Nejste přihlášen/a.
Dobrý večer,
mám starou elektrocentrálu Honda ET7000.
Má jednu 3fáz. zásuvku 16A 4 kolíkovou, a dvě 1fáz. zásuvky. Na centrále je vačkový přepínač, který má polohy 220, kdy má být napětí v jedné 1fáz zásuvce myslím je u ní 16A jistič, pak polohu 0 a polohu 380 kdy by mělo být napětí na 3fáz. zásuvce a 1fáz. zásuvce s nižší jištěním okolo 10A.
Centrála byla již několkrát spravovaná.
Z generátoru od centrály na fotce jde celkem 7 vodičů do přepínače, jeden z nich je zem - uzemnění centrály pod šroubkem.
Přikládám fotku od generátoru, kde je vidět celkem 6 vodičů pod matičkama a 1 vodič zem pod šroubkem.
Co bych na kterých vodičích měl naměřit když rozběhnu centrálu? Chtěl bych ji proměřit, zda není špatně nějaké vinutí, jestli dává požadované napětí, ale netuším proč celkem 7 vodičů.
P.S. na 3fáz zásuvce jsem vadaskou naměřil mezi fázemi 400V, ale mezi fází a zemí nic, mělo by tam být přeci 230V nebo se pletu?
Děkuji
Elektrocentrála by neměla mít vyvedený uzel. To znamená, že naměříš pouze 3 x 400 V. Případný čtvrtý vodič v zásuvce je pouze propojení kostry centrály s kostrou 3f spotřebiče přes proudový chránič. Pro chod 3f spotřebiče tzv. nulák vůbec nepotřebuješ. Ten sedmý vodič je vývod z vinutí pro 1f zásuvky 230.V.
Co se týče měření napětí , tak ti stačí voltmetr zapojený do zásuvek. Ve 3f zásuvce 3 x 400 V (230 V nenaměříš ).
Jinak je dobré změřit izolační odpor vinutí mezi jednotlivými fázemi a kostrou. A to je tak asi vše.
V 1f zásuvce naměříš 230 V ( levá a pravá zdířka ) , kolík je rovněž kostra centrály.
Dobrý den.
Je těžké si představit něco pod pojmem " nechodí jak má ". Na generátoru vcelku nic měřit nemusíte, vyjma izolačního odporu mezi vinutím jednotlivých fází ( barevně označené ) a mezi vinutím a kostrou. Můžete počítat 1000 ohmů na 1 volt. To znamená 400 x 1000 = 0,4 Megaohmu.
Jinak centrála nesmí dlouho běhat bez zatížení, jinak hrozí odbuzení. Nabudit se dá připojením 12 V autobaterie přímo do zásuvky 230 V asi na dobu 15 s. Ale pozor ! Při vypnuté centrále.!
Možná budete mít vadný regulátor otáček, který funguje v návaznosti na zatížení centrály. Ale to nechte raději servisu. Takže připojte nějaký spotřebič, třeba lampičku a změřte si v zásuvkách napětí.
To vinutí, které vidíte na vašem obrázku není to, co vyrábí proud, ale buzení. ( magnetizmus ), bez kterého by se neindukovalo napětí.
Asi tak. I když, já si osobně myslím, že v tom problém nebude, pokud není centrála provlhlá anebo jinak znečištěná. Alespoň poznáte, jestli není vinutí provlhlé, popř.jinak poškozené.
Možností závad je více. Např. Stav kartáčů u rotoru - znečistění nebo mech. poškození kartáčů. ( častá závada ) nedotažené kontakty na svorkách ,vadný regulátor napětí ,vadné buzení cca 20 V
Ale to je opravdu lepší svěřit autor. servisu. Ono rozebrat zkontrolovat a vyčistit generátor není zase taková brnkačka.
Ale skutečně je důležité vědět, co konkrétně centrála dělá, nebo nedělá.
Nedoporučuje se to. Zvláště u starších výrobků. Nové mají zatěžovací odpory, takže je buzení zajištěno. Centrálu tím nijak nezničíte, ale pokud nebude vinutím protékat budící proud, který zajistí magnetismus, potřebný k indukci, tak centrála nebude vyrábět proud. Pokud se to stane, u starší Hondy běžná věc, tak se právě částečně nabudí připojením baterie, což už jsem popisoval. Není problém startovat centrálu s připojenou lampičkou, která odebírá proud zajištující buzení.
Dynama mají permanentní magnety, ale generátory si musí magnetické pole vyrobit.
Pokud používáte cenrálu jenom občas, tak je naopak vhodné ji při občasném spuštění zatížit nějakým spotřebičem, čímž zajistíte vysoušení vinutí.Preventivní startování jednou za dva měsíce je prospěšné pouze pro benzinový motor,aby se promazalo klikové ústrojí, ale generátoru to nijak nepomáhá.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.