Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč žárovka blinkru bliká rychle?

Od: petr23* odpovědí: 20 změna:

Dobrý den,
v případě že mi odejde žárovka ve předu na blinkru, proč zadní blinkr bliká rychleji?
Čím je to způsobeno? Vysvětlí mi to někdo kdo tomu rozumí?
Děkuji

 

 

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


6x

V přerušovači blinkrů je bimetal - pásek s dvěma vrstvami kovů o různé tepelné roztažnosti. Bimetal je zahříván proudem tekoucím přes žárovky blinkrů. Bimetal pokud je zahříván pouze jenou žárovkou se vychýlí méně a dřive se vrati do plohy - sepnuto

doplněno 07.07.11 09:15:

Bimetal se ohříváním ohýbá, tím spíná či rozpíná kontakt napájení žárovek blinkrů.

K tomu bych jen dodal pro laické pochopení: Svítící dvě blikající žárovky potřebují větší proud než jedna žárovka , který prochází přes bimetal. Větší proud více zahřeje onen bimetal , který rozepne okruh blinkrů - blinkry nesvítí . Více zahřátý bimetal také déle chladne (za delší dobu se vrátí do sepnuté polohy) než při jedné žárovce, kdy protékající proud je nižší. Tento cyklus se opakuje po celou dobu činnosti směrovek. miro

 

jabraka*

2x

Protože je odpor zbylých žárovek menší a do blikače jde větší proud.

JABRAKA

cepagis*

Jabrako, to snad ne! Takže čím větší proud prochází žárovkou, tím bude blikat rychleji? A k tomu ještě ve stejnosměrném okruhu? Zajímavá úvaha, nicméně ve skutečnosti to je tím, že je odlehčen přerušovač blinkrů (jak správně říká Jabraka - sníží se odpor). Celkový odpor je poloviční či třetinový, i menší - záleží kolik je na vozidle nebo v soupravě spínaných žárovek. No a přerušovač je obyčejné relátko. Teoreticky lze funkci obvodu relátka nahradit elektronikou, ale není důvod. Jednak jednoduše poznáte výpadek blinkru a za druhé akustické cvakání relátka upozorní na chod blinkrů. A ze třetí: je to vcelku přetížitelné.

opravdu vyčerpávající a "logické" vysvětlení

doplněno 07.07.11 09:04:

Jabraka:

prosím o vysvětlení jak při přerušení jedné žárovky má zbylá žarovka menší odpor?

no, oproti tej prerusenej, ma ta dobra, mensi odpor. Je dobre, ze ho tu mame, aspon je sranda.

hop®

Vlado: Jabraka už si nasypal popel na hlavu, nikdo není neomylný! Tedy až na některé výjimečné jedince, kteří místo "sorry máte pravdu" raději napíšou "at je tedy po Vašem" - a to jako odpověď na citaci platného zákona včetně přesného znění i odkazu...

Sypání na popele - " ono je to složitější"? Paralelní a seriové zapojení odporů je snad jasné, základy se berou ve fyzice 9. třídy

doplněno 08.07.11 00:20:

oprava:

...sypaní popele na hlavu...

petr23*

Aha a řízené je to jak ten blinkr? Co způsobuje blikání?

Vidim, ze sa tu zacinaju davat body za rychlost.

To: vlado

To nejsou body za rychlost, já tomu říkám body ,,podle xichtu´´. Zvykni si, je to tu místním folklórem. I kdyby někdo napsal sebevětší pitominu, prostě dostává body snad jen za přiblížení ke klávesnici, stačí že má ,,odborný´´ nick.

 


0x

Zadní a přední žárovka je zapojena paralelně, to znamená, že při přerušení žárovky se naopak odpor zvětší a teče menší proud. Pokud je blikač konstruovaný s bimetalem, tak je to tak jak píše jura2. Ne všechny automobily mají blikač bimetalický. Jsou i elektronické a ty to nedělají. Vyděl jsem i takovou konstrukci, kde místo bimetalu byl pružný kontakt na kterém byl napnutý odporový drát, ten se průchodem proudu malinko rožhavil a natáhl a tím puvolil kontakt který sepnul žárovky a rozepnul žhavení drátu, drát se smrsknul a rozpojil žárovky a tak stále dokola.

doplněno 07.07.11 09:50:

Samozřejmě, že u toho bimetalického blikače by to šlo skonstruovat tak aby se interval blikání při přerušení žárovky neměnil, je to ale úmyslně uděláno takto, protože to slouží ke kontrole, že je vše v pořádku a že svítí všechny žárovky.

 

jabraka*

0x

Fakt to je trochu složitější,odpověď jsem uspěchal.Kompletní odpověď je zde:

lazo.czechian.net/...

Odkaz je hezký, ale jak jsem zmínil blikačů je celá řada s ohřivnaným bimetalem, s odporovým drátkem, s elektronikou...

On totiž ten odkaz popisuje stav elektroinstalace u vozidel historicky na úrovni Š 100, W353, T601 Žiguli 1200 a podobně. neboli dobu, kdy byl Šemík ještě hříbě O současných systémech s elektronikou a relé tam toho moc není - a ani nemůže být, když některé věty odkazují na součástky z NDR...

Tím ale nechci říct, že by to nebylo zajímavé počtení.

Odpovídá zhruba 70. letům v té době to měla téměř všechna auta na této ůrovni, tím myslím i "západní" výroby. Takže zmínka o Š100, W353... je celkem zbytečná

 

Naprosto souhlasím s tím, že text odpovídá přibližně 70. létům. Kontrolní otázka za 100 bodů - kdypak se asi vyráběly mnou zmíněná vozidla Š100, W 353 atd?

tak jinak a pomalu - zmínka o konkrétních modelech automobilů byla zbytečná, elektrické vybavení bylo totožné na všech vozidlech té doby

aaaab
2x hodnoceno bylo, tak co.

 

jirkamatapat*

0x

Další otázka typu proč se kůň neutopí i když má železné podkovy,že Petře?Nebo se mýlím?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]