě protilehlé plošky komutátoru, na ně je napojena cívka, která má své jádro mimo pólové nastavce statorového magnetu, cívka se přitáhne k statorovému magnetu, ale zároveň se odpojí, protože pootočením se uhlíky dotýkají už jiných plošek komutátoru, které napájejí další cívku, která je zase mimo pólové nastavce statoru, ta se opět přitáhne ke statoru, rotor se pootočí a uhlíky už napájejí další rotorovou cívku, která je mimo pólové nastavce statoru a tak pořád dokola...
doplněno 05.01.12 22:24:wikipedii nemám moc rád, tak tady je jiný odkaz:
Není to vůbec složité.
Rozebraný motorek je motorek ze stěrače. Tento motorek má permanentní (trvalý) magnet. V okamžiku kdy do jedné cívky přivedu napětí, tak kolem cívky vznikne magnetické pole. Magnetické pole se pootočením rotoru vyrovná proti pólům permamnentního magnetu.
Pokud by na rotoru byla pouze jedna cívka, tak se rotor pouze pootočí proti pólům a dál se nebude pohybovat. Proto je tam komutátor a uhlíky. Uhlíky při pootočení rotoru přepnou elektrický proud do další cívky. Tato cívka se zase snaží vyrovnat proti pólům permanentního magnetu a otočí rotorem.
A tento popsaný děj probíhá stále dokola ve velké rychlosti.
Dotaz je zde celkem zodpovězen . Pan "bmbx" se ale dopouští jednoho omylu a to , že se u tohoto typu motoru s komutátorem (na stejnosměrný proud) vytváří točivé magnetické pole na rotoru! Není tomu tak! Naopak je zde využit poznatek , že se nestejnorodé magnetické póly přitahují a stejnorodé odpuzují. ( S-S a J-J se odpuzují ; S-J a J-S se přitahují) Točivé magnetické pole vzniká a je využito jen u motorů na třífázový střídavý proud. Tyto motory nemají zpravidla žádné kartáčky (uhlíky) ani rotorové vinutí (kromě motorů jednofázových) , mají tzv.kotvu (rotor) nakrátko. Počet otáček je dán počtem dvojic (párů) , vinutí na statoru a frekvencí střídavého proudu. Je zajímavé , že u těchto motorů , vložením jakéhokoliv želeného předmětu do statoru připojeného na el.proud , se bude tento otáčet , což je důkazem točivého elmag.pole. Pěkný den - miro
miro:
stačí si představit rotor jako stator komutátor jako pevný, uhlíky na magnetickém rotoru a ty uhlíky napájet sběracími kroužky a dalšími uhlíky - nic technicky nemožného, ale pro lidi s absencí dostatečné fantazie je to lepší jak jim demonstrovat, že díky komutátoru se na cívkách vytvoří točivé magnetické pole - nemá tak "hladký" pruběh jako když je vytvořeno třífázovým sinusovým napětím, ale je tam
doplněno 06.01.12 13:26:Komutátor je totiž machanický převodník stejnosměrného napětí na střídavé vícefázové napětí s obdélníkovým průběhem. Fází výrábí tolik - kolik má rotor cívek
Budiž. Ale nenazýval bych to točivým magnetickým polem , ale nějakým magnetickým pole periodicky měnící svoji polaritu v souladu s pohybem sběračů na komutátoru motoru. Tedy jak píšete , že nejde o plynulé otáčení ale o jakési krokování při změnách tohoto elmag.pole . Vždyt průběh tohoto produ jak také uvádíte , má jiný průběh než proud střídavý . Kdyby u tohoto stejnosměrného motoru nebyl komutátor , případně pernamentní magnet , tak se nic neroztočí.Naproti tomu u třífázového střídavého motoru se železný předmět roztočí bez kamutátoru jeli elektromagnetické pole tvořeno cívkami uspořádanými ve dvojicích do kruhu . Tot moje vědomosti a praxe. Rád se ale poučím . miro
Ale roztočí - blbě, ale roztočí
doplněno 06.01.12 15:45:jedno pole se točí plynule a jedno se točí krokově - obojí se točí - kdyby se netočilo, netočil by se ani motor :D
Ano oba motory se točí. Jen s tím rozdílem , že u jednoho se rotor motoru otáčí plynule , vlivem rotujícího elmag.pole , které jej unáší -otáčí , stačí k tomu použit mormální šroubovák . U druhého stenosměrného motoru se elmag.pole netočí , jen ve frekvenci , danou otáčkami a kumutátorem mění svoji orientaci ( Sever - Jih ) .Proto rotor jako by poslakoval-krokoval stále jen o úhel , který je dán úhlovou vzdáleností jednotlivých lamel komutátoru. Původně mně šlo jen o ujasnění si pojem , točivé elektromagnetické pole. To jednoznačně dokazuje , jak jsem již uvedl , že v točivém elmeg.poli se bude otáčet jakýkolIV železný předmět (šroubovák) - bude onášen tímto točivým polem . Kdežto u stenosměrného motoru ne . Tam bude šroubovák vždy jen přitažen či odpuzen podle mag.polarity obou předmětů (npř. cívky a otáčejícím se feromagnetickým předmětěm). Aby rotor pokračoval v dalším kroku otáčení , musí se změnit vzájemná magnetická polarita těchto předmětů.To právě zabezpečuje komutátor. miro
Očekávám od Vaší technické " fantazie ", jednoznačné a bez fantazie , praxí ověřené zdůvodněné , Vaše tvrzení . Zatím nejsem svědkem ani nejmenší snahy v tomto směru - miro. Hezký podvečer.
Pokouším se můj názor doplnit přiloženým náčrtkem.
Laicky: Předpokládám , že to funguje asi takto: . Ve spodní části je pernamentní magnet , který vytváří stálé stejně orientované magnetické pole , (sever a jih). Otáčející se cívka je napájena baterií proměnným směrem toku el.proudu . Z těchto důvodů cívka mění orientaci svého elektromagnetické pole (sever a jih) Měnící se orientace elmag. pole cívky , způsobuje střídavě přitahování _odpuzování jednu a druhou stranu cívky. Aby se cívka točila musí se roztočit vnějším impulsem. Jednoznačně u tohoto DC motorku musí být nějakým způsobem zajištěn měnící se směr proudu v cívce , případně ve statorovém magnetu . U DC morů to zpravidla zajištuje komutátor s vinutí rotoru. miro
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.