Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jaká je funkce kondenzátoru na vstupu řídící jednotky?

Od: bohumil® odpovědí: 23 změna:

Měl bych takovýto, trochu obsáhlejší, dotaz. U řídících jednotek malých elektrokoloběžek, s napětím baterie 36V DC, je trvale na vstupu připojen kondenzátor 470 uF/100V. Jakou funkci zde má? Stává se mi, že v případě zapnutí ŘJ tlačítkem, dojde pouze k probliknutí displeje, ale ŘJ se trvale nezapne. Přitom diagnostika na dipleji původně ukazovala plné nabití (tedy napětí) a i při měření napětí baterie je na ní napětí kolem 39V. Pokud se toto stane, připojím na chvíli nabíjení baterie a po určité, ne dlouhé době, pak po stisku spouštěcího tlačítka ŘJ normálně sepne trvale a vše funguje OK. Pokud jsem měřil napětí na baterii a i spouštěcí napětí na vstupu displeje (pro sepnutí ŘJ), tak po připojení, odpojené baterie k ŘJ, narůstá napětí (nabíjí se ten kondenzátor) a v prvním případě (kdy dojde pouze k probliknutí displeje při stisku tlačítka) dojde při stisku tlačítka k prudkému poklesu napětí (a ŘJ se "nenastartuje"). V případě druhém (po kratším dobití baterie) tento radikální pokles napětí nenastane a ŘJ se uvede normálně do provozu. Mohl by na toto mít podstaný vliv ten kondenzátor (a jeho stav) na tom vstupu? Že by fungoval jako nějaký "kapacitátor", když se stiskem spouštěcího tlačítka otevře cesta do ŘJ (k mosfetům, procesoru a ostanímu) a dojde k nějakému většímu krátkodobému proudovému odběru, který ta baterie sama "nedá"? Jde, v provozu o to, že pokud jedu na té koloběžce a ukazuje mi displej že má baterie napětí postačující a normálně jede a zastavím a vypnu ovládání (ŘJ), tak se mi pak stane, že už ji nespustím (nepodaří se tu ŘJ "nastartovat") a dochází pouze k tomu probliknutí a tedy pohon koloběžky nefunguje. A je nutné, opět aspoň na chvíli, opět baterii dobít. Poté je opět koloběžka normálně provozuschopná. Dík za reakce.


doplněno 03.01.24 20:25:

Tak nakonec doplňuji takto dotaz i konečným zjištěním a řešením, pro případnou informaci osatním.

Jak mnozí z Vás radili, zaměřil jsem se tedy na stav baterie (packu). Po jeho otevření a proměření jednotlivých seriových členů (jde o 3 paralelně zapojené články 18650 a deset těchto do serie zapojených trojic - BMS 3P/10S) jsem zjistil, že jedna paralení trojice měla napětí pouze 2,5V. Ostatní kolem 4,1V. Celkové napětí měl pak pack 39,5V. Což by bylo asi jinak napětí dostatečné. Ovšem po připojení na řídící jednotku došlo k okamžitému poklesu napětí až na 7V a pak napětí pomalu narůstalo. Domníval jsem se tedy, že by mohlo jít o problém s tím kondenzátorem na vstupu řídicí jednotka. A ŘJ nešla trvale spustit. A při napojení packu na nabíječku, tato nenabíjela, nebot bylo nabíjení odpojeno BMS modulem nejvíce nabitých trojic článků baterie.

Takže jsem, pomocí nabíječky 5V na mobil, nabíjecího modulu na LiIon články a USB detectoru, dobil samostaně, tuto trojici "podbitých" článků, na hodnotu rovněž 4,1V. No a napětí celého packu pak je 41,4V. A po připojení na ŘJ nyní nenastává žádný pokles napětí a ŘJ se dá bez problémů trvale spustit a vše funguje OK.

Takže problém byl ve "vybalancování" nabíjených a vybíjených seriových členů.

Ještě bude nutné otestovat, co bylo příčinou, zda není vadnější některý článek problémové trojice, nebo případně balancér. Ale to už je jiná otázka. Hlavní bylo přijít na příčinu nefunkčnosti spuštění řídící jednotky.

A tak díky všem za podnětné rady a zkušenosti.

 

 

23 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

111®

4x
Super že jsi dodal b výsledek pátrání a řešení problémů.

 

111®

3x

taková malá kapcita většinou odrušuje nežádoucí produkty řídící jednotky směrem k dlouhým vodičům,které se mohou chovat jako anténa a vysílat do okolí rušení.


Co se týká odrušení, o tom to pravděpodobně není. Vodiče krátké a vše je uzavřeno v hliníkové konstrukci koloběžky. Jak ta řídící jednotka, tak baterie s BMS modulem a i spojovací vedení k displeji. A pokud se ten kondík nabije tím napětím cca 35-40V, tak docela náboj drží a výboj má i velkou intenzitu. Tak mne to stále připadá, že by to mohlo působit opravdu jako velmi jednoduchý kapacitor, který by zajištoval krátkodobě větší proud při spuštění celé elektroniky.

No a pro ostatní rádce, kteří neodpovídají na otázku, ale řeší "zda být či nebýt" , tedy uvádím, že vyhodit se dá vše a bez problémů, ale vyřešit určitý technický problém, něco opravit a přijít "tomu na kloub", je zase o tom, že to člověka potěší, rozšíři jěho znalosti a zkušenosti. A "o tooom tooo" kluci je.

111®
Ja špatně identifikoval kapacotu. V tom případě opravdu může fungovat jako narazovy zxroj pro spiclovy odběr . Takže pardon za prvni odpověď.

 


3x

Na vasom mieste davno ten kram zahodim, uz to tu riesite minimalne mesiac, kupili ste novu riadiacu dosku a stale nic. Aku funkciu ma nieco v obvode vie najma ten cinsky inzinier, ktory to navrhol.

 


3x
Bohumile, to je uz nekolikaty prispevekno kolobezce.
Kdyby to bylo auto, tak to beru, je potreba.
Ale zahazovat tak velky mnozstvi casu s kramem je blbost.
Je lepsi si uzit krasny pocasi

Bobane, že jde v podtstatě o blbost, souhlas. Ale ne jen chytrými a účelovými záležitostmi "jest člověk živ". Pro mne je to zábava. Počasí krásného si v současné době asi moc neužijem. Ale divil by jsi se, co všechno ještě, ve svým "pokročilým" věku, ještě docela stihnu.

V tomto roce, na jaře, dokonce i jeden infarkt. "A jede se dál". Takže žádný čas nezahazuji, pouze jej plně využívám.

A když už jsme v tomto přednovoročním čase, všem zde přispívajícím a diskutujícím, přeji mnoho zdraví, štěstí a spokojenosti, v tom nastávajícím Novém roce 2024.

Bohumile, vubec se nedivim, ze jsi stihnul infarkt, kfyz furt resis debilni kolobezku a zakladas o ni jeden dotaz za druhym. Komu by z toho nejeblo...
Radsi si upec kolace nebo dort

Tož Bobane, jenom ještě malá "douška" k Tvým "příspěvkům". Stále jsi asi nepochopil, vo co mi jde. Jinak co se týká toho pečení, tak jsem náhodou i to zvládnul a na vánoce jsem i letos upekl svou tradiční "vánoční" vánočku.

 

riva

0x

Začal bych tím, že články baterie zkontroluji a vybalancuji.


Baterie se mi špatná nezdá (ale mýlit se pochopitelně můžu). Koupil jsem ji s tou koloběžkou a prodávající mi říkal, že ji reklamoval, vyměnili mu ji a měla by být nová. Jinak jde o baterii (pack) typu LiIon 36V, 7,5 Ah, s balancérem a zapojením typu 3P/10S, se 30 články 18650 (3 paralelně/10 x do serie). A pokud ji nabiju, tak je na ní celkově napětí 41V, což by odpovídalo nabití všech těch v serii zapojených článků na těch cca 4,1V, což by mělo být, pro LiIon, tak akorát. A beterie, po nabití a odpojení, drží to napětí dlouho bezez změny (měl jsem asi měsíc odpojenu), takže se dá předokládat, že i paralelně zapojené články by mohly být OK (nevybíjí ty ostatní v paralelním zapojení). Ovšem pochopitelně, skutečná kapacita nemusí být ta uvedená, v těch článcích jsou velmi velké kvalitativní rozdíly. Mám s nimi poměrně hodně zkušeností.

Co se týká předpokladu té skutečné kapacity, tak asi ještě zkusím, otestovat některé z těch článků, samostaně, pomocí nabíječky a testeru LiitoKala Li500, který mám na běžné články 18650. Z toho bych snad mohl lépe posoudit kvalitu té baterie a její skutečnou kapacitu (packu).

riva

Máte balancer a "balancer". Pokud se balancuje proudem 10 mA jen při nabíjení, jedná se o "balancer". U LiPo stačí přeměřit napětí na článcích a hned víte, jak jsou nabité.

 


0x
Buď je ŘJ určena na jiný počet článků, nebo akumulátor je vadný.
Uvědom te si že se vrtáte v zařízení které je vyrobeno tak aby mělo nízkou životnost a aby opravy se ekonomicky nevyplácely.

 


0x
Na vasom mieste prepojim vykonovu dosku a riadiacu len cez zem a napajam to externym zdrojom, tak sa ukaze, ci tam nerobi nieco zle akumulator.

No ale v tom je právě ten problém (také jsem už otom uvažoval) že pokud bude ten externí zdroj dostatečně "tvrdý", tak bude ta ŘJ reagovat určitě jinak, než asi poměrně zátěžově "měkčí" ta vlastní baterie. Mě se furt zdá, že ten kondík 470uF na vstupu tam má nějakou tu pomocnou funkci při "startu" (náběhu) té ŘJ.

Litiovy aku je velmi tvrdy zdroj, ak je v poriadku.

 


0x
Su od kazdej skupiny paraelne spojenych clankov vyvedene niekam vodice? Alebo je tam pri kazdej skupine nejaky maly plosny spoj? Ak nie, tak to je totalny smejd bez balancera a dalsi aku problem je otazka casu.

Ano, balancér pack má a od každé trojice paralelně spojených článků je vyveden vodič na desku balancéru. A všechny ostatní trojice měly skoro shodná napětí. Pouze ta jedna byla na hranici minima LiIon. Teď je otázka, proč. Ale to už se zjistí dalším testováním a měřením.

 

gl

0x

A takhle se vám rozbalencovala po jaké době? To není v záruce? Máte originální nabíječku? Asi BMS moc nefunguje..

 

 


0x
Už jsem to tu několikrát psal, takovéto sériové lithiové články je potřeba nechat minimálně občas na nabíječce velmi dlouho, aspoň den, dva, pokud už je rozvážená, aspoň pár hodin. pokud je dobrá. Nevím, proč to nebývá v návodech. Jde o to, že většina balancérů umožňuje jen minimální balancovací proud jednotky mA. Sami si můžete spočítat, jak dlouho pak trvá vybalancování třeba o 500 mAh.. Navíc se rozbalancování kritického článku zhoršuje s každým vybitím, až to pak končí takto.
Pro většinu uživatelů nabíjení končí zobrazením zelené LED na nabíječce, ale tak to není, to jen celkovè napětí dosáhlo stanovenou mez. Jenže to u deseti článků v sérii neznamená akoro nic. I u poměrně dobré baterie ještě hodiny dotéká proud do nendobitých článků.
U NiCd a NiMh sériových baterií to bylo přesně ibráceně, balancér neměly a přebíjení jim škodilo, takže zřejmě i zde získalo mnoho z nás zvyk baterii ihned po indikaci nabití odpojit. Ale u Li sériových článků s balancérem to neplatí.
Já si za nabíječku koloběžky připojil panelové méřidlo z Alíka. Současně zobrazuje napětí, proud, čas i dobitou energii. Jednak tedy vidím, jak dlouho ještě balancér dorovnává články, druhak přesněji než ze srandovního levelmetru voltmetru koloběžky vidím, jakou kapacitu baterky jsem skutečně vyčerpal.
doplněno 04.01.24 09:45:

Ověřené mám toto, verze 10A s vnitřním bočníkem,: 10A 50A 100A 200A/...

Nedoporučoval bych měřidla s LED displejem, jejich vyšší odběr by teoreticky mohl nějakou nabíječku zmást.


Dík za přínosnou konkrétní informaci, co se táká toho nabíjení a dorovnávání napětí na jednotlivých článcích v serii zapojených. Já (zatím) neměřil proud po ukončení nabíjení nabíječkou, pokud začla svítit na ní zelená kontrolka. Měl jsem za to, že pokud dojde v BMS modulu k vyhodnocení, že je některý ze seriově zapojených bloků nabit na tu max. hodnotu pro LiIon (cca těch 4,2V), tak BMS odpojí nabíjení, bez ohledu na články, které ještě nabité nejsou. Takže dík za tuhle zkušenost.


Jo, ještě taky díky za ten odkaz na to měřidlo. Jak budu něco z Ali zase objednávat, tak si jej tam taky koupím. Ten bočník 10A/50A by měl asi stačit, ne?. Co kdyby jsi mi změřil jeho odpor, mohl bych si jej udělat i sám, vhodný odporový drát na něj mít určitě někde, ve svých NZ, mít budu.

Nejlepší je pro toto použití ta verze 10A (PZEM-013), protože má bočník zabudovaný uvnitř a není tak potřeba ho řešit.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]