Nejste přihlášen/a.
Ahoj měl bych otázku.S kolegou se dohadujeme jestli se crop faktorem násobí ohnisko i světelnost objektivu.Já tvrdím že se násobí v praxi oboje a kolega zas že jen ohnisko.Kdo z nás má pravdu a proč?Děkuji za vysvětlení
Ac se toho vsude pise spousta o tom, ze svetelnost je pouze parametr objektivu a s crop faktorem nema co delat, muj nazor je, ze by se prepocitavat mel take.
Pokud nic jineho, tak bude mit vliv na hloubku ostrosti.
Konkretne na prikladu.
Mejme objektiv napr. 20-50/2.8
Nejprve trochu zname teorie.
S FF vyfotime 20/2.8=7mm prumer clony, 50/2.8=17.8mm prumer clony; v prvnim pripade tedy bude hloubka ostrosti vetsi nez v druhem. Abychom dostali stejnou hloubku ostrosti, musely bychom upravit clonu na ukor delky expozice (nebo na ukor ISO, coz nechame stranou). To je klasicka poucka, ktera nikoho neprekvapi, ale dale je dulezita.
-
Ale nyni tedy porovnani s crop faktorem, pro jednoduchost napr. 2 (micro 4/3) se stejnym objektivem.
Pokud u FF nastavime ohniskovou vzdalenost 50, tak abychom z micro 4/3 dostali stejny zaber, musime samozrejme nastavit ohniskovou vzdalenost na 50/2=25.
A co se stane? 50/2.8=17.8mm u FF, ale 25/2.8=8.9mm u micro 4/3. A mensi prumer clony znamena... vsak to zname.
Potud je tedy svetelnost objektivu crop faktorem nezmenena (tak jak se vseobecne souhlasi), ale vliv na hloubku ostrosti je neodyskutovatelny.
Co se ale stane, pokud svetelnost crop faktorem precejenom vynasobime (respektive vydelime, pac se jedna o jmenovatel ve zlomku)? To co uz asi kazdy ceka: 2.8/2=1.4 a 25/1.4=17.8, stejne jako u FF.
V praxi samozrejme nedokazeme u micro 4/3 z 2.8 udelat 1.4, ale u FF muzeme z 2.8 udelat 5.6 a tedy dostat identickou fotku jako u micro 4/3 - nejenom co se tyce zaberu, ale i hloubky ostrosti.
A proto, pokud nam jde o hloubku ostrosti, tak by se pro porovnani dvou fotografii podle mne mela prepocitavat i svetelnost.
A mam na to i teorii, proc se to tak neuvadi.
Profikum s FF je to jedno, pac Ti nic prepocitavat nemuseji a amaterum s APS-C lepe zni, ze si koupi objektiv 32/2.8 a po prepoctu na FF 50/2.8, nez aby si priznali, ze po prepoctu maji 50/4.5
Světelnost objektivu je poměr ohniskové vzdálenosti k jeho průměru.Zacloníš objektiv,zmenší se otvor kterým prochází světlo a tedy i světelnost.At nasadíš objektiv na cokoliv, jeho světelnost se nezmění.Crop faktor udává přepočet ohniska vzhledem k zažitému kinofilmovému formátu.Hloubka ostrosti bude při stejné ohniskové vzdálenosti a světelnosti ,bez ohledu na značku objektivu vždy stejná bez ohledu na cropfaktor.
teorie od "axus" je špatná
Crop factorem změníš vlastně jen úhel záběru,ostatní vlastnosti fota (hloubka ostrosti) odpovídají použitému objektivu,tedy tomu,co je na něm napsáno.
V tom Vašem odkazu se píše že hloubku ostrosti ovlivňuje vzdálenost objektu.To je sice hezké,ale co je to platné když při focení třeba portrétu pak máte zdeformovaný obličej.
Pardon...ohnisko ne vzdálenost
Ja si myslim, ze moje teorie je spravna.
Samozrejme, ze svetelnost objektivu je parametr pouze objektivu. Proto se tak take jmenuje. Stejne tak jako ohniskova vzdalenost je parametr take jen a pouze objektivu a niceho jineho.
Pri porovnani s jinym formatem uz je ale potreba (podle me teorie, o ktere si myslim, ze je spravna i proto, ze jsem si toto jiz davno prakticky vyzkousel) prepocitavat oba parametry.
Ohniskovou vzdalenost pro porovnani zaberu (toho, co na fotce bude a nebude) a
svetelnost pro porovnani hloubky ostrosti.
Samozrejme nikdo netvrdi, ze nasazenim na ruzne formaty se fyzicky meni objektiv. Jde pouze o porovnavani vysledku.
axus:
světelnost nemůžeš přepočítávat, protože světelnost je stejná at se nasadí na cokoliv a je hlavně důležitá pro expozici.
Je dobré se trochu zamyslet, proč se něco přepočítává a něco ne
A na co je dobré porovnávat výsledek? Zvlášt u hloubky ostrosti nepotřebuju nic exaktně přepočítané
Škoda že, FF nevychází z formátu 6x9cm to by jste dnes přepočítávali všechno, takový foták nemá kdekdo
Ano, jde o výslednou fotografii a nevím k čemu ti bude přepočet. Buď máš takový nebo makový formát, pokud budeš mít malý formát a budeš chtít mít srovnatelně malou hloubku ostrosti s velkým formátem, tak to v konkrétním případě vyřešíš spíš větším ohniskem než pořizováním světelnějšího objektivu, za světelnost se mnohem víc platí.
Nejprve nám sdělte, zdali chcete fotografovat anebo provádět exaktní laboratorní měření u různých přístrojů. Pak se možná k něčemu dobereme.
Mě nejde o laboratorní měření u různých přístrojů.
Snad otázka je jasná.Ptal jsem se jestli výsledná fotografie z Nikonu FF 300/2,8 bude totožná s olympusem 150/2,8.
Z jakého důvodu?Prosil jsem o vysvětlení.Vždyt jestliže mám menší čip musí na něj dopadat méně světla.
Inu Michale..Je to proto, že světelnost je záležitostí POUZE OBJEKTIVU...a s fotoaparátem a čipem nemá co dělat.
Objektiv si používejte na jakém fotáku chcete..a světelnost bude mít stále stejnou. Světelnost udává "ztrátu" světla při průchodu objektivem..a je dána jako poměr průměru vstupní čočky objektivu a jeho ohniskové vzdálenosti.
No a krom toho...Vy "nevěřící" Tomáši..co Vám brání si to v praxi vyzkoušet?
Vemte si FF fotoaparát...APS-C fotoaparát..použijte stejný FF objektiv...vyfotte stejnou scénu. Musel jste měnit clonu k dosažení shodné expozice snímku? Vsadím své nejnovější boty že nikoliv.
Jenže já psal "v praxi" a v praxi používám objektiv nasazený na fotáku a né samotný objektiv.
Jednoduše řečeno - světelnost udává kolik světla se dostává přes objektiv, můžeš mi vysvětlit jaký na to bude mít použité tělo a jeho crop faktor?
V prodejně jsme koukaly po teleobjektivech (Olympus-Nikon)a nechápu že při stejném ohnisku(po přepočtu) a světelnosti jsou ty objektivy konstrukčně i cenově úplně někde jinde.Konkrétně třeba ten Nikon je proti Olympusu velký jak kráva.Vždyt ten průměr skel na něčem musí být znát.
Ježišmarjá..Jistě že průměr objektivu je znát. Ale Vy určitě nesrovnáváte FF objektiv Nikkor a FF objektiv Olympus..
Pletete si dojmy a pojmy..
Olympus používá 4/3" snímače...tedy velikost 17,3x13mm a nikoliv velikost APS-C (23,6x15,8mm), proto jsou jeho objektivy menší..Na FF formát snímače 36x24mm jsou pochopitelně objektivy ještě větší.
To snad není možný.
Ale tam do hry vstupuje zase zobrazovací úhel objektivu na tom daném formátu (logicky se velikost musí měnit . Světelnost se stále nemění.
Takže výsledné fotografie budou naprosto totožné?Nikon FF -Olympus,po přepočtu stejná ohniska.
Tý brďo, jak je možné, že na mobilu je pidičočka a má udávanou relativně slušnou světelnost a cropfaktor jak prase, jak to vlastně jde dohromady?
Já nepsal nic o mobilu.Konkrétně jsem psal FF nikon-olympus-stejné ohnisko po přepočtu-zda bude fotka totožná.
Já to psal pro představu a zvolil jsem zařízení s nejmenším objektivem
jak má být fotka totožná? Stejně kvalitní, stejně tmavá, stejně světlá?
Pokud budou dva ruzně ohniskově dlouhé objektivy nasazeny na těla s různě velkými čipy díky nimž bude přepočtené ohnisko totožné, budou i fotky ohledně úhlu záběru totožné.
Jejich světelnost bude zachována, před přepočtem, po přepočtu... at se nasadí na cokoliv.
Já to myslel tak že -teď plácnu-300mm/2.8 na FF Nikonu bude hloubka ostrosti na fotografii tožná s olympusem 150mm/2,8?
a já zase psal, že hloubka ostrosti záleží na fyzickém ohnisku, nikoliv přepočteném, tudíž záběr bude stejný, ale u olympusu bude větší hloubka ostrosti než u nikonu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.