Nejste přihlášen/a.
Měl bych takovýto, trochu obsáhlejší, dotaz. U řídících jednotek malých elektrokoloběžek, s napětím baterie 36V DC, je trvale na vstupu připojen kondenzátor 470 uF/100V. Jakou funkci zde má? Stává se mi, že v případě zapnutí ŘJ tlačítkem, dojde pouze k probliknutí displeje, ale ŘJ se trvale nezapne. Přitom diagnostika na dipleji původně ukazovala plné nabití (tedy napětí) a i při měření napětí baterie je na ní napětí kolem 39V. Pokud se toto stane, připojím na chvíli nabíjení baterie a po určité, ne dlouhé době, pak po stisku spouštěcího tlačítka ŘJ normálně sepne trvale a vše funguje OK. Pokud jsem měřil napětí na baterii a i spouštěcí napětí na vstupu displeje (pro sepnutí ŘJ), tak po připojení, odpojené baterie k ŘJ, narůstá napětí (nabíjí se ten kondenzátor) a v prvním případě (kdy dojde pouze k probliknutí displeje při stisku tlačítka) dojde při stisku tlačítka k prudkému poklesu napětí (a ŘJ se "nenastartuje"). V případě druhém (po kratším dobití baterie) tento radikální pokles napětí nenastane a ŘJ se uvede normálně do provozu. Mohl by na toto mít podstaný vliv ten kondenzátor (a jeho stav) na tom vstupu? Že by fungoval jako nějaký "kapacitátor", když se stiskem spouštěcího tlačítka otevře cesta do ŘJ (k mosfetům, procesoru a ostanímu) a dojde k nějakému většímu krátkodobému proudovému odběru, který ta baterie sama "nedá"? Jde, v provozu o to, že pokud jedu na té koloběžce a ukazuje mi displej že má baterie napětí postačující a normálně jede a zastavím a vypnu ovládání (ŘJ), tak se mi pak stane, že už ji nespustím (nepodaří se tu ŘJ "nastartovat") a dochází pouze k tomu probliknutí a tedy pohon koloběžky nefunguje. A je nutné, opět aspoň na chvíli, opět baterii dobít. Poté je opět koloběžka normálně provozuschopná. Dík za reakce.
Tak nakonec doplňuji takto dotaz i konečným zjištěním a řešením, pro případnou informaci osatním.
Jak mnozí z Vás radili, zaměřil jsem se tedy na stav baterie (packu). Po jeho otevření a proměření jednotlivých seriových členů (jde o 3 paralelně zapojené články 18650 a deset těchto do serie zapojených trojic - BMS 3P/10S) jsem zjistil, že jedna paralení trojice měla napětí pouze 2,5V. Ostatní kolem 4,1V. Celkové napětí měl pak pack 39,5V. Což by bylo asi jinak napětí dostatečné. Ovšem po připojení na řídící jednotku došlo k okamžitému poklesu napětí až na 7V a pak napětí pomalu narůstalo. Domníval jsem se tedy, že by mohlo jít o problém s tím kondenzátorem na vstupu řídicí jednotka. A ŘJ nešla trvale spustit. A při napojení packu na nabíječku, tato nenabíjela, nebot bylo nabíjení odpojeno BMS modulem nejvíce nabitých trojic článků baterie.
Takže jsem, pomocí nabíječky 5V na mobil, nabíjecího modulu na LiIon články a USB detectoru, dobil samostaně, tuto trojici "podbitých" článků, na hodnotu rovněž 4,1V. No a napětí celého packu pak je 41,4V. A po připojení na ŘJ nyní nenastává žádný pokles napětí a ŘJ se dá bez problémů trvale spustit a vše funguje OK.
Takže problém byl ve "vybalancování" nabíjených a vybíjených seriových členů.
Ještě bude nutné otestovat, co bylo příčinou, zda není vadnější některý článek problémové trojice, nebo případně balancér. Ale to už je jiná otázka. Hlavní bylo přijít na příčinu nefunkčnosti spuštění řídící jednotky.
A tak díky všem za podnětné rady a zkušenosti.
taková malá kapcita většinou odrušuje nežádoucí produkty řídící jednotky směrem k dlouhým vodičům,které se mohou chovat jako anténa a vysílat do okolí rušení.
Co se týká odrušení, o tom to pravděpodobně není. Vodiče krátké a vše je uzavřeno v hliníkové konstrukci koloběžky. Jak ta řídící jednotka, tak baterie s BMS modulem a i spojovací vedení k displeji. A pokud se ten kondík nabije tím napětím cca 35-40V, tak docela náboj drží a výboj má i velkou intenzitu. Tak mne to stále připadá, že by to mohlo působit opravdu jako velmi jednoduchý kapacitor, který by zajištoval krátkodobě větší proud při spuštění celé elektroniky.
No a pro ostatní rádce, kteří neodpovídají na otázku, ale řeší "zda být či nebýt" , tedy uvádím, že vyhodit se dá vše a bez problémů, ale vyřešit určitý technický problém, něco opravit a přijít "tomu na kloub", je zase o tom, že to člověka potěší, rozšíři jěho znalosti a zkušenosti. A "o tooom tooo" kluci je.
Bobane, že jde v podtstatě o blbost, souhlas. Ale ne jen chytrými a účelovými záležitostmi "jest člověk živ". Pro mne je to zábava. Počasí krásného si v současné době asi moc neužijem. Ale divil by jsi se, co všechno ještě, ve svým "pokročilým" věku, ještě docela stihnu.
V tomto roce, na jaře, dokonce i jeden infarkt. "A jede se dál". Takže žádný čas nezahazuji, pouze jej plně využívám.
A když už jsme v tomto přednovoročním čase, všem zde přispívajícím a diskutujícím, přeji mnoho zdraví, štěstí a spokojenosti, v tom nastávajícím Novém roce 2024.
Baterie se mi špatná nezdá (ale mýlit se pochopitelně můžu). Koupil jsem ji s tou koloběžkou a prodávající mi říkal, že ji reklamoval, vyměnili mu ji a měla by být nová. Jinak jde o baterii (pack) typu LiIon 36V, 7,5 Ah, s balancérem a zapojením typu 3P/10S, se 30 články 18650 (3 paralelně/10 x do serie). A pokud ji nabiju, tak je na ní celkově napětí 41V, což by odpovídalo nabití všech těch v serii zapojených článků na těch cca 4,1V, což by mělo být, pro LiIon, tak akorát. A beterie, po nabití a odpojení, drží to napětí dlouho bezez změny (měl jsem asi měsíc odpojenu), takže se dá předokládat, že i paralelně zapojené články by mohly být OK (nevybíjí ty ostatní v paralelním zapojení). Ovšem pochopitelně, skutečná kapacita nemusí být ta uvedená, v těch článcích jsou velmi velké kvalitativní rozdíly. Mám s nimi poměrně hodně zkušeností.
Co se týká předpokladu té skutečné kapacity, tak asi ještě zkusím, otestovat některé z těch článků, samostaně, pomocí nabíječky a testeru LiitoKala Li500, který mám na běžné články 18650. Z toho bych snad mohl lépe posoudit kvalitu té baterie a její skutečnou kapacitu (packu).
No ale v tom je právě ten problém (také jsem už otom uvažoval) že pokud bude ten externí zdroj dostatečně "tvrdý", tak bude ta ŘJ reagovat určitě jinak, než asi poměrně zátěžově "měkčí" ta vlastní baterie. Mě se furt zdá, že ten kondík 470uF na vstupu tam má nějakou tu pomocnou funkci při "startu" (náběhu) té ŘJ.
Ověřené mám toto, verze 10A s vnitřním bočníkem,: 10A 50A 100A 200A/...
Nedoporučoval bych měřidla s LED displejem, jejich vyšší odběr by teoreticky mohl nějakou nabíječku zmást.
Dík za přínosnou konkrétní informaci, co se táká toho nabíjení a dorovnávání napětí na jednotlivých článcích v serii zapojených. Já (zatím) neměřil proud po ukončení nabíjení nabíječkou, pokud začla svítit na ní zelená kontrolka. Měl jsem za to, že pokud dojde v BMS modulu k vyhodnocení, že je některý ze seriově zapojených bloků nabit na tu max. hodnotu pro LiIon (cca těch 4,2V), tak BMS odpojí nabíjení, bez ohledu na články, které ještě nabité nejsou. Takže dík za tuhle zkušenost.
Jo, ještě taky díky za ten odkaz na to měřidlo. Jak budu něco z Ali zase objednávat, tak si jej tam taky koupím. Ten bočník 10A/50A by měl asi stačit, ne?. Co kdyby jsi mi změřil jeho odpor, mohl bych si jej udělat i sám, vhodný odporový drát na něj mít určitě někde, ve svých NZ, mít budu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.