Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Co je to komutátor?

Od: miloss odpovědí: 28 změna:

Dobrý den, vysvětlí mi někdo co je to komutátor? Čtu si to ve wikipedii ale nechápu to. Vysvětlil by mi to někdo polopaticky?

Díky

 

 

28 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Komutátor u elektromotorů je otáčející se kroužek společně s rotorem , je odizolován od rotoru , je dělený na vzájemně odizolované lamely , dosedají naň uhlíky . Ke každé jednotlivé a protilehlé lamele je připojeno jedno samostatné vinutí (začátek a konec cívky) rotoru. Princip činnosti byl zde vysvětlen - jen laicky : Při spuštěním motoru vytvoří cívky statoru elektromagnetické pole . Právě v ten okamžik dosedají na lamelu kolektoru uhlíky tak , aby přiváděli proud na cívku rotoru která je vzhledem k cívce statoru pootočená . Tato cívka při spuštění vytvoří elektromagnetické pole , které je mimo pole statoru a tak dojde k přitažení _ pootočení rotoru. Rotor se pootočí uhlíky přejdou na další sousední lamelu , přivedou proud k další cívce rotoru , která je v ten okamžik opět mimo elektromagnetické pole statorové cívky. Elektromagnetická pole se opět přitáhnou , otočně uložený rotor se opět pootočí. Takto se to neustále opakuje pokud je motor v provozu. To je funkce na stejnosměrný proud. miro

miro

ta poslední poznámka byla zcela zbytečná, tak to funguje i na střídavý proud, pokud je stator tvořen elektromagnetem.

12.01.11 12:52

Ano .

magdon*

Miro, vy máte doma taky pěknou veteš

 


1x

Polopaticky - zkusím to. Elektromotor má stator a rotor. Stator může být u malých ss motorků i permanentní magnet, ale u větších jde o lelektromagnet - statorové plechy + cívky. Přivést na něj proud není problém, je statický, nepohybuje se. Naopak rotor se otáčí, ale i na jeho cívky je třeba přivést proud. To pochopitelně nejde udělat kusem kabelu, ale právě komutátorem. Ten je tvořen lamelami ( bývají ze slitin mědi) jsou spojeny s rotorem a otáčí se. Na ně jsou pružinami přitláčeny uhlíky, ty právě převádí proud na cívky rotoru

fyzweb.cz/...

promon:

To by tam mohly být dva dva uhlíky dotýkající se dvou izolovaných kroužků jako u napájení rotoru starých alternátorů - jinými slovy "kolektor".

Komutátor má kromě přívodu napětí na otočnou část motoru hlavní úkol přepínat postupně napětí mezi cívkami rotoru ( komutovat ).

magdon*

Konečně jednoduchá odpověď na jednoduchou otázku. Pánové, nic ve zlém, ale tazatel je zřejmě úplný laik a jako takový je asi z Vašich odpovědí jelen:D.

tazatel se zatím ani nevyjádřil čeho se ten komutátor týká, nemusí to být zrovna součást elektromotoru

 


0x

Komutátor ve spojení s čím?

 


0x

A co chcete vědět? Co je to komutátor, nebo jeho funkci? Jestli co je to, tak se koukněte např. do vrtačky - je to ta část na kterou dosedají uhlíky na rotoru.

 

jabraka*

0x

U střídavých elektromotorů se musí rotor budit střídavým proudem synchronně s proudem do statoru.Točivé mag.pole vytvářené uvnitř statorového bloku s cívkami pak roztočí rotor.Jednotlivé cívky rotoru jsou zapájeny do hřídele stejnoměrně od sebe,tvoří izolované lamely a pomocí uhlíkových "kartáčů"umožňují přívod proudu do rotoru.Kroužku z těchto lamel se říká komutátor.

Velmi zjednodušeně-Jabraka

 


0x

jabraka- jabraka

U stejnosměrných motorů je také komutátor - to nemá se střídavým napětím vůbec nic společného

doplněno 11.01.11 22:04:

Naopak - komutátor vlastně umožňuje, aby se i při stejnosměrném napětí vytvořilo kolem rotoru točivé magnetické pole.

Komutátorový motor se statorovým elektromagnetem se točí na stejnosměrný i střídavý proud a je mu to úplně jedno. Komutátorový motor, který nelze použít na střídavé napětí je se statorem vyrobeným z permanentního magnetu.

 

patronka*

0x

to : promon, bmbx a magdon. Pánové děkuji, i kdyby si vaše odpovědi tazatel ani nepřečetl, přečetla jsem si je já, pro mne je každá podobná informace velkým přínosem. Protože mám poměrně velký okruh zájmů, tohle jsou pro mne hodně dávno zasuté školní znalosti ale teď na stará kolena je teprve mohu porovnávat s praxí. To samozřejmě neznamená, že teď začnu elektrikářům fušovat do řemesla (nebo je maličko).Díky, díky, díky. Patronka

12.01.11 18:07

Není zač!

 

miloss

Děkuji za vaše bšechny odpovědi, nešlo by to napsat trošku více laicky?Ano mám na mysli ele. komutátor motoru. Je mi jasné že komutátor se točí zároveň s rotorem a že je od něho izolován a že na něj dosedají uhlíky, víc nechápu ten princip Já původně myslel že komutátor přemě%nuje stejnos. proud na střídavý, nechípu k čemu se vlastně používá? Vysvětlí mi to někdo trošku více laicky?Děkuju

Co jeste nechapes? Mira to popsal skutecne polopaticky.

Jiste vis, ze bezny elektromotor funguje na elektromagnetickem principu. Na rotoru a statoru motoru vytvaris pomoci civek magneticka pole, u kterych se vzajemne pritahuji opacne magneticke poly a odpuzuji poly stejne. Timto pritahovanim a odpuzovanim dochazi k roztoceni rotoru motoru. Ve chvili, kdy dojde k pritazeni - pootoceni rotoru, je potreba posunout pozici magnetickych polu tak, aby opet doslo k dalsimu pritazeni. Jinak by se samozrejme rotor zastavil.

Toto posouvani - prepinani zajistuje prave komutator. Ve chvili, kdy se rotor pritahne, prejdou kartace (obycejne uhliky) na dalsi dvojici lamel a tim dojde k prepnuti elektricky vytvareneho magnetickeho pole - magneticke poly se posunou a tim je zajisteno pokracujici pritahovani.

Komutator je vlastne prepinac, ktery urcuje, kam potece proud a tedy jakou polaritu bude mit magneticke pole.

Rotoru pak nezbyva nic jineho, nez se do nekonecna za touto menici se polarizaci honit.

milossi

ptáš na co je nějaký komponent a zřejmě neznáš základy o ektrických točivým strojích. Ale jinak komutátory jsou součástí (starších) měničů stejnosměrného napětí na střídavé, frekvenčních měničů pro elektromotory atd. , ale s tím si zatím nezatěžuj hlavu - zatím se s tím nepotkáš. Ale o komutátorový elektromotor zakopáváš na každém kroku. Od vysavače, mixeru, hračky po auto. Podívej se na princip zde - ten žlutý kroužek je komutátor, jen na něm nejsou vidět lamely cs.wikipedia.org/...

 

miljan*

0x

google.cz/...

en.wikipedia.org/...

doplněno 12.01.11 20:45:


 

jurajamsterdam

0x

Komutátor mění směr stejnosměrného proudu.

Kde, jak, proč? To je hodně stručná odpověď . A co takový invertor, myšleno zařízení, kterému se česky říká střídač?

Tomu nerozumím. Jak komutátor mění směr stejnosměrného proudu a proč? Stenosměrný proud má vždy stejný směr toku - proudu , odtud pojmenování stejnosměrný. Laicky :Stejnosměrný proud se vždy pohybuje od pólu mínus (kde je přebytek záporně nabitých částic - elektronů) k pólu plus ( kde je nedostatek těchto elektronů ). miro

Myslím, že už toho tady bylo na tohle téma napsáno dost. Komutátor mění směr stejnosměrného (i střídavého - tam mění fázi) proudu v rotoru, jinak by se netočil

doplněno 20.01.11 17:53:

elektrika.cz/...


Krásný předvíkendový den přeji.

Přes to , že zde bylo již řečeno mnoho dovolím si ještě jednou reagovat. Níže uvádím výpis z nabízeného odkazu .Nikde jsem se nedočetl , že komutátor mění směr stejnosměrného proudu. Hovoří se o jeho správné orientaci. To podle mě není změna jeho směru (obrácení polarity) , ale jeho orientace do kterého vinutí - cívky rotoru má směřovat , při zachování jeho stejnosměrnosti - polarity.Samozřejmě toto vinutí rotoru je pozičně pootočeno vůči vinutí statoru , aby momentílní elektomagnetická pole statoru a rotoru se vzájemně přitahovala a tím otáčela rotorem - vatvářeli točivý moment souhlasného smyslu.miro

Rotor, nazývaný též kotva, nese v drážkách rozložené vinutí s cívkami, vyvedenými k mechanickému komutátoru. Komutátor zajištuje přivádění správně orientovaného proudu do cívek vinutí rotující kotvy tak, aby všechny proudem protékané cívkové strany vytvářely v magnetickém poli hlavních pólů točivý moment souhlasného smyslu.

Z pohledu rotoru (kotvy) tam do jednotlivých cívek teče proud jednou tak a po druhé onak - právě díky komutátoru

Pro jednoduchost je dobré si představit kotvu s jednou jedinou cívkou vyvedenou na rozpůlený kroužek, na takovém modelu se to školákům vysvětluje .

 

buss

sem a tam .. a nebude to cukat?

magdon*
21.01.11 12:23

bude.:D

čím víc cívek a lamel na komutátoru, tím míň cuká

 

buss

0x

Pomáhá postrkovat rotor vůči statoru, posunuje se elmag pole.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]