Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
nájemníkovi tekla pomalu v paneláku asi půl roku (žádná havarie ani pohotovost) teplá voda do dřezu.
Nájemce dostal od pronajímatele PPR trubky a tvarovky na výměnu icelové zarostlé a dopor. na novou kuchyňskou stojánkovou baterii za 399,- baumax.cz/...
On si ale zavolal instalatéra a ten mu naúčtoval bezmála 6000 viz příloha. Nájemce sám prohlásil, že nečekal takovou cenu, že čekal 2-3000, tedy ani s cenou předem pronajímatele neseznámil.
" Stroje” - to je prý stroj na čištění trubky ... zřejmě amortizace stoje? V
PPR nevyměnil.
A teď nájemce chce po pronajímateli "proplatit fakturu” viz příloha.
Otázky:
1) Co má pronajímatel odpovědět na takový požadavek nájemce? Nájemce není schopen chápat NV 308/2015.
2) Kolik se průměrně účtuje za výměnu stojánkové baterie v menším okresním městě a za údajné čištění cca 2m trubky v paneláku? Podle mého názoru to nemůže zabrat déle než 1 hod..
3) Versus kolik stojí výměna ocelové trubky za PPR trubku v paneláku? Má smysl čistit starou ocelovou trubku anebo ji vyměnit za PPR? Stoupačka je původní, tedy nezasděná, klasická umakartová s dostatkem místa ke všemu.
4) Co to DPH na faktuře, nemá být náhodou snížené 12% pro fyzickou osobu v bytě na bydlení? Podle mých informací se nemělo jednat ani o havárii / pohotovost, a mělo to být zrealizováno letos (V příloze mohou být ty informace poněkud matoucí).
Drobná oprava, hradí nájemce. I kdyby nešlo o drobnou opravu, tak to že nájemce sám objednal dražší baterii, instalatéra, navíc udělal něco jiného než měl, to by byl čistě jeho problém.
A tipuju že nečistil zarostlou trubku ale jen čistě přívod do batere, trubka samotná byla průchodná, jinak by to nečistil ale měnil, obzvlášt pokud tam měl materiál, nemusel sekat do zdi atd. Možná jen ucpaný sítko na vstupu do baterie.
Cena normální. Pokud si to člověk udělá sám tak to je za materiál příp. nářadí (největší položka je svářečka na plasty, dá se půjčit dnes jí má kdekdo, příp. koupit a zaplatí se už první akcí)
Sáhněte si do duše a pak si odpovězte na otázku, jak by jste se zachoval vy jako nájemník. Třeba s vámi není řeč, když půl roku špatně teče teplá voda a vy nejste schopen zajistit opravu instalatérem. Místo toho mu dáváte nějaké trubky na opravu? Copak je nájemník opravář nebo instalatér potřebuje vaše trubky? Jste amatér. Majitel nemůže nikdy chtít po nájemníkovi, aby potrubí, které je v havarijním stavu, taktéž patrně i baterie, aby opravu prováděl nebo jen zajištoval sám. Máte , co jste chtěl. Patrně to nájemník už nemohl déle vydržet a sjednal okamžitou nápravu v podobě havarijního zásahu. Faktura dle mého názoru je odpovídající. Chtěl bych proto znát náhled nájemníka, protože to vypadá, že si tu jdete jen pro souhlas s vaším dle mého soudu neobvyklým jednáním. Vůbec bych se nerozpakoval mu vše zaplatit a ještě bych mu poděkoval, že jste nemusel být u toho. Šlo to na jeho úkor času.
Vámi citované NV o vymezení pojmů drobné údržby pak říká:
§ 6
Roční limit nákladů
(1) Přesáhne-li součet nákladů za drobné opravy uvedené v § 4 a 5 v kalendářním roce částku rovnající se 100 Kč/m2 podlahové plochy bytu, další opravy v daném kalendářním roce se nepovažují za drobné opravy.
(2) Podlahovou plochou bytu se pro účely tohoto nařízení rozumí součet podlahových ploch bytu a všech prostorů, které jsou s bytem užívány, a to i mimo byt, pokud jsou užívány výhradně nájemcem bytu; podlahová plocha sklepů, které nejsou místnostmi, a podlahová plocha balkonů, lodžií a teras se započítává pouze jednou polovinou.
Dost záleží na stavu v jakém nemovitost máte. Jestli si sjednáváte pravidelné revize, prohlídky a jak o nemovitost pečujete především vy. Nedivím se tak některým nájemníkům, když převezmou byt v jakémsi stavu těsně před haváriemi čehokoliv a pak dojde na to, že se havárie nakupí a pak ani jeden nechce platit. Není to váš případ? Jak má nájemník vědět, v jakém stavu jsou instalace, když to pravděpodobně nevíte ani vy? Proč házíte odpovědnost za havarijní stav na nájemníka? Bydlí tam tři měsíce nebo 20 let? Nesháníte tzv. bílého koně,aby jste pak mohl odpovědnost hodit na naivního nájemníka?
Pokud to vezmu teoreticky, že nájemce tam bydlí např. půl roku, tak je nemožné aby zničil celou baterii a zanesl celé potrubí. Nelze se také divit, že fakturu nechce platit. Máte zanedbané potrubí, dožilou baterii, původní umakartové vyžilé jádro, tak se nehojte na nájemnících a nepodkládejte to nařízením vlády. Pak se ani nelze divit, že vám to takto hodil na hlavu! Vždy bude lepší rozumná domluva
A s dph budete mít nejspíš pravdu, pro instalatérské práce od 1.1.20024 by měla platit snížená sazba 12%
Jestli nešlo o havárii, tak to byla nehospodárně provedená oprava. Nesmyslné ceny. Např. dřezová baterie Novaservis Titania Iris 92091.0 stojí v maloobchodě i s DPH 679 Kč. Pro tak jednoduchou opravu měl vybrat neplátce DPH. Neproplácet.
Ale to se nesmí nechávat na nájemnících,aby něco objednávali. Mě vždy kontaktuje majitel jako hodinového manžela i když se jedná o drobné údržbové práce! Jinak to dopadne, jak to dopadlo tady. Mohl bych vyprávět o jiných nezdařených akcích, kdy takto majitel důvěřoval nájemci, prováděl práce neodborně sám a dopadlo to katastrofálně. Tady to bylo alespoň s odbornou péčí, za což může majitel jedině děkovat nájemci, že to za něho zařídil a vše funguje, jak má.
Nájemce není schopen chápat NV***to je zcela běžné, těžko někomu vysvětlitelné.
On si ale zavolal instalatéra****Platí nájemník.
DPH, tuším, že to je služba, takže 12%, ale nejsem odborník na daně.
čtěte zde
Docela bych chtěl vidět fotku, jak to vypadá, protože mi to moc nedává smysl. Kam a proč dával ty mosazné redukce? Pokud z trubky na pancéřku, proč tam rovnou nedal správnou pancéřku? Tu mosaz, pokud to je to, co si myslím, oroštoval tak o stopadesát procent, ty pancéřky budou asi flexiny, nastřelené o sto procent. Práce dejme tomu, já bych tam za ty peníze byl šest hodin, doprava budiž, baterka přihodil tak třicet procent, položku stroje nechápu... Takže - já bych účtoval míň, jenže pokud byste nebyl můj stálý zákazník, toto bych odmítl. Nic moc práce, dost věcí a matroše sebou, rozsekaný den, no, tak si to nechal zaplatit...
Pane kolego, ale on minimálně dvakrát zdůrazňuje, že to nebyla havárka. Ta porucha trvala půl roku, než to řešili... Jinak bych to chápal, kdyby to byl výjezd večer anebo ve svátek...
Za normálních okolností bych účtoval třeba také méně ale uvědomte si, že to byl havarijní zásah. Před deseti lety v Praze9 platila paní za havarijní zásah 2500 Kč za asi hodinu práce a to bez materiálu, který jsem dodatečně nakupoval,aby práce šla rychleji. Havarijní zásah jsem neprováděl osobně ale byla povolána havarijní služba s dojezdem do jedné hodiny.. Za to se platí dost!
Já si připočítávám za havarijní zásahy 700 Kč a to jsem levný.
Jasně havárie, akorát se o ní ví už půl roku, akce evidentně předem domluvená s nájemníkem s tim že se to udělá někdy v roce 2024 a nejspíš že si to zařídí on sám.
Teplá do dřezu tekla pomalu ale tekla, takže pokud to vyloženě nekapalo po kapkách nebo nechtěl vodu na brambory natočit rychle celej hrnec teplý, tak nic nekomfortního a havárie ani náhodou, to by nesměla téct vůbec a v celým bytě.
A drobná oprava tohle je jednoznačně, jestli chtěl lepší baterii a cenu si nedomluvil předem tak to je jeho blbost. Drobná oprava tohle jednoznačně je, pokud tam už nenasypal X tisíc za jiný opravy, což pochybuju...
Za ty prachy tam mohly být nerez vlnovce a ne hadice který často praskaj...
To jsou jen spekulace.To bych mohl spekulovat, že tu opravu on začal a když mu to nešlo, tak po dohodě s majitelem volal havarijní službu. Takže by to chtělo znát i názor nájemníka. Ono je i divné, proč majitel doporučuje jako baterii nakoupit ten nejlevnější šunt z Polska v Baumaxu? Půlka informací znamená jen samé spekulace a řešení žádné.Tak to je lepší si dát pivo do hospody a začít jiné téma
Jako havárie to je účtované - viz faktura. To že si někdo myslí, že to havárie není , je něco jiného. Podle pravidel havarijní služby je havárie takový zásah, který je realizován do určité doby. U mě je to do 24 hod od objednání. Ostatní je už jen spekulace jestli musel volat havarijní službu či nemusel, zda-li o tom věděl, že je to havarijní služba a pod. Rozebírat to nemá smysl.
No, s některými rádci se opravdu neshodnu. Možná nečteme stejné NV .
§ 4
Drobné opravy podle věcného vymezení
Podle věcného vymezení se za drobné opravy považují
a) opravy jednotlivých vrchních částí podlah, opravy podlahových krytin a výměny prahů a lišt,
b) opravy jednotlivých částí dveří a oken a jejich součástí, kování a klik, výměny zámků včetně elektronického otevírání vstupních dveří bytu a opravy kování, klik, rolet a žaluzií u oken zasahujících do vnitřního prostoru bytu,
c) opravy a výměny elektrických koncových zařízení a rozvodných zařízení, zejména vypínačů, zásuvek, jističů, zvonků, domácích telefonů, zásuvek rozvodů datových sítí, signálů analogového i digitálního televizního vysílání a výměny zdrojů světla v osvětlovacích tělesech, opravy zařízení pro příjem satelitního televizního vysílání, opravy audiovizuálních zařízení sloužících k otevírání vchodových dveří do domu, opravy řídicích jednotek a spínačů ventilace, klimatizace a centrálního vysavače, opravy elektronických systémů zabezpečení a automatických hlásičů pohybu,
d) výměny uzavíracích ventilů u rozvodu plynu s výjimkou hlavního uzávěru pro byt,
e) opravy a výměny uzavíracích armatur na rozvodech vody s výjimkou hlavního uzávěru pro byt, výměny sifonů a lapačů tuku,
f) opravy a certifikace bytových měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění a opravy a certifikace bytových vodoměrů teplé a studené vody, opravy hlásičů požáru a hlásičů kouře, opravy regulátorů prostorové teploty u systémů vytápění umožňujících individuální regulaci teploty,
g) opravy vodovodních výtoků, zápachových uzávěrek, odsavačů par, digestoří, mísicích baterií, sprch, ohřívačů vody, bidetů, umyvadel, van, výlevek, dřezů, splachovačů, kuchyňských sporáků, pečicích trub, vařičů, infrazářičů, kuchyňských linek, vestavěných a přistavěných skříní,
h) opravy kamen na pevná paliva, plyn a elektřinu, kouřovodů, kotlů etážového topení na elektřinu, kapalná a plynná paliva, kouřovodů a uzavíracích a regulačních armatur a ovládacích termostatů etážového topení; nepovažují se však za ně opravy radiátorů a rozvodů ústředního topení,
i) výměny drobných součástí předmětů uvedených v písmenech g) a h).
Výše uvedené hradí vždy nájemce.
Vzhledem k tomu, že oprava proběhla začátkem kalendářního roku, je nanejvýš nepravděpodobné, že v období kal. roku jí předcházela jiná oprava. Ustanovení par. 6 tak nelze aplikovat. To se totiž vztahuje až na další opravy...
§ 6
Roční limit nákladů
(1) Přesáhne-li součet nákladů za drobné opravy uvedené v § 4 a 5 v kalendářním roce částku rovnající se 100 Kč/m2 podlahové plochy bytu, další opravy v daném kalendářním roce se nepovažují za drobné opravy.
Tolik litera zákona. Můžeme se bavit o tom, jestli opravu bylo nutné provést v havarijním režimu, byla nebo nebyla předražená, jestli ji nemohl pronajímatel provést před zaačátkem pronájmu a co by se bylo bývalo stalo, kdyby ji nájemce nechal provést před koncem roku. Ale tady je výsledek jasný. Dle zákona to jde za nájemníkem.
Jsou to jen samé spekulace. Oba nevíme, jestli tomu nepředcházela jiná faktura, řekněme za 5000 Kč a datovaná o pár dní předem. Takže si nemůžete být tak jistý. Ani není jasné, jakou má smlouvu, kolik má m2 bytu.Jestli chcete něco rozporovat, tak jen na bázi spekulací.
Co když majitel nájemce jen vydírá? Sám to neudržuje a pak chce aby provedl tu nejlevnější opravu, která jde? Prostě to nechá vyhnít.
A nakonec to není zákon , jen nařízení vlády
Jo, souhlas. Jsou to spekulace. Nechci se hádat, není proč. Myslím, že jsme to probrali tam a zpět a každý si z toho může něco vybrat. Já jsem to řešil s nájemníky v mém bytě domluvou. Jeden byl tatar a nebyl ani schopnej si sehnat řemeslníka (a řešte řemeslníka po telefonu, když to máte 200km) a druhej byl rád, když dostal materiál a mohl si to udělat sám. Něco jsem zaplatil já, něco on a něco se řešilo slevou z nájmu. Ale aby mi někdo bez varování strčil účet za 6k a zaplat, to bych viděl rudě a přešli bychom do řeči paragrafů.
"Nájemce dostal od pronajímatele PPR trubky a tvarovky na výměnu icelové zarostlé a dopor. na novou kuchyňskou stojánkovou baterii za 399"
A nájemce je snad instalatér? Nebo to měla být nějaká provokace, že místo nápravy stavu mu po půl roce dáte do ruky plastovou trubku za pár kaček?
Řemeslníci jsou dnes páni a za pusu nepracují. Ani nejsou zvědaví na to, aby je zákazník nutil koupit tu nejlevnější baterii na trhu (mimochodem, bude to vaše baterie, nájemník si ji přece neodnese). Stejně jako v autoservisu si ty jednotlivé položky řemeslník vycucá z prstu, aby to nějak vypadalo a vyhovovala mu výsledná cena, tedy nemá žádný smysl zkoumat jednotlivé řádky. A doba je taková, že kdo si toto neumí opravit sám, tak může být štasný, když na takovou menší opravu řemeslníka vůbec sežene. Nedávno tu byl podobný dotaz z druhé strany. Paní se ptala, na kolik ji podobná práce přijde a měla představu kolem tisícovky. Všichni jsme se jí tu vysmáli. protože realita je taková, že i dopravou to řemeslníkovi zabere celé dopoledne a podle toho to chce zaplatit.
A to ani nevíme, jestli si kvůli tomu chudák nájemník nemusel brát dovolenou.Třeba moje dovolená má cenu cca 4000.
To koule: Plánována nebyla "pouze" výměna baterie, měl být problém se zanesenými trubkami. To už nemusí být triviální jak analyzovat, tak řešit. V nájmu také bydlí hlavně mladší lidé. Kolik lidí ve věku např 20..25 let umí zcela bez problému základní instalatérské práce? 10 %? Spíš ani to ne. A i kdyby to trochu uměl, je rozdíl zbastlit něco pro sebe ve svém a opravit něco v bytě, který není můj. To je o dost větší zodpovědnost. Co kdyby to takový nájemník opravil tak dobře, že by ve výsledku došlo k vytopení bytu jak tohoto, tak pod ním? Proč by měl nájemník podstupovat takové riziko? Nebyl byste mezi prvními, který by tu přechytrale psal, že když to neumí a není to jeho, tak na to nemá hrabat?
Dnes máš vše online, obchody přezásobený, dodávka až do domu, ne jak před 30 lety.
2 minuty? stream.cz/...
Jednoduché řešení. Vše, co se v bytě změní, nebo opraví, včetně vedlejší škody, pokud se tak stane z vůle nájemníka, hradí si to nájemník. Naopak, co je nezbytné pro běžný provoz bytu hradí majitel. Tady si nájemník naběhl na prohnaného majitele tím, že přijal jím dodaný materiál a zavolal instalatéra. tím převzal na sebe odpovědnost. Čili instalatér provedl opravu na objednávku nájemníka, je tedy logické, že chce zaplatit od toho, kdo si ho objednal. Nebudu řešit kvalitu a cenu opravy. Tady je opět chyba objednatele, že si neřekl o předběžnou cenu, kterou instalatér může navýšit, tuším(opravdu už nevím přesně) o 5%. Jinak je to pak už na vzájemné dohodě.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.