Nejste přihlášen/a.
Už před lety se v audio technice objevily nejen toroidní trafa, ale i digitální zesilovače ( např. SONY CMT - CPZ3 ) a nověji i u muzikantů ( např. GALLIEN-KRUEGER MB 110 ).
V čem jsou jejich výhody, příp. nevýhody, zejména pokud jde o srovnání s jejich analogovými sourozenci...?
( zkreslení, spotřeba, životnost, poruchovost, atd. )
Svět není analogový už nějakou tu dekádu. Začalo to CD pokračuje MP3 a momentálně se tlačí AAC. Stejně jako autorádia se neobejdou bez měničů napětí, Ohmův zákon platí i pro ně, tak i analog postupně nahrazují zesilovače digitální. Můžeme o tom spekulovat a prosazovat elektronku jako "to pravé" ale to je tak všechno. Kdo nevěří, 5+1 v digitálu stojí pár stovek a poslech na solidních reprosoustavách je nesrovnatelný s jakýmkoliv analogem. A klidně může mít koncáky ze zlata
Fascinují mě výkřiky o paskvilu MP3 a uhlazenosti vynilu s Mahlerem, který vás odpráskne jen ho nasadíte na talíř. Ehm, MP3 většinou někdo dopindí, protože použije špatný kodek, nebo úspornou kompresi. Stejně tomu bylo u kazet a páskových kopií vůbec - komu to vadilo, nosil místo wallkmana gramec. Komické na těchto výlevech je, že dnes všechny nahrávací studia jedou v digitálu. Nahrávka-mastering-distribuce. Případně pro fajnšmekry, převod do analogu a pod lis
Kvalitní 5+1 sestava je v každém DVD s domácím kinem. Kdo nevěří, může si to optikou pustit do mašiny za půl milionu, rozdíl nepozná. To, že k tomu jsou bedýnky z papundeklu, dozajista rozumí každý soudný člověk - za ty peníze. Ale koncáky jsou stejný u sestavy za 20 tisíc nebo 2k5. Že analog hraje pěkně? Jo, taky tady mám kousek z roku 93 a nevyměnil bych, jenže už má potřetí vyměněný filtrační kondy. Bodejď, zdroj jako kráva topí a zesák trpí. Ruku na srdce, mám ho z nostalgie, Flojdy si pustím nahlas a do prostoru.
"Kdo nevěří, 5+1 v digitálu stojí pár stovek a poslech na solidních reprosoustavách je nesrovnatelný s jakýmkoliv analogem. A klidně může mít koncáky ze zlata"
Tak sestavu v digitálu 5+1 (stačí mi 2.0) stojící pár stovek, která je "nesrovnatelná" s "JAKÝMKOLIV" analogem..Tu si opravdu rád poslechnu.Leda že to "poslech je nesrovnatelný" myslíte v doslovném slova smyslu, jako výhodu pro analog..A ještě za pár stovek..Tak až mi moje stará (19 let) analogová sestava doslouží, přijdu se poradit co digitálního si mám za pár stovek koupit, aby to hrálo stejně jako to, co poslouchám dnes.. Děsil jsem se toho okamžiku až to nastane, protože má stará sestava nebyla zrovna levná. Ale už jsem klidný..pár stovek určitě dohromady dám..a když to pak hraje stejně..
Tím samozřejmě nechci říct, že moderní "digitální" sestava nemůže být velmi kvalitní a třeba i lepší než "starý" analog. Ale sestava za "pár stovek" to opravdu ne.
Určitě je digitální přenos a zesílení audiosignálu nesmysl.Je to spíše kombinace digitální vstupní obvody a protože výstup musí být pro reprosoustavy analogový,předchází klasický analogový silový výstup.Předcházet mohou digitální stupně pro úpravu signálu.Ale také se připojuji ke skeptikům.Co bychom od digisignálu očekávali?Zlepšení šumu,odstupu,rušení?Snad.Jen fajnšmekři klasické muziky budou proti.Ti slyší u digitálně zpracované muziky určitou "plechovost".
JABRAKA
Máte pravdu, zvuk je analogový a basta, tyhle zesilovače fungují podobně jako pwm regulace, která svým průběhem vzdáleně připomíná binarní signál. (Mnohem podobnější je ale morseovce, tak tedy nechápu, proč se jim neříká morseovkové zesilovače.)
Je to nesmysl (reklamní tah), stejně jako "danténa pro digitální signál" protože svět jako takový je analogový.
Toto téma je na dlouhé povídání...zkuste se dívat po podobných článcích, informacích...jde o kvalitu výsledného díla...je to o zpracování analogového signálu...u kraválu (hudby) nějaké rockové skupiny nebude až tak rozdíl...ale třeba u vážné hudby, tam to poznáte...rozdíl bývá "velký"ve prospěch anakogu...a spotřeba, životnost, poruchovost podobná - s tím, že "digitál"se skoro neoplatí opravovat...hlavně ten jednoduchý a tím i poměrně levný...
no ve stručnosti.: digitální zesilovač umí zesílit jen digitální signál. Aby zpracoval analogový signál, musí se tento zrdojový signál převádět do digitální podoby, což s sebou nese ztáty věnosti analogu, protože se ztrácí spojitost signálu. Ale aby výsledný zesílený signál byl poslouchatelný, musí se zase přvést na analogový, ale ten opět není spojitý, jen se mu teoreticky blíží, takže další ztráta věrnosti.
Takže pokud chcete věrnou reprodukci, třeba gramo desky, použijte yesilovač analaogový.
Pokud chct poslouchat paskvil typu MP3 tak zesilujte digitálně...asi tolik.
Stovnat se to prostě nedá
Digitální by měl mít při stejném zesílení menší šum.
Zmíněné SONY si lidi v recenzích velmi chválili ( hi-fi-systemy.heureka.cz/... )
U těch modelů pro muzikanty to bude trošku záhada, protože třeba analogové komba určitého výkonu jsou levnější ( a váhově značně těžší ), než digitální o stejném výkonu, ale na druhou stranu úplně nejdražší jsou zase analogové-celolampové modely... Tak nevím...
Cena bude jen marketingová záležitost. Menší váha je daná konstrukcí digitálu, nepotřebuje tak citlivé repro (menší magnet) a k napájení může mít spínaný zdroj. Protože je přebytek výkonu, stačí použít jen část a udrží i kvalitu. U tohoto komba není co vymýšlet, vše je "odladěné" v konstrukci. Kdyby se ale použily citlivé reproduktory, může jít výkon níž a kvalita se zvětší, což je jiné kafíčko. Spousta analogistů je pak překvapená jak hraje limitovaných 2x30W na koncáku 2x250W. U muzikantů je problém vstupní citlivost. Snímače i mikrofony potřebují citlivý vstup a do toho se zase cpou spínané frekvence, takže se musí filtrovat. To vše komplikuje a prodražuje
Jako odborník v elektroakustice žasnu nad terminologií,kterou Wlezley používá.Elektroakustika je dána principy,které jsou tu popírány."sitlivé repro","přebytek výkonu"u muzikantů"vstupní citlivost"Je potřeba si uvědomit,co je a co není digitální přenos hudebního signálu.
JABRAKA
@wlezley: Jak jste přišel na to, že digital nepotřebuje tak citlivé repro? To je blbost. I ten digital má na výstupu analogový signal, jako každý analog. Je to tím, že na výstupu digitálního zesilovače jsou filtry, které vyhlazují a upravují signál. Kvalita těch filtrů, určuje spolu s kvalitou předzesilovače-ADpřevodníku, kvalitu celého zesilovače.
Je to opravdu jak píše bmbx. I ty koncové tranzistory jedou ve spínacím režimu. Analogovým se signál stává až za koncovými tranzistory, díky filtrům.
Je vidět,že o tom problému něco víš.Celý systém přenosu zvuku je zpčátku,kdy zvuk vzniká,analogový.Pak lze v přenosu za mikrofonem,který je také analogový,zařadit AD převodník,který je na začátku signálové digitální cesty.Pak vzniklá data,prostá od rušení,lze celý kmitočtový rozsah,převedený do datového proudu,různě upravovat,rozdělovat a pod.ovšem na konci celého procesu musí zase být DA převodník a za ním analogový zesilovač i pro různá pásma,kmitočtů pro analogové zpracování v reproduktorech.
JABRAKA
jabraka:
už to bylo zde zmíněno, i koncový zesilovač je digitální, je to zapojení ve třídě "D"a vyznačuje se velkou učinností:
sice hodně se mění pojem této třídy zesilovačů,použitím rychlých tranzistorů MOSFET,které pracují ve spínaném režimu,ale nevím,zda se tomu může říkat digitální technika.Ale určitě je to obrovský skok v technice audiotechniky.
JABRAKA
Pokud mám na konci digitálního řetězce PWM výstup, tak je to digitální technika, nikde se mi neobjeví analogový signál, až za filtry na reproduktorech
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.