Nejste přihlášen/a.
Neni to debil...
Nabídl dvě nejrozumnější řešení.
Pod strop ze starých kolejnic (po kterých nejspíš roky jezdily vlaky = únavové trhliny) se žádný rozumný projektant nebo statik nepodepíše.
I kdyby měly únavové trhliny...beru...kolik ta kolejnice musí snést zatížení? Kolik je nosnost stropu užitná a nahodilá? poměrově vyčísleno 1:100 minimálně...bourání a nové je rada hodná amatéra...mohl navrhnout něco jiného než bourání..např. vyztužení, podpěry atd..
Dole ti to gg zhruba načrtl - pro běžný zatížení je průhyb 5 cm = nevyhovuje. Tečka, projektant tohle navrhnout nesmí jako OK a říkat "to vydrží" může leda pepík v hospodě. Na 6m se kolejnice slušně prohne i bez zátěže.
Různý vopičárny jako podpěry, výztuhy... Jo sloupy až do sklepa to doma chceš, a dávat pod strop traverzy, to můžeš rovnou shodit a udělat celej strop, bude to míň práce.. a strop nebude půl metru tlustej (snížení výšky místnosti)
Opravdu jsou dvě rozumný možnosti, buď to udělat pořádně nebo nápad rozchlastat a nehrabat do toho.
Asi nepodepíše, ale ne z toho důvodu, že to je nereálné, ale protože to neumí spočítat (k těm kolejnicím není žádné info).
Kolejnic je více typů a tvarů, nosnost bude záležet od toho, co tam máte. Kdyby to byly 70. nebo 80. léta, tak bych vám dal na výběr ze dvou typů, ale ani u těch bych nevěděl nosnost. Krom toho Wikipedie píše, že "Po vzniku Československých státních drah byly v železniční síti tvary kolejnic dost nejednotné, v síti bylo užito přes 100 různých tvarů.[1] Snahou o sjednocení bylo zavedení tvaru T v roce 1930."
jenom ze zvědavosti. Jakým způsobem si představujete realizaci té podlahy?
Znám případ, kde je hurdiskový strop. Nosníky přesně bohužel nevím, jestli nějaký I profil nebo kolejnice. Nahoře vybourali existující beton, odebrali škváru, doplnili polystyren cca do výšky nosníků, pak podlahovka a na to nový beton. Zatím to nespadlo. Ale tam je maximální šířka místnosti necelých 5 metrů. Dělali to na vlastní triko bez statika.
Realizaci jsem si představoval nějak podobně jako tu napsal někdo nademnou. Odstranit škváru a rošt s dřevěnou podlahou, na temena kolejnic položit např. ty OSB desky, nebo na hurdisky do výše temen kolejnic dát polystyren na to položit trubky a těch zbylých 9-10 cm vylít betonem.
Lze i podlahové vytápení bez betonu, tzv. suchý systém. Pak nedojde k většímu zatížení než tam je teď.
Pokud vím, tak kolejnice jsou na lom křehké (to není ocelové Íčko profil, tak jak ho známe). Já bych je na strop nepoužil a šest metrů k tomu, no to je odvaha. A zvlášt použité.
Kolejnice je válcovaná ocel jako jiné profily, proč by měla být lámavá? Jediné riziko vidím v tom, že nikdo nezná historii, odkud jsou, jestli nemají nějakou vadu - ale to už by se snad projevilo.
Neni ocel jako ocel, kolejnice neni bláto ale tvrdá (aby se nevymačkávala od kol), dokonce když do ní šikovně bouchneš palicí tak praskne. A to že zvládá větší průhyb - právě proto se podlaha bude houpat. Zatížení 200kg/m2 je spíš hodně malý, běžně se volí 300. Nábytek třeba knihovna, akvárko a vleze tam na tancovačku 10 lidí a máš tam pár tun s dynamickým zatížením. Že tam aktuálně knihovna a mejdan neni neznamená že tam v budoucnu nebude, konstrukce s tím musí počítat.
Někdo kdysi sehnal starý kolejnice za odvoz tak to tam vrazil, to ale neznamená že to je v pohodě.. Únavový trhliny se neprojevují postupně, ale drž drží a pak to rupne. Prostě dělat tam podlahovku neni moc chytrý, takže platí první rada projektanta buď do toho nehrabat nebo udělat pořádně.
Ještě poznámku, kolejnice jsou sice pružné, ale do jisté míry. Zatímco íčko profil drží, kolejnice se prohne, ale větším zatížením v určitém bodě pak praskne.
No co jsem viděl ve zprávách různé železniční havárie, tak koleje byly vždy zprohýbané a nikoli rozlámané.
Tak mi to nedalo. Našel jsem kolejnici profilu Xa. Rychlým výpočtem s nějakým odhadem zatižení stropu vlastní vahou + užitečné zatížení na minimální hodnotě se dostávám u rozponu 6 m na průhyb té kolejnice cca 50mm (5 centimetrů). A to je nová kolejnice ke které znám hodnoty od výrobce a odhaduju zatížení stropu. U staré neznámé kolejnice je to jenom střílení od boku. Jinak průhyb je 2 x víc, než kolik dovoluje norma.. Pod to bych se nepodepsal a to nejsem statik ani projektant.
To vám vyšlo opravdu hodně. Pokud by to tak měl pán na místě, tak se mu na stropě dělají praskliny, jenže se nic neděje, takže podobný průhyb tam nemá (nebo možná má, ale nepohybuje se).
já žádný průbyb nezaznamenel, kolejnice, PZD (tak se to tuším značilo), škvára, polystyren, beton, stavba 1973. fakt je, že to mám od zdi ke zdi max 4,5 metru. Problém mi dělá sesedání polystyrénu a praskání pochozího betonu
Ten průhyb 5cm vlastní vahou se mi nějak nezdá, nebo si to neumím vysvětlit. Ten strop je tam takle 90 let, z toho 70 let se nahoře normálně bydlelo, chodilo, a když se dnes podívám na ten strop dole, není tam ani prasklina. Předpokládám, že ten materiál okolo takovou pružnost nemá, tak by to mělo při namáhání praskat. Nicméně vidím, že to asi opravdu průchodné není a budu se muset smířit s klasickými radiátory.
Já tomu nevěřím, průhyb 5 cm na 6 metrech je podle mě nesmysl, pokud v místnosti není skladiště. Pravdou je, že kolejnice jsou hodně pružné, takže průhyb tam nepochybně nějaký bude a nejspíš větší, než u standardního I profilu.
Pokud by pán udělal podlahové vytápění suchou cestou, tedy bez betonu, a pokud bychom zmírnili vámi zvolené užitečné zatížení 200kg/m2 (smím se zeptat, jak jste k tomu přišel, to je 7 tun na místnost 6x6m, to někdo má doma?), tak s průhybem nebudou problémy. Navíc je třeba vzít v potaz jednu věc: u kolejnic se myslím nelze řídit povoleným průhybem pro standardní profily. Kolejnice je pružnější a zvládne větší průhyb bez rizika, I profil se při stejném průhybu začne bortit.
Nemusíte se hned čertit, nikdo z diskutujících nejsme projektant, takže vaše slovo má stejnou váhu jako moje, je to prostě diskuse laiků a každý máme právo nesouhlasit s druhým. Ale souhlasím s vámi v tom, že použité kolejnice je nouzovka, která sice nehrozí přímo probořením, ale riziko problémů tam nepochybně je.
Však tam aj tak rozbijete polku stropu, pretože zriaďujete nové schodisko, po ktorom sa dá chodit len v triezvom stave; a nosný stĺp starého schodiska potrebujete odstránit kvôli priestoru medzi vaňou a umývadlom na prízemí. A výklenok s pôvodnom kúpeľňou na prízemí sa nejak vytratil.
Pokiaľ nie je strecha a hydroizolácia úplne cajk, zvážil by som reset a začat od základu.
Není tomu tak jak popisujete - nové schodiště jen zkrátí jednu kolejnici, která bude vynesena na ocelový sloup schodiště, a ubude pár hurdiskek. zrušení původního schodiště samozřejmě proběhne podle soudobých stavebních postupů. Takže jde především o tu poslední místnost, se kterou se nijak hýbat nebude a která je celá nad obývákem. A výklenek, resp. přílepek ze 70.tých let se vytratil záměrně, nebot 1. překáží, 2. celou stavbu hyzdí, 3. je mizerně postaven, má mizerné základy a rozpadá se. Ten to podstatně komplikuje nebot jeho bouráním se mění výměra a to bez stavebního povolení nejde. Jinak by se většina věcí dala řešit jen v rámci oprav bez stavebního povolení.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.