Nejste přihlášen/a.
Dobrý den chtěl bych se zeptat jaký odpor musím použít na žárovku 12v 21w aby mi svítila jen na 5w díky za rady
Žárovka je spotřebič tepelný, kde se zlomeček dodané energie mění ve světlo. Emise světla není přímo úměrná první mocnině příkonu. Žárovka 12V21W při 5W nebude svítit jako 12V5W. Pravděpodobně nebude svítit tak, aby to bylo vidět za denního světla.
Krom toho vlákno žárovky prudce mění odpor s teplotou, takže vypočítat srážecí odpor znamená nejdřív změřit charakteristiku vlákna.
Nechceš raději použít žárovku 12V/5W? To, co vymýšlíš, je paskvil, který nebude fungovat podle tvých představ. Jaký má být účel toho nesmyslu?
@jenda20: Promiň, ale o je nesmysl. Když zanedbám dynamické chování vlákna žárovky, vychází odpor cca 15 ohmů s tepelnou ztrátou cca 5W. Takže aby zbytečně moc nehřál, použil bych na 10W.
@dosa: První zádrhel je, že žárovka 12V/21W v okamžiku, kdy jí omezíš výkon na 5W, nebude svítit, ale jen mírně žhnout, protože ji budeš napájet jen cca 6V. Prostě z žárovky 21W pětiwatovou tak, aby plnila tvé požadavky, neuděláš. Další je nutnost použití příslušně dimenzovaných diod abys oddělil jednotlivé obvody (parkovačky od blinkrů) tak, aby ti "žhnul" jen přední blinkr. No, a legislativa je nepřekonatelná: Oranžové parkovačky nejsou v ČR povolené, neprojdeš TK, první policajt, který si toho všimne a nebude uplně blbý, ti odebere ORZ a pošle tě na TK, prostě jen vyhazování peněz.
Pardon, ale pokud již bastlíte nějaké takové záležitosti, které v autě němají co dělat, nebylo by lepší vyměnit patici na klasickou dvouvláknovou žárovku 21/5W? Jak zde již zaznělo, při těch 5W nebude svítit jako 5W, ale jen žhnout, mj. i díky síle vlákna... takže když už, tak si na regulovatelném zdroji zkusit svit, a spíš než rezistor použít step-down měnič s vhodným nastavením (možná vás vyjde levněji jak ten rezistor)
Rezistor neni jediné řešení, elegantnější by mohlo být dát do série jinou žárovku, zkusil bych 12V/15W. Tuto extra žárovku by mohlo prostě vložit jedním koncem na + parkovačky a druhým na + blinkru, v obvodu této žarovky by byla vhodná usměrňovací dioda kvůli nezavádění napětí na zhaslé parkovačky od blinkrů. Možná by se musela změnit hodnota pojistky okruhu parkovaček a některá (novější) auta by mohla přítomnost napětí na blinkru z vně obvodu vnímat jako chybu. Mějte taky napaměti, že blinkr nebývá jen jedna žárovka, ale můžou být tři, přední, zadní a boční a to všechny paralelně. Podotýkám, že je to zcela mimo legislativu provozovat takto upravený automobil na veřejných komunikacích.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.