Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nejde rozběhnout motor

Od: jarra odpovědí: 47 změna:
Dobrý den,
mám 1fázový motor, nejde mi rozběhnout, motor jen tak divně hučí, když sundám kryt vrtule a pomůžu jí, rozběhne se. Napadá mě, že je špatný kondík, ale hodnota je nečitelná.
Četl jsem také o rozběhovém kontaktu, má ho tento motor?
Přikládám fotku zapojení a štítku motoru.
Děkuji vám

 

 

47 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


4x

Nezávazně, snad to někdo potvrdí - Ano tento motor má rozběhový kontakt. Kondenzátor má kapacitu 80 mikrofaradů a je na 820 V (?). Podle jeho připojení lze volit směr otáček.


doplněno 17.08.18 08:06:

"Mohu místo něho dát vypínač?"

Teoreticky ano. Tedy ne vypínač, ale tlačítko, ktaré při zapnutí motoru na okamžik stisknete. Prakticky to bude složitější, kontakt je někde uvnitř motoru na hřídeli a protože neznám přímo tenhle motor, neumím ani poradit, jak se k němu dostanete.

Ovšem mimo kondenzátoru a rozběhového kontaktu může být vadné také rozběhové vinutí a stím asi nenaděláte nic (převíjet motor se asi nevyplatí).

jarra

Děkuji, kondenzátor je na 820V, už to vidím na štítku.
Kde prosím najdu ten rozběhový kontakt? Nenašel jsem ho.
Mohu místo něho dát vypínač?
Děkuji

 


2x

Kondenzátor může být vadný, ale také může být poškozený odstředivý vypínač, který je připojený v rozběhovém vinutí. Dostanete se k němu po demontáži vrtule chlazení a sejmutí víka. Ale nemyslím, že ho opravíte, pokud je zlomený (obvyklá závada, nebo ještě prasklá pružina). Opravit je možné, pokud je upadlý drát.

V inzerátech (jak jsem se díval) tyhle motory jsou, pokud ho nutně potřebujete a "nerozchodíte" ho.

 


2x

Ano, pokud bude odstředivý spínač sepnutý, naměříte mezi Z1 a Z2 odpor...dejte vědět hodnotu; podle mě jednotky, max. nějaká desítka ohmů...

jarra

Dobrý večer, změřím a dám vědět.Pokud bych mezi Z1 a Z2 naměřil hodnotu odporu v době kdy je motor vklidu, znamenalo by to, že odstředivý vypínač a pomocné vinutí je vpořádku a je špatný kondenzátor?
Děkuji vám

 


2x

V tom případě to vypadá na kondenzátor...zkuste ale ještě pro jistotu změřit hlavní vinutí mezi U1 - U2 (při rozpojené propojce U2 - Z2) a dejte zase hodnotu...


doplněno 20.08.18 13:23:

Můžete použít tento nebo podobný kondenzátor... něco o motorech s kondenzátorem...tady TM 451

jarra

Mezi U1 a U2 je hodnota 1-2ohm. Je to správné?
Když jsem motoru pomohl ručně, rozjel jsem ho, tak hlavní vinutí musí být vpořádku?
Děkuji vám

Mohlo by být...případný částečný závitový zkrat stejně jen tak jednoduše nezměříme...vyměňte kondenzátor a pokud půjde motor v klidu a nebude se hřát, pak bude s největší pravděpodobností v pořádku; můžete pak ještě změřit odebíraný proud bez zatížení; dále se zatížením a porovnat se štítkovým údajem;

jarra

Kondenzátor koupím, důležité je aby měl hodnotu 80uF a na min.napětí 320V?
Vysvětlíte mi jakto, že hlavní vinutí má mít tak malý odpor 1-2ohm a vedlejší vinutí má 5ohm?
Děkuji vám

Hlavní vinutí dává motoru výkon, je ze silnějšího drátu (menší odpor), na rpztočení motoru žádný velký výkon není potřeba, proto na rozběhové vinutí stačí slabší drát (větší odpor).

Tip na kondenzátor máte výše v odkazu, nebo třeba může být i tento...

 


2x

V domácích podmínkách závitový zkrat změříte těžko, tedy vůbec...pokud nemáte vybavení...A hřeje se motor více, než normálně? A dnes, když se dívám na foto svorkovnice motoru, vůbec bych se nedivil, že tam "někde" bude špatný kontakt. Zkuste při odpojeném motoru od sítě rozpojit jednotlivé spoje svorkovnice, očistit a znovu připojit...jedna z možností problému s motorem. Co s tím poháníte? Není motor málo výkonný? Neměl by tam být výkonově větší? A napadá mne ještě jedna možnost, která se vyskytuje u menších motorů - když je vadné ložisko, je někdy problém s rozběhem, někdy se dokonce "opírá" rotor o stator...zkuste kontrolu svorkovnice i ložisek; před rozebráním motoru si označte polohu ložiskových štítů nejlépe důlčíky, první štít jednu "tečku", druhý štít dvě "tečky", jak na statoru, tak na štítu... některé motory jsou "háklivé" na jinou polohu štítu, některé jen z důvodu dalších navazujících částí...a pokud budete kontrolovat ložiska, podívejte i na ten odstředivý kontakt, nemusí být v nejlepším stavu...a změřte i odpor samotného rozběhového vinutí, bez kontaktu a následně i s kontaktem...

 

jarra

Dobrý den,
když by se mi podařilo k rozběhovému vypínači dostat, mohu ho zkratnout aby byl stále sepnutý?
Děkuji vám

Ne, bude se motor hřát až se může spálit. Proto je tam vypínač, aby se vinutí odpojilo.

jarra

Děkuji, budu to muset rozebrat, jak jste mi psali, kryt, vrtulu a snad tam ten vypínač někde najdu.
Kondenzátor asi odzkoušet nepůjde jestli je dobrý?
Děkuji

 


0x

Jen doplním, že hodnota napětí toho kondenzátoru je spíše 320V. Ono to na tom štítku tak moc dobře nejde poznat, ale to první číslo vypadá na "3".

vernon
To by bylo málo. 325V je špičkové napětí v jednofázové síti.
praivo*

vernon: arny má pravdu, je tam "320 V~", tj. kondenzátor pro střídavé napětí s efektivní hodnotou až 320 V.

 

jarra

Dobrý den,
ještě mi to nedalo abych se s vámi tady poradil
Na pravém obrázku zapojení motoru je mezi svorkou Z1 a Z2 spínací kontakt pro rozběh motoru a za ním cívka pro rozběh. Když by byl motor vklidu, měl by být ten kontakt sepnutý a měl bych mezi Z1 a Z2 naměřit nějaký odpor?
Děkuji vám

 

hanickak

0x

mám ten samý problém s motorem u bazénové filtrace Marimex, motor po zapojení také hučí a musím mu pomoct s rozběhem.,elektřinu mám v zahradním domku a všechny spotřebiče mi tu jdou jakoby pomaleji bez plného výkonu, proto bych zkusil ještě přeměřit proud,odpor a všechny zásuvky, zkontrolovat zapojení elektřiny v domě, pokud ho zapojíte do jiného zdroje, v jiném domě, bude asi chyba v elektrice ve vašem domě

 

jarra

Dobrý den,
tak jsem to změřil v klidu bez napětí.
Mezi Z1 a Z2 jsem naměřil 5ohmů. Podle toho je odstředivý spínač i pomocné vinutí vpořádku a je špatný kondenzátor?
Děkuji vám

 

jarra

Ten nový kondenzátor má černý a modrý drát, je jedno který kam zapojit? Myslím tím barevně? Je to 80uF /400V ~.
Děkuji vám
Ano, je to jedno..

 

jarra

Dobrý den,
rozběhnul se.
Děkuji vám za pomoc.
jarra

Ještě mi to nedalo se vás zeptat co znamenají na obrázku víčka motoru, svorky 01 a 02?
Děkuji

 

jarra

Dobrý den,
motor se zase nechce rozběhnout, většinou pokud je chladný, jak mu pomůžu a rozběhne se a je zahřátý, funguje, rozběhne se.
Může to být částečný závitový zkrat? Dá se nějak změřit?
Děkuji vám

 

jarra

Dobrý den,
kontakty motoru očistím, čím se čistí?
Děkuji Vám

Nejdřív připojovací kontakty očistíte mechanicky - oškrábáním, pilníkem, ocelovým nebo mosazným kartáčem apod., pak sprejem,něco z tohoto, koupíte v mototechně, někde i v drogerii; odstředivý vypínač pouze sprejem, po chvíli vsunete mezi kontakty savý papír a protahováním očistíte, většinou to stačí

jarra

Dobrý den
vyčistil jsem všechny kontakty na svorkovnici jak jste mi poradil,na ložiska ani odstředivý vypínač jsem se nedíval.Počkám na výsledek.Odpor mezi hlavním vinutím byl 1Ohm a pomocné vinutí se zapojeným odstředivým vypínačem má 6Ohmů.
Svorkovnice je už rozpadnutá,jeden šroubek v ní se v půlce ulomil,ale ještě to stačilo na zašroubování,svorkocnvnice se dá běžně koupit?
Děkuji vám
Ano, ale navštivte obchod, který se zabývá elektromateriálem, třeba Elfetex, Argos, Janča apod. Taky Elektro-motory.cz, vyhledáte náhradní díly, svorkovnice a podle rozměrů objednáte...

 

baracnik*

0x

Dobrý den. Dostal jsem tuto brusku, ale mám problém se spouštěním. Bohužel se normálně nerozběhne, motor vrčí, kotouče se začnou hýbat nahoru dolů a po chvilce se rozeběhně, ale na opačnou stranu, než by měla. Pokud při vypnutém stavu kotouči pomůžu, roztočí se po zapnutí normálně. Můžete mi prosím poradit, jak by to šlo opravit? Také by mě zajímalo, co je na druhém obrázku, (spirála) protože se to rozpadá, takže by to asi chtělo vyměnit, ale vzhledem ke stáří stroje nevím, jestli něco podobného seženu. Děkuji.

ja1

To bude jednofázový motor s pomocnou odporovou fází - pomocné rozběhové vinutí zapojené přes odpor.

Ta spirála je rozběhový odpor a ta černá kostička s válcovou částí bude rozběhové proudové relé. Odpor je viditelně přepálený, proto nefunguje rozběh (motor bzučí a kotouče se jen chvějí). Zřejmě odešlo relé (spekly se trvale kontakty) a pomocné vinutí s odporem bylo připojeno trvale, (ono nesnese dlouhodobé připojení k síti, je připojeno pouze po dobu rozběhu), odpor se přehřál a spálil, nedejbože se přehřálo a spálilo i vinutí pomocné fáze v motoru.

ja1

Buďto bývalo pomocné vinutí navinuto drátem s vyšším odporem - tenčí drát nebo mosaz, a nebo byl odpor vnější, připojený dodatečně jako zde.

Každopádně by to chtělo motor rozebrat a zjisti stav vinutí, jestli není černé, se spálenou izolací.

V podstatě bude princip rozběhu stejný jako u chladniček.

 

baracnik*

0x

Děkuji za vaši reakci. Takže by mohlo stačit vyměnit relé a rozběhový odpor. Bohužel schéma je dosti nečitelné, ale předpokládám, že rozběhový odpor bude mít hodnotu 20 ohmů. A relé bohužel nevím jaké, budu muset nějak zjistit. Vinutí se zdá býti v pořádku. Jeho odpor je 21,5 ohmů a proti uzemnění 11,5 ohmů.


doplněno 15.11.18 20:14:

Ještě jedna věb bylo to zapojené na kabel s dvěma vodiči, tudíž, be uzemnění, což by asi také být nemělo, jestli se nepletu.

ja1

Schéma je dobré, důležité je že tam je hodnota toho odporu. Hlavně si poznačte kam který vývod vinutí patří, obě vinutí a kontakty na relé se nesmí zaměnit! Hauptwicklung je hlavní, Hilfswicklung pomocné. Pozor at se něco nedostane do vinutí, zejména ocelový prach!

Jak myslíte toto: "Jeho odpor je 21,5 ohmů a proti uzemnění 11,5 ohmů."? Proti kterému uzemnění, tím myslíte společný pól obou vinutí? Nebo kostra motoru? Jinak vinutí skutečně vypadá (vizuálně) dobře.

Pozor - je to proudové relé, cívka je zapojená do série s hlavním vinutím a relé je nastavené tak aby při určitém proudu protékajícím cívkou relé rozeplo a odpojilo pomocné vinutí s odporem. Funguje to takto - při zapnutí spínače hlavním vinutím protéká značný proud protože motor ještě stojí. Proud ale protéká i cívkou relé které sepne kontakty a připojí pomocné vinutí a motor se začně rozbíhat. Jak se motor rozbíhá tak proud hlavním vinutím klesá, tím klesá i proud protékající cívkou relé a to při nějaké nastavené hodnotě proudu už neudrží a rozepne kontakty a pomocné vinutí se tím odpojí. Motor ale již běží proto pomocné vinutí už není potřeba.

ja1

Jo, když čuchnete do dutiny, není vinutí nějak cítit? Co je to v polovině dutiny statoru vlevo za poteklinu, je to jen impregnační lak?

ja1

Na výrobním štítku nevidím znak pro dvojitou izolaci (dva soustředné čtverce). Pokud tam někde uvnitř šroub se symbolem uzemnění, pak musí být trojžilová přívodní šňůra.

 

baracnik*

0x

Šroub s uzemněním tam je, takže dám třížilový kabel a vyměním kabely (některé mají poškozenou izolaci). Vinutí nijak nezapáchá a na pohled je v pořádku. Uprostřed statoru je vazelína, zavadil jsem o to částí s rotorem, když jsem to rozebíral (samozřejmě před složením důkladně vyčistím). Ještě bych se rád zeptal, s jakým jmenovitým výkonem bych měl zvolit ten odpor?

ja1

S tím výkonem odporu bude trošku problém ho od oka určit, neznáme rozměry, průměr drátu, je určen pro krátkodobé zatížení, nevíme kolik jím podobu rozběhu teče ampér a jak dlouho, každopádně drát kterým bude navinutý nemůže být tenčí než je tento původní, mohl by se rychle přepálit. Hrubě orientačně by to mohlo jít porovnáním rozměrů odporů - podívejte se na tyto stránky podniku Tesla Blatná, tam podobné drátové vinuté odpory vyrábějí, mají s nimi zkušenosti.

tesla-blatna.cz/...

popřípadě pokud tam nic podobného nenajdete, zkuste je kontaktovat, třeba vám na základě vámi poskytnutých údajů (průměr a délka keramického tělesa, průměr vnitřní upevňovací díry, průměr drátu!, ...) poradí jakým jejich výrobkem by ho mohlo jít nahradit, či zda by ho mohli převinout (a za kolik...)

ja1

Na té stránce v její spodní polovině jsou podobné odpory které vyrábějí a skoro úplně dole je odkaz na kontaktní formulář, zkuste to.

ja1

Na té stránce v její spodní polovině jsou podobné odpory které vyrábějí a skoro úplně dole je odkaz na kontaktní formulář, zkuste to.

Bylo by dobré zkontrolovat funkčnost relé - místo odporu zapojit nějaká topná tělesa, (vařič, žehlička) tak aby jejich celkový odpor byl kolem těch 20 ohmů, a do série s tímto provizorním "odporem" zapojit ampérmetr, zapnout brusku a kontrolovat, jaký teče odporem proud a hlavně zda po rozběhu proud pomocným vinutím a odporem klesne na nulu - relé musí pomocné vinutí a odpor odpojit! V případě že ne - ihned motor vypnout!

 

baracnik*

0x

Tak jsem sehnal odpor od Tesly, 20 ohm, 20W. Bruska se po zapnutí rozjede a běží tak jak má. Zapojil jsem ampérmetr pro kontrolu relé a zde je výsledek.


Tak nevím jestli je to v pořádku. proud tam protéka, i když minimální. Po vypnutí jsem na odpor sáhnul, byl teplý, ale nic strašného.

 


0x

Tento multimetr je "citlivý", ty řádově jednotky mA, to se něco indukuje do měřících šňůr, proto to něco ukazuje...na začátku při rozběhu to ukáže větší proud, ale nevidíme maximum; rozběh je rychlý, multimetr nestačí zobrazit hodnotu. Zkuste přepnout tlačítkem do funkce MAX, zachytí to největší proud při startu a dejte vědět; ale když běží normálně, není co řešit...a pokud by rezistor (odpor) nebyl odpojen, byl by horký. Můžete nechat zkusit běžet motor 2 - 3 minuty, za tu dobu rezistor ještě více zchladne, poznáte po dotyku. Pokud ne, budeme dál řešit

 

 

ja1

0x

To poslední číslo na displeji multimetru je mezi asi 3 - 6mA, to poskakování údaje je běžný jev, důležité je že relé odpor odpojuje.

Pokud je teplota odporu taková že na něm udržíte ruku, je to v pořádku.

 

ja1

0x

To poslední číslo na displeji multimetru je mezi asi 3 - 6mA, to poskakování údaje je běžný jev, důležité je že relé odpor odpojuje.

Pokud je teplota odporu ihned po ukončení rozběhu a odpojení relátkem (a vypnutí zástrčky ze sítě!) taková že na něm udržíte ruku, je to v pořádku.

Sakra, proč se to uložilo po doplnění dvakrát?

 

baracnik*

0x
Pane ja1, moc Vám děkuji za rady, funguje jak má, tak snad nějakou dobu vydrží.
ja1

Ještě bych poznamenal - při broušení na kotouč netlačte tak aby došlo přetížením motoru k značnému poklesu otáček nebo dokonce zastavení brusky!.

Při velmi nízkých otáčkách ze značně zvýší proud odebíraný motorem, proudové relé by opět mohlo sepnout a připojit pomocné vinutí a pokud by se to stalo často za sebou, odpor by se nestačil vychladit a přehřál by se, popřípadě mohl opět přepálit. Možná toto byla i příčina přepálení původního odporu.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma rozběhový kondenzátor

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]