Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Lokomotiva H0 napětí

Od: dedabrno® odpovědí: 23 změna:

Omlouvám se za až blbou otázku a za nesprávné zařazení :

Objevil jsem torzo vláčkové stavebnice HO Junior PICO, stáří cca 52 let - tehdy pro malého syna.

Jen pro zajímavost: jaké je napájecí napětí (parní lokomotiva) , pokud bych to chtěl vyzkoušet?

Děkuji

 

 

23 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


9x

PIKO vláčky měly napájecí napětí 0-12V ss pro mašinky a 16V st pro příslušenství, hlavně výhybky. Obojí bylo schopné dodat trafo FZ1, které bylo pro tuto modelovou železnici přímo určené. Je mi líto, ale ostatní jiné dosud zde uvedené informace jsou nesprávné! Měl jsem to doma dost dlouho, abych si tyhle věci pamatoval.

Já odmalička atrafo mi později sloužilo jako zdroj pro bastlení v elektronice, ale asi si to nepamatuju..

Máš pravdu viz přiložený obrázek FZ1.

Okotit na 16V by mašinka snesla taky. Pak by jela jak TGV, ale pálila by si motorky.

Moje láska na hraní BR 185ky

Gumidku, nejela! Mašinka je stejnosměrná, výstup 16V z FZ1 je střídavý!

No, možná by i jela, ale ten rozběh by asi nebyl košer a jak ríkáš, motorky by to brzy odnesly.

Byl. Musel jsi dát gretz (tuning). Jsi to nikdy netrápil? To BRko pak frčelo slušně. Akorát oblouky nedávalo. Hlavně to nepohyblivé spřáhlo, co bylo na BRku vyjímka oproti klasik kuplungu na pikách. Ale zas to spřáhlo přenášelo jeden vodič na propoj el. náprav. Taky tam byly dvě žárovičky nad sebou a přes destičkový seleňák přeblikávala horní či dolní žárovky koncových světel podle polarity. To spřáhlo přenášelo napětí, aby půlka soupravy motoráku s vlečňákem nezačala viset na izolovaném úseku vyhybky při automatizovaném řízení s návěstidli a úseky izolovaných kolejí, které klemoval pomocný kontakt na vyhybce (pro odizolování úseku a signalizaci návěstidla).

Prostě vymakaný.

BRko jsem neměl, vždy jen starou klasiku ze 60.-70. let. A jediný tuning jsem dělal kamarádovi, který si předělal osvětlení vagonků na LEDky a vagonky mu svítily jen v jednom směru jízdy. To jsem mu "vytunil" a pak už jsem si s vláčky nehrál. Ani nevím, kde skončily.

Takže to, co píšeš o spřáhlech a automatice, to už neznám.

Ta souprava byla dlouhá. Dva dlouhé vagonky měli asi 50cm.

Kolej byla naříznutá se svorkami.

Proto souprava motoráku musela být vodivě propojená od první do poslední nápravy kol.

Taky měl jen motorák hnací předek a aby neprokluzoval v obloucích, tak měl nákolky s vybráním a v nich gumičky proti prokluzu, ale tak, aby vodivě boky nákolků dotkly o kolejiště vodivě.

08.07.23 20:29

Mašinka vlítla na izolovaný úsek bez napětí v kolejišti a sama zastavila bez napětí. Návěstidlo nebo vyhybka uměla izolovaný úsek opět vrátit na stejný potenciál jako kolejiště o pár cm dále a mašinka se rozjela.

Takto šlo i řídit pár mašinek na stejném úseku kolejí. Jen co dovolil proud FZ1.

Proto měla vyhybka několik pomocných kontaktů. Nejen na spínání návěstidel, ale i na spínání úseků kolejí.

 


4x

Co si pamatuji na PIKO trafu FZ1, tak to bylo 0-16V =


doplněno 08.07.23 19:29:

zeleznicni-modelarstvi.cz/...

ostatni.bazos.cz/...

Jedinou slabinou byl starý selenový usměrňovač. Regulace byla potákem přímo o závity sekundáru trafa.


doplněno 08.07.23 19:41:

Kecám. Foto FZ1.

1,7 až 12VDC trat (vláček)

16VAC příslušenství (lampičky, osvětlení domků, semafory, vyhybky,relé)

08.07.23 20:01

Fz2

Trafo FZ1 je trafo pohodové, selenový usměrňovač není na škodu a nereguluje se potenciometrem, ale otočným regulátorem kde se odebírá napětí jezdcem z í vinutí transformátoru. Boží zdroj... Mám ho asi 50 let...

Špatně jsem to napsal. Přímo jezdec sbírá proud s vinutí a dělá pohyblivou odbočku sekundáru. Boží systém. Přitom nikdy se nestal mezizávitový zkrat vyběháním.

Gumídku, to oranžové pouzdro ale nesouviselo s vláčky. Alespoň ne přímo, byl to ,,zdroj ´´ pro dětskou vrtačku PIKO, taky jsem ji měl, Ovšem výdrž těch tří plochých baterií byla značně tristní, takže jsem pro její napájení používal nabíječku autobateríí NZ01.

Já vím, píšu to sasa. Vrtačka ty dvě půlky měla v krabičce. Vláčky ale nebyli na 4,5V. Motorky možná, ale dostávali 1,7-12v. Leda první PIKO, jak píše sasa, ale to nemohu sloužit, zda byl vyroben nějaký slabší zdroj an jednu plochou. Podle mě ne, ale asi se pletu.

 

 


3x

Měl někdo PIKO pračku, co fakt prala? Já si vzpomněl, že jsem jako malej do ní strkal malé kapesníky .

Měla jednoduchou mechaniku. Motorek šel jedním směrem, ale byl tam systém převodů s půl zubovým kolem, kdy pračka točila na jednu stranu, pak přestala a jela na druhou stranu. Úžasně jednoduchej systém a věrnej. Kam se hrabou dnešní hračky.

aukro.cz/...

Sice jsem ji neměl, ale pamatuji se na ni.

 

sasa*

1x

HO jsem měl také. Je třeba vyzkoušet. Dodávali se jak pro napětí 4,5Voltu, to byl základ pro začínající. A pak nejrozšířenější 12V stejnosměrných. Odběr byl kolem 1A. Takže zkontrolovat. Použít nějaký regulovatelný zdroj do

12Voltů a kontrolovat odběr. Výhybky a další zařízení se napájelo 16V střídavými.

Nikoliv.

0-16V

Základní sety bez trafa na 3 ploché baterie 4,5V v serii 13,5V v červené škatulce sloužilo i pro PIKO vrtačku.

U základního setu šlo i o rychlost, protože na tom oválu nebylo nutné, aby vláček jezdil jak čamrda.

Všechny mašinky jsou unifikované na 16V DC

Vyhybky měli 18V AC

sasa*

To bychom si o tom mohli popovídat. Motorky byly na 12V ss! A v tom základu byla napájena 1 plochou baterií- byl to kruh + mašinka parní + 1 vagonek. Plechový reostat. Píšu k roku 1960 ! Později začli dodávat jako napaječ trafíčko v hnědém

krytu uprostřed s magnetickou pojistkou. Při zkratu v kolejišti - vykolejením, nebo špatným zákrokem začlo trafo vrčet,přitáhlo ke svým plechům mechanismus, který odpojil sekundár. Je fakt, že byl osazen selén. FZ 1 a FZ 2

přišly na řadu až o dost později. Ale to je jedno. Napětí naprázdno bylo stejně o něco vyšší.

Já si hrál se sety vyrobenými 80 a 90 léta

sasa*

No jo mladej kluk!

 


0x
Byly zdroje na 2 ploché baterky, malý zdroj 0-12v stejnosměrných bez výstupu na příslušenství a teprve pak začaly ty velké bedny FZ se čtyřmi vývody. 12 + 16 střídavých.

 


0x

Lokomotiva se rozjede při napětí do 2 V. Při 12 V se parní lokomotiva v oblouku převrátí.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]