Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

TTmodel.železnice .Jaké trafo

Od: winki® odpovědí: 11 změna:

Poraďte mi prosím jakým trafem napájet tt modelovou železnici aby zvládlo třeba tři lokomotivy. Klasické trafo se po několika minutách vypne. Asi se přehřeje. Kolik má mít trafo voltů a ampér. Dík winki.

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


3x

"...jestli ji nezničím když pustím do kolejí 5 A"
Ale Vy nepouštíte do kolejí 5 A. Do kolejí teče jen takový proud, jaký si lokomotiva vezme. Údaj o proudu na zdroji je maximální proud, který je zdroj schopný dávat. Když budete odebírat proud nižší, nic se nestane. Každá lokomotiva si vezme jen tolik, na kolik je dělaná. To vše ale za předpokladu, že máte správné napětí. Pokud byste napětí zvýšil nad hodnotu, na kterou je lokomotiva stavěná, vezme si proud vyšší a nevydrží to. Když naopak na trat pustíte tolik lokomotiv, že je součet jimi odebíraného proudu vyšší, než je zdroj schopný dodávat, poklesne napětí na jeho výstupu a zdroj se přehřeje.

 

jirka11

2x

No to je těžké...

Dodávané napaječe, pokud pamatuji měly Výstup ss ,0-12V s možností regulace přepínáním odboček trafa a možností

přepínat polaritu. Na druhé straně měl napaječ vývod cca 16V stř pro napájení dalšího příslušenství. Tam se zapojovaly

piánka na ovládání výhybek, osvětlení apod.

Jako kluk jsem si ze starého transformátoru, čtyř diod,výkonového tranzistoru a pár dalších součástek vyrobil

napáječ 0-12V ss, pamatuji, že se nabíjel kondík s velkou kapacitou, který způsobil pomalý rozjezd vlaku apod..

Pokud použiješ 100W trafo na 12V můžeš teoreticky pustit najednou cca 8 mašin. Odběr jedné cca 1A...

Dále při větších odběrech nezapomeň na průřez přívodních vodičů...

 

111®

0x

napětí je 12V a poudově alespoň 4A


doplněno 16.02.23 17:06: Ale myslim že se to dá u modelaaru koupit.

 

ml1

0x

V trafu je tepelná ochrana. Ta ho odpojí. Ale trvá to při normálním odběru třeba půl hodiny. Teda ještě záleží, jaké máte trafo. FZ1 si troufám tvrdit, že by tři lokomotivy zvládlo. Pak jsme měli nějaké malinké, to bylo asi jen na jednu.

Pokud je regulace uvnitř lokomotiv, tak bych pořídil spínaný zdroj na potřebné napětí a proud. Napětí bych vzal podle jejich požadavků (možná 12V), proud nějaký rozumný 5A by mělo stačit. Výběr zdrojů těchto parametrů je na trhu víc než dostatečný.

Pokud se očekává regulace na trafu (klasické modely bez elektroniky), pak je situace složitější, bude potřeba přidat nějakou regulaci.


Souhlasím ale mám strach abych když pojedu na jednu lokomotivu sestli ji nezničím když pustím do kolejí 5 A. Jedná se o klasické lokomotivy. Dík

Nezničíte při 12V...zdroj může dodávat i 100A ale tím motor lokomotivy nezničíte, vezme si, kolik potřebuje. Zničíte ho jedině vyšším napětím, třeba tam budete pouštět trvale 18V, tedy více, než 12V. Čím vyšší napětí, tím dříve "shoří" lokomotiva...

Dík a ještě jednu otázku, proč tedy trafa která mám mají kolem 2 amper? To už je má poslední otázku. Díky

 

111®

0x

no protože jsou na jednu lokomotivu...teoreticky je mižno je zapojít výstupama paralelně ale přes diodu, každé trafo přes diodu na společný výstup..

16.02.23 17:54

Dík

 

tm

0x

Z vašeho dotazu nevím, zda-li chcete analog nebo digitál. Já např. kupoval k Vánocům dětem analog piko - jezdí jim po okruhu dvě lokomotivy bez problémů na plný kule - zvládá ještě napájet příslušenství - vyhýbky, osvětlení...

elektrickevlacky.cz/...

karel556*
Toto trafo je zřejmě to co co tazatel potřebuje.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]