Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak měnit otáčky elektromotoru

Od: axus® odpovědí: 9 změna:

Nazdar.

Mam tu jednu otazku na elektrikare.

Jak a hlavne cim (pokud mozno konkretne) nejlepe plynule menit otacky stejnosmerneho, seriove zapojeneho elektromotoru, Un=12V; Pn=0,66kW.

Nejspis zmenou napeti, ze jo, ale problemem je proud, ktery ve spicce muze dosahnout az 200A. Bezne cca 40A.

Existuje na to neco, nebo alespon doporuceni, jak nejsnadneji to provest?

Diky

Axus

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ferda60*

3x

Při tak velkém proudu je už téměř nezbytné použít tzv. impulsní regulátor, který má minimální vlastní ztráty. Popis konstrukce regulátoru pro motor akumulátorového vozíku byl popsán v časopise Amatérské radio (nebo Praktická elektronika a radio?) někdy mezi lety 1993 - 2003 (+/-). Zapojení bylo jednoduché, sestávalo z budícího obvodu, který generoval impulsy s proměnnou šířkou, a jako výkonový člen mělo použito snad 8 výkonových tranzistorů zapojených paralelně a patřičně chlazených ( C a E společně, B přes rezistory na řídící signál). Tohle zapojení pouze "zhruba reguluje" - nestabilizuje otáčky.

Zkusím to číslo ještě najít, jisté to ale není.

pravdomluvny*

To Ferda: Pokud máš stará Amara, mrkni, jestli to není v Amatérském radiu 6/84 str. 227. Píšou o tom v té diskusi, na kterou jsem dával odkaz. Já už bohužel staré ročníky zrušil. Ale dnes jsou zase už jiné možnosti a hlavně taky součástky.


No. Toho sem se bal...ja totiz elektrice rozumim pramalo.

Vyrabi se neco takoveho hotove? Ja totiz vubec nevim, pod jakym pojmem bych mel alespon hledat, abych neco nasel. Kdyz zadam pulzni nebo impulzni regulatory, tak to vyhodi vsechno mozny, jenom ne to, co bych potreboval.

A vyrabet to rozhodne nebudu. Stejne bych nevedel jak na to.

A jeste dotaz. Kdyby se jednalo o motor s cizim buzenim, tam by se regulovalo jak. A bylo by to snazsi?

Diky za vas cas.

ferda60*

Ještě se trochu vrátíme k problému, amatérskou konstrukci opustíme. Regulátory se vyrábí, pro běžné použití jsou ale na nízké výkony, výkonnější zřejmě už spadají více do sféry profesionální - nebývají v běžné nabídce, podařilo se mi najít jeden malovýkonný (v seznamu typ EM-174A):

tme.eu/...

Motor s cizím buzením by zřejmě měl být zapojen tak, že rotor by byl připojen přímo na napájecí napětí a napájecí napětí statoru by bylo regulované - tím by byl regulován výkon motoru, stačilo by regulovat na nižší výkonové úrovni. Pravděpodobně by ale měl být konstruován pro tohle zapojení a dané napájecí napětí - nedá se "přeškolit"ze seriového zapojení jen přepojením vývodů (změní se poměry - napětí na vinutích). Základ teorie je zde (jestli jsem to dobře pochopil):

elektrika.cz/...

 

pravdomluvny*

2x

Podle toho, co jsem zatím o této problematice vyčetl je asi nejlepší pulsní regulace. (Regulace šířkou impulsu) Ale ten proud 200 A je fakt velký. Já se zabýval jen regulací malých motorků k modelům vláčků. Pulsní regulátory se i prodávají. Mrkni po tom Googlem.

doplněno 01.03.09 15:09:

Můžeš taky mrknout sem - je to trochu jiná problematika, ale ten chlápek (Rajmont) by třeba něco poradil, pokud by se ho podařilo kontaktovat. Zdá se, že se v tom dost vyzná.

diskuse.elektrika.cz/...

 

jabraka*

2x

V zásadě lze říci,že otáčky seriového stejnosměrného motoru jsou dány napětím na svorkách a točivý moment,neboli síla na hřídeli,je dána proudem.Toho lze při regulaci využít tak,že do obvodu je omezení napětí provedeno tyristorem.Tyristorových regulátorů je navrženo několik typů podle přenášeného výkonu,a tedy omezují napětí.Točivý moment je dán proudem,takže motor je připraven jít okamžitě po sepnutí proudu do maximálního výkonu.

JABRAKA

doplněno 01.03.09 19:03:

Domnívám se správně,že se chceš pokusit o pohon auta elektromotorem?Malá informace nádavkem.

ŠKODA Favorit ELT/... ŠKODA ELCAR Ejpovice

- Motor

stejnosměrný sériový 15,5 kW (ELIS Plzeň)

- Převod

MANUÁLNÍ 4 stupně + zpátečka

- Baterie

S PRAVIDELNOU údržbou, olovo 14 kusů po 6V 180Ah (Baren)

- Regulace

pulsní - mosfet (ELIS)

- Parametry

max. rychlost: 80km/h max. dojezd: 80km

 

dotaz*

0x

elektronikagec.cz/... popis podobného zařízení

zmíněný časopis jsem datoval také k Impulsní generátor 2008/8 a lze si jej zapůjčit téměř v každé větší knihovně viz google.cz/... tak snad se vám to bude hodit

pravdomluvny*

To dotaz: Hmm..tak to je trochu mimo mísu...sorry

 

petr123*

0x

Možná by bylo řešení nějaký modelářský regulátor otáček. Poslední dobou se používají elektromotory i v opravdu velkých a výkonných modelech a z jejich pohledu není špička 200A zas až tak moc.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]