Nejste přihlášen/a.
potřebuji obnovu informací pro mě o rozvaděči a jeho obsahu, mohu?
Tady můžete cokoliv (teda skoro, pokud to neodporuje pravidlům). Ale obávám se, že jsem Vaši otázku moc nepochopil.
kde čtete FA 16A B/1?
Jestli na jističi, tak není to náhodou FAG (výrobce) 16A (jmenovitá hodnota proudu, kterou snese a ještě nevypíná) a B znamená parametr vypnutí (závislost času a násobku přetížení jmenovitého proudu - tedy za jak dlouho vyletí, když bude proud 17A, 20A? jestli 1s nebo 0,4s,...
Třeba u motorů se B jističe nepoužívají, protože při rozběhu motoru krátkodobě vzroste překročení jmenovitého proudu a až se motor rozočí, tak proud postupně klesá a je to závilé pochopitelně na zatížení motoru nějakou prací (obroba matriálu, točení vrtule ventilace,atd...
FA a povětšinou pořadové číslo jističe v rozvaděči; je to pouze označení jističe podle schématu. U pojistek (pojistkových odpínačů) bývá FU xx (xx - pořadové číslo...), relé bývá KA xx, časové relé KT atd...jinak více další odpovědi...
zadejte do vyhledávače heslo funkce jističe podrobně rozepisovat, tak je toho hodně...
Dříve byla pojistka. Tavný drátek v písku, porcelánovém obalu s kontakty z niklu. Při přetížení se drátek spálil a pojistka se vyměnila za novou.
Jistič funguje opakovaně. Proud prochází přes bimetal a při přetížení se ohřevem ohne a kontakty odepne. Na krátkodobé přetížení (tvrdý zkrat) je jističi elektromagnet a díky němu při zkratu proud v cívce ihned vyazí kontakt magneticky a odepne okruh, na kterém jistič byl a kde způsobil okruh zkrat.
Vždy vyskočí nějaká páčka nebo spadne přepínač a je nutné na jističi po odstranění příčiny onoho vyhození jističe (zkrat v zásuvce, moc spotřebičů,...) znovu nahodit zamáčkntím čudlíku nebo překlopením přepínače (skoro vždy nahoru).
Dále jsou v rozvaděči podobné jističům proudové chrániče. Poznáte je tak, že mají u sebe tlačítko TEST. Při jeho zmáčknutí páčka vedle spadne.
Chránič nefunguje jako pojistka nebo jistič. Nechrání před zkratem nebo přetížením. Je tam od toho, kdyby se někdo dotkl živé části zásuvky a proud by tekl přes ělo člověka do země. Netekl by přes nulák jako normálně, ale s fáze do země, tedy ne z vodiče do vodiče, jak má normálně.
V chrániči je součtový transformátor jím prochází nulák i fáze. Oba tekoucí proudy se v něm normálně vyruší a chránič je v klidu Pokud proud teče přes tělo člověka do země, tak chráničem teče proud jenom fázi a v nuláku už se nevrací. Nemá se tedy uvnitř chrániče co vyrušit (ty proudy v Nuláku a Fázi navzájem - což při normálním stavu dělají) a tak když proud teče jen jedním vodičem a druhý je jakoby mrtví nepoužitý (nahradilo ho tělo člověka a zem), tak se tam naindukuje malé napětí a chránič odepne relé a okruh přeruší.
V koupelnách je to povinost a v novostavbě je to povinost na všechny okruhy (světla,atd...). Vyjímkou je lednice. Ono stačí totiž i málo unikající proudy a chránič může vyletět a vypnout. V době dovolené by jste měl lednici zkaženou (tedy její veškerý obsah v teple).
V koupelně je to hlavně pro zvýšenou vodivost člověka vůži zemi. Mokrá podlaha a naboso. Téměř jistá smrt. To jistič nedokáže. Ten vyletí jen při tvrdém zkratu a to člověk není, protože má velký odpor a chová se sám jako spotřebič.
Od toho je tedy v rozvaděči plno jističů a chráničů. Pokud by to proud dovolil, tak stačí jeden jistič, jeden chránič, ale nedělá se to. Barák by byl v tu ránu bez energie. Všechny místonsti bez světel a proudu v zásuvkách a hledejte po tmě baterku a rozvodnici. Proto jsou i světla na svém jističi a spotřebiče na svém jističi.
Ještě tam můete najít stykač na bojler. Je to vlastně relé, které malým proudem spíná silové velké proudy do spotřebiče. Je to jako v autě, kde jsou relátka ze stejného důvodu. Dříve auta měla velké spínače na světla a dnes stačí titěrný knoflík na páčce u volantu, kdy jeho sepnutím ovládáme sepnutí onoho relátka, které odebírá samo o sobě malí proud a tak nepotřebuje na přívod k ovládání silné vodiče nebo robustní spínače. Uvnitř relé jsou pak silové kontakty, které sepnou velké proudy na onen spotřebič a to už je tažené silnějšími vodiči.
Jo a jistič nepoužívejte jako vypínač. Má omezené cykly vybavení (vyskočení). Pak už lítá i při menších proudech než na které byl stavěn. Má asi 10 000 cyklů zapnutí a vypnutí.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.