Nejste přihlášen/a.
Ono kondezátor takzvaný rozběhový je zapojen tak, že máš dvě cívky, u motoru co není reverzabilní bývá jedna (pomocná) i slabší, které jsou v jednom místě spojeny do uzlu (N) a jeden další vývod je připojen na zdroj napětí a druhý je přes odstředivý kontakt a v sérii zapojený kondenzátor . Po rozběhnutí (přes kondenzátor, který posouvá fázi) se motor roztočí a odpojí se toto vinutí přes odstředivý kontakt. Tak tomuto se říká rozběhový kondenzátor. Pak může být kondenzátor takzvaný provozní a ten v obdobném zapojení cívek (bez odstředivého kontaktu) posouvá fázi trvale .Ještě existuje kombinované zapojení (třeba kompresor Hercules z Bauhausu) a tam jsou kondezátory dva a pracuje to tak jako první zapojení s odstředivým kontaktem, ale k odstředivému kontaktu je paralelně zapojený kondenzátor s menší kapacitou než rozběhový, čili po odklapnutí odstředivého kontaktu jsou zapojen v sérii oba kondezátory kdy už stačí pro provoz motoru menší proud do pomocného vinutí... Asi by bylo jednodušší to namalovat, ale jsem dneska nějakej shnilej...
Ahoj, aby se to točilo, jedna fáze nestačí, magnet jen střídá sever a jih, je potřeba přidat ještě jedno vinutí a další fázi, aby se magnetické pole točilo a motor věděl kam se má točit. Když už se točí, jedna fáze stačí, proto se kondík často odpojuje. Kondík nedělá další fázi, ale posouvá proud oproti napětí. Ideální vybitý kondík je jako zkrat, takže je na něm mizivé napětí, ale maximální proud, tím se nabíjí, ideální nabitý kondík je rozpojený obvod, maximální napětí žádný proud. Když se kondík dá do střídavého obvodu, stále se nabíjí a vybíjí, v sérii s vinutím na něm posouvá fázi. Tomuhle vinutí se říká pomocné, nebo rozběhové. Dost často mají motory tři vinutí do trojúhelníka a vyvedené uzly na 3 dráty. Jak geniální.
Aby sa vytvorilo rotačné magnetické pole.Po roztočení sa už začne vytvárat rotačné magnetické pole aj v rotore.Niektoré jednofázové motory majú k tomu pomocné vynutie,ktoré sa po rozbehu automatický odpojí,iné majú rozbehový kondenzátor.Bez týchto veci by motor len stál,no po ručnom roztočení,by sa potom rozbehol.Bavíme sa o bezkomutatorových motoroch.
no aby se kotva motoru poknula z místa, je třeba jí pohnout ze stavu , kdy jí klasické vinutí statoru drží na místě. Proto se použije další vinutí do něhož se pustí proud fázově posunutý /což způsobí ten rozběhový kondík/ a magnetické pole tohoto vinutí vytrhne kotvu ze spárů statrových vinutí. Jakmile dostane kotva točivý pohyb, není třeba pomocného vinutí-
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.